Minderen met suiker
zondag 29 oktober 2017 om 16:05
Hi dames,
Ik wil gaan minderen met suiker, maar kan hier wel wat ondersteuning in gebruiken. Dus misschien zijn er hier ook andere mensen die dit ook wel zouden willen?
Momenteel merk ik echt dat ik een soort van verslaafd ben aan zoetigheid. Als ik te lang geen zoetigheid eet dan word ik trillerig en krijg een naar onbestemd gevoel, het voelt een beetje paniekachtig / gejaagd. Lijkt me niet echt normaal. Hier ga ik tot nu toe maar tegenin door 'zelfmedicatie' in de vorm van koek, snoep, chocolade enz. Niet wenselijk, maar ik heb nog niet echt een oplossing gevonden om hier beter mee om te gaan.
Ik wil hier dus heel graag beter mee om leren gaan. Helemaal stoppen met suiker gaat denk ik niet lukken, maar ik wil naar een situatie toe waarin suiker eten een keuze is en niet meer iets dat ik doe omdat ik me anders niet prettig voel of in paniek raak.
Dus: alle tips, ervaringen en ook medestanders zijn welkom!
Ik wil gaan minderen met suiker, maar kan hier wel wat ondersteuning in gebruiken. Dus misschien zijn er hier ook andere mensen die dit ook wel zouden willen?
Momenteel merk ik echt dat ik een soort van verslaafd ben aan zoetigheid. Als ik te lang geen zoetigheid eet dan word ik trillerig en krijg een naar onbestemd gevoel, het voelt een beetje paniekachtig / gejaagd. Lijkt me niet echt normaal. Hier ga ik tot nu toe maar tegenin door 'zelfmedicatie' in de vorm van koek, snoep, chocolade enz. Niet wenselijk, maar ik heb nog niet echt een oplossing gevonden om hier beter mee om te gaan.
Ik wil hier dus heel graag beter mee om leren gaan. Helemaal stoppen met suiker gaat denk ik niet lukken, maar ik wil naar een situatie toe waarin suiker eten een keuze is en niet meer iets dat ik doe omdat ik me anders niet prettig voel of in paniek raak.
Dus: alle tips, ervaringen en ook medestanders zijn welkom!
zondag 29 oktober 2017 om 20:05
In eet ook alleen met dat keurmerk.zazamaenade schreef: ↑29-10-2017 20:02Ow, je bedoelt koeien en kippen en zo. (Hoewel, vader..., tegenwoordig is het veel inseminatie, dat is wel erg ver weg van een vader).
Ik beken....schuldig. Wel alleen biologisch, en bij uitzondering.
Maar ik heb begrepen dat 1 ster ook al niets voorsteld.
Daar moet ik me ook nog in verdiepen.
Ga ik nu meteen eens googelen.
zondag 29 oktober 2017 om 20:15
Ja! Mijn favoriete combi!
Heerlijk. Of in plaats van banaan een appel in stukjes.
Direct een goede tip voor Bumba om van suikers af te blijven.
Gaan we toch weer een beetje terug on topic.
zondag 29 oktober 2017 om 20:21
wat bedoel je met de suikerindustrie? Suiker is gewoon een natuurproduct. Met mate gebruikt niks mis mee. Havermout met een banaan en kaneel bevat meer calorieen dan havermout met een schepje suiker. per saldo word je dus dikker van het eerste.
zondag 29 oktober 2017 om 20:23
Zullen we het in plaats van "suiker" over "snoep en koek" hebben? Een appel is natuurlijk geen goede manier om van de suikers af te blijven. Het is wel een goed alternatief voor snoep.
zondag 29 oktober 2017 om 20:24
Klopt maar je zit er langer vol van en hebt meer en betere voedingsstoffen gegeten namelijk fruit.
Met suikerindustrie bedoel ik net zo iets als tabaksindustrie.
Of zuivelindustrie.
Of de industrie die inlegkruisjes maakt.
Ik vind je erg star wat dit onderwerp betreft.
zondag 29 oktober 2017 om 20:26
Ik denk dat TO het best snapt hoor.nerdopviva schreef: ↑29-10-2017 20:23Zullen we het in plaats van "suiker" over "snoep en koek" hebben? Een appel is natuurlijk geen goede manier om van de suikers af te blijven. Het is wel een goed alternatief voor snoep.
zondag 29 oktober 2017 om 20:28
het levert vooral heel veel meer calorieen. Havermout vult van zichzelf ook, een banaan erdoor is overbodig. De suikerindustrie kan je niet vergelijken met de tabaksindustrie. Slaat nergens op. Suiker is geen verslavend product, er wordt niet gepoogd om mensen verslaafd te maken en er is geen lobby. Het probleem met suiker is dat het bederfelijke producten houdbaar maakt. Daarom gebruik de voedingsmiddelenindustrie het in producten waarvan mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, het niet verwachten. Wat raar is want je proeft het onmiddelijksam1968 schreef: ↑29-10-2017 20:24Klopt maar je zit er langer vol van en hebt meer en betere voedingsstoffen gegeten namelijk fruit.
Met suikerindustrie bedoel ik net zo iets als tabaksindustrie.
Of zuivelindustrie.
Of de industrie die inlegkruisjes maakt.
Ik vind je erg star wat dit onderwerp betreft.
zondag 29 oktober 2017 om 20:28
Omdat ik snel de 'oude' verschijnselen, zoal Bumba ze ook omschrijft, krijg wanneer ik een dag of twee voornamelijk witbrood eet.
Ja, een bewezen wetenschappelijke verklaring is mijn verhaal natuurlijk niet, wel (voor mij) het meest waarschijnlijke wanneer het witbrood de enige 'variabele' factor is, op zo'n moment.
nounou
zondag 29 oktober 2017 om 20:31
Waarom staan de snoepjes naast de kassa denk je?
En denk je echt dat er niet nagedacht wordt over een boterberg? Ik noem maar iets?
Ik ben geen complotdenker ofzo maar men wil wel verkopen hoor. Echt wel.
En dat suiker geen verslavend product is daarover zijn de meningen echt verdeeld. En eerlijk gezegd zal het me worst zijn, beter is gewoon er niet te veel van te eten in geconcentreerde toestand.
En denk je echt dat er niet nagedacht wordt over een boterberg? Ik noem maar iets?
En dat suiker geen verslavend product is daarover zijn de meningen echt verdeeld. En eerlijk gezegd zal het me worst zijn, beter is gewoon er niet te veel van te eten in geconcentreerde toestand.
zondag 29 oktober 2017 om 20:33
Jij wel ja. Want jij kijkt verder dan je neus lang is, proficiat.S-Meds schreef: ↑29-10-2017 20:28het levert vooral heel veel meer calorieen. Havermout vult van zichzelf ook, een banaan erdoor is overbodig. De suikerindustrie kan je niet vergelijken met de tabaksindustrie. Slaat nergens op. Suiker is geen verslavend product, er wordt niet gepoogd om mensen verslaafd te maken en er is geen lobby. Het probleem met suiker is dat het bederfelijke producten houdbaar maakt. Daarom gebruik de voedingsmiddelenindustrie het in producten waarvan mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, het niet verwachten. Wat raar is want je proeft het onmiddelijk
Op havermout met een banaan kun je vooruit tot de lunch want tussendoortjes zoals een banaantje bijvoorbeeld werden ontraden.
zondag 29 oktober 2017 om 20:45
Nee, ooit heb ik het opgemerkt, en pas later kon ik het daardoor verklaren. Het is niet zo dat ik angstig word van witbrood of zo of ga zitten wachten op nare effecten. Ik merk het op en heb sterk het vermoeden dat het zo werkt. En binnen de voedingswetenschap is er een richting die hiervoor aanwijzingen heeft. Overigens ben ik op dit gebied geen leek of foodblog-gekkie.
Om allerlei links hierin te gaan zoeken, daar heb ik nu even geen zin in. Ik kwam hier alleen om Bumba wat van mijn ervaringen te schrijven.
Ik heb sterk het idee dat wij elkaar hierin niet gaan overtuigen
nounou
zondag 29 oktober 2017 om 20:52
S-Meds schreef: ↑29-10-2017 20:28het levert vooral heel veel meer calorieen. Havermout vult van zichzelf ook, een banaan erdoor is overbodig. De suikerindustrie kan je niet vergelijken met de tabaksindustrie. Slaat nergens op. Suiker is geen verslavend product, er wordt niet gepoogd om mensen verslaafd te maken en er is geen lobby. Het probleem met suiker is dat het bederfelijke producten houdbaar maakt. Daarom gebruik de voedingsmiddelenindustrie het in producten waarvan mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, het niet verwachten. Wat raar is want je proeft het onmiddelijk
Dit is een rapport over de activiteiten van de suikerlobby in de EU, met een keurig overzicht van de grote lobbyclubs:
https://corporateeurope.org/pressreleas ... ut-control
Dit is de reactie van het diabetesfonds:
https://www.diabetesfonds.nl/minder-sui ... obby-in-eu
zondag 29 oktober 2017 om 20:59
De website van het Diabetesfonds heeft trouwens veel informatie over suiker en geeft o.a. tips om je suikergebruik te beperken. Ze leggen ook het verschil uit tussen vrije suikers en suikers die je uit gezonde voeding haalt.
https://www.diabetesfonds.nl/minder-sui ... je-suikers
zondag 29 oktober 2017 om 21:06
waarom? omdat het impulsaankopen zijn. Dit gaat over marketing niet over voedingsindustrie. Wat bedoel je met boterberg? Hoe bedoel je dat de meningen verdeeld zijn over de verslavingskracht van suiker? De stand van de wetenschap zegt dat het niet verslavend is. Suiker is niet anders dan vet een energieleverancier. En met energie is het belangrijk dat je er niet meer van nuttigt dan je verbrandt anders word je dik en krijg je allerlei gezondheidsproblemensam1968 schreef: ↑29-10-2017 20:31Waarom staan de snoepjes naast de kassa denk je?
waarom? omdat het impulsaankopen zijn. Dit gaat over marketing niet over voedingsindustrie. Wat bedoel je met boterberg? Hoe bedoel je dat de meningen verdeeld zijn over de verslavingskracht van suiker? De stand van de wetenschap zegt dat het niet verslavend is. Suiker is niet anders dan vet een energieleverancier. En met energie is het belangrijk dat je er niet meer van nuttigt dan je verbrandt anders word je dik en krijg je allerlei gezondheidsproblemensam1968 schreef: ↑29-10-2017 20:31Waarom staan de snoepjes naast de kassa denk je?
dit janerdopviva schreef: ↑29-10-2017 20:23Zullen we het in plaats van "suiker" over "snoep en koek" hebben? Een appel is natuurlijk geen goede manier om van de suikers af te blijven. Het is wel een goed alternatief voor snoep.
zondag 29 oktober 2017 om 21:08
ja voor mensen met diabetesFoechoer schreef: ↑29-10-2017 20:59De website van het Diabetesfonds heeft trouwens veel informatie over suiker en geeft o.a. tips om je suikergebruik te beperken. Ze leggen ook het verschil uit tussen vrije suikers en suikers die je uit gezonde voeding haalt.