Gezondheid alle pijlers

leven met pijn: wie praat er mee?

24-04-2008 12:05 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
He hallo,

IK heb endometriose en daardoor zo goed als dagelijks pijn. Deze pijn beïnvloed mijn dagelijks gebeuren. Niet dat de pijn mijn leven beheerst (of zou moeten beheersen), maar het is er wel. Door de pijn heb ik minder energie, waardoor ik minder kan, of dingen zelfs moet laten. Tevens zit ik momenteel in de ziektewet.

Nu ben ik bezig mijn leven weer vorm te geven. Wat kan ik wel, wat kan ik niet? Waar liggen de grenzen? Hoe deel ik mijn tijd in? Hoe zorg ik dat ik niet zoveel beweeg dat mijn pijn toe neemt, maar ook niet zo weinig dat ik in een spiraal naar beneden kom?

Ik merk dat ik het best moeilijk vind soms om de balans te vinden. Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die hier mee kampen, en die samen met mij op een constructieve wijze hier willen schrijven over het wel en wee van het aanpassen aan een leven met pijn (of vermoeidheid: ook dan moet je je leven aanpassen natuurlijk). Elkaar tips geven, harten onder riemen, soms een schop onder de kont, dat soort dingen!
Dus hij moet de rekening uit eigen zak gaan betalen, Roos ?
HAi Roque Welkom terug! Mijn gewrichten doen nog steeds auw, maar heb op werk weer wat afleiding, het wordt langzaam aan weer wat drukker. Oh enneh, het ging me meer om de lange lap aan één stuk door

RV daar ben je klaar mee zeg! Wat een l*l de behanger zeg.

Bump ik hoop dat de prikpil snel geleverd wordt.

We gaan hier de derde hopelijk droge luierloze nacht in
Pieke, wat ik me afvroeg...

Je zegt dat je blijft bij je doelstelling pijnvrij te worden. Een mooie doelstelling, maar heb je met je arts ook besproken of deze (op niet al te lange termijn) haalbaar is? Iets nastreven wat niet haalbaar is zou mij enorm vermoeiend lijken. Ik ben 32 en heb de hoop stiekum al een tijdje geleden opgegeven pijnvrij door het leven te gaan. Wie weet, als mijn eierstokken eruit zijn. Maar ik ga uit van pijn op een acceptabel niveau, en als het meer wordt (dus minder pijn) dan is dat mooi meegenomen

Alle meiden hier zijn overigens rond de dertig (sommigen iets jonger, sommigen iets ouder), dus dat je "pas" dertig bentis helaas geen garantie voor een pijnloos leven in de toekomst...

Is het niet veel zinvoller, mocht een pijnvrij bestaan er niet in zitten in de nabije toekomst, om je te richten op hoe je je leven kunt inrichten zodat je zo min mogelijk hinder ondervindt van de pijn? In plaats van blijven vechten? Accepteren, ik haat het, maar het is ondertussen wel mijn middle name geworden
Ik ben vanmorgen in tranen uitgebarsten in het ziekenhuis . Met kindje is alles goed hoor, groeit goed enzo. Maar mijn eigen gyn was er niet (vakantie), dus kreeg ik de verloskundige. Ik gaf aan dat ik behoorlijk veel pijn heb, zowel in mijn buik als in mijn gewrichten. Heb haar gevraagd wat er eventueel mogelijk is aan pijnbestrijding, daar ik nog zes maanden moet en de verwachting niet rooskleurig is, wat dat betreft. UItgelegd dat paracetamol niets doet. Zij overleggen met de gyn, en ze willen niet eens meedenken. Paracetamol en anders niet. En toen begon ik te huilen. Niet dat het hielp overigens, maar toch. Mijn eigen gyn denkt een stuk beter mee. Maar ja: over drie weken afspraak met andere gyn want de mijne is dan nog steeds met vakantie, over zes weken weer verlos, dus over negen (!) weken pas eigen gyn. Ik baal als een stekker. Stom gedoe. Weet echt wel waar ik het voor doe hoor en ik ga wel weer in acceptatiestand en desnoods ga ik wel volledig thuis zitten, maar toch.

(En sorry voor het ego )
Ik val een beetje buiten de boot vwb dat rond de 30 zijn.

Roque,

Ik ga op je stemmen voor forummer van de maand. Bedacht ik me van de week.
Aruba, wa lief! Volgens mij heeft er nog nooit iemand op mij gestemd

En jij bent onze afwijking naar beneden (Is er ook iemand hier die afwijkt naar boven? Kijk, dan zitten we weer op ons gemiddelde )
quote:roque schreef op 06 augustus 2008 @ 15:08:

Aruba, wa lief! Volgens mij heeft er nog nooit iemand op mij gestemd

En jij bent onze afwijking naar beneden (Is er ook iemand hier die afwijkt naar boven? Kijk, dan zitten we weer op ons gemiddelde )

Hier de afwijking naar boven, maar het stamt al van voor mijn dertigste.

Roque, dat kun je niet weten, ik heb namelijk wel vaker op je gestemd. En die gyn en verlos zijn stom, zo ga je toch niet om met mensen die duidelijk aangeven dat het niet goed gaat.

Hartstikke vervelend zoiets, en ik zou het zeker de volgende keer dat je je eigen gyn hebt nog eens aankaarten.

Mik met je knappe luierloze Zoon, dat heeft hij snel voor elkaar.

En morgen eindelijk Albert... Yeah!!!

Met mij is het best prut, dat gaat hopelijk beter als het koeler wordt.

Liefs voor allemaal.
Echt waar? Heb je wel eens opmij gestemd Livre? Goh, ik ga me bijna populair voelen

Mik en haar luierloze zoon: da's waar! Goed man!

En inderdaad Roos: nog maar één nachtje slapen! Spánnend!

Livre, het duurt dus nog negen weken voor ik eigen gyn weer heb. Dan zit ik al zo goed als in het laatste trimester (ik geloof dat kindje dan zelfs al levensvatbaar is) . Ben nu voornamelijk aan het wikken wegen of ik niet toch nóg minder moet gaan werken (of zelfs zou moeten stoppen)... Verlos gaf aan datik meer rust moet nemen. Ehm... Hoe dan? Waar dan? Leuk bedacht hoor, en ook zo makkelijk gezegd. Heb net op de bankliggen slapen daar Beer een (nogal laat) middagdutje doet, maar da's ook het enige.
Roque

Duurt inderdaad nog lang 9 weken. Kan me voorstellen dat jij je niet gehoord voelt. Geen wijze woorden van mij, wel een dikke knuf.

Rv morgen de kennismaking! Spannend, kijk je er al naar uit?

Livre sterkte met prut, voel helaas met je mee.

Mijn aangepaste toetsenbord is gearriveerd, helaas deed een flink deel van de letters het niet, dus die kon weer retour
Fijn, daar heb je wat aan, aan zo'n aangepast toetsenbord. Dat zorgt er meteen voor dat je niet meer achter de computer gaat zitten

Ik dacht juist dat warm weer wel weer goed was voor reuma? Alleen vochtig weer niet? Of heb ik dat nou verkeerd begrepen? Of hebben jullie geen last van de warmte, maar wel van de vochtigheidsgraad?

Ik ben vandaag met Beer, buurmeisjes en buurvrouw naar een plas in de buurt geweest. Was echt zo leuk! Ze hebben er een kleuterbadje met sproeier en glijbaan en ze hebben zichj zo enorm vermaakt terwijl wij lekker met onze voetjes in het water aan het kletsen waren! Ben nu wel bekaf, duik dus ook zo mijn bed in, maar zoiets maakt je dag toch wel weer goed
Klinkt lekker Roque!

Het verschilt per reumapatiënt, maar ik gedij goed op warm en droog óf ijskoud en droog. Nou ja temperatuur maakt niet echt veel uit, als het maar droog is, dus lage luchtvochtigheid enzo...
Ow en als toetsenbord nu voor thuis was, maar nee is voor werk Dat werkt best lastig als 90% van je werk op de pc gedaan wordt
Hoera, nieuwe toetsenbord is gearriveerd, wauw dat is even wennen zeg. Het is gewoon echt een los laptoptoetsenbord, dus sommige tekens zitten op een andere plaats dan ik gewend ben

Verder wel een fijn dingetje!
Gefeliciteerd Mik! Elk nieuw toetsenbord is wennen, is mijn ervaring. Maar ook dat het snel went, dus hopelijk weet je volgende week niet beter meer. Welke dierennaam heeft het toetsenbord eigenlijk? Zoonmik ook deze nacht weer droog gebleven naar ik aanneem?

Klonk gezellig gisteren, Roque. Maar ehm, 9 weken pff. Misschien het aanbod van Mik heroverwegen?

Livre, sterkte.

Nee, bedophaal meneer hoeft rekening niet zelf te betalen, doet bedophaalbedrijf. Moet ze wel nageven, ze hebben direct het boetekleed aangetrokken. Ben gister nogmaals gebeld, dit keer door een hogere pief (naam is overigens humorvol, beetje in de lijn van 'kip 'k heb je', best grappig als die de rekening mag betalen). Ophaalmeneer had aangegeven inderdaad fout te zitten, dus ze betalen rekening en klaar. Ging ook door als officiële klacht want ze blijken zo goed als dagelijks bij mensen te komen met dergelijke deuren. Duur geintje dan, als je bedenkt dat voorrijdkosten alleen al ¤180,- zijn om de deur te laten resetten. Een en al begrip, want dit kon niet, en al helemaal niet bij klanten die van dit soort dingen afhankelijk zijn. Moet zeggen; ik viel bijna uit mijn bed van verbazing. Is dit hetzelfde bedrijf die mijn trippelstoel en staopstoel hebben geleverd en bij beide (en vaders stoel) zo veel fouten hebben gemaakt en onverschillig waren? Goh, er is een hoop verandert daar in 2 jaar.

En inderdaad, Albert. Nog een kwartiertje of 3. Moet zeggen, Albert is niet langer de enige naam die hier spookt, er komen meer 'mwahs' voorbij zoals bolo en zoro. Tja... Wel een beetje jammer van het weer. De hemel komt hier bijna letterlijk naar beneden zoveel regen en pittige onweer. Het lijkt buiten wel nacht. Best nat als je bedenkt dat een van de onderdelen van zo'n kennismaking het naar buiten gaan is.
vandaag ga ik van alles kunnen
Stap in de auto en kom hierheen, Roos

Maar spannend zeg! Nu dus ongeveer! IK ben benieuwd hoe hond heet .

Mik, voornamelijk de vochtigheid dus? Klinkt logisch . Hoop dat het weer snel "opdroogt". En een nieuw toetsenbord! Went sneller dan je denkt Ben benieuwd of het veel uit gaat maken qua pijn.

Gisteren is in het ziekenhuis toch wel het vermoeden uitgesproken van zwangerschapsklachten. Daarbij wil ik óók pijnbestrijding voor de pijnklachten van mijn buik, of juist misschien wel voornamelijk. En eigenlijk wil ik meer de mógelijkheid. Het idee dat als het echt niet meer gaat, ik een alternatief heb. En juist het feit dat ik geen alternatief heb, bezorgt me aanvallen van paniek. Ach ja. Minder werken, veel rusten, en accepteren. Ga er gewoon mijn voornaam van maken in plaats van mijn middle name. In elk geval weet ik waar ik het voor doe en dat koester ik dan ook maar. Heel hard en heel veel. Wie weet helpt het de pijn te verzachten
Roque, balen dat het niet zo goed gaat. Logisch dat er voorzichtig met pijnstilling om wordt gesprongen (hoewel ik laatst wel van iemand hoorde dat ze Tramadol laaggedoseerd mocht gebruiken), maar een alternatief zou dan wel handig zijn.

Heb je wel eens TENS geprobeerd? Die kun je tijdens de zwangerschap (m.u.v. de eerste drie maanden) gewoon gebruiken. Sommige mensen hebben er veel baat bij.

Roos, spannend!!!

Mik, vooral veel kletsen hier, ben je snel genoeg gewend aan je toetsenbord
Nee, nooit TENS geprobeerd. Maar ze waren nogal rigide in het ziekenhuis gisteren: paracetamol en anders niet. Dus ik weet niet of ze TENS zouden willen proberen Daarbij weet ik niet of het bij mij geschikt is: buikpijn wordt veroorzaakt door verklevingen van de baarmoeder en eierstokken en blaas. Eierstokken en blaas worden opzij gegooid, wat zeer doet en baarmoeder groeit, wat zeer doet. Tens is toch zenuwbaan onderbreken? Of niet?
Nee hoor, TENS is niet het onderbreken van zenuwbanen. Het kan in o.a. de volgende gevallen worden toegepast:

- Neurogene pijn, zoals neuralgieën, neuropathische pijn, stomppijn, fantoompijn

· Spier en gewrichtspijnen, zoals rheuma, lage rugpijn, nek-schouderpijn etc.

· Postoperatieve pijnklachten

· Pijn bij de bevalling

· Angina pectoris

· Doorbloedingsstoornissen, slecht helende huidwonden

· Pijn bij kanker

· Complex Regionaal Pijn Syndroom, CRPS 1 en 2

* Overigens lees ik op andere sites dat je TENS de eerste ZES maanden van de zwangerschap niet mag gebruiken *

Als je gynaecoloog hier niet voldoende verstand van heeft, kun je misschien een telefoontje naar een pijnpoli plegen.
Maar als het de eerste zes maanden niet mag, moet ik sowieso nog drie maanden wachten

Als de pijn te erg wordt, bel ik wel naar het ziekenhuis. En verder probeer ik nu te doen wat ik kan: rust nemen, werk even werk laten en accepteren. En dan zie ik wel weer verder. Ben met die instelling al een eind gekomen. Het was meer de paniek gisteren, dat ik niet eens de káns heb op pijnstilling. En vandaag gaan we weer door. Wat zijn nu zes maanden op een mensenleven
Roque, TENS gebruiken ze ook wel als pijnstilling tijdens de bevalling, wellicht ken je het daar wel (vaag) van??

Wat 6 maanden zijn? 180+ Hele lange dagen als je het niet trekt. Positivisme en kracht is geweldig, écht! Maar als het niet meer gaat, dan gaat het niet. Trek gewoon dan weer aan de bel meid.

Even copy van het Albert-topic;

Een schoonheid is het. Een blonde lab (goh rv, luisteren in de spanning was lastig dus vorige week). Bijna witblonde poten, wat bruinigere rug en nog bruinblondere oren en snuit. En een moedervlek net naast/boven het rechteroog. Inderdaad; het is een vent. Naja, eigenlijk onzijdig want geholpen. Een reu dus, van 2,5 jaar oud. Hij heet geen Albert (doesn't even come close), maar voor hier blijf ik die naam voorlopig hanteren. Nu de naam al noemen voelt om een of andere reden nog niet jofel qua hondenprivacy. (damned rv, begin je nu al? )

Alle drie waren we positief en dus gaan we door!! Qua uitdaging viel hij me zeker niet tegen. Hij probeert wel uit en is gek op plassen water, maar met 1 correctie is de aandacht al bij mij. Hij is bij binnenkomst even barstende enthousiast en behoorlijk aanwezig. Nou, join the club! Maar wat een karakter. Erg graag willen werken, erg gericht op de mens etc. Waar ik in huis ook ging, daar kwam hij netjes direct achter me aan zonder ook maar in de weg te staan.

En hups naar buiten (inmiddels gelukkig droog). Geweldig om te zien hoe goed hij al reageert. Ok, met zijn balletje is hij echt een uitdaging maar dat is ook zijn slordigste punt. En ik zal zeker nog een hoop moeten leren. Zo ben ik nog veel te streng in mijn stemgebruik. Aangeleerd omdat ouderlijke hond dat nodig heeft om te luisteren, maar Albert heeft een lieve rustige stem nodig. Maar dan? Amai! We hebben een heel stuk gelopen met Albert los en hij was zwaar gefocussed op mij. Naja, nog net iets meer op het poppetje op mijn stuurkast, leuk speelgoed! We zijn meerdere honden tegengekomen (incl. loslopend) en ik hoef maar 1 keer mijn stem te horen (maakt niet uit wat ik zeg) en ik krijg de volle aandacht, hij blijft bij me en laat de andere hond. Ook toen we hond Joop tegenkwamen die overduidelijk met baas aan wandelen was in plaats van andersom.

En nu wachten. We gaan door met Albert, dat is zeker. Het zal in september zijn ook dat is zeker. Waarschijnlijk thuis, omdat dit voor Albert beter is dan intern. Hier moet eerst toestemming voor komen van de directeur van de stichting en die is op vakantie dus even rustig afwachten. Komt die toestemming er niet, dan wordt het toch intern. En aangezien men daar in september weer een scholing begint, is het dus sowieso september.

Echte naam komt jullie nog wel via de 'grapevines' ter oren.
Wow, wat geweldig, Roos!
He, ga je me nu een beetjew de put in praten ? Die 180 dagen zijn er morgen nog maar 179

En nee, ken Tens niet van de bevalling. Ik had een ruggeprik, die was dan weer wel erg fijn. Heb er daarstraks wel op gegoogled, maar kwam ook uit op "niet in de eerste 6 maanden van de zwangerschap" en "tijdens zwangerschap niet op de buik".

Heb net ook al gereageerd in je "hij komt" topic. Ben zo blij voor je, dat de klik er is! En september, dat kan al over drie weken zijn! Bij jou thuis is voor jou ook wel fijn denk ik, of niet?
Nog maar 179 zegt ze dan.

Had je overigens al bedacht dat je in geval van ik-houd-het-niet-meer altijd nog de optie seh hebt? Ik ben er 2 jaar geleden ook tegenaan gelopen. Steeds maar weer rekken, want over zoveel weken. Weer over zoveel weken etc. Huisarts die niet echt zwaarder wilde geven, vervangende huisarts die bij wijze van spreke paracetamol al te heftig vond enzo. Tot ik zoiets had van 'doe dit verdorrie al maanden, zie het niet meer zitten om nog een week zo door te gaan'. Ben naar de seh gegaan en hopsa; na uitleg van het verhaal aneasthesioloog erbij en andere pijnstilling voor 2 weken. Daarna was huisarts weer terug maar mocht die niet mee willen werken dan kon ik zo weer terug. Ook als het niet voldoende zou dempen; mocht 24/7 terug komen om het houdbaar te maken. Huisarts zag daarna licht en nooit meer gelazer gehad.

Thuis is voor mij inderdaad minder zwaar, zeker in september. Oom+partner uit Australië/Thailand komen dan over en dan is thuis net wat makkelijker om hen ook te meeten (hond is in eerste instantie 2 keer per week). Maar, hond is heilig dus waar nodig gewoon intern en dan wijkt alles maar.
Wat is SEH?

Bij mij is "het probleem" nu natuurlijk de zwangerschap. Op google blijkt ook wel dat eigenlijk alle pijnstilling (behalve paracetamol) wordt afgeraden. Daarbij wordt tevens verwezen naar bijvoorbeeld de DES-dochters: bij een aantal medicijnen is bewezen dat ze afwijkingen veroorzaken in de eerste drie maanden (die ben ik nu gelukkig voorbij), maar dat ze ook kunnen zorgen voor bloedingen in de rest van de zwangerschap of voor bloedingen bij de foetus. En dan zijn er nog een aantal medicijnen waarvan ze de bijwerkingen nog niet in voldoende mate hebben onderzocht.

Dus tja: ook bij mij is het nu afwegen. Zolang ik door kan door weinig te doen en rust te nemen, kan ik door. En zo niet, dan moeten we maar weer verder gaan kijken.

Mik, heb jij eigenlijk pijnstilling gebruikt tijdens de zwangerschap?
Spoed Eisende Hulp Roq

Goehoed nieuws Roosje! Ik zit hier aan iedereen die wil weten waarom ik op werk zo grijns te vertellen waarom. Iedereen vindt het meer dan logisch dat ik plaatsvervangend zit te stralen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven