Gezondheid alle pijlers

Minimalistisch leven

29-02-2016 22:03 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen, hoop dat dit in goede topic staat.

Sinds kort ben ik mij wat meer gaan verdiepen in minimalistisch leven. Dit houdt in leven van zo min mogelijk en in wat extremere gevallen alleen hoog nodige. Nu hoeft het van mij niet zo extreem zoals een hutje op de hei met maar paar vierkanten meter.

Maar ik probeer wel steeds meer toe te passen door bijvoorbeeld maar 1 shampoo in huis te hebben. Niet teveel apparatuur. Voorbeeld daarvan ik zou een tablet dan niet halen, omdat ik al een pc en telefoon heb. Gewoon dat soort dingen.

Maar om dus bij mijn vraag aan te komen, doen meer mensen dit? En hoe pas jij dit dan toe?
Ach als je dat een jaarlang volhoudt kan je voor het uitgespaarde bedrag iets leuks kopen, een auto, een nieuwe keuken of een luxe reis. Als je maar fanatiek genoeg bent kan je enorm veel besparen. Voor een jaar is dat best vol te houden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 29 februari 2016 @ 23:05:

Ach als je dat een jaarlang volhoudt kan je voor het uitgespaarde bedrag iets leuks kopen, een auto, een nieuwe keuken of een luxe reis. Als je maar fanatiek genoeg bent kan je enorm veel besparen. Voor een jaar is dat best vol te houden.In een jaar? Honderden euro's per maand besparen dus? Leg mij even uit hoe dat trucje werkt......
Oh dear, how sad, never mind.
Wat maakt dat je het mooi vindt om met zo min mogelijk of alleen met het hoognodige te leven?

Die ene fles shampoo in huis is dus eigenlijk nog te veel dan toch? Laat staan telefoon en pc.

Ik heb ook een pc en een telefoon en daarnaast niet nog een tablet oid aanschaffen zie ik niet als minimalistisch maar als vrij normaal. Wij hebben wel tablets in huis hoor, voor de kinderen. Zonder kinderen had ik ook geen tablet voor mezelf gekocht, maar ben bepaaldelijk niet minimalistisch. Heb ook zeker 4 soorten shampoo en die gaan gewoon op.

Wat denkt je dat dat minimalisme je gaat brengen? Je kunt toch ook gewoon kopen wat je nodig hebt en soms iets gewoon voor de leuk? Er is toch niet alleen maar minimalisme en maximalisme?
Ik doe aan een maximalistisch leven. Zal maar weer weggaan hier he?
quote:winkelfanaat schreef op 29 februari 2016 @ 23:25:

Ik doe aan een maximalistisch leven. Zal maar weer weggaan hier he?Ik houd de deur voor je open....vertrok ook net.........
quote:Hayek schreef op 29 februari 2016 @ 23:11:

[...]

In een jaar? Honderden euro's per maand besparen dus? Leg mij even uit hoe dat trucje werkt......

Afhankelijk van je inkomen; als je in de bijstand zit dan is het geen vetpot maar dan heb je het verlangen ook niet om minimalistisch te leven.

Maar als je een koopzuchtig persoon bent en je gaat dan plotseling heel streng besparen dan kan dat echt een leuk kapitaaltje opleveren hoor. Een jaar bij één ledlampje tv zitten kijken en dan natuurlijk niet naar die stroomverslindende grootbeeldtv maar naar een kleintje, of naar je laptop. Geen warm water gebruiken. Altijd heel goedkoop eten (prima te combineren met afslanken), alleen gratis uitjes. De goedkoopste verzekering (als je altijd heel gezond bent), de goedkoopste abonnementjes. Een jaar is dat best te doen. Je moet wel op een gegeven moment, als je doel bereikt is, stoppen.
[quote]Moiren_ schreef op 29 februari 2016 @ 22:31:

[...]

1 tandenborstel voor het hele gezin. En 1 handdoek.[/quote

1 man die ik om te minimaliseren nog wel eens deel met zijn vrouw.
quote:retrostar schreef op 29 februari 2016 @ 23:38:

[...]

Afhankelijk van je inkomen; als je in de bijstand zit dan is het geen vetpot maar dan heb je het verlangen ook niet om minimalistisch te leven.

Maar als je een koopzuchtig persoon bent en je gaat dan plotseling heel streng besparen dan kan dat echt een leuk kapitaaltje opleveren hoor. Een jaar bij één ledlampje tv zitten kijken en dan natuurlijk niet naar die stroomverslindende grootbeeldtv maar naar een kleintje, of naar je laptop. Geen warm water gebruiken. Altijd heel goedkoop eten (prima te combineren met afslanken), alleen gratis uitjes. De goedkoopste verzekering (als je altijd heel gezond bent), de goedkoopste abonnementjes. Een jaar is dat best te doen. Je moet wel op een gegeven moment, als je doel bereikt is, stoppen.

Ik hoor vooral veel mitsen en maren........

Dus je zit een jaar je ogen te verpesten, mag vooral niks mankeren, moet eigenlijk flink verspillen om het te laten werken en moet flink verdienen...... Tsja, dan is er vast veel mogelijk.
Oh en je moet een jaar niet douchen en je haar niet wassen. En de vaat laten staan.....
quote:Hayek schreef op 29 februari 2016 @ 23:42:

En de vaat laten staan.....

Jah, en dan de aangekoekte restjes op zaterdagavond als knabbeltjes gebruiken die je lekker oppeuzelt wanneer je achter de laptop een film kijkt die nauwelijks rendert vanwege je schrale internetabonnement.

Wat zullen de mensen trots op je zijn!
quote:Hayek schreef op 29 februari 2016 @ 23:41:

[...]

Ik hoor vooral veel mitsen en maren........

Dus je zit een jaar je ogen te verpesten, mag vooral niks mankeren, moet eigenlijk flink verspillen om het te laten werken en moet flink verdienen...... Tsja, dan is er vast veel mogelijk.Weet je wat een bril.kost tegenwoordig. Bespaar je het ene jaar, lopen de kosten het jaar daarna lekker op.
quote:Vl43inder schreef op 29 februari 2016 @ 23:50:

[...]

Jah, en dan de aangekoekte restjes op zaterdagavond als knabbeltjes gebruiken die je lekker oppeuzelt wanneer je achter de laptop een film kijkt die nauwelijks rendert vanwege je schrale internetabonnement.

Wat zullen de mensen trots op je zijn!En de CV op.16 graden.
quote:dianavankrimpen schreef op 29 februari 2016 @ 23:52:

[...]

Weet je wat een bril.kost tegenwoordig. Bespaar je het ene jaar, lopen de kosten het jaar daarna lekker op.

Ik heb al een jaar of vijf dezelfde......

quote:Vl43inder schreef op 29 februari 2016 @ 23:50:

[...]

Wat zullen de mensen trots op je zijn!

Die week heb je toch al gauw een euro of drie bespaard!
Gaat goed toch?
Je kan je ogen niet verpesten; dat is een bakerpraatje, maar dat terzijde.

Succes voor de bespaarders/minimalisten. Waar een wil is is een weg en het kan een leuke ervaring zijn, maar doe het niet te lang.
quote:retrostar schreef op 29 februari 2016 @ 23:58:

Je kan je ogen niet verpesten; dat is een bakerpraatje, maar dat terzijde.

Succes voor de bespaarders/minimalisten. Waar een wil is is een weg en het kan een leuke ervaring zijn, maar doe het niet te lang.Dat van die ogen zou kunnen, ik heb het altijd een raar idee gevonden. Ik weet wel dat het bijzonder oncomfortabel is. Die paar euro's extra energie per jaar zetten weinig zoden aan de dijk voor die Ferrari............
Binnen het normale gewoon lekker genieten van het leven. Je leeft maar 1 keer en het kan zo voorbij zijn....
OMG dacht ik hartstikke materialistisch te zijn en ontdek ik nu dat ik juist extreem minimalistisch leef: helemaal geen shampoo en geen douchegels hier (beide kun je uitstekend zonder, en nee, ik stink absoluut niet). You made my day TO!

quote:dianavankrimpen schreef op 29 februari 2016 @ 23:40:

[quote]Moiren_ schreef op 29 februari 2016 @ 22:31:

[...]

1 tandenborstel voor het hele gezin. En 1 handdoek.[/quote

1 man die ik om te minimaliseren nog wel eens deel met zijn vrouw.
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:Hayek schreef op 29 februari 2016 @ 23:34:

[...]

Ik houd de deur voor je open....vertrok ook net.........
Waarom zou je dat in godsnaam willen? Je kan je poen toch niet mee nemen als je de pijp uit bent dus kan je er beter een beetje van genieten.
quote:retrostar schreef op 29 februari 2016 @ 23:58:

Succes voor de bespaarders/minimalisten. Waar een wil is is een weg en het kan een leuke ervaring zijn, maar doe het niet te lang.Waarom niet? Ik probeer al jaren om met minder spullen toe te kunnen, en dat bevalt steeds beter. Ruimte in mijn kasten en in mijn huis geeft ruimte in mijn hoofd. Wij zijn vorig jaar ook bewust veel kleiner gaan wonen. Ik koop zelden tot nooit kleding, schoenen, sieraden of make-up. Ik hoef niet elk jaar de nieuwste mobiele telefoon, tablet, tv, hifi-installatie of andere gadget. Ik eet zo puur mogelijk en gebruik geen pakjes en zakjes. En nee, dat doen we allemaal niet omdat het financieel nodig is (ik heb in zeven jaar tijd mijn hypotheek afgelost en heb nu een flinke smak spaargeld waarvan ik mooie reizen maak), maar omdat we het niet nodig vinden om alleen maar spullen-voor-de-heb te kopen. Genoeg is genoeg, en hoe meer spullen ik weggeef en -gooi des te minder heb ik nodig. Het wordt ook gewoon een sport om nóg meer op te ruimen en nóg meer weg te doen. Ik houd dit dus heel lang vol, ik zie niet in waarom ik slechts tijdelijk zo zou moeten leven.
quote:GateKeeper schreef op 01 maart 2016 @ 12:32:

Waarom zou je dat in godsnaam willen? Je kan je poen toch niet mee nemen als je de pijp uit bent dus kan je er beter een beetje van genieten.Genieten bestaat toch niet alleen uit zoveel mogelijk spullen verzamelen? Die spullen kun je trouwens ook niet meenemen als je de pijp uitgaat. Ik geef mijn geld liever uit aan een mooie reis en aan het maken van mooie herinneringen dan aan een nieuwe telefoon of de zoveelste broek of trui.
Ik heb toen ik het noodgedwongen zuiniger aan moest doen, dat een jaar of 2 vrij fanatiek gedaan en er een soort sport/hobby van gemaakt. Heb toen veel consuminder- en simpel leven blogs gevolgd.

En er zit toch een soort filosofie achter waar veel mensen zich prettig bij voelen. Minder materialisme, minder zooi om je heen, meer duurzaamheid, soberheid als norm en dus echt genieten van de extra's, bewustwording van wat je echt belangrijk vind etc. etc.

Vooral de eenvoud sprak me heel erg aan. Daar word ik helemaal rustig van. Af en toe lees ik nog steeds het blog 'eenvoudig leven' van Teunie, een gereformeerde moeder van 10 kinderen die met ijzeren discipline en hand op de beurs haar gezin runt.

http://eenvoudigleven.blogspot.nl/

Die blog leest als een roman uit de vorige eeuw en ik word er helemaal weemoedig van.

Dat ze dan gebeld worden dat iemand een boom heeft geveld en dat de man van Teunie en 2 grote zonen dan een hele dag gaan zagen en in de weken daarna houtjes hakken en dat het houthok dan gevuld is voor de hele winter.

Of dat ze met zijn allen pruimen gaan rapen in een boomgaard en dan 223 kilo pruimen hebben, wastobbes vol en dat Teunie daar siroop en jam en chutneys van gaat wekken.

En dan fotootjes erbij van een meisje met een lange vlecht die blokfuit speelt en dat die blokfluit dan voor 2,- euro bij de kringloop op de kop tikt.

Echt, ik word helemaal zen op mijn designbank met mijn Gucci schoenen aan en sushi van de bezorger. Uiteindelijk hebben we immers maar weinig nodig en komt alles goed
quote:hiltje schreef op 01 maart 2016 @ 12:45:

Echt, ik word helemaal zen op mijn designbank met mijn Gucci schoenen aan en sushi van de bezorger. Uiteindelijk hebben we immers maar weinig nodig en komt alles goed

Ik ben ook fan van Teunie en haar gehaakte kastrandjes, maar zelf leef ik geloof ik toch liever wat luxer..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven