Mammografie
vrijdag 18 juni 2010 om 16:42
Q neem je wel iemand mee? Vaak willen ze geen onderzoeken doen (want je krijgt meteen de uitslag) als er niemand bij is.
En nee, de echo doen ze alleen als de mammo daar 'aanleiding toe geeft'. Die zin zorgde ervoor dat mijn bloeddruk 100 punten steeg, maar de verpleegkundige bedoelde er niets mee. Meestal willen ze gewoon iets extra bekijken.
Het valt vast mee. Hier ook iemand die jaarlijks gaat en ach, het hoort er inmiddels bij.
Sterkte
En nee, de echo doen ze alleen als de mammo daar 'aanleiding toe geeft'. Die zin zorgde ervoor dat mijn bloeddruk 100 punten steeg, maar de verpleegkundige bedoelde er niets mee. Meestal willen ze gewoon iets extra bekijken.
Het valt vast mee. Hier ook iemand die jaarlijks gaat en ach, het hoort er inmiddels bij.
Sterkte
vrijdag 18 juni 2010 om 16:47
Hallo allemaal,
Ik maak meerdere keren per week mammografien in een ziekenhuis. Het is echt een fabeltje dat je een mri krijgt omdat je kleine borsten hebt hoor! We doen zelfs mannen, dus hoe klein ook, alles kan op de foto! Het doet ook echt niet meer pijn, als je kleine borsten hebt. Het ligt oa aan de pijngrens van een vrouw, aan het moment van de cycles, de hoeveelheid klierweefsel in de borst.
Een echo vooraf is ook onzin. Als er echt een knobbeltje te voelen is of er is duidelijk iets op de foto te zien kan dit nader bekeken worden met echo. Echo kan niet screenen!
Een mammografie moet je echt zelf ervaren. Laat je niet bang/gek maken door alle verhalen.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!
Groetjes Deercave
Ik maak meerdere keren per week mammografien in een ziekenhuis. Het is echt een fabeltje dat je een mri krijgt omdat je kleine borsten hebt hoor! We doen zelfs mannen, dus hoe klein ook, alles kan op de foto! Het doet ook echt niet meer pijn, als je kleine borsten hebt. Het ligt oa aan de pijngrens van een vrouw, aan het moment van de cycles, de hoeveelheid klierweefsel in de borst.
Een echo vooraf is ook onzin. Als er echt een knobbeltje te voelen is of er is duidelijk iets op de foto te zien kan dit nader bekeken worden met echo. Echo kan niet screenen!
Een mammografie moet je echt zelf ervaren. Laat je niet bang/gek maken door alle verhalen.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!
Groetjes Deercave
vrijdag 18 juni 2010 om 16:47
Hermes, ik verwacht eerlijk gezegd niks naars. (En zo wel, dan is mijn echtgenoot er zó.) Ik vind het vooral vervelend dat mijn borsten nu al wekenlang zeer doen en dat ze zomaar aan het groeien zijn geslagen. Maar het voelt voor mij gewoon als klierweefsel, net als toen mijn borsten begonnen met groeien en net als tijdens mijn zwangerschap. Eerlijk gezegd verwacht ik eerder een toeschietreflex dan iets anders.

vrijdag 18 juni 2010 om 16:57
DeerCave. lief dat je me geruststelt. Helpt dat echt trouwens, het van tevoren zeggen? Ik neem aan dat dat ding gewoon strak moet, pijn of geen pijn?
Je mag mijn berichtjes trouwens wel met een knipoog lezen hoor. Ik zie er tegenop (het borstonderzoek van de huisarts was al erg pijnlijk, dus die mammografie zal ook wel niet prettig worden dan...), maar in paniek ben ik niet. Ik vind mezelf hooguit een beetje zielig.
Je mag mijn berichtjes trouwens wel met een knipoog lezen hoor. Ik zie er tegenop (het borstonderzoek van de huisarts was al erg pijnlijk, dus die mammografie zal ook wel niet prettig worden dan...), maar in paniek ben ik niet. Ik vind mezelf hooguit een beetje zielig.
vrijdag 18 juni 2010 om 17:00
Bij een jaarlijkse controle niet. Als er nog met de echo gekeken wordt door de radioloog wordt er heel vaak wel een uitslag verteld. Voor zover dat mogelijk is natuurlijk. Als er een punctie genomen wordt kan de radioloog wel een vermoeden uitspreken, maar in hoeverre is dit ook de echte uitslag. Dus hier moet je heel erg mee uitkijken! Ook willen ze heel vaak de foto's naast eerdere foto's bekijken, rustig op hun kamer. Dus snel een uitslag doen is best gevaarlijk.. hoe graag we het ook willen.
Een uitslag duurt via de mammopoli 2 dagen, de huisarts max 3 geloof ik.
Een uitslag duurt via de mammopoli 2 dagen, de huisarts max 3 geloof ik.
vrijdag 18 juni 2010 om 17:03
quote:vikki schreef op 18 juni 2010 @ 16:55:
Hier cup E en werkelijk nog nooit iets van gevoeld. Ik zou nog niet eens de omschrijving: "minder prettig" willen gebruiken....
Nee, echt valt 100% mee!
(maar ik zie bij de uitslag van de poll dat dat voor meer vrouwen geldt)Dat stelt me toch ook wel enigszins gerust hoor. Als het standaard al pijn doet, dan is het pijn op pijn bij zere borsten.
Hier cup E en werkelijk nog nooit iets van gevoeld. Ik zou nog niet eens de omschrijving: "minder prettig" willen gebruiken....
Nee, echt valt 100% mee!
(maar ik zie bij de uitslag van de poll dat dat voor meer vrouwen geldt)Dat stelt me toch ook wel enigszins gerust hoor. Als het standaard al pijn doet, dan is het pijn op pijn bij zere borsten.

vrijdag 18 juni 2010 om 17:14
Qwertuu,
Het hangt een beetje van jezelf af, denk ik. Als je altijd al gevoelige borsten hebt is het anders dan wanneer dat niet het geval is.
Maar mijn ervaring is : pijn is een groot woord, het is echt onaangenaam, maar het duurt maar eventjes.
Er werd mij gevraagd : is het even uit te houden?
Mijn antwoord was : ja, best, als jij ondertussen maar geen koffie gaat drinken ....!!
Sterkte!
Groetjes, Beter Laat
Het hangt een beetje van jezelf af, denk ik. Als je altijd al gevoelige borsten hebt is het anders dan wanneer dat niet het geval is.
Maar mijn ervaring is : pijn is een groot woord, het is echt onaangenaam, maar het duurt maar eventjes.
Er werd mij gevraagd : is het even uit te houden?
Mijn antwoord was : ja, best, als jij ondertussen maar geen koffie gaat drinken ....!!
Sterkte!
Groetjes, Beter Laat
vrijdag 18 juni 2010 om 18:29
Aangezien er in 1992 een goedaardige tumor bij mij werd gevonden (en geopereerd), krijg ik dus sinds die tijd een mammografie jaarlijks. Het is niet echt prettig, maar ook niet erg pijnlijk. Eventjes maar, als hij er tussen wordt geklemd, maar dat is zo weer over. Misschien is het afhankelijk van cupgrootte, ik heb Dcup. Mijn vriendin heeft AA en vindt het vreselijk...
vrijdag 18 juni 2010 om 18:34
Ik vond het ook pijnlijk. Omdat ik teveel klierweefsel heb konden ze het niet goed zien en moest ik daarna een echo, die was helemaal niet pijnlijk. Ook heb ik daarna nog een punctie gehad.
Ik vond de mensen in het ziekenhuis trouwens allemaal heel aardig en geruststellend (was in het O. in A'dam).
Ik vond de mensen in het ziekenhuis trouwens allemaal heel aardig en geruststellend (was in het O. in A'dam).
Cum non tum age
vrijdag 18 juni 2010 om 18:53
quote:qwertuu schreef op 18 juni 2010 @ 16:36:
Dat had de huisarts al gezegd (en de assistente bij wie ik net een afspraak maakte ook trouwens), dat ze daarna soms nog een echo doen. Voor een echo ben ik dan wel weer een stuk minder nerveus. Kunnen ze die volgorde niet omdraaien? Je hebt best kans dat ze in het ziekenhuis toch besluiten om eerst een echo te maken en daarna pas een mammografie. In de verschillende ziekenhuis gelden verschillende protocollen. Ik weet je leeftijd niet maar het ziekenhuis waar ik werk maakt bij vrouwen onder de 30 eerst een echo en daarna pas een mammografie als de echo daartoe aanleiding geeft.
Dat had de huisarts al gezegd (en de assistente bij wie ik net een afspraak maakte ook trouwens), dat ze daarna soms nog een echo doen. Voor een echo ben ik dan wel weer een stuk minder nerveus. Kunnen ze die volgorde niet omdraaien? Je hebt best kans dat ze in het ziekenhuis toch besluiten om eerst een echo te maken en daarna pas een mammografie. In de verschillende ziekenhuis gelden verschillende protocollen. Ik weet je leeftijd niet maar het ziekenhuis waar ik werk maakt bij vrouwen onder de 30 eerst een echo en daarna pas een mammografie als de echo daartoe aanleiding geeft.
vrijdag 18 juni 2010 om 19:54
Ik krijg wel altijd meteen de uitslag. Ook als er niemand bij is. Ze hebben hier ook altijd de laatste foto bij de hand dus veranderingen zien ze snel genoeg.
Ik moet eigenlijk ook weer. Mezelf naar aanleiding van dit topic maar eens een schop onder de kont verkopen en een afspraak maken...
Ik moet eigenlijk ook weer. Mezelf naar aanleiding van dit topic maar eens een schop onder de kont verkopen en een afspraak maken...
MILF in the making