Minder mijzelf
donderdag 3 september 2015 om 08:52
donderdag 3 september 2015 om 08:59
Je bent niet je ziekte. Niet iedereen met Crohn is zoals jij. Schrijf eens op of bedenk wat jouw interesses zijn, wat je kijk op het leven is en wat jouw identiteit vormt. Die combinatie is wat jou bijzonder maakt. Ik ben niet lichamelijk* ziek, maar heb wel lang te maken gehad met psychische problemen (waaronder depressie en angststoornis). Dat speelt dan op elk vlak een grote rol. Maar daarnaast ben ik nog steeds ook iemand met hobby's en interesses en meningen en dromen.
Ken je ook andere mensen met Crohn? Ik weet dat er op Facebook een zeer actieve (en lieve) lotgenotengroep is.
(* Al is je hoofd onderdeel van je lijf, maar ja. )
Ken je ook andere mensen met Crohn? Ik weet dat er op Facebook een zeer actieve (en lieve) lotgenotengroep is.
(* Al is je hoofd onderdeel van je lijf, maar ja. )
donderdag 3 september 2015 om 09:56
donderdag 3 september 2015 om 10:30
Ook ik ben chronisch ziek, helaas al heel veel jaar (ben nu 27)
Ik ben ontzettend veranderd! Vroeger kon ik voor mijn gevoel de hele wereld aan, nu niet meer. Heb vaak geen zin/energie om iets te ondernemen, een hele dag op de bank omdat ik zo moe ben of zoveel pijn heb is niks nieuws meer tegenwoordig.
Maar ik probeer, ondanks alles, nog wel te genieten van dingen!
Misschien zijn het dan wat kleinere dingen, maar ook die zijn de moeite waard!
Ook ik kom vast af en toe saai en verveeld over bij andere mensen, of krijg dan soms te horen; 'ze is vast weer moe!'
De mensen die dicht bij me staan weten hoe ik echt ben, en waarom ik zo ben. Dat vind ik het belangrijkste!
Ik ben ontzettend veranderd! Vroeger kon ik voor mijn gevoel de hele wereld aan, nu niet meer. Heb vaak geen zin/energie om iets te ondernemen, een hele dag op de bank omdat ik zo moe ben of zoveel pijn heb is niks nieuws meer tegenwoordig.
Maar ik probeer, ondanks alles, nog wel te genieten van dingen!
Misschien zijn het dan wat kleinere dingen, maar ook die zijn de moeite waard!
Ook ik kom vast af en toe saai en verveeld over bij andere mensen, of krijg dan soms te horen; 'ze is vast weer moe!'
De mensen die dicht bij me staan weten hoe ik echt ben, en waarom ik zo ben. Dat vind ik het belangrijkste!
Don't look back. You're not going that way.
donderdag 3 september 2015 om 10:30
Als je wil dat mensen je ontzien zal je je mond open moeten trekken. Ik denk dat de meesten normaal naar je zullen luisteren, hoewel het vaak één oor in ander oor uit is. Dus je zal heel erg assertief moeten zijn en op je strepen moeten gaan staan. Mensen zijn vooral met zichzelf bezig dus je moet ze wat helpen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 3 september 2015 om 10:32
quote:retrostar schreef op 03 september 2015 @ 10:27:
Als het aan de buitenkant niet te zien is dan bof je; mensen doen dan normaal tegen je.
Hier ben ik het niet mee eens.
Onbegrip, omdat mensen niks zien. 'Je ziet er toch helemaal niet ziek uit, en je bent zo jong, t zal wel meevallen!'
Met mijn arm 8 weken in het gips deden mensen normaler dan nu helaas.
Als het aan de buitenkant niet te zien is dan bof je; mensen doen dan normaal tegen je.
Onbegrip, omdat mensen niks zien. 'Je ziet er toch helemaal niet ziek uit, en je bent zo jong, t zal wel meevallen!'
donderdag 3 september 2015 om 10:35
Maar inderdaad, leg uit wat er aan de hand is met je. Zo krijg je uiteindelijk iets meer begrip..
Niet iedereen zal het interesseren of er rekening mee houden, zulke mensen hou je altijd. Jij hebt er dan in ieder geval alles aan gedaan om uit te leggen en duidelijk te maken waarom jij nu bent zoals je bent!
Niet iedereen zal het interesseren of er rekening mee houden, zulke mensen hou je altijd. Jij hebt er dan in ieder geval alles aan gedaan om uit te leggen en duidelijk te maken waarom jij nu bent zoals je bent!
donderdag 3 september 2015 om 10:35
quote:alegria- schreef op 03 september 2015 @ 10:32:
[...]
Met mijn arm 8 weken in het gips deden mensen normaler dan nu helaas.Zeggen ze dat het wel meevalt? De enige die daar wat over kan zeggen ben je zelf dus blijf gewoon bij je uitleg.
[...]
Met mijn arm 8 weken in het gips deden mensen normaler dan nu helaas.Zeggen ze dat het wel meevalt? De enige die daar wat over kan zeggen ben je zelf dus blijf gewoon bij je uitleg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 3 september 2015 om 10:37
quote:retrostar schreef op 03 september 2015 @ 10:35:
[...]
Zeggen ze dat het wel meevalt? De enige die daar wat over kan zeggen ben je zelf dus blijf gewoon bij je uitleg.
Ja dat zeggen ze inderdaad.
Gelukkig ben ik wat jaren ouder en wijzer (haha), dus vind ik het nu allemaal iets minder belangrijk wat anderen van en over mij zeggen Maar ik heb het daar wel echt heel moeilijk mee gehad hoor. Dacht zelfs dat ik me aanstelde, dat t echt wel meeviel.. te idioot voor woorden natuurlijk!
[...]
Zeggen ze dat het wel meevalt? De enige die daar wat over kan zeggen ben je zelf dus blijf gewoon bij je uitleg.
Ja dat zeggen ze inderdaad.
Gelukkig ben ik wat jaren ouder en wijzer (haha), dus vind ik het nu allemaal iets minder belangrijk wat anderen van en over mij zeggen Maar ik heb het daar wel echt heel moeilijk mee gehad hoor. Dacht zelfs dat ik me aanstelde, dat t echt wel meeviel.. te idioot voor woorden natuurlijk!
donderdag 3 september 2015 om 10:41
quote:alegria- schreef op 03 september 2015 @ 10:32:
[...]
Het ligt er enorm aan wat er te zien is aan de buitenkant. Een arm in het gips is voor iedereen duidelijk en te bevatten.
Maar als je bijvoorbeeld tremoren, coördinatie- en spraakproblemen hebt lijkt het alsof je dronken bent. Dan krijg je geen enkel begrip en alleen maar een heleboel commentaar, al dan niet achter je rug om.
Maar als mensen niks zien, krijg je inderdaad de opmerkingen die jij zegt.
Ach, ik zit niet op begrip van willekeurige mensen te wachten. Degenen die belangrijk voor me zijn weten wat er aan de hand is en dat is genoeg.
[...]
Het ligt er enorm aan wat er te zien is aan de buitenkant. Een arm in het gips is voor iedereen duidelijk en te bevatten.
Maar als je bijvoorbeeld tremoren, coördinatie- en spraakproblemen hebt lijkt het alsof je dronken bent. Dan krijg je geen enkel begrip en alleen maar een heleboel commentaar, al dan niet achter je rug om.
Maar als mensen niks zien, krijg je inderdaad de opmerkingen die jij zegt.
Ach, ik zit niet op begrip van willekeurige mensen te wachten. Degenen die belangrijk voor me zijn weten wat er aan de hand is en dat is genoeg.
donderdag 3 september 2015 om 11:36