Minderen met suiker
zondag 29 oktober 2017 om 16:05
Hi dames,
Ik wil gaan minderen met suiker, maar kan hier wel wat ondersteuning in gebruiken. Dus misschien zijn er hier ook andere mensen die dit ook wel zouden willen?
Momenteel merk ik echt dat ik een soort van verslaafd ben aan zoetigheid. Als ik te lang geen zoetigheid eet dan word ik trillerig en krijg een naar onbestemd gevoel, het voelt een beetje paniekachtig / gejaagd. Lijkt me niet echt normaal. Hier ga ik tot nu toe maar tegenin door 'zelfmedicatie' in de vorm van koek, snoep, chocolade enz. Niet wenselijk, maar ik heb nog niet echt een oplossing gevonden om hier beter mee om te gaan.
Ik wil hier dus heel graag beter mee om leren gaan. Helemaal stoppen met suiker gaat denk ik niet lukken, maar ik wil naar een situatie toe waarin suiker eten een keuze is en niet meer iets dat ik doe omdat ik me anders niet prettig voel of in paniek raak.
Dus: alle tips, ervaringen en ook medestanders zijn welkom!
Ik wil gaan minderen met suiker, maar kan hier wel wat ondersteuning in gebruiken. Dus misschien zijn er hier ook andere mensen die dit ook wel zouden willen?
Momenteel merk ik echt dat ik een soort van verslaafd ben aan zoetigheid. Als ik te lang geen zoetigheid eet dan word ik trillerig en krijg een naar onbestemd gevoel, het voelt een beetje paniekachtig / gejaagd. Lijkt me niet echt normaal. Hier ga ik tot nu toe maar tegenin door 'zelfmedicatie' in de vorm van koek, snoep, chocolade enz. Niet wenselijk, maar ik heb nog niet echt een oplossing gevonden om hier beter mee om te gaan.
Ik wil hier dus heel graag beter mee om leren gaan. Helemaal stoppen met suiker gaat denk ik niet lukken, maar ik wil naar een situatie toe waarin suiker eten een keuze is en niet meer iets dat ik doe omdat ik me anders niet prettig voel of in paniek raak.
Dus: alle tips, ervaringen en ook medestanders zijn welkom!
zondag 29 oktober 2017 om 18:52
Je kunt een verlengde glucosetest aanvragen, maar zelfs daar hoeft niet zoveel uit te komen.Bumba1985 schreef: ↑29-10-2017 18:45Echt out gaan heb ik in het verleden 2 keer gehad, maar dat is echt al heel lang geleden. Laatst had ik het nog wel tijdens een sportles, dat ik opeens heel draaierig werd. Toch is er al meerdere keren bloed geprikt en ook getest op bloedsuikers, maar daar komt eigenlijk nooit wat uit.
Ik heb het ook gehad, die test, en er kwam weinig bijzonders uit, behalve dat ik me bijzonder akelig erdoor voelde, een heel grote beker glucose- water wegwerken, op de nuchtere maag, en dan bloedprikken, wachten, en weer prikken.
Ik ben nooit out gegaan, in het verleden, maar hing er wel tegenaan, en werd ook raar agressief-paniekerig als ik me zo uitgeput voelde.
nounou
zondag 29 oktober 2017 om 18:56
zondag 29 oktober 2017 om 18:57
Bij mij kwam ook niets uit die test Zaza.
Er is zeker een koppeling tussen psyche en fysiek. En die werkt beide kanten op is mijn ervaring. Als je in zo'n dip terecht komt, gaat je psyche volledig in de overlevingsstand: 'nu eten!' (en dan bij voorkeur zoet, bij mij).
Andersom heb ik ook gemerkt dat ik in stressperioden gevoeliger was voor de suikerdips.
Heb heel lang gedacht dat het kwam door onregelmatig eten en teveel suiker, maar toen ik ze bleef houden nadat ik suiker (maandenlang) volledig geschrapt had (en de rest gezond, volkoren, etc.), toen wist ik dat het niet alléén zat in het eten van suiker (hoewel het zeker wél een trigger kon zijn).
Laatste tijd voel ik mijn lijf veranderen door de overgang.
Het zou maar zo kunnen dat dit een verklaring is waarom ik de dips al een tijd niet heb gehad. Maar dat weet ik over een tijdje pas zeker.
Er is zeker een koppeling tussen psyche en fysiek. En die werkt beide kanten op is mijn ervaring. Als je in zo'n dip terecht komt, gaat je psyche volledig in de overlevingsstand: 'nu eten!' (en dan bij voorkeur zoet, bij mij).
Andersom heb ik ook gemerkt dat ik in stressperioden gevoeliger was voor de suikerdips.
Heb heel lang gedacht dat het kwam door onregelmatig eten en teveel suiker, maar toen ik ze bleef houden nadat ik suiker (maandenlang) volledig geschrapt had (en de rest gezond, volkoren, etc.), toen wist ik dat het niet alléén zat in het eten van suiker (hoewel het zeker wél een trigger kon zijn).
Het zou maar zo kunnen dat dit een verklaring is waarom ik de dips al een tijd niet heb gehad. Maar dat weet ik over een tijdje pas zeker.
anoniem_296755 wijzigde dit bericht op 29-10-2017 18:58
0.17% gewijzigd
zondag 29 oktober 2017 om 18:58
zazamaenade schreef: ↑29-10-2017 18:52Je kunt een verlengde glucosetest aanvragen, maar zelfs daar hoeft niet zoveel uit te komen.
Ik heb het ook gehad, die test, en er kwam weinig bijzonders uit, behalve dat ik me bijzonder akelig erdoor voelde, een heel grote beker glucose- water wegwerken, op de nuchtere maag, en dan bloedprikken, wachten, en weer prikken.
Ik ben nooit out gegaan, in het verleden, maar hing er wel tegenaan, en werd ook raar agressief-paniekerig als ik me zo uitgeput voelde.
Ja, dat is het eigenlijk, agressief-paniekerig. Al is dat agressieve niet altijd, maar soms voel ik me vooral paniekerig, en soms ook zwaar geïrriteerd / snauwerig.
Ik heb altijd een erg lage bloeddruk (85/55) en heb dat trillen, duizelig en zweten ook.
Nooit het verband gelegd trouwens.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Mijn hemel, Pejeka, is jouw kennissenkring de maat der dingen ?pejeka schreef: ↑29-10-2017 18:44Wat duidelijk is, is dat je verkeerd met voeding bezig bent. Ik ken geen enkel mens dat normaal eet, af en toe een koekje of andere zoetigheid, maar met mate, en gewoon ontbijt, een normale lunch eet en vers gekookt avondeten, geen enkel mens dat dan opeens een wegtrekker krijgt vanwege een flauwte, of het nou met suiker of met iets anders te maken heeft.
Is TO geen normaal mens omdat ze een oplossing zoekt in haar voedingspatroon
Zie de wereld toch eens wat breder dan je eigen leven en opvattingen.
nounou
zondag 29 oktober 2017 om 18:59
Courage-- schreef: ↑29-10-2017 18:57Bij mij kwam ook niets uit die test Zaza.
Ik ben nu wel ongesteld, dus het zou me inderdaad ook niks verbazen als er een hormoongerelateerde factor in zit. Zou ik eens bij moeten gaan houden...
zondag 29 oktober 2017 om 19:01
Mijn bloeddruk is toevallig vorige week nog getest, die was helemaal in orde. Heb het in het verleden ook eens laten testen tijdens zo'n aanval (hadden op het werk een bloeddrukmeter liggen) en daar kwam toen ook niks uit qua bloeddruk. Nou ja, niks... Niks bijzonders.
zondag 29 oktober 2017 om 19:09
Kijk overigens wel uit met dadels. Degene die je in de supermarkt koop, uit zo´n doosje, zijn geconserveerd, geweekt in glucosestroop, dat krijg je alsnog een stoot glucose binnen. Dat staat er niet op, maar heeft geloof ik met traditionele verwerkingsmethoden, bv in Iran, waar veel dadels vandaan komen, te maken.
Het fijne weet ik er niet van.
Medjoul-dadels zijn dacht ik niet geweekt in glucose, maar wel veel duurder.
Het fijne weet ik er niet van.
Medjoul-dadels zijn dacht ik niet geweekt in glucose, maar wel veel duurder.
nounou
zondag 29 oktober 2017 om 19:14
Wat mij hielp om een suikerarm voedingspatroon te integreren in mijn leven:
*kleine aanpassingen, niet je hele eetpatroon radicaal omgooien want de kans op terugval is groter dan
*me verdiepen in voedingsstoffen en stofwisseling, wat heb je nodig en waarom, en wat kun je beter laten staan, en waarom
*suiker vervangen door stevia
*meer eiwitten eten
*complexe koolhydraten eten
*sporten
Succes! Het is voor mij nu een leefwijze geworden, waarbij ik niet het gevoel heb dat ik iets moet missen/laten.
Ik voel me er veel beter bij en ben blij met mn stabiele gewicht.
*kleine aanpassingen, niet je hele eetpatroon radicaal omgooien want de kans op terugval is groter dan
*me verdiepen in voedingsstoffen en stofwisseling, wat heb je nodig en waarom, en wat kun je beter laten staan, en waarom
*suiker vervangen door stevia
*meer eiwitten eten
*complexe koolhydraten eten
*sporten
Succes! Het is voor mij nu een leefwijze geworden, waarbij ik niet het gevoel heb dat ik iets moet missen/laten.
Ik voel me er veel beter bij en ben blij met mn stabiele gewicht.
zondag 29 oktober 2017 om 19:18
Ja, dat is zeker waar. Het ene fruit bevat meer dextrose, het andere meer fructose, geloof ik, ik heb het niet helemaal scherp meer.
Er is wel verschil in verschillende soorten fruit qua snelle opname in het bloed. Banaan gaat heel snel, druiven ook, aardbeien, pruimen wat minder snel. Hoe meer vezels, hoe langzamer het verteert.
nounou
zondag 29 oktober 2017 om 19:25
zazamaenade schreef: ↑29-10-2017 19:18Ja, dat is zeker waar. Het ene fruit bevat meer dextrose, het andere meer fructose, geloof ik, ik heb het niet helemaal scherp meer.
Er is wel verschil in verschillende soorten fruit qua snelle opname in het bloed. Banaan gaat heel snel, druiven ook, aardbeien, pruimen wat minder snel. Hoe meer vezels, hoe langzamer het verteert.
Ik heb dan juist weer gelezen dat (groene) bananen best gezond zijn, door de hoeveelheid resistent zetmeel dat erin zit, dat zorgt voor een lang verzadigd gevoel... Soms weet ik het ook niet meer hoor, waar je nou goed aan doet.
zondag 29 oktober 2017 om 19:25
Ik heb niet alles gelezen.
Ik heb een chronische ziekte en ben dus in het ziekenhuis onder behandeling. Daar is nu onderzoek gedaan naar de invloed van voedsel. Je kreeg een gezond dieet dat je moest volgen.
Groente, fruit, noten, roomboter, volkoren granen, vis, vlees alleen kip biefstuk gehakt (dus echt onbewerkt), geen vleeswaren, geen zoet op brood (sowieso maar weinig brood), verse soep, eieren, volle melkproducten, havermout etcetera.
Gezonde vetten dus en geen suiker.
Op die manier ben ik van de suiker afgekomen maar het sluipt er nu weer in. Ik ga dus weer beter opletten.
Samengevat: Suiker is slecht en gezond vet is goed.
Ik heb een chronische ziekte en ben dus in het ziekenhuis onder behandeling. Daar is nu onderzoek gedaan naar de invloed van voedsel. Je kreeg een gezond dieet dat je moest volgen.
Groente, fruit, noten, roomboter, volkoren granen, vis, vlees alleen kip biefstuk gehakt (dus echt onbewerkt), geen vleeswaren, geen zoet op brood (sowieso maar weinig brood), verse soep, eieren, volle melkproducten, havermout etcetera.
Gezonde vetten dus en geen suiker.
Op die manier ben ik van de suiker afgekomen maar het sluipt er nu weer in. Ik ga dus weer beter opletten.
Samengevat: Suiker is slecht en gezond vet is goed.
zondag 29 oktober 2017 om 19:30
Het is niet anders maar eigenlijk moet je de hele biet dan eten.
In een glaasje sinaasappelsap zitten de suikers van wel 4 sinaasappels en dat is ineens een ongezonde stoot suiker.
Een sinaasappeltje eten is wel gezond met name ook door de vezels.