Mond-op-mond-beademing
zondag 3 mei 2009 om 00:20
Afgelopen nacht heb ik mond op mond beademing moeten doen bij een man. (door overmatig gebruik bewusteloos) Hij was hiervoor al aan het spugen, maar toen hij stopte met ademen heb ik hem vanuit de stabiele zijligging op zijn rug geduwd. Toen ben ik twee keer gaan beademen. Hierna begon hij zo ernstig te braken dat hij met enorme kracht uit zijn mond en neus overgaf. Ik hield hem zo in stabiele zijligging en controleerde zijn ademhaling met een hand voor en achter. Hij haalde toen heel snurkend en onregelmatig adem. Toen hij weer volledig stopte met ademen heb ik weer twee keer beademd. Weer moest ik hem op zijn zij leggen omdat de kots (sorry) eruit spoot. Toen hij weer stopte met ademen heb ik dit nog een derde keer gedaan. De vierde keer dat hij stopte met ademen was de ambulance er en die hebben het direct overgenomen.
Hij is vanmiddag wel volledig bijgekomen en houdt verder geen letsel of beschadigingen hieraan over. Het ziekenhuispersoneel zei ook dat het geen 10 minuten later had moeten zijn dat hij in het ziekenhuis aan kwam, anders had hij het niet overleefd.
Ook zeiden ze dat ik het goed heb gedaan en dat ik hem goed geholpen heb.
Maar toch vraag ik mij af:
- Moest ik wel beademen?
- Blies ik bij het beademen te hard en moest hij hierdoor overgeven? Is dit slecht geweest?
- Moest ik wel of niet overgaan op hartreanimatie?
Ik hoop dat jullie het misschien weten en mij hierop antwoord kunnen geven, want ik ben er erg van van streek.
Dank je!
Hij is vanmiddag wel volledig bijgekomen en houdt verder geen letsel of beschadigingen hieraan over. Het ziekenhuispersoneel zei ook dat het geen 10 minuten later had moeten zijn dat hij in het ziekenhuis aan kwam, anders had hij het niet overleefd.
Ook zeiden ze dat ik het goed heb gedaan en dat ik hem goed geholpen heb.
Maar toch vraag ik mij af:
- Moest ik wel beademen?
- Blies ik bij het beademen te hard en moest hij hierdoor overgeven? Is dit slecht geweest?
- Moest ik wel of niet overgaan op hartreanimatie?
Ik hoop dat jullie het misschien weten en mij hierop antwoord kunnen geven, want ik ben er erg van van streek.
Dank je!

zondag 3 mei 2009 om 00:26
Dank je! Lief dat je dat zegt, maar het was niet echt dat ik een keus had ofzo. Ik moest gewoon reageren en heb gedaan wat ik onthouden had van mijn BHV cursus. Maar ik vraag me echt af of ik het wel goed deed.
Ik ben wel heel blij dat het nu in ieder geval goed met hem gaat.
Ik ben wel heel blij dat het nu in ieder geval goed met hem gaat.
anoniem_83686 wijzigde dit bericht op 03-05-2009 00:27
Reden: n vergeten
Reden: n vergeten
% gewijzigd
zondag 3 mei 2009 om 00:28
Zoeter prima gedaan , door jouw lucht in zijn luchtpijp , kan het idd zijn dat hij daardoor moest spugen. Maar dat kan zijn omdat het in de luchtpijp zat ipv slokdarm. Dus prima gedaan door hem te beademen.
Geen idee of je hebt gevoeld of het hart nog wel klopte , maar het kan zijn dat het hart gewoon klopt maar het ademen stokt.
Zoals het ziekenhuis personeel al zei .. Uitstekend gedaan je hebt iemands leven gered.
Waarschijnlijk als je dit niet had gedaan was hij gestikt in zijn eigen overgeefsel door dat zijn adem stokte.
Trots zijn op je zelf en zeker niet van streek zijn hierdoor !!!!
Geen idee of je hebt gevoeld of het hart nog wel klopte , maar het kan zijn dat het hart gewoon klopt maar het ademen stokt.
Zoals het ziekenhuis personeel al zei .. Uitstekend gedaan je hebt iemands leven gered.
Waarschijnlijk als je dit niet had gedaan was hij gestikt in zijn eigen overgeefsel door dat zijn adem stokte.
Trots zijn op je zelf en zeker niet van streek zijn hierdoor !!!!
zondag 3 mei 2009 om 00:34
zondag 3 mei 2009 om 00:36
Dank je Vleer.
Bij de nieuwe BHV cursus leerde ik dat je tegenwoordig niet meer moet voelen of het hart nog klopt. (een aantal jaar geleden moest dat wel)
Als de ademhaling stopt gelijk beademen omdat binnen (ik dacht) een minuut ook het hart zal stoppen (heeft natuurlijk met elkaar te maken)
Hierom heb ik ook niet gevoeld of zijn hart nog klopte, maar ben ik na het beademen gaan kantelen omdat het braaksel eruit spoot. Hierdoor kon ik sowieso geen hartmassage geven, maar dit leek mij ook niet dat ik dit moest doen omdat hij namelijk weer zo snurkend ging ademen. En dat is dan toch weer een zwakke ademhaling, maar is dat dan echt zo?
Ergens weet ik wel dat ik trots moet zijn en vooral heel dankbaar dat hij het overleefd heeft.
Maar toch zou ik graag willen weten of dit nou wel goed was.
Hij heeft nu bv wel longontsteking en antibiotica. (braaksel in de longen gekomen) En sowieso had ik het door mijn handelen niet juist erger kunnen maken?
Bij de nieuwe BHV cursus leerde ik dat je tegenwoordig niet meer moet voelen of het hart nog klopt. (een aantal jaar geleden moest dat wel)
Als de ademhaling stopt gelijk beademen omdat binnen (ik dacht) een minuut ook het hart zal stoppen (heeft natuurlijk met elkaar te maken)
Hierom heb ik ook niet gevoeld of zijn hart nog klopte, maar ben ik na het beademen gaan kantelen omdat het braaksel eruit spoot. Hierdoor kon ik sowieso geen hartmassage geven, maar dit leek mij ook niet dat ik dit moest doen omdat hij namelijk weer zo snurkend ging ademen. En dat is dan toch weer een zwakke ademhaling, maar is dat dan echt zo?
Ergens weet ik wel dat ik trots moet zijn en vooral heel dankbaar dat hij het overleefd heeft.
Maar toch zou ik graag willen weten of dit nou wel goed was.
Hij heeft nu bv wel longontsteking en antibiotica. (braaksel in de longen gekomen) En sowieso had ik het door mijn handelen niet juist erger kunnen maken?
zondag 3 mei 2009 om 00:53
Nou ik zal ook eerlijk zeggen, dat ik er van walg en dat ik nu nog steeds het gevoel het dat zijn braaksel in mijn mond zit en mijn keel in loopt (daar is het denk ik niet eens geweest) Ik heb nu ondertussen wel 50 keer mijn tanden gepoetst. Mijn mond gespoeld met van dat spul. In het begin juist helemaal niet, maar nu ondertussen veel gegeten en gedronken. En nog steeds denk ik het te proeven.
Het is achteraf walgelijk en als je het van te voren gevraagd had dan denk ik dat ik zou zeggen nou nee laat maar....er dan niet over nadenkend dat er een leven van af zou hangen.
Maar op dat moment denk je echt niet na...ten minste ik dacht andere dingen.
Het is achteraf walgelijk en als je het van te voren gevraagd had dan denk ik dat ik zou zeggen nou nee laat maar....er dan niet over nadenkend dat er een leven van af zou hangen.
Maar op dat moment denk je echt niet na...ten minste ik dacht andere dingen.
zondag 3 mei 2009 om 00:56
Zoeter.. je had het alleen erger kunnen maken door NIETS te doen ...
En ga maandag even naar je huisarts en vraag of je bepaalde testen mag doen. wanneer je bv wel braaksel in je mond hebt gekregen heb je misschien ook kans op hepatitis en misschien andere ziekten(virusje, ontstekingen).
Ter controle even naar je huisarts lijkt mij dan een goed idee.
En ga maandag even naar je huisarts en vraag of je bepaalde testen mag doen. wanneer je bv wel braaksel in je mond hebt gekregen heb je misschien ook kans op hepatitis en misschien andere ziekten(virusje, ontstekingen).
Ter controle even naar je huisarts lijkt mij dan een goed idee.
zondag 3 mei 2009 om 01:19
Je bent geweldig Zoeter! Je hebt gedaan wat je kon op dat moment. Dat hij moest overgeven is bijzaak.
Ik heb ooit de Heimlichmanoeuvre bij een peutertje moeten doen - midden in de Hema - alles, ook ikzelf, zat onder de kots, ik schrok daar ook van, maar het was wel een teken dat hij gelukkig weer ademde.
Ik heb ooit de Heimlichmanoeuvre bij een peutertje moeten doen - midden in de Hema - alles, ook ikzelf, zat onder de kots, ik schrok daar ook van, maar het was wel een teken dat hij gelukkig weer ademde.

zondag 3 mei 2009 om 01:59
Zoeter,
Ik heb niets dan respect voor je!! Je hebt gedaan wat je kon en dat is goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Misschien moest hij inderdaad kotsen omdat je de lucht te hard inblies, maar als jij het niet had gedaan had hij nu waarschijnlijk niet meer geleefd.
Ik vind het super dat je a) hebt besloten te reanimeren en b) door bent gegaan toen het moeilijk werd
Misschien moet je inderdaad wel ff langs de GGD of huisarts i.v.m. hepatitis, maar worst case scenario kunnen ze je hier in 1x een dusdanig hoge dosis van geven dat je in 1x beschermd bent ( is mij altijd verteld door de GGD toen ik nog niet genoeg inentingen had om volledig beschermd te zijn)
Ik heb niets dan respect voor je!! Je hebt gedaan wat je kon en dat is goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Misschien moest hij inderdaad kotsen omdat je de lucht te hard inblies, maar als jij het niet had gedaan had hij nu waarschijnlijk niet meer geleefd.
Ik vind het super dat je a) hebt besloten te reanimeren en b) door bent gegaan toen het moeilijk werd

Misschien moet je inderdaad wel ff langs de GGD of huisarts i.v.m. hepatitis, maar worst case scenario kunnen ze je hier in 1x een dusdanig hoge dosis van geven dat je in 1x beschermd bent ( is mij altijd verteld door de GGD toen ik nog niet genoeg inentingen had om volledig beschermd te zijn)
zondag 3 mei 2009 om 05:59
Lieve Zoeter... door je beademing zorg je er in ieder geval voor dat er nog steeds zuurstof in zijn lichaam zit. Zuurstofgebrek kan zulke verschrikkelijke dingen veroorzaken. Echt je hebt het prima gedaan! En als dochter van een vader die nu in een coma ligt als gevolg van een hartstilstand en zuurstofgebrek weet ik zeker dat deze man je zeer dankbaar zal zijn!!! Ik heb diep respect voor wat jij hebt gedaan.
zondag 3 mei 2009 om 07:52
Allereerst.....wow. Wat ontzettend goed en dapper van je dit je deze man zijn leven hebt gered. Ik kan me wel goed voorstellen dat je onzeker wordt omdat dit je eerste (en hopelijk laatste) keer is geweest. Je hebt het zo ontzettend goed gedaan. Jij hebt het verschil gemaakt.
Overigens: op de BHV leer je juist dat mensen kunnen gaan braken als je beademend. Dit zie je nooit in films, maar helaas gebeurt dit regelmatig.
Overigens: op de BHV leer je juist dat mensen kunnen gaan braken als je beademend. Dit zie je nooit in films, maar helaas gebeurt dit regelmatig.

zondag 3 mei 2009 om 09:43
Zoeter je hebt het top gedaan!! Je hebt beademend toen je constateerde dat er geen ah was, je hebt gelijk officieel is er dan volgens de nieuwe richtlijnen ook geen pols en start je de reanimatie. Maar jouw "patient" braakte daarna (kan idd door lucht inblazen komen). Je legde hem dus weer in de stabiele zijligging, waardoor er niet meer braaksel in zijn luchtwegen kon komen. Het feit dat hij een rochelende/surkende ah had, kan best komen van het feit dat hij al braaksel in zijn luchtwegen had, of door bijv, tijdelijk zuurstofgebrek.
Je kunt wanneer je dat prettig vind ook altijd contact opnemen met de ambulancedienst die daar geweest is, om nog wat dingen door te nemen!
Ik vind je iig een toppertje!
Je kunt wanneer je dat prettig vind ook altijd contact opnemen met de ambulancedienst die daar geweest is, om nog wat dingen door te nemen!
Ik vind je iig een toppertje!
zondag 3 mei 2009 om 10:03
Nieuwe tips ga ik je niet geven, hierboven staat al genoeg goed advies!
Maar ik wilde toch even reageren om mijn respect te uiten. Ik vind het erg dapper wat je gedaan hebt!
Los van dat je je afvraagt of je alles wel 100% goed hebt gedaan, vergeet niet stil te staan bij het feit dat je IETS gedaan hebt en dat je daar heel erg trots op kunt zijn (wordt ook wel duidelijk uit alle postings op je topic)!
Maar ik wilde toch even reageren om mijn respect te uiten. Ik vind het erg dapper wat je gedaan hebt!
Los van dat je je afvraagt of je alles wel 100% goed hebt gedaan, vergeet niet stil te staan bij het feit dat je IETS gedaan hebt en dat je daar heel erg trots op kunt zijn (wordt ook wel duidelijk uit alle postings op je topic)!
zondag 3 mei 2009 om 10:36
Als je je afvraagt of je het goed hebt gedaan en je bent erg van streek, zou je misschien een afspraak kunnen maken bij je HA. Wat je hebt meegemaakt kan flink impact hebben en de geruststelling dat je het goed hebt gedaan willen mensen met dergelijke ervaringen, wel vaker hebben en is normaal.
Geen idee wat de band is die je hebt met de persoon in kwestie maar ik mag toch wel aannemen dat deze persoon inziet dat hij niet heel goed bezig is en jou in een angstige situatie heeft 'gedwongen'. Ik zou dan ook echt woest worden als hij )er lichtzinnig over zou doen/ net zo hard door zou gaan met gebruiken.
Geen idee wat de band is die je hebt met de persoon in kwestie maar ik mag toch wel aannemen dat deze persoon inziet dat hij niet heel goed bezig is en jou in een angstige situatie heeft 'gedwongen'. Ik zou dan ook echt woest worden als hij )er lichtzinnig over zou doen/ net zo hard door zou gaan met gebruiken.
zondag 3 mei 2009 om 10:48
Zoals iedereen al zegt: Hartstikke goed wat je hebt gedaan! Ook door steeds weer in de stabiele zijligging te leggen etc!
Op de BHV cursus heb ik laatst geleerd dat je in geval van braken, ernstig kaakletsel etc, ook alleen hartmassage mag toepassen, dus voor de volgende keer als je weer hulp verleend, zou je dat evt ook (alleen) kunnen doen. Zelf vind ik dat ook wel een fijn idee, want als iemand aan het braken is en ik moet dan nog mond op mond beademing gaan doen... weet niet of ik het, zoals jij, zou kunnen!
Op de BHV cursus heb ik laatst geleerd dat je in geval van braken, ernstig kaakletsel etc, ook alleen hartmassage mag toepassen, dus voor de volgende keer als je weer hulp verleend, zou je dat evt ook (alleen) kunnen doen. Zelf vind ik dat ook wel een fijn idee, want als iemand aan het braken is en ik moet dan nog mond op mond beademing gaan doen... weet niet of ik het, zoals jij, zou kunnen!
zondag 3 mei 2009 om 11:33
Dank je wel allemaal. Ik zal morgen in ieder geval naar de huisarts gaan om te vragen of ik onderzocht moet worden ivm dat braaksel en om te vragen of er iemand is waarmee ik kan praten over alles wat er gebeurd is. Ook omdat ik hier niet alles op durf te zetten in verband met zijn privacy.
Wonderbaarlijk genoeg heb ik vannacht ontzetten lang geslapen en niet eens gedroomd. (normaal droom ik heel vaak extreem en slaap ik niet zo lang) Voel me nu zelf ook wel weer beter dan gister, maar wil toch wel met de huisarts gaan praten.
Dank jullie wel voor al jullie antwoorden. Het stelt me heel erg gerust. Ook met betrekking tot het braken en het niet reanimeren. Het feit dat hij nu ook leeft is gelukkig een teken dat ik het goed genoeg heb gedaan. En net genoeg onthouden heb op die BHVcursus.
Wonderbaarlijk genoeg heb ik vannacht ontzetten lang geslapen en niet eens gedroomd. (normaal droom ik heel vaak extreem en slaap ik niet zo lang) Voel me nu zelf ook wel weer beter dan gister, maar wil toch wel met de huisarts gaan praten.
Dank jullie wel voor al jullie antwoorden. Het stelt me heel erg gerust. Ook met betrekking tot het braken en het niet reanimeren. Het feit dat hij nu ook leeft is gelukkig een teken dat ik het goed genoeg heb gedaan. En net genoeg onthouden heb op die BHVcursus.

zondag 3 mei 2009 om 11:51
Wauw, zoeter, wat knap van je dat je zo rustig bent gebleven en zo keurig volgens je BHV-regels hebt gehandeld! Ik ben ook BHV-er, en wat ik lees heb je je zeer kranig geweerd. Iemand beademen is al heftig, laat staan als hij tussendoor ook nog overgeeft.
Het kan ook zijn dat het overgeven niets met jouw beademing te maken had. Je schrijft dat er sprake was van een teveel aan bepaalde middelen. Het kan heel goed zo zijn dat zijn lichaam zelf de troep ging opruimen, door hevig schoon te maken en de foute stoffen te verwijderen (lees: overgeven).
Als je hem niet beademt had, was de kans dat hij het overleefd had waarschijnlijk een heel stuk kleiner geweest. Hurray for you!
Het kan ook zijn dat het overgeven niets met jouw beademing te maken had. Je schrijft dat er sprake was van een teveel aan bepaalde middelen. Het kan heel goed zo zijn dat zijn lichaam zelf de troep ging opruimen, door hevig schoon te maken en de foute stoffen te verwijderen (lees: overgeven).
Als je hem niet beademt had, was de kans dat hij het overleefd had waarschijnlijk een heel stuk kleiner geweest. Hurray for you!
zondag 3 mei 2009 om 11:52
Zoeter
Heel erg netjes gedaan.
En ik denk dat je er niet zo onzeker over hoeft te zijn! Zeker als het ziekenhuispersoneel zegt dat je het goed gedaan hebt!
Je wil je niet voorstellen wat er misschien gebeurd was als je niet had ingegrepen.
En over dat vele braken, ik denk dat dat meer komt omdat hij overmatig gebruikt had en z'n lichaam probeerde om de gifstoffen kwijt te raken en dat het minder te maken had met jouw acties, maar ik ben geen dokter, dus navragen kan natuurlijk nooit kwaad.
Hoe dan ook, Zoeter, hulde vooor deze heldenactie!
Heel erg netjes gedaan.
En ik denk dat je er niet zo onzeker over hoeft te zijn! Zeker als het ziekenhuispersoneel zegt dat je het goed gedaan hebt!
Je wil je niet voorstellen wat er misschien gebeurd was als je niet had ingegrepen.
En over dat vele braken, ik denk dat dat meer komt omdat hij overmatig gebruikt had en z'n lichaam probeerde om de gifstoffen kwijt te raken en dat het minder te maken had met jouw acties, maar ik ben geen dokter, dus navragen kan natuurlijk nooit kwaad.
Hoe dan ook, Zoeter, hulde vooor deze heldenactie!