Gezondheid alle pijlers

Mond-op-mond-beademing

03-05-2009 00:20 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen nacht heb ik mond op mond beademing moeten doen bij een man. (door overmatig gebruik bewusteloos) Hij was hiervoor al aan het spugen, maar toen hij stopte met ademen heb ik hem vanuit de stabiele zijligging op zijn rug geduwd. Toen ben ik twee keer gaan beademen. Hierna begon hij zo ernstig te braken dat hij met enorme kracht uit zijn mond en neus overgaf. Ik hield hem zo in stabiele zijligging en controleerde zijn ademhaling met een hand voor en achter. Hij haalde toen heel snurkend en onregelmatig adem. Toen hij weer volledig stopte met ademen heb ik weer twee keer beademd. Weer moest ik hem op zijn zij leggen omdat de kots (sorry) eruit spoot. Toen hij weer stopte met ademen heb ik dit nog een derde keer gedaan. De vierde keer dat hij stopte met ademen was de ambulance er en die hebben het direct overgenomen.

Hij is vanmiddag wel volledig bijgekomen en houdt verder geen letsel of beschadigingen hieraan over. Het ziekenhuispersoneel zei ook dat het geen 10 minuten later had moeten zijn dat hij in het ziekenhuis aan kwam, anders had hij het niet overleefd.

Ook zeiden ze dat ik het goed heb gedaan en dat ik hem goed geholpen heb.

Maar toch vraag ik mij af:

- Moest ik wel beademen?

- Blies ik bij het beademen te hard en moest hij hierdoor overgeven? Is dit slecht geweest?

- Moest ik wel of niet overgaan op hartreanimatie?

Ik hoop dat jullie het misschien weten en mij hierop antwoord kunnen geven, want ik ben er erg van van streek.

Dank je!
Heee Zoeter,

Toen ik je verhaal las dacht ik; 'wauw men, ik moet toch maar weer eens nodig op de herhaling van de reanimatiecursus...want zo goed als zoeter het weet, zou ik echt niet meer weten'

Wat mij betreft heb je het dus goed gedaan.

Of je het helemaal volgens de officiele voorschriften hebt gedaan, weet ik niet. Om eerlijk te zeggen denk ik ook niet dat er maar 1 goede manier is; iedereen (ook artsen/medici) zal in zo;n situatie het wat anders aanpakken.

Jij hebt z'n leven gered!

Mijn oom heeft bij de reddingsbrigade gezeten (totaal geen baywatch-figuur, maar dit terzijde:-) ). Als hij mensen redde die te veel gezopen hadden en hij ging beademen, dan gingen die ook kotsen (lekker: combi van drank en zeewater...mmmm).

Dus het komt wel vaker voor dat mensen gaan kotsen wanneer ze gereanimeerd worden denk ik.

Nou, een beetje onsamenhangend verhaal. Ik wil vooral zeggen dat ik het onwijs goed van je vind!
Heel veel respect!! Voor je eigen gemoedsrust misschien aan een huisarts of iemand van de EHBO vereniging vragen waar het braken vandaan zou kunnen komen. Maar als het ambulancepersoneel zegt dat je het goed gedaan hebt zou ik me daar niet te druk over maken hoor!
Google :

Teveel of te snel beademen:

Als de inblazing sneller gebeurd, gaat er een deel van de lucht naar de maag van het slachtoffer. Daar wordt druk opgebouwd. Als de druk te hoog wordt dan komt de druk eruit via de kortste weg, de slokdarm. Met de lucht komt gelijktijdig de maaginhoud mee. Kortom het slachtoffer gaat braken. Dit braken is geen teken van leven!

Kan dus zijn dat je te snel of te veel lucht hebt ingeblazen.

Maar eh in momenten dat je snel moet reageren ,vergeet je of je het rustig moet doen of snel. Zou mij daar dus echt niet druk om maken.

Volgende keer dan dus misschien wat rustiger kalmer beademen.

Maar volgens mij denk je daar niet aan als je iemand adem loos ziet liggen. Dan denk je volgens mij alleen maar aan : Beademen en wel zo snel mogelijk.
Zoeter, je hebt wellicht een beetje te hard geblazen (en misschien ook wel niet), maar je hebt wél hoe dan ook zijn leven gered. Beter een beetje te hard en daardoor kotsen, dan een beetje te zacht of helemaal niet en daardoor alsnog doodgaan toch?

Het ambulancepersoneel heeft al aangegeven dat je het goed hebt gedaan, ik vind het érg knap dat je zo'n kotsende dronkelap hebt beademd.

Ga idd voor je eigen veiligheid wel ff bij de dokter langs.

Edit, je kunt ook bij je huisarts langs om over deze ervaring te praten, of neem contact op met bijv stichting korrelatie of een vertrouwenspersoon. Kan me voorstellen dat je dit even moet verwerken.
[quote]zoeter schreef op 03 mei 2009 @ 00:20:

Afgelopen nacht heb ik mond op mond beademing moeten doen bij een man. (door overmatig gebruik bewusteloos)

Drugs of alcohol? Beiden? Of iets anders?
Dit is er gebeurd: (crisisverwerking adviseert dit stap voor stap op te schrijven)

1 Ik ga eerst naar een vriendin, iets voor 12en besluit ik nog even naar die verjaardag te gaan.

2 Een vriend van de jarige doet de deur open

3 Ik loop naar boven. De aanwezigen ( 6 mannen) zeggen gedag en ik geef ze drie zoenen. Ëén ligt op de grond en één zit er naast hij aait hem over de hoofd en zegt iets van doe maar rustig aan.

4 Door hoe ze reageren denk ik: Jeemig niet weer zo;n aanstellende dronkenlap. Degene die op de grond ligt is een vriend van de jarige. Ik heb hem drie keer eerder gezien en vond hem niet zo heel prettig/aardig overkomen.

5 Ik loop naar de keuken en pak een glas en schenk wat rose in voor mijzelf. Ik neem een paar flinke slokken.

6 Een gozer op de bank zegt: Jullie kunnen nu 4 uur lang zijn ademhaling in de gaten houden of we moeten de ambulance bellen. De rest kijkt en reageert van nou dat hoeft toch niet.

7 Ik vraag wat hij dan op heeft en hoelang hij al buitenwesten is. Een gozer zegt GHB, iets van een half uurtje en hij reageert niet op de pijnprikkel kijk maar.

8 Ik loop geschrokken erop af en kijk hij de pijnprikkel toedient. Vervolgens geef ik zelf een pijnprikkel. Het slachtoffer reageert totaal niet.

9 Ik zeg: Het maakt me niet uit wat jullie vinden maar ik bel de ambulance. Ik loop naar mijn mobiele telefoon. Ik ben bang dat de rest me tegen zal houden maar dat gebeurt niet.

10 Ik bedenk me dat ik beter met een vaste telefoon kan bellen en pak deze snel. Gelukkig staat deze in de standaard.

11 Ik geef kort en duidelijk de boodschap door aan 112.

12 Ik stuur de gozer die mij het allertst lijkt naar beneden om bij de deur de ambulance op te wachten. (hij die de opmerking maakte en de pijnprikkel toediende)

13 Ik krijg een ander aan de lijn, die opnieuw vraagt wat er aan de hand is. Ik herhaal ik heb een bewusteloos slachtoffer. Hij heeft GHB op.

14 De man van 112 vraagt of het slachtoffer wel terugpraat. Ik herhaal hij is bewusteloos. De man vraagt en als jij tegen hem praat ik herhaal: HIJ IS BEWUSTELOOS. (geïrriteerd)

15 Ik vraag of de ambulance nu onderweg is. De man van 112 beaamt dit.

16 De man van 112 zegt tegen mij dat ik niet met zo;n stemverheffing tegen hem mag praten. Ik reageer niet. Er lopen veel mensen warrig om mij heen en ik denk waarom zeg je dit, jij moet mij helpen met wat ik nu moet doen. Ik loop naar de gang om de man beter te verstaan. Ik zeg: het gaat hier niet goed. dit komt niet goed. De man van 112 blijft preken. Ik reageer hier niet op en zeg niks. Ik denk ik mijn hoofd: niets zeggen dan krijg je ruzie en dat is nu niet belangrijk. Er gaat iemand dood. Niet meer luisteren. Je moet terug en kijken hoe het gaat.

17 Ik loop weer terug de hoek om de huiskamer in. De gozer die naast het slachtoffer zit zegt. Hij ademt niet meer.

18 Ik zeg in de telefoon. Hij ademt niet meer. Ik druk de telefoon in de handen van een ander en zegt: Jij moet nu praten.

19 Ik kniel bij het slachtoffer. Degene die ernaast zit vraagt me of ik kan reanimeren.

20 Ik start met de mond-op-mond-beademing. Dit verhaal staat in de openingspost. Tijdens de momenten dat ik zijn ademhaling voel en tel vraag ik de twee meest dronken mannen om mij heen herhaaldelijk achteruit te gaan en in de andere kamer te wachten. Ook stel ik vragen: Hoeveel heeft hij gedronken? Hoeveel GHB heeft hij op? Hoelang is hij al buitenwesten?

21 Na drie keer mond-op-mond-beademing is de ambulance er.

Hij ademt weer niet meer. Ik zeg dit angstig. Zij zeggen. Mevrouw u moet nu in de andere kamer wachten. Wij nemen dit nu over.

22 Ik neem de rest mee naar de andere kamer. Ze lopen tot op de gang. Bij de deuropening van de andere kamer. We blijven zo wachten. Ik blijf ervoor staan zodat zij niet teruglopen.

23 Het ambulancepersoneel zegt we nemen hem mee naar het ziekenhuis. De jassen op de kapstok moeten aan de kant. Het kastje ook. Dit om de draai te maken met de brancard naar beneden toe de trap af.

24 Ik trek alles van de kapstok af en schuif het kastje naar de rest toe. Zij laten dit gewoon staan. Maar ik blijf ervoor staan zodat ze niet langs mij kunnen en niets meer in de weg staat.

25 De brancard wordt naar beneden gebracht. Een ambulancebroeder zegt dat er één iemand mee mag. Hij zegt dat ik dat het best kan zijn omdat ik het helderst ben.

26 In de traumakamer 1 werken de doktoren keihard. Ik kijk toe hoe de kleren van zijn lijf geknipt worden. Hij heeft zichzelf besmeurd met een donkerbruine dunne ontlasting. Dit zit overal op zijn benen. Ik draai mijn hoofd weg.
@Zoeter: dank je voor de uitgebreide omschrijving. Knap en goed van je dat je zo hebt geholpen, had ik niet gedaan. Zoveel mensen, zoveel drugs, ik had het ze mooi zelf laten uitzoeken.

Knap lullig dat ze jou voor hun drugsgebruik/misbruik/domheid/feestje hebben laten opdraaien.
Ik ben moe.... ik wil de rest niet meer opschrijven. Ik wil voor de duidelijkheid nog wel vertellen, dat hij gistermiddag rond 3 uur is bijgekomen.

Om een uur of vier ging ik weer langs op de Intensive Care waar hij nog lag. Hij vertelde dat hij zelf ja had gezegd tegen het een keertje leuk GHB uitproberen. Hij had alleen totaal geen idee over de dosis en hij vertelde dat er 25 ml (bijna nog het dubbele van wat ik dus gehoord had) had gekregen van een andere gozer die aanwezig was.

Verder wist hij niet meer tot op het moment dat hij bij kwam in het ziekenhuis. De dokter had hem verteld dat het geen tien minuten langer had moeten duren voordat de ambulance er was.
Zoeter respect! Je hebt top gehandeld. Zonder jou was ie dood geweest.
Zoeter, wat knap!

En een dik compliment dat je die hork van 112 hebt genegeerd, toen hij begon te preken. Hij zou beter moeten weten.
Zoeter, mijn respect heb je!

Wat ontzettend adequaat gehandeld...

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het zou durven.

Alle lof en geen zorgen maken of je misschien iets anders had moeten doen..

Je hebt het leven gered van de beste man!

dit verdiend op zijn minst een:

Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Respect!
Bedankt allemaal voor jullie reacties en medeleven! Ik merk dat het erg goed voor me is om zo alles van me af te 'praten'.

Bij de huisarts heb ik navraag gedaan wat betreft het braaksel. Over een maand moet ik bloedprikken om te zien of mijn lever ok is. Dat is het enige risico waarvoor ik bang kan zijn.

Aan mijn werkgever heb ik gevraagd of ik mogelijk bij een BHVcursus mag zijn van een andere groep in de komende weken als die er nog zijn. Dit zodat ik mijn vragen kan stellen en nog een keer op een pop kan oefenen met beademen. Mijn werkgever gaat proberen te regelen met de GGD dat ik een keer in mijn eentje kan, omdat hij begrijpt dat dit voor mij belangrijk is. Dit hoor ik komende woensdag.

Mijn broer gaat proberen uit te zoeken of de geluidsband van de meldkamer terug te luisteren is. Ook wil ik nog weten of het nodig is om een klacht in te dienen.

Verder ben ik al niet meer zo paniekerig en verdrietig als ik gister was. Gelukkig heeft hij het overleefd en ben ik op dat moment niet zo in paniek geraakt.
Ik quote per ongeluk mezelf ipv van een typefout te verbeteren.... oeps....
quote:quattro35 schreef op 03 mei 2009 @ 23:43:

@Zoeter: dank je voor de uitgebreide omschrijving. Knap en goed van je dat je zo hebt geholpen, had ik niet gedaan. Zoveel mensen, zoveel drugs, ik had het ze mooi zelf laten uitzoeken.

Knap lullig dat ze jou voor hun drugsgebruik/misbruik/domheid/feestje hebben laten opdraaien.Inderdaad! Bij 'n ongeluk/hartstilstand had ik in geval er geen anderen in de buurt waren wel 'n poging gedaan als ik zou denken dat ik er niets verkeerds mee zou doen, maar van 'n drugsgebruiker zou ik echt zijn afgebleven en had alleen 112 gebeld als ik bang was dat ie niet vanzelf zou bijkomen.
Gister aan het eind van de middag is hij bij me langsgeweest. Ik kreeg de grootste bos rozen die ik ooit heb gezien.

Toen hij voor de deur stond schrok ik eerst heel erg (stom he), maar het is nu zo'n ontzettende opluchting omdat ik nu weet dat hij er weer helemaal goed uitziet. Hij heeft nog wel keelpijn (van het intuberen) maar dat is normaal. Hij heeft me ook gelijk beloofd zoiets nooit meer te gebruiken. Dus daar vertrouw ik nu maar op.

De rozen passen niet eens in mijn grootste vaas (en die is toch echt best groot), dus er staat nog een tweede (vrij grootte) vaas naast.
Zoeter, wat fijn dat je nog wat van hem hebt gehoord. En wat een heftige ervaring, je hebt zo kalm en goed gereageerd! Gedaan wat je vond dat goed was zonder je iets aan te trekken van de andere mensen op dat feest, zonder je te laten uitlokken door die man van 112, zonder je tegen te laten houden door de vieze omstandigheden... Dat is ontzettend knap.
Up voor Zoeter.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dank je!
Hoi Zoeter! Je hebt prima gehandeld. Het klopt dat de nieuwe Basic Life Support cursussen zijn aangescherpt: eerst was het aanroepen, pijnprikkel, vervolgens ABC (air/ breathing/ circulation) en dan handelen: beademen en/of compressie geven. Ik volg toch nog altijd het oude systeem, het vernieuwde is vrijwel gauw er boven op (indien geen pols) en beademen schijnt al iets minder belangrijk te zijn..Maar bij een snurkend geluid kun je ervan uitgaan dat er een obstructie in de luchtwegen zit (dus ook keel/mond). De zogenaamde mondswep kun je dan doen (zit er iets in iemand zijn mond> kunst gebit eruit halen etc). En een stabiele zijligging (liefst op li-zij). Bij geen air/breathing heb jij dus goed gehandeld!

Respect! En het is inderdaad erg indrukwekkend om zoiets mee te maken. Het zal je altijd bij blijven.
Hoi Misima,

Dank je voor je reactie! Ik ben er inderdaad de afgelopen tijd erg mee bezig gebleven. Ben ook een paar keer naar een psycholoog geweest om er over te praten.

Het bizarre is alleen dat het nu weer helemaal bovenkomt en me verdrietig maakt, omdat de persoon in kwestie nogal vervelend heeft gedaan tegen me.

Om een of andere manier heeft hij bedacht dat hij een relatie met mij wilde en toen ik niet snel genoeg enthousiast reageerde kreeg ik een mail vol verwijten. Deze mail eindigde met : Ik wou dat je mij had laten sterven.

Drie dagen laten kreeg ik een excusesbriefje. Hierop heb ik aangegeven dat zijn excuses aanvaard zijn, maar dat ik geen contact meer wilde.

Nu weer ruim een maand later heb ik via internet te horen gekregen dat ik mezelf op moet hangen en dat hij me wel zou willen vermoorden. Te bizar voor woorden dus allemaal, maar ik was wel erg bang en verdrietig gister.

Gisteravond heb ik dan ook een melding gedaan bij de wijkagent. Deze heeft me uitgebreid aangehoord en vanalles uit gelegd. Mocht hij nu ooit hier voor mijn voordeur staan, dan hoe ik maar te bellen en staan er met spoed twee politiewagens.

Ik vind het niet te begrijpen dat dit zo allemaal gebeurd. Maar het is duidelijk een idioot, dus te bevatten is dit niet.
Och lieve Zoeter,

Wat een drama: je redt iemands leven en dan krijg je dit..wat een idioot.. (*knuffelpoppetje*)

Anyway: ik vind het super wat je gedaan hebt! Absolute klasse hoor.
Jeetje, stank voor dank dus. Je zult nog wel link uitkijken voor je nog 'n keer zoiets voor 'n junk doet.
Jee wat naar Zoeter. Ik lees het verhaal nu voor het eerst, zonder op de datum te letten en ik kan je zeggen dat je uitstekend hebt gehandeld (en wat een lamzakken van een vrienden om hem heen!!)

Misschien dat die idioot denkt dat jullie al gezoend hadden en dus een relatie horen te hebben.

Maar seieus, dit is ontzettend vervelend. Je redt niet iemands leven om hem daarna als stalker te hebben. Wel weet ik dat dit soort gebeurtenissen van beide kanten erg ingrijpend zijn, als deze jongen al niet helemaal geestelijk stabiel was (en zo klinkt hij me niet) dan komt dit soort rare gedrag na "de redding" vaker voor. Helaas kun jij er, aan jou kant, niet veel meer aan doen dan wat je al gedaan hebt denk ik. Heel veel sterkte
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Jeetje wat heftig verhaal!

Heel veel sterkte!

Maar wat idioot dat die man zo reageert zeg...

Jij hebt zijn leven gered, en wat krijg je er voor terug?

Een stalker...

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven