Gezondheid alle pijlers

Minderen met suiker

29-10-2017 16:05 184 berichten
Hi dames,

Ik wil gaan minderen met suiker, maar kan hier wel wat ondersteuning in gebruiken. Dus misschien zijn er hier ook andere mensen die dit ook wel zouden willen?

Momenteel merk ik echt dat ik een soort van verslaafd ben aan zoetigheid. Als ik te lang geen zoetigheid eet dan word ik trillerig en krijg een naar onbestemd gevoel, het voelt een beetje paniekachtig / gejaagd. Lijkt me niet echt normaal. Hier ga ik tot nu toe maar tegenin door 'zelfmedicatie' in de vorm van koek, snoep, chocolade enz. Niet wenselijk, maar ik heb nog niet echt een oplossing gevonden om hier beter mee om te gaan.

Ik wil hier dus heel graag beter mee om leren gaan. Helemaal stoppen met suiker gaat denk ik niet lukken, maar ik wil naar een situatie toe waarin suiker eten een keuze is en niet meer iets dat ik doe omdat ik me anders niet prettig voel of in paniek raak.

Dus: alle tips, ervaringen en ook medestanders zijn welkom!
S-Meds schreef:
29-10-2017 19:25
waarom zou suiker uit een biet anders zijn dan suiker uit een banaan?
In beide zit suiker en in beiden zitten ook vezels.
Verder is het zo dat als je een stuk fruit eet, of een bietensalade de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt, past bij wat je bij normaal eten binnenkrijgt. Zodra je de vrucht of groente gaat verwerken (suiker uithalen, sap van persen etc.), dan krijg je veel meer van diezelfde suiker binnen dan wanneer je het onbewerkt consumeert, plus dat je de bijbehorende vezels dan niet meer binnenkrijgt.
Dát maakt het anders.
Dat is bijvoorbeeld ook het verschil tussen een appel en appelsap. Allebei puur natuur.
anoniem_296755 wijzigde dit bericht op 29-10-2017 19:33
0.14% gewijzigd
S-Meds schreef:
29-10-2017 19:25
waarom zou suiker uit een biet anders zijn dan suiker uit een banaan?

De samenstelling is anders en de manier waarop je lichaam het verteert daardoor ook, o.a omdat het ene meer vezels bevat dan het andere. Dat ik dat aan jou moet uitleggen verbaast me eigenlijk wel... Ik dacht dat jij zo bezig was met sporten en gezond eten?
kristalsuiker is gemaakt van suikerbiet. Het is dus niet anders als fruit in een banaan. Als je gezond wilt eten dan eet je gevarieerd en met mate. Het zit hem niet in het dwangmatig schrappen van suiker, wel in het minder eten van geraffineerde (bewerkte) producten waar amper voedingsstoffen in zitten.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
29-10-2017 19:24
Vertering en opname suiker zijn twee verschillende dingen
Ja, dat is waar. Maar witbrood, zelfs met hartig beleg, maakt mijn bloedsuiker sneller onevenwichtig, en verteert sneller dan bruin- of volkorenbrood met hetzelfde beleg. De vezels doen ook iets om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren en het verteringsproces te vertragen.
nounou
elske1975 schreef:
29-10-2017 19:29
Ik ben het daar ontzettend mee eens! Nu ik meer vetten en eiwitten eet zijn mijn suikercravings helemaal verdwenen.
Dit zijn ook gewoon de nieuwe opvattingen in de medische wereld.
Die veranderen natuurlijk regelmatig en ik wil niet zeggen dat dit persee juist is maar zo voelt het wel, ik ben fitter en afgevallen en voel me beter. Ik ben het dus met jou eens. Want aan drie maaltijden per dag had ik gewoon genoeg toen ik dat dieet volgde.

Dat light en halfvol en suikervervangers, dat soort dingen is juist funest.

Ik ben nog niet aangekomen maar ik ga wel weer beter opletten. Want het sluipt er zo weer in.
zazamaenade schreef:
29-10-2017 19:34
Ja, dat is waar. Maar witbrood, zelfs met hartig beleg, maakt mijn bloedsuiker sneller onevenwichtig, en verteert sneller dan bruin- of volkorenbrood met hetzelfde beleg. De vezels doen ook iets om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren en het verteringsproces te vertragen.
Hoe weet je nu dat het je bloedsuikerspiegel verstoord? Een gezonde bloedsuiker spiegel varieert constant. Pieken en dalen zijn normaal. vezels zijn om allerlei redenen goed, vooral voor je vaten en je darmen
S-Meds schreef:
kristalsuiker is gemaakt van suikerbiet. Het is dus niet anders als fruit in een banaan. Als je gezond wilt eten dan eet je gevarieerd en met mate. Het zit hem niet in het dwangmatig schrappen van suiker, wel in het minder eten van geraffineerde (bewerkte) producten waar amper voedingsstoffen in zitten.
Dat zijn we dus juist niet meer gewend.
En alles om ons heen is er op gericht ons juist die geraffineerde bewerkte producten te laten eten. Loop de supermarkt in en de heerlijke zoete geuren komen je tegemoet. De appeltaart staat lekker in de oven. Het snoep staat bij de kassa. De frisdrank is superzoet.
Moeilijk hoor als je een beetje een hunkerend brein hebt zoals ik.
Een beetje "verslavend" is het toch wel. En ik ben aan veel zaken verslaafd geweest dus ik heb wel wat vergelijkingsmateriaal.
S-Meds schreef:
Plus: Mensen laten zich misleiden door de etiketten
Plus: Mensen hebben niet direct door dat er suiker in de soep zit.

Lekker eten wat je kunt plukken of uit de grond kunt halen. En wat niet giftig is natuurlijk. Of iets wat een papa en mama had. Of een ei.
S-Meds schreef:
Ja, maar als je een banaan eet krijg je nog andere stoffen binnen dan de fruitsuikers, en een hap kristalsuiker is alleen maar suikers.
Kristalsuiker is voor mij niet de duivel, hoor. Een pannenkoek met een klontje roomboter, een schepje suiker en véél kaneel is heerlijk na een wandeling, 's winters. (Nu wordt het wel erg off-topic, sorry TO).
Vooral de glucose-fructosestroop die tegenwoordig vrijwel in alle bewerkte producten zit (en veel goedkoper is dan kristalsuiker) maakt dat we ongezien veel toegevoegde suikers binnenkrijgen.
We zouden nog úren hierover kunnen praten :proud:
nounou
sam1968 schreef:
29-10-2017 19:42
Dat zijn we dus juist niet meer gewend.
En alles om ons heen is er op gericht ons juist die geraffineerde bewerkte producten te laten eten. Loop de supermarkt in en de heerlijke zoete geuren komen je tegemoet. De appeltaart staat lekker in de oven. Het snoep staat bij de kassa. De frisdrank is superzoet.
Moeilijk hoor als je een beetje een hunkerend brein hebt zoals ik.
Een beetje "verslavend" is het toch wel. En ik ben aan veel zaken verslaafd geweest dus ik heb wel wat vergelijkingsmateriaal.
jij bent het blijkbaar niet gewend. Ik heb die rommel nooit gegeten
Bumba1985 schreef:
29-10-2017 18:22
Nergens in mijn bericht heb ik het over te zwaar zijn / obesitas. Ik ben tevreden over mijn gewicht, dus daar heeft het helemaal niks mee te maken. Ik wil van dat nare paniekerige gevoel af als ik geen suiker / zoetigheid eet. Niet vanwege mijn figuur, maar omdat het gewoon enorm vervelend is om opeens te moeten vluchten uit de kinderboerderij omdat je zo'n dip krijgt. Of op de fiets te zitten en in paniek te raken omdat je nog 10 minuten van huis bent en je bang bent dat je om gaat vallen. Daar wil ik vanaf.

Eerlijk gezegd denk ik dat dat eerder door de vermoeidheid komt (misschien in combinatie met een lege maag) dan per se door de suiker. Iedereen voelt zich weleens een beetje flauw vlak voor het eten. Als je dan ook nog eens moe bent, geloof ik best dat je even het gevoel hebt dat je flauwvalt. Ik zou dus niet focussen op de suiker, maar eerder op de vermoeidheid. Overigens is het natuurlijk altijd beter om minder of niet te snoepen.
sam1968 schreef:
29-10-2017 19:45
Plus: Mensen laten zich misleiden door de etiketten
Plus: Mensen hebben niet direct door dat er suiker in de soep zit.

Lekker eten wat je kunt plukken of uit de grond kunt halen. En wat niet giftig is natuurlijk. Of iets wat een papa en mama had. Of een ei.
O_O Wat klinkt dit ...eh raar ? :D
nounou
zazamaenade schreef:
29-10-2017 19:45
Ja, maar als je een banaan eet krijg je nog andere stoffen binnen dan de fruitsuikers, en een hap kristalsuiker is alleen maar suikers.
Kristalsuiker is voor mij niet de duivel, hoor. Een pannenkoek met een klontje roomboter, een schepje suiker en véél kaneel is heerlijk na een wandeling, 's winters. (Nu wordt het wel erg off-topic, sorry TO).
Vooral de glucose-fructosestroop die tegenwoordig vrijwel in alle bewerkte producten zit (en veel goedkoper is dan kristalsuiker) maakt dat we ongezien veel toegevoegde suikers binnenkrijgen.
We zouden nog úren hierover kunnen praten :proud:
je kan best een schepje suiker aan je havermout toevoegen, dan heb je nog steeds een gezond maal
probleem zit hem in frisdranken en bereid voedsel dat lang houdbaar is (soepen, sauzen) daar zit belachelijk veel suiker in.
en verder is het heel normaal om slap te worden als je een tijdje niet hebt gegeten en is het ook heel normaal dat je na een maaltijd moe wordt of hyper omdat je lijf het maal aan het verteren is (bloeddruk, hartslag gaan omhoog)
of in dat maal suiker zat of geen suiker maakt niet uit
S-Meds schreef:
29-10-2017 19:46
jij bent het blijkbaar niet gewend. Ik heb die rommel nooit gegeten
Goed van jou.
Maar kijk jij eens wat de jeugd 's-ochtends op het station al naar binnen werkt.
En dat is gedeeltelijk ook gewoon een gebrek aan kennis. Ok en misschien een gebrek aan interesse.
Mijn eigen jeugd eet het niet of nauwelijks. ook een kwestie van smaak.
S-Meds schreef:
29-10-2017 19:51
en verder is het heel normaal om slap te worden als je een tijdje niet hebt gegeten en is het ook heel normaal dat je na een maaltijd moe wordt of hyper omdat je lijf het maal aan het verteren is (bloeddruk, hartslag gaan omhoog)
of in dat maal suiker zat of geen suiker maakt niet uit
Waarom wil jij het altijd voor suiker opnemen?
Dat doet de suikerindustrie al.
Leg dan gewoon de nadruk op gezond eten en laat mensen rustig de suiker skippen als ze dat willen. Het is niet zo dat dat ongezond is.
S-Meds schreef:
29-10-2017 19:49
je kan best een schepje suiker aan je havermout toevoegen, dan heb je nog steeds een gezond maal
probleem zit hem in frisdranken en bereid voedsel dat lang houdbaar is (soepen, sauzen) daar zit belachelijk veel suiker in.
Frisdranken en fruitsap, ja. Als we dat eens massaal zouden schrappen, alleen bij uitzondering nemen, zou dat heel wat in obesitas en stuiterende kinderen schelen. (Laat staan die 'energie'drankjes :facepalm: )
nounou
zazamaenade schreef:
29-10-2017 19:48
O_O Wat klinkt dit ...eh raar ? :D
Ja ik vind het ook wel zielig..
Liever ga ik nog eens vegetarisch eten.
S-Meds schreef:
29-10-2017 19:49
Havermout met banaan heeft geen schepje suiker meer nodig alleen een snufje kaneel misschien.
S-Meds schreef:
29-10-2017 19:55
Mijn eigen jeugd eet het niet of nauwelijks. ook een kwestie van smaak.
Ja omdat jij het goede voorbeeld geeft. In veel gezinnen is dat anders.
zazamaenade schreef:
29-10-2017 19:56
Frisdranken en fruitsap, ja. Als we dat eens massaal zouden schrappen, alleen bij uitzondering nemen, zou dat heel wat in obesitas en stuiterende kinderen schelen.
Kinderen gaan niet stuiteren van toegevoegde suiker.
Fabeltje.
sam1968 schreef:
29-10-2017 19:56
Ja ik vind het ook wel zielig..
Liever ga ik nog eens vegetarisch eten.
Ow, je bedoelt koeien en kippen en zo. (Hoewel, vader..., tegenwoordig is het veel inseminatie, dat is wel erg ver weg van een vader).
Ik beken....schuldig. Wel alleen biologisch, en bij uitzondering.
nounou
karin12345 schreef:
29-10-2017 20:00
Kinderen gaan niet stuiteren van toegevoegde suiker.
Fabeltje.
Ik weet niet of je kinderen hebt maar toegevoegde suiker is ook niet gezond hoor,
Bumba is afgehaakt, zo te zien.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven