Gezondheid alle pijlers

Natte onderbroek na sporten? Zweet? Urine

19-05-2020 21:50 109 berichten
Hallo iedereen,

Ben een vrouw van 25 jaar en ga geregeld lopen. Telkens na het lopen merk ik dat mijn ondergoed nat is (bilspleet tot echt vagina). Ik voel zelf helemaal niks tijdens het lopen. Is het gewoon zweet of kan het ook urine zijn? Zou ik dit dan niet gewoon voelen? Ik heb werkelijk geen idee.

Ik heb zelf geen kinderen en heb ook niet echt het gevoel een zwakke bekkenbodemspier te hebben...maar ik zit er toch een beetje mee.

Iemand met gelijkaardige ervaringen?
Bedankt alvast.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-05-2020 21:44
Reden: offtopic
98.48% gewijzigd
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
19-05-2020 22:21
In mijn broek plassen heb ik op mijn 2e levensjaar al verleerd...
Wanneer je in zo'n topic het niveau toch nog omlaag weet te halen, is dat wel een soort van talent
mvc_ schreef:
19-05-2020 22:03
Ja, dat doe ik dan ook. Maar ik vind dit nogal een moeilijke. Soms ruik ik niks, soms ruik ik een beetje urinegeur, maar dit kan evengoed wat resten zijn van te plassen doorheen de dag denk ik dan? Ik ga altijd in de avond hardlopen... Vandaar ook mijn twijfels.
het kan ook urine zijn, als je veel drinkt is je urine nagenoeg geurloos. google maar eens op inspanningsincontinentie
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-05-2020 21:44
Reden: offtopic
96.79% gewijzigd
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Gaan mensen serieus hun neus in een natte vieze onderbroek douwen?

Come on, gewoon in de was doen die viezigheid en lekker onder de douche. En niet meer aan je vieze zweetonderbroek ruiken hoor, viezerd.
Am Yisrael Chai!
pejeka schreef:
19-05-2020 22:44
..
Je weet toch wel dat veel vrouwen hier op enig moment in hun leven last van krijgen? Waarom dan zo'n reactie?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-05-2020 09:42
Reden: quote verwijderd
15.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ZonnedauwRegenboog schreef:
19-05-2020 22:15
Maar TO: ik betwijfel of het urine is. Urine in je onderbroek en daar met je neus boven hangen dan is alle twijfel weg. Wat jij ruikt is gewoon zweet en een onderbroek die al uren tegen je poes is geplakt 😄
Dit. Als je urine verliest, meer dan een drupje dan voel je dat wel :-(
Alle reacties Link kopieren
Zou best eens zweet kunnen zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
TO ik zou me er echt geen zorgen om maken. Het zal wel gewoon zweet zijn. Als je het toch nog zekerder wil weten, trek dan voor het hardlopen eens schoon ondergoed aan. Dan merk/ruik je dat verschil zo!
Alle reacties Link kopieren
hertje89 schreef:
19-05-2020 23:17
Je weet toch wel dat veel vrouwen hier op enig moment in hun leven last van krijgen? Waarom dan zo'n reactie?
[...].
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-05-2020 21:46
Reden: op de vrouw
13.08% gewijzigd
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Het juiste shirt, goede schoenen, een sporthorloge: als je gaat hardlopen denk je waarschijnlijk aan van alles en nog wat, maar niet aan je intieme zone. Toch kan dat wel nodig zijn. Vier klachten waar vrijwel iedere hardloopster wel eens mee te maken krijgt.
1. Vaginale afscheiding
Door het hardlopen produceert je lichaam niet méér vaginale afscheiding, maar de beweging - en de druk die dat geeft op je buik - zorgt er wel voor dat je er meer van verliest. Voor sommige vrouwen kan dit oncomfortabel voelen tijdens het hardlopen. Een inlegkruisje kan dan helpen. Heb je de dagen of weken na het lopen nog steeds last van meer afscheiding en heb je ook last van uitslag en jeuk? Dan kan het zijn dat je een schimmelinfectie of bacterie hebt opgelopen, je kunt dan beter even langs de huisarts gaan.

2. Urineverlies
Wanneer de bekkenbodemspieren en de sluitspier van de blaas niet meer zo sterk zijn, kan urineverlies optreden bij het hardlopen. Dit type urineverlies wordt stress-incontinentie genoemd, waarbij het woord 'stress' verwijst naar het Engelse woord voor 'druk'. In dit geval komt er door het hardlopen druk op de buik en de blaas, die dat niet zo goed meer kunnen hebben door bijvoorbeeld een zwangerschap of bevalling. Ook tijdens de overgang worden deze spieren slapper door de veranderde hormoonbalans. Ten slotte kan een operatie aan de baarmoeder of urinewegen ook een oorzaak van verslapte spieren zijn.

Bij urineverlies tijdens het hardlopen biedt incontinentiemateriaal bescherming. Dat incontinentiemateriaal wordt steeds dunner, dus niemand die het ziet. Regelmatige bekkenbodemoefeningen helpen je spieren versterken en daarmee de incontinentie beperken. Andere tips:

Loop niet te hard en zorg dat je niet te moe wordt.
Leeg de blaas goed vóór het hardlopen.
Drink vlak voor en tijdens het lopen niet te veel. In het algemeen is het niet verstandig voor het lichaam om minder te gaan drinken bij urineverlies, maar doe het dan op andere momenten.
Zorg voor een eventuele verschoning voor onderweg en draag donkere kleding.
Doe eventueel een grote tampon in tijdens het lopen, deze steunt de blaas.
3. Vaginale schimmelinfectie
De gist Candida Albicans komt van nature in of op ons lichaam voor. Op de huid en in de huidplooien, maar ook op slijmvliezen in de mond, vagina en de darmen. Normaal gesproken veroorzaakt Candida Albicans geen klachten. Maar door bepaalde omstandigheden kan de gist zich heel snel vermenigvuldigen en klachten veroorzaken. Door hardlopen bijvoorbeeld. Daardoor wordt het rondom de vagina warm en zweterig: een ideale omgeving voor Candida om zich voort te planten. Het gevolg? Een Candida infectie van de vagina (vulvovaginale candidiasis), beter bekend als vaginale schimmelinfectie. Probeer daarom zo snel mogelijk na het sporten te douchen en andere kleding aan te doen. Zeep verstoort de zuurgraad in de vagina, waardoor bacteriën en schimmels juist de kans krijgen om zich te vermenigvuldigen. Was je dus alleen met lauw water of met een speciale, zeepvrije wasemulsie. De inwendige vagina hoef je niet te wassen, die reinigt zichzelf. De beste manier om een schimmelinfectie te voorkomen is natuurlijk door ervoor te zorgen dat de huid niet te vochtig wordt. Het dragen van speciaal sportondergoed kan daarbij helpen.

Gewoon ondergoed is vaak gemaakt van katoen, dit voert vocht niet goed af en wordt al snel klam als je een beetje zweet. Doordat je zoveel beweegt gaat dat schuren. Dat je een hardloopbroek draagt die wel een vochtafvoersysteem heeft maakt dan niets uit. Ook naadjes die in gewoon ondergoed niet goed zijn afgewerkt, zorgen voor wrijving op de huid. Daar merk je normaliter weinig van, maar tijdens 10 kilometer hardlopen wel. Goed sportondergoed is gemaakt van holle, synthetische vezels die het transpiratievocht goed opzuigen en doorgeven naar de volgende laag (shirt/hardloopbroek). Niet alleen beschermt dat je tegen schuurplekken, het is ook beter voor de gezondheid van je vagina. Bacteriën en schimmels zitten graag daar waar het warm en vochtig is. Overigens is een string niet zo goed als je gaat sporten, zelfs niet als het een speciale sportstring is. Een string blijft toch minder goed zitten en zorgt daardoor sneller voor wrijving die kan zorgen voor irritatie, schimmels en infecties. Wil je een zichtbare onderbroeklijn (ZOL) voorkomen, kies dan voor een sportboxer of een hardlooponderbroek die echt goed past.

4. Schuurplekken
Veel hardloopsters hebben last schuurplekken, niet fijn op de gevoeligste plek van je lichaam! De huid wordt rood en ruw en gaat kapot en doet flink pijn. Je kunt er ook pijnklachten bij het plassen door krijgen. Smeren met vaseline, of uierzalf brengt verlichting. Deze klachten ontstaan, net zoals de schimmelinfecties, door een veelgemaakte fout: het niet dragen van een sportonderbroek. Katoen en organische stoffen houden vaak meer vocht vast dan synthetisch materiaal.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-05-2020 23:22
Wist niet dat vrouwen geen sluitspier hebben, sorry.
Speciaal voor jou dan :


Zwangerschap en de bevalling:
Je lichaam maakt een enorme verandering door tijdens je zwangerschap en de bevalling. Een van de dingen die kan veranderen is het minder goed kunnen ophouden van je plas. Gelukkig is dit maar tijdelijk. Lees hier meer over urineverlies en zwangerschap.
Zwakke bekkenbodemspieren:
Wanneer je ouder wordt komt het vaak voor dat je bekkenbodemspieren zwakker worden. Hierdoor is het moeilijker om je plas in te houden. Gelukkig kun je hier iets aan doen. Door je bekkenbodemspieren goed te trainen kun je urineverlies verminderen.
Overactieve bekkenbodemspieren:
Dit is net zo veel voorkomend als zwakke bekkenbodemspieren, maar komt voornamelijk voor bij jonge vrouwen. Wanneer je door stress of overbelastingveel spanning hebt in je spieren, kan het zijn dat je bekkenbodem overactief is. Hierdoor verkrampen je spieren en lukt het niet meer om je plas vast te houden. Met de hulp van een dokter kun je leren hoe je deze spieren kunt ontspannen.
Hormonale veranderingen:
Het hormoon oestrogeen zorgt ervoor dat je blaas en je plasbuis gezond blijft. Wanneer je minder oestrogeen in je lichaam hebt, vanwege bijvoorbeeld de overgang of veranderingen in het gebruik van anticonceptie, kunnen je bekkenbodemspieren verzwakken en urineverlies veroorzaken. Dit gaat vaak samen met andere veranderingenzoals bijvoorbeeld vaginale droogheid.
Andere medische condities:
Er zijn een aantal andere medische condities die urineverlies kunnen veroorzaken. Het is belangrijk om de oorzaak van je urineverlies te weten. Op deze manier kun je het op de best passende manier behandelen en weet je zeker of er geen ernstige onderliggende medische oorzaak voor is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
mvc_ schreef:
19-05-2020 22:03
Ja, dat doe ik dan ook. Maar ik vind dit nogal een moeilijke. Soms ruik ik niks, soms ruik ik een beetje urinegeur, maar dit kan evengoed wat resten zijn van te plassen doorheen de dag denk ik dan? Ik ga altijd in de avond hardlopen... Vandaar ook mijn twijfels.
Zweet lijkt me dan het meest aannemelijke verklaring.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-05-2020 22:44
Hoefde ik niks voor te doen. Als volwassene in je broek plassen, tja...
Heel veel vrouwen komen op een gegeven moment in de leeftijd dat ze een beetje urine verliezen. Of wat meer.
Dat is echt niet vrijwillig hoor.
Jemig wat een stomme opmerking
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-05-2020 23:22
Wist niet dat vrouwen geen sluitspier hebben, sorry.
Wat een lullige opmerking, sorry
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Als je pas 25 bent lijkt het me zweet.
Bin twijfel is een bezoek aan een trampoline park inderdaad een optie. Als je gaat springen terwijl je een beetje moet plassen en je slip blijft droog zijn je bekken bodem spieren in orde.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-05-2020 23:22
Wist niet dat vrouwen geen sluitspier hebben, sorry.
Hoe lang lees en schrijf je nou al op het viva forum? Je hebt toch wel íets meegekregen over vrouwenlijven?
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
19-05-2020 23:36
Heel veel vrouwen Mannen net zo goed komen op een gegeven moment in de leeftijd dat ze een beetje urine verliezen. Of wat meer.
Dat is echt niet vrijwillig hoor.
Jemig wat een stomme opmerking
Je hoeft er niet eens voor op leeftijd te zijn, hoor.

“ Overactieve bekkenbodemspieren:
Dit is net zo veel voorkomend als zwakke bekkenbodemspieren, maar komt voornamelijk voor bij jonge vrouwen. Wanneer je door stress of overbelastingveel spanning hebt in je spieren, kan het zijn dat je bekkenbodem overactief is. Hierdoor verkrampen je spieren en lukt het niet meer om je plas vast te houden. Met de hulp van een dokter kun je leren hoe je deze spieren kunt ontspannen.
Hormonale veranderingen:
Het hormoon oestrogeen zorgt ervoor dat je blaas en je plasbuis gezond blijft. Wanneer je minder oestrogeen in je lichaam hebt, vanwege bijvoorbeeld de overgang of veranderingen in het gebruik van anticonceptie, kunnen je bekkenbodemspieren verzwakken en urineverlies veroorzaken. Dit gaat vaak samen met andere veranderingenzoals bijvoorbeeld vaginale droogheid.“



Urineverlies bij mannen

Mannen kunnen klachten hebben van incontinentie. Bij mannen zit de oorzaak in de blaas of prostaat. Een goedaardige vergroting van de prostaat kan het plassen lastiger maken. De klachten die hiervoor kenmerkend zijn, zijn een slechte straal en het langdurig nadruppelen na het plassen.

Door een vergrote prostaat kan, in extreme situaties, de plasbuis zodanig worden dichtgeknepen dat de blaas overvol raakt. Er ontstaat een zogenaamde 'overloopblaas'. De overvolle blaas kan nauwelijks geleegd worden. Als de druk op de blaas toeneemt, bijvoorbeeld door hoesten of het opstaan uit een stoel, raakt u telkens een beetje urine kwijt.

Urineverlies na operatie
U kunt na een operatie last krijgen van inspanningsincontinentie bijvoorbeeld als uw prostaat (deels) is verwijderd. U verliest dan urine bij activiteiten zoals hoesten, tillen, sporten en lachen. Ook bij onverwachte bewegingen kunt u urine verliezen. Meestal herstelt dit binnen 6 weken.

Tijdens een infectie of als er sprake is van een blaassteen, kunt u last hebben van aandrangcontinentie. U verliest al urine, zodra u enige aandrang heeft.

Urineverlies en prostaatkanker
Als u een operatie heeft gehad voor prostaatkanker, kunt u last hebben van incon​tinentie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Asteraceae schreef:
19-05-2020 22:35
Je zou ze de kost niet willen geven die zeggen dat ze een stuk gaan lopen en dan een boswandeling bedoelen hoor :')
To is denk ik Vlaamse, bij ons is lopen nooit hetzelfde als wandelen.
pejeka schreef:
19-05-2020 22:21
In mijn broek plassen heb ik op mijn 2e levensjaar al verleerd...

En toch wil je nog steeds een sticker.
Attraverso schreef:
20-05-2020 08:25
To is denk ik Vlaamse, bij ons is lopen nooit hetzelfde als wandelen.
En ik ben Nederlandse en hoor het toch echt regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-05-2020 22:44
Hoefde ik niks voor te doen. Als volwassene in je broek plassen, tja...

In je broek plassen is wat anders dan ongecontroleerd urineverlies
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Attraverso schreef:
20-05-2020 08:25
To is denk ik Vlaamse, bij ons is lopen nooit hetzelfde als wandelen.
Ik ben Nederlands en bij lopen denk ik aan wandelen. Hardlopen is rennen, joggen, trimmen.
Jamaarhoe schreef:
19-05-2020 23:37
Wat een lullige opmerking, sorry
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
20-05-2020 09:27
In je broek plassen is wat anders dan ongecontroleerd urineverlies
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-05-2020 09:41
Reden: provoceren
24.48% gewijzigd
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven