Minderen met suiker
zondag 29 oktober 2017 om 16:05
Hi dames,
Ik wil gaan minderen met suiker, maar kan hier wel wat ondersteuning in gebruiken. Dus misschien zijn er hier ook andere mensen die dit ook wel zouden willen?
Momenteel merk ik echt dat ik een soort van verslaafd ben aan zoetigheid. Als ik te lang geen zoetigheid eet dan word ik trillerig en krijg een naar onbestemd gevoel, het voelt een beetje paniekachtig / gejaagd. Lijkt me niet echt normaal. Hier ga ik tot nu toe maar tegenin door 'zelfmedicatie' in de vorm van koek, snoep, chocolade enz. Niet wenselijk, maar ik heb nog niet echt een oplossing gevonden om hier beter mee om te gaan.
Ik wil hier dus heel graag beter mee om leren gaan. Helemaal stoppen met suiker gaat denk ik niet lukken, maar ik wil naar een situatie toe waarin suiker eten een keuze is en niet meer iets dat ik doe omdat ik me anders niet prettig voel of in paniek raak.
Dus: alle tips, ervaringen en ook medestanders zijn welkom!
Ik wil gaan minderen met suiker, maar kan hier wel wat ondersteuning in gebruiken. Dus misschien zijn er hier ook andere mensen die dit ook wel zouden willen?
Momenteel merk ik echt dat ik een soort van verslaafd ben aan zoetigheid. Als ik te lang geen zoetigheid eet dan word ik trillerig en krijg een naar onbestemd gevoel, het voelt een beetje paniekachtig / gejaagd. Lijkt me niet echt normaal. Hier ga ik tot nu toe maar tegenin door 'zelfmedicatie' in de vorm van koek, snoep, chocolade enz. Niet wenselijk, maar ik heb nog niet echt een oplossing gevonden om hier beter mee om te gaan.
Ik wil hier dus heel graag beter mee om leren gaan. Helemaal stoppen met suiker gaat denk ik niet lukken, maar ik wil naar een situatie toe waarin suiker eten een keuze is en niet meer iets dat ik doe omdat ik me anders niet prettig voel of in paniek raak.
Dus: alle tips, ervaringen en ook medestanders zijn welkom!
zondag 29 oktober 2017 om 17:31
Ik heb een tijdje helemaal geen suiker gegeten (op fruit na) omdat ik toen heel erg op mijn koolhydraatinname lette. Na twee maanden ongeveer besloot ik dat het een beetje te extreem was en nam ik een gebakje, waar ik echt onpasselijk van werd. Ik begon te zweten en trillen en weet ik het wat. Het was heel extreem in ieder geval en gelukkig heb ik het erna niet meer gehad.
Hiermee heb ik geen tip, maar ik heb wel gemerkt hoeveel invloed suiker op je lichaam kan hebben. Jij lijkt het tegenovergestelde te hebben: zonder suiker ga je juist zweten en trillen. Volgens mij is het belangrijk om je lichaam constant te houden en niet teveel snelle impulsen te geven. Ik doe dat door altijd langzame koolhydraten/volkoren en veel goede vetten te eten. Ik merk dat ik daardoor eigenlijk weinig behoefte aan suiker heb. Vaak vind ik nog steeds te veel, nu ik er zo over nadenk. Ik schreef eerder dat ik na het appeltaartincident nooit meer zoiets heb gehad, maar dat klopt niet. Als ik snoep, kan ik naar en trillerig worden. Een paar snoepjes kan wel, maar van een hand vol ga ik me echt slecht voelen.
Hiermee heb ik geen tip, maar ik heb wel gemerkt hoeveel invloed suiker op je lichaam kan hebben. Jij lijkt het tegenovergestelde te hebben: zonder suiker ga je juist zweten en trillen. Volgens mij is het belangrijk om je lichaam constant te houden en niet teveel snelle impulsen te geven. Ik doe dat door altijd langzame koolhydraten/volkoren en veel goede vetten te eten. Ik merk dat ik daardoor eigenlijk weinig behoefte aan suiker heb. Vaak vind ik nog steeds te veel, nu ik er zo over nadenk. Ik schreef eerder dat ik na het appeltaartincident nooit meer zoiets heb gehad, maar dat klopt niet. Als ik snoep, kan ik naar en trillerig worden. Een paar snoepjes kan wel, maar van een hand vol ga ik me echt slecht voelen.
zondag 29 oktober 2017 om 17:35
Met alle respect, lijken mij die reacties eerder psychisch dan lichamelijk. Een gezond lijf gaat niet trillen van een incidenteel gebakje of een paar Engelse dropjes, écht niet, ook niet als je normaal gesproken suikerarm eet._lupine_ schreef: ↑29-10-2017 17:31Ik heb een tijdje helemaal geen suiker gegeten (op fruit na) omdat ik toen heel erg op mijn koolhydraatinname lette. Na twee maanden ongeveer besloot ik dat het een beetje te extreem was en nam ik een gebakje, waar ik echt onpasselijk van werd. Ik begon te zweten en trillen en weet ik het wat. Het was heel extreem in ieder geval en gelukkig heb ik het erna niet meer gehad.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 29 oktober 2017 om 17:35
Met alle respect, lijken mij die reacties eerder psychisch dan lichamelijk. Een gezond lijf gaat niet trillen van een incidenteel gebakje of een paar Engelse dropjes, écht niet, ook niet als je normaal gesproken suikerarm eet._lupine_ schreef: ↑29-10-2017 17:31Ik heb een tijdje helemaal geen suiker gegeten (op fruit na) omdat ik toen heel erg op mijn koolhydraatinname lette. Na twee maanden ongeveer besloot ik dat het een beetje te extreem was en nam ik een gebakje, waar ik echt onpasselijk van werd. Ik begon te zweten en trillen en weet ik het wat. Het was heel extreem in ieder geval en gelukkig heb ik het erna niet meer gehad.
zondag 29 oktober 2017 om 17:38
Suiker is erg lekker en alles wat je een prettig gevoel geeft wil je herhalen.
Op tv zie ik best vaak programma's die suiker als een soort gif zien. Ik ben erg sceptisch. Hoe dan ook, ik eet weinig suiker vanwege het hoge gehalte aan calorieën. Het is dus te overleven.
Ik heb een pond suiker in een bus in de kast staan en die staat er al tien jaar.
De poedersuiker daarentegen gaat harder: een maand of drie doe ik ermee. Ik strooi dat meestal over de poffers of over de krentenbollen. Tien gram poedersuiker lijkt meer te zijn dan tien gram gewone suiker.
Op tv zie ik best vaak programma's die suiker als een soort gif zien. Ik ben erg sceptisch. Hoe dan ook, ik eet weinig suiker vanwege het hoge gehalte aan calorieën. Het is dus te overleven.
Ik heb een pond suiker in een bus in de kast staan en die staat er al tien jaar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 29 oktober 2017 om 17:47
Ik herken het wel hoor, die trillerigheid en zweten bij een suikerdip.
Heel vervelend. Op die momenten is het ook heel lastig om controle te hebben over wat je eet.
Over stoppen met snoepen/suiker: kijk wat voor jou werkt.
Voor mij is cold turkey wél de beste manier heb ik gemerkt. Ik ben er nu 2 weken vanaf (inderdaad na 1 week was dat best okay). En ik blijf er nu ook vanaf. Want ik weet dat één keer snoepen weer de hele riedel en het verlangen in gang zet. En dat wil ik niet meer.
Het afbouwen heb ik gedaan door andere, gezonde dingen, te eten op de 'snoepmomenten'. Bijvoorbeeld dadels of fruit. Verder heb ik het vooral niet gecombineerd met andere eet-wijzigingen (koolhydraatarm, of calorieën verminderen). Eérst maar eens even dit.
En timing was voor mij 'everything', ik ben eruit gestapt (de snoepverslaving) op het moment dat ik voelde: ja, nu kan het. Want het is vooral een mentaal ding.
Wat ik overigens vooral los moest laten was het idee dat ik 'ergens recht op had, want...' vul maar in. Die knop om was het halve werk.
Heel vervelend. Op die momenten is het ook heel lastig om controle te hebben over wat je eet.
Over stoppen met snoepen/suiker: kijk wat voor jou werkt.
Voor mij is cold turkey wél de beste manier heb ik gemerkt. Ik ben er nu 2 weken vanaf (inderdaad na 1 week was dat best okay). En ik blijf er nu ook vanaf. Want ik weet dat één keer snoepen weer de hele riedel en het verlangen in gang zet. En dat wil ik niet meer.
Het afbouwen heb ik gedaan door andere, gezonde dingen, te eten op de 'snoepmomenten'. Bijvoorbeeld dadels of fruit. Verder heb ik het vooral niet gecombineerd met andere eet-wijzigingen (koolhydraatarm, of calorieën verminderen). Eérst maar eens even dit.
En timing was voor mij 'everything', ik ben eruit gestapt (de snoepverslaving) op het moment dat ik voelde: ja, nu kan het. Want het is vooral een mentaal ding.
Wat ik overigens vooral los moest laten was het idee dat ik 'ergens recht op had, want...' vul maar in. Die knop om was het halve werk.
zondag 29 oktober 2017 om 17:51
Dat incidentele gebakje was na twee maanden helemaal geen suiker, wat natuurlijk best extreem is. Ik eet allang weer suiker nu, maar die reactie toen was wel echt zoals ik beschreef. Daar zat niets psychisch achter. Ik reageer heftig op suiker, denk ik. Dat heeft in eerste instantie nog niet eens te maken met gezondheidsoverwegingen, want ik eet gerust pizza en friet en drink ook alcohol, maar producten met heel veel suiker trekken me gewoon niet. En als ik dan wel eet, dan word ik er snel onpasselijk van. Het gaat dan wel om grote hoeveelheden. Ik hou best van suiker en kan daar ook echt van genieten. Een bonbon na het eten vind ik heerlijk, maar ik moet er niet aan denken om in een keer twee marsen te eten bijvoorveeld.
zondag 29 oktober 2017 om 17:51
Oh, en zorg dat je goed slaapt.
Verlangen naar suiker is ook vaak compensatie voor vermoeidheid.
Die trillerigheid/zweten was bij mij overigens niet altijd na snoepen. Ik had het ook 'zomaar', ook als ik wel goed en gezond gegeten had. Vaak ook na het eten van havermout met fruit (heel raar want dat zou juist goed zijn tegen suikerdips). Ook op getest enzo, niets uitgekomen, ook geen diabetes.
Nu ik er over schrijf realiseer ik me dat ik die dips al een tijd niet gehad heb. Kwam en ging met periodes (al jaren). Misschien dat ik daarom nu de sprong naar snoepvrij kon maken?
Verlangen naar suiker is ook vaak compensatie voor vermoeidheid.
Die trillerigheid/zweten was bij mij overigens niet altijd na snoepen. Ik had het ook 'zomaar', ook als ik wel goed en gezond gegeten had. Vaak ook na het eten van havermout met fruit (heel raar want dat zou juist goed zijn tegen suikerdips). Ook op getest enzo, niets uitgekomen, ook geen diabetes.
Nu ik er over schrijf realiseer ik me dat ik die dips al een tijd niet gehad heb. Kwam en ging met periodes (al jaren). Misschien dat ik daarom nu de sprong naar snoepvrij kon maken?
zondag 29 oktober 2017 om 17:55
Eigenlijk moet je je hele eetpatroon omgooien.
Aardappels, brood, witte rijst en witte pasta hebben een hoge glychemische index en laten je bloedsuikerspiegel pieken. Dat zorgt weer voor cravings en zo is de cirkel rond.
Kies voor volkoren, groenten, fruit, eiwitten, goede vette en volle producten en je zal als vanzelf je voldaan en gevoed voelen waardoor de hunker naar snaai stopt.
Aardappels, brood, witte rijst en witte pasta hebben een hoge glychemische index en laten je bloedsuikerspiegel pieken. Dat zorgt weer voor cravings en zo is de cirkel rond.
Kies voor volkoren, groenten, fruit, eiwitten, goede vette en volle producten en je zal als vanzelf je voldaan en gevoed voelen waardoor de hunker naar snaai stopt.
zondag 29 oktober 2017 om 18:02
Dat is zeker een goed begin. Ik kan je alleen wel verklappen dat mijn hunker daarmee niet vanzelf stopte.FarFarAway schreef: ↑29-10-2017 17:55Eigenlijk moet je je hele eetpatroon omgooien.
Daarom: iedereen is anders en je moet ontdekken van voor jou werkt.
zondag 29 oktober 2017 om 18:09
ja dit. Psyche kan wel veel doen met je lijf hoor. Meer dan een gebakje
zondag 29 oktober 2017 om 18:16
Wat jij omschrijft na een gebakje, dat heb ik ook meerdere keren gehad. Dat lijkt bij mij te komen door teveel vet eten. Dan krijg ik vooral 's nachts last van duizeligheid, zweten, hartkloppingen etc. Ook heel naar inderdaad_lupine_ schreef: ↑29-10-2017 17:31Ik heb een tijdje helemaal geen suiker gegeten (op fruit na) omdat ik toen heel erg op mijn koolhydraatinname lette. Na twee maanden ongeveer besloot ik dat het een beetje te extreem was en nam ik een gebakje, waar ik echt onpasselijk van werd. Ik begon te zweten en trillen en weet ik het wat. Het was heel extreem in ieder geval en gelukkig heb ik het erna niet meer gehad.
zondag 29 oktober 2017 om 18:19
@Courgage-- Inderdaad ben ik momenteel ook erg moe. Zoontje maakt ons momenteel 2 tot 3 keer per nacht wakker en dan val ik niet makkelijk in slaap. Bovendien is ie elke ochtend supervroeg wakker. Soms heb ik inderdaad het gevoel dat ik gewoon een reep chocolade nodig heb om mezelf op gang te houden
En als ik dan een keer denk dat ik sterk blijf, dan krijg ik dus van die 'aanvallen', een ander woord kan ik er niet voor verzinnen. Heel vervelend
zondag 29 oktober 2017 om 18:22
pejeka schreef: ↑29-10-2017 17:30Dit dus. Obesitas of te dik zijn neemt hand over hand toe, en ál die mensen vinden het niet hun eigen schuld, want... en alle argumenten komen dan voorbij, dat het te makkelijk verkrijgbaar is tot aan emotionele dwang tot (vr)eten. Maar nóóit ligt het aan discipline, want tja, ze wonen nou eenmaal samen met een jongen die alleen maar patat lust, en de nicht van de zus van die jongen heeft hen op Facebook beledigd en dat kan je alleen maar wegwerken met een zak chips, en toen zei de buurvrouw van de tante van de collega nog een keer iets, en tjee, alweer emoties, en hup, ging er zomaar weer een bamiblok en een frietje speciaal in, want tja, je moet toch wat...
Lulkoek. Feit is dat je er zelf bij bent wat je in je mond stopt en hoe veel je beweegt en welke gezonde of ongezonde dingen je eet.
Nergens in mijn bericht heb ik het over te zwaar zijn / obesitas. Ik ben tevreden over mijn gewicht, dus daar heeft het helemaal niks mee te maken. Ik wil van dat nare paniekerige gevoel af als ik geen suiker / zoetigheid eet. Niet vanwege mijn figuur, maar omdat het gewoon enorm vervelend is om opeens te moeten vluchten uit de kinderboerderij omdat je zo'n dip krijgt. Of op de fiets te zitten en in paniek te raken omdat je nog 10 minuten van huis bent en je bang bent dat je om gaat vallen. Daar wil ik vanaf.
zondag 29 oktober 2017 om 18:29
Je hoeft echt geen geraffineerde suiker te eten om je lichaam van voldoende glucose te voorzien. Er wordt ook adrenaline aangemaakt, maar als je daar een snufje extra van neemt gebeuren er ook hele rare dingen. De natuurlijke aanwezigheid van een stof in je lichaam is niet per se een reden om aan te nemen dat een extra dosis ervan gezond zou zijn.
Overigens lijkt het me haast niet te doen om te minderen met zuurstof of water.
zondag 29 oktober 2017 om 18:29
Als je normaal eet, en af en toe mag daar best een koekje of een chocolaatje bij, of een ander tussendoortje dat niet bestaat uit quinoa of rauwe wortelen, dan zie ik niet in waarom je in paniek zou moeten raken en bang zou moeten zijn van je fiets te vallen op weg naar huis. Echt hoor, als je moet vluchten uit de kinderboerderij omdat je paniek hebt vanwege je voedingspatroon, ben je ver van het padje af.Bumba1985 schreef: ↑29-10-2017 18:22Nergens in mijn bericht heb ik het over te zwaar zijn / obesitas. Ik ben tevreden over mijn gewicht, dus daar heeft het helemaal niks mee te maken. Ik wil van dat nare paniekerige gevoel af als ik geen suiker / zoetigheid eet. Niet vanwege mijn figuur, maar omdat het gewoon enorm vervelend is om opeens te moeten vluchten uit de kinderboerderij omdat je zo'n dip krijgt. Of op de fiets te zitten en in paniek te raken omdat je nog 10 minuten van huis bent en je bang bent dat je om gaat vallen. Daar wil ik vanaf.
zondag 29 oktober 2017 om 18:36
Je weet niet waar je het over hebt totdat je het zelf hebt meegemaakt.pejeka schreef: ↑29-10-2017 18:29Als je normaal eet, en af en toe mag daar best een koekje of een chocolaatje bij, of een ander tussendoortje dat niet bestaat uit quinoa of rauwe wortelen, dan zie ik niet in waarom je in paniek zou moeten raken en bang zou moeten zijn van je fiets te vallen op weg naar huis. Echt hoor, als je moet vluchten uit de kinderboerderij omdat je paniek hebt vanwege je voedingspatroon, ben je ver van het padje af.
Ik ben wel eens bijna 'out' gegaan tijdens een busritje. Meestal voelde ik het wel aankomen, maar toen was het een combi van suikerdip en slaperigheid en ik had niet eens door dat ik 'weggleed'. Heel bizar gevoel. Geen paniekaanval, maar 'gewoon' van de wereld raken. En ja, ik at gewoon en normaal.
zondag 29 oktober 2017 om 18:40
pejeka schreef: ↑29-10-2017 18:29Als je normaal eet, en af en toe mag daar best een koekje of een chocolaatje bij, of een ander tussendoortje dat niet bestaat uit quinoa of rauwe wortelen, dan zie ik niet in waarom je in paniek zou moeten raken en bang zou moeten zijn van je fiets te vallen op weg naar huis. Echt hoor, als je moet vluchten uit de kinderboerderij omdat je paniek hebt vanwege je voedingspatroon, ben je ver van het padje af.
Jij leest ook echt alleen maar wat je wilt lezen he?
Voor jou zal ik het speciaal nog een keer uitleggen: Ik heb geen paniek van mijn voedingspatroon. Ik krijg een paniekgevoel dat dus niet wordt veroorzaakt door een gedachte, maar puur een lichamelijke reactie,. Die wegtrekt op het moment dat ik iets met veel suiker eet. Daaruit trek ik de conclusie dat ik blijkbaar mijn lichaam teveel heb aangewend dat er vaak suiker binnenkomt, waardoor het daar nu zo aan gewend is dat het raar gaat doen op het moment dat het eens geen suiker krijgt.
Duidelijker dan dit kan ik het niet omschrijven, als je het nu nog niet snapt dan denk ik dat je gewoon loopt te zieken.
zondag 29 oktober 2017 om 18:43
Nog even een toevoeging: je zou het nog het beste kunnen vergelijken met iemand die teveel koffie op heeft. Dan voelt iemand zich ook gejaagd en opgefokt zonder dat daar een aanleiding voor hoeft te zijn. Dat heb ik dus ook, ik voel me trillerig en paniekerig zonder dat daar ook maar enige psychische oorzaak voor is. En het is weg zodra ik suiker op heb. Dus lijkt me dat daar ergens de oorzaak voor dit gevoel te vinden is.
zondag 29 oktober 2017 om 18:44
Wat duidelijk is, is dat je verkeerd met voeding bezig bent. Ik ken geen enkel mens dat normaal eet, af en toe een koekje of andere zoetigheid, maar met mate, en gewoon ontbijt, een normale lunch eet en vers gekookt avondeten, geen enkel mens dat dan opeens een wegtrekker krijgt vanwege een flauwte, of het nou met suiker of met iets anders te maken heeft.Bumba1985 schreef: ↑29-10-2017 18:40Jij leest ook echt alleen maar wat je wilt lezen he?![]()
Voor jou zal ik het speciaal nog een keer uitleggen: Ik heb geen paniek van mijn voedingspatroon. Ik krijg een paniekgevoel dat dus niet wordt veroorzaakt door een gedachte, maar puur een lichamelijke reactie,. Die wegtrekt op het moment dat ik iets met veel suiker eet. Daaruit trek ik de conclusie dat ik blijkbaar mijn lichaam teveel heb aangewend dat er vaak suiker binnenkomt, waardoor het daar nu zo aan gewend is dat het raar gaat doen op het moment dat het eens geen suiker krijgt.
Duidelijker dan dit kan ik het niet omschrijven, als je het nu nog niet snapt dan denk ik dat je gewoon loopt te zieken.
zondag 29 oktober 2017 om 18:45
Courage-- schreef: ↑29-10-2017 18:36Je weet niet waar je het over hebt totdat je het zelf hebt meegemaakt.
Ik ben wel eens bijna 'out' gegaan tijdens een busritje. Meestal voelde ik het wel aankomen, maar toen was het een combi van suikerdip en slaperigheid en ik had niet eens door dat ik 'weggleed'. Heel bizar gevoel. Geen paniekaanval, maar 'gewoon' van de wereld raken. En ja, ik at gewoon en normaal.
Echt out gaan heb ik in het verleden 2 keer gehad, maar dat is echt al heel lang geleden. Laatst had ik het nog wel tijdens een sportles, dat ik opeens heel draaierig werd. Toch is er al meerdere keren bloed geprikt en ook getest op bloedsuikers, maar daar komt eigenlijk nooit wat uit.
zondag 29 oktober 2017 om 18:46
Nee, dit is echt onzin. Je lichaam heeft koolhydraten nodig, geen suiker. Uit koolhydraten kan je lichaam bloedsuiker, glucose maken.
Je hersenen functioneren op oa glucose, dus is het niet zo gek dat je je heel akelig, paniekerig bijvoorbeeld, kunt gaan voelen wanneer je bloedsuikerspiegel laag is.
En je psyche is ook niet iets dat in je lichaam zweeft, zoals de geest in de fles, het is verbonden met hoe je je lichaam voedt, en met de werking van je darmen.
En inderdaad, wat voor de één goed werkt doet weinig voor de ander. Er is nog veel te onderzoeken.
nounou
zondag 29 oktober 2017 om 18:46
pejeka schreef: ↑29-10-2017 18:44Wat duidelijk is, is dat je verkeerd met voeding bezig bent. Ik ken geen enkel mens dat normaal eet, af en toe een koekje of andere zoetigheid, maar met mate, en gewoon ontbijt, een normale lunch eet en vers gekookt avondeten, geen enkel mens dat dan opeens een wegtrekker krijgt vanwege een flauwte, of het nou met suiker of met iets anders te maken heeft.
Goh, wat een eye opener. Daar moet ik wat mee! Misschien een topic openen over hoe ik beter ermee om kan gaan en kan leren een gezonder eetpatroon met minder suiker te krijgen?? O wacht!! Dat heb ik al gedaan
zondag 29 oktober 2017 om 18:51
Als je normaal en gezond eet, ligt het waarschijnlijk niet aan je voeding dat je flauwtes krijgt, maar kan het te maken hebben met een van nature zeer lage bloeddruk ofzo. Dus dan moet je het in die hoek zoeken, en niet in je voeding.