Gezondheid alle pijlers

Minderen met suiker

29-10-2017 16:05 184 berichten
Hi dames,

Ik wil gaan minderen met suiker, maar kan hier wel wat ondersteuning in gebruiken. Dus misschien zijn er hier ook andere mensen die dit ook wel zouden willen?

Momenteel merk ik echt dat ik een soort van verslaafd ben aan zoetigheid. Als ik te lang geen zoetigheid eet dan word ik trillerig en krijg een naar onbestemd gevoel, het voelt een beetje paniekachtig / gejaagd. Lijkt me niet echt normaal. Hier ga ik tot nu toe maar tegenin door 'zelfmedicatie' in de vorm van koek, snoep, chocolade enz. Niet wenselijk, maar ik heb nog niet echt een oplossing gevonden om hier beter mee om te gaan.

Ik wil hier dus heel graag beter mee om leren gaan. Helemaal stoppen met suiker gaat denk ik niet lukken, maar ik wil naar een situatie toe waarin suiker eten een keuze is en niet meer iets dat ik doe omdat ik me anders niet prettig voel of in paniek raak.

Dus: alle tips, ervaringen en ook medestanders zijn welkom!
zazamaenade schreef:
29-10-2017 20:02
Ow, je bedoelt koeien en kippen en zo. (Hoewel, vader..., tegenwoordig is het veel inseminatie, dat is wel erg ver weg van een vader).
Ik beken....schuldig. Wel alleen biologisch, en bij uitzondering.
In eet ook alleen met dat keurmerk.
Maar ik heb begrepen dat 1 ster ook al niets voorsteld.
Daar moet ik me ook nog in verdiepen.
Ga ik nu meteen eens googelen.
sam1968 schreef:
29-10-2017 19:58
Havermout met banaan heeft geen schepje suiker meer nodig alleen een snufje kaneel misschien.
Ja! Mijn favoriete combi!
Heerlijk. Of in plaats van banaan een appel in stukjes.

Direct een goede tip voor Bumba om van suikers af te blijven.
Gaan we toch weer een beetje terug on topic. :P
sam1968 schreef:
29-10-2017 19:55
Waarom wil jij het altijd voor suiker opnemen?
Dat doet de suikerindustrie al.
Leg dan gewoon de nadruk op gezond eten en laat mensen rustig de suiker skippen als ze dat willen. Het is niet zo dat dat ongezond is.
wat bedoel je met de suikerindustrie? Suiker is gewoon een natuurproduct. Met mate gebruikt niks mis mee. Havermout met een banaan en kaneel bevat meer calorieen dan havermout met een schepje suiker. per saldo word je dus dikker van het eerste.
Ja inderdaad!
Of bananenpannekoekjes.
1 baan 2 eieren mixen met de staafmixer
kleine pannekoekjes bakken in roomboter
kaneel erover en wat rood fruit erbij en amandelschaafsel.
Courage-- schreef:
29-10-2017 20:15
Ja! Mijn favoriete combi!
Heerlijk. Of in plaats van banaan een appel in stukjes.

Direct een goede tip voor Bumba om van suikers af te blijven.
Gaan we toch weer een beetje terug on topic. :P

Zullen we het in plaats van "suiker" over "snoep en koek" hebben? Een appel is natuurlijk geen goede manier om van de suikers af te blijven. Het is wel een goed alternatief voor snoep.
S-Meds schreef:
29-10-2017 20:21
wat bedoel je met de suikerindustrie? Suiker is gewoon een natuurproduct. Met mate gebruikt niks mis mee. Havermout met een banaan en kaneel bevat meer calorieen dan havermout met een schepje suiker. per saldo word je dus dikker van het eerste.
Klopt maar je zit er langer vol van en hebt meer en betere voedingsstoffen gegeten namelijk fruit.
Met suikerindustrie bedoel ik net zo iets als tabaksindustrie.
Of zuivelindustrie.
Of de industrie die inlegkruisjes maakt.

Ik vind je erg star wat dit onderwerp betreft.
nerdopviva schreef:
29-10-2017 20:23
Zullen we het in plaats van "suiker" over "snoep en koek" hebben? Een appel is natuurlijk geen goede manier om van de suikers af te blijven. Het is wel een goed alternatief voor snoep.
Ik denk dat TO het best snapt hoor.
sam1968 schreef:
29-10-2017 20:24
Klopt maar je zit er langer vol van en hebt meer en betere voedingsstoffen gegeten namelijk fruit.
Met suikerindustrie bedoel ik net zo iets als tabaksindustrie.
Of zuivelindustrie.
Of de industrie die inlegkruisjes maakt.

Ik vind je erg star wat dit onderwerp betreft.
het levert vooral heel veel meer calorieen. Havermout vult van zichzelf ook, een banaan erdoor is overbodig. De suikerindustrie kan je niet vergelijken met de tabaksindustrie. Slaat nergens op. Suiker is geen verslavend product, er wordt niet gepoogd om mensen verslaafd te maken en er is geen lobby. Het probleem met suiker is dat het bederfelijke producten houdbaar maakt. Daarom gebruik de voedingsmiddelenindustrie het in producten waarvan mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, het niet verwachten. Wat raar is want je proeft het onmiddelijk
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
29-10-2017 19:37
Hoe weet je nu dat het je bloedsuikerspiegel verstoord? Een gezonde bloedsuiker spiegel varieert constant. Pieken en dalen zijn normaal. vezels zijn om allerlei redenen goed, vooral voor je vaten en je darmen
Omdat ik snel de 'oude' verschijnselen, zoal Bumba ze ook omschrijft, krijg wanneer ik een dag of twee voornamelijk witbrood eet.
Ja, een bewezen wetenschappelijke verklaring is mijn verhaal natuurlijk niet, wel (voor mij) het meest waarschijnlijke wanneer het witbrood de enige 'variabele' factor is, op zo'n moment.
nounou
je weet het dus niet. maar je verwacht in ieder geval dat wit brood dit effect op je heeft. alleen daarom al zal het gebeuren
Waarom staan de snoepjes naast de kassa denk je?
En denk je echt dat er niet nagedacht wordt over een boterberg? Ik noem maar iets?
Ik ben geen complotdenker ofzo maar men wil wel verkopen hoor. Echt wel.
En dat suiker geen verslavend product is daarover zijn de meningen echt verdeeld. En eerlijk gezegd zal het me worst zijn, beter is gewoon er niet te veel van te eten in geconcentreerde toestand.
S-Meds schreef:
29-10-2017 20:28
het levert vooral heel veel meer calorieen. Havermout vult van zichzelf ook, een banaan erdoor is overbodig. De suikerindustrie kan je niet vergelijken met de tabaksindustrie. Slaat nergens op. Suiker is geen verslavend product, er wordt niet gepoogd om mensen verslaafd te maken en er is geen lobby. Het probleem met suiker is dat het bederfelijke producten houdbaar maakt. Daarom gebruik de voedingsmiddelenindustrie het in producten waarvan mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, het niet verwachten. Wat raar is want je proeft het onmiddelijk
Jij wel ja. Want jij kijkt verder dan je neus lang is, proficiat.
Op havermout met een banaan kun je vooruit tot de lunch want tussendoortjes zoals een banaantje bijvoorbeeld werden ontraden.
Moet je een keer een docu kijken over moddervette kindertjes in Amerika.
Over suikerindustrie en voedingsmiddelenindustrie gesproken. En over verslaving gesproken.
Ik word boos ik ben even weg hier.
S-Meds schreef:
29-10-2017 20:30
je weet het dus niet. maar je verwacht in ieder geval dat wit brood dit effect op je heeft. alleen daarom al zal het gebeuren

Het zogenaamde nocebo-effect.
S-Meds schreef:
29-10-2017 20:30
Nee, ooit heb ik het opgemerkt, en pas later kon ik het daardoor verklaren. Het is niet zo dat ik angstig word van witbrood of zo of ga zitten wachten op nare effecten. Ik merk het op en heb sterk het vermoeden dat het zo werkt. En binnen de voedingswetenschap is er een richting die hiervoor aanwijzingen heeft. Overigens ben ik op dit gebied geen leek of foodblog-gekkie.
Om allerlei links hierin te gaan zoeken, daar heb ik nu even geen zin in. Ik kwam hier alleen om Bumba wat van mijn ervaringen te schrijven.
Ik heb sterk het idee dat wij elkaar hierin niet gaan overtuigen :)
nounou
S-Meds schreef:
29-10-2017 20:28

Dit is een rapport over de activiteiten van de suikerlobby in de EU, met een keurig overzicht van de grote lobbyclubs:

https://corporateeurope.org/pressreleas ... ut-control

Dit is de reactie van het diabetesfonds:

https://www.diabetesfonds.nl/minder-sui ... obby-in-eu
De website van het Diabetesfonds heeft trouwens veel informatie over suiker en geeft o.a. tips om je suikergebruik te beperken. Ze leggen ook het verschil uit tussen vrije suikers en suikers die je uit gezonde voeding haalt.

https://www.diabetesfonds.nl/minder-sui ... je-suikers
sam1968 schreef:
29-10-2017 20:31
En denk je echt dat er niet nagedacht wordt over een boterberg? Ik noem maar iets?
En dat suiker geen verslavend product is daarover zijn de meningen echt verdeeld. En eerlijk gezegd zal het me worst zijn, beter is gewoon er niet te veel van te eten in geconcentreerde toestand.
waarom? omdat het impulsaankopen zijn. Dit gaat over marketing niet over voedingsindustrie. Wat bedoel je met boterberg? Hoe bedoel je dat de meningen verdeeld zijn over de verslavingskracht van suiker? De stand van de wetenschap zegt dat het niet verslavend is. Suiker is niet anders dan vet een energieleverancier. En met energie is het belangrijk dat je er niet meer van nuttigt dan je verbrandt anders word je dik en krijg je allerlei gezondheidsproblemen
sam1968 schreef:
29-10-2017 20:31
waarom? omdat het impulsaankopen zijn. Dit gaat over marketing niet over voedingsindustrie. Wat bedoel je met boterberg? Hoe bedoel je dat de meningen verdeeld zijn over de verslavingskracht van suiker? De stand van de wetenschap zegt dat het niet verslavend is. Suiker is niet anders dan vet een energieleverancier. En met energie is het belangrijk dat je er niet meer van nuttigt dan je verbrandt anders word je dik en krijg je allerlei gezondheidsproblemen
nerdopviva schreef:
29-10-2017 20:23
dit ja
sam1968 schreef:
29-10-2017 20:35
Moet je een keer een docu kijken over moddervette kindertjes in Amerika.
Over suikerindustrie en voedingsmiddelenindustrie gesproken. En over verslaving gesproken.
wat zegt dat over de voedingsindustrie? en over verslaving dan?
sam1968 schreef:
29-10-2017 20:36
boos? doe normaal zeg
sam1968 schreef:
29-10-2017 20:36
Goed plan. :) S-Meds verdedigt om een of andere reden inderdaad altijd de suikerindustrie.
Niet boos om worden joh, en zoja, inderdaad even wat anders gaan doen.
Het is het niet waard.
Foechoer schreef:
29-10-2017 20:59
De website van het Diabetesfonds heeft trouwens veel informatie over suiker en geeft o.a. tips om je suikergebruik te beperken. Ze leggen ook het verschil uit tussen vrije suikers en suikers die je uit gezonde voeding haalt.

https://www.diabetesfonds.nl/minder-sui ... je-suikers
ja voor mensen met diabetes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven