Gezondheid alle pijlers

Nuvaring gevaarlijk...?

27-11-2013 09:03 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik al 8 jaar trouw de Nuvaring.. Nu hoorde ik vanmorgen op RTL 4 dat het gevaarlijk is.. Moet ik nu 'bang' worden? En hoe denken de mede nuvaring gebruikers hierover? Hieronder een geciteerd nieuwsbericht:

"Er is internationale kritiek op het in Brabant ontwikkelde anticonceptiemiddel Nuvaring. In de VS hebben ruim tweeduizend gebruikers en nabestaanden een schadeclaim ingediend bij fabrikant MSD over de ring, die maandelijks vaginaal wordt ingebracht, schrijft de Volkskrant vandaag. In Nederland wordt het middel, de Nuvaring, 170 duizend keer per jaar verstrekt.

De ruim tweeduizend gebruikers en nabestaanden verwijten MSD dat de ring trombose, longembolieën en herseninfarcten zou veroorzaken. De New Yorkse advocaat Paul Rheingold zegt in de krant vijf zaken te voeren waarbij de gebruikster is overleden door de Nuvaring. Om hoeveel sterfgevallen het in totaal gaat, is onbekend. Rheingold staat vierhonderd cliënten bij in een groepsclaim.

In Nederland zijn volgens de krant geen sterfgevallen bekend die verband houden met de Nuvaring. Wel zijn er 31 potentieel dodelijke bloedstolsels, embolieën, bekend die verband houden met de Nuvaring.

Niet alle problemen met de Nuvaring in Nederland worden gemeld. Zo tekent de krant het verhaal op van een 26-jarige vrouw die opeens naar adem hapte en door haar arts naar het ziekenhuis werd gestuurd. Daar kreeg ze te horen dat ze het niet had overleefd als ze enkele uren later was geweest. Haar werd geadviseerd de Nuvaring nooit meer te gebruiken, evenals andere hormonale anticonceptiemiddelen. Er werd echter geen melding gemaakt van haar geval bij het centrum voor bijwerkingen Lareb. De artsen zagen geen direct verband.

NUVARING ZOU LAGERE HORMOONDOSERING HEBBEN

De Nuvaring werd tien jaar geleden geïntroduceerd door Organon in Oss, dat inmiddels is opgegaan in MSD. De kunststof ring werd aangeprezen met een hormoondosering die lager is dan bij de pil, maar een nadeel is dat er andere hormonen in zitten die het risico op trombose verdubbelen.

Uit een Deense studie zou blijken dat gemiddeld 6,5 op de tienduizend gebruiksters trombose krijgen. Volgens MSD deugt het Deense onderzoek naar de Nuvaring niet. Het bedrijf wijst volgens de krant op een zelf gefinancierde studie waaruit het tegendeel zou blijken."

.
Geen ervaring met de nuvaring, maar elke vorm van hormonale anticonceptie heeft toch kans op trombose? Al is het maar een kleine kans...
Ik heb 2x 3 maanden de nuvaring gebruikt en werd er zelf helemaal moe en sacherijnig van.

Het is maar net hoe je ergens op reageert.

Als het bij jou wel goed werkt en je beweegt veel en regelmatig zou ik er geen gevaar in zien.

Is het 6,5 personen op 10000? Dan is het minder dan 0.1 procent. Volgens mij is een frituurpan dan gevaarlijker..
Er staat in de bijsluiter een tromboserisico vermeld. Medicijnen zijn nooit snoepjes.
Ik ben die discussies ZÓ zat. En dat er misschien nog schadeclaims zijn ook.

Elke vrouw die de anticonceptiewereld in gaat, krijgt informatie over de risico's. Ja, er zijn risico's.

Elke pil geeft een tromboserisico. Sommige meer dan andere.
Alleen omdat de Diane in het nieuws is geweest volgen er nu meerdere anticonceptiemiddelen...
Pff, tja, ik zou me er niet druk om maken als je het al 8 jaar gebruikt. Het is iedere keer wat.

Over een aantal maanden is het weer een andere merk pil, of andere anticonceptie...

Bel anders je huisarts, die kan je meer vertellen
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
De 2 de generatie anticonceptie is het meest veiligst.

Ik zou het niet willen riskeren, en naar de dokter gaan en vragen naar een 2 de generatie anticonceptie pil.

Er is laatst een hele docu geweest over deze gevaren.

Misschien is het handig dat je die even bekijkt?

Was op Ned. 1,2,3 ik weet helaas niet meer waar en welk programma.
Anticonceptie is troep, dat is al jaren bekend. Maar hier schrok ik ook wel van hoor. Juist omdat de nuvaring een lichte vorm is.

Sindskort ben ik gestopt met de Nuvaring, eerst voelde ik me extra duf en ellendig, buikpijn etc. Maar sinds een paar weken voel ik me stukken beter.

Emotioneel stukken stabieler, mijn menstruatieklachten zijn ook niet meer zo heftig en eigenlijk nooit meer hoofdpijn, terwijl ik dat voorheen best veel had.

Ik kan het aanraden eens te proberen...
Oh het was de uitzending van 29 okt( Zembla)

Ik vond wel interessant om te kijken.
Anticonceptie is niet altijd fijn, 13 kinderen krijgen ook niet. Keuzes, keuzes.

Als je naar tweede generatie kunt, waarom niet proberen. Voor mij bestaat die optie niet.
Ik hoorde het vanochtend ook en schrok wel even. Na 5 jaar hormoon vrij ben ik sinds een maand weer begonnen met anticonceptie in de vorm van de nuvaring. Dit omdat er weinig hormonen in zitten en de pil bij mij een slechte invloed had (4 jaar Diana + 3 jaar Micro 30)

Ik heb lang gezocht naar een 'geschikte' anticonceptie en dit leek me de meest juiste. Overal zitten risico's en bijwerkingen aan vast, maar je moet als vrouw wat. Geloof me MA pil is ook niet ideaal dus wacht ik de verdere berichten af en zet ik de eerste 3mnd van de Nuvaring even uit om ook te kijken wat voor invloed de ring verder op mij heeft..
Het is gewoon een derde generatie preparaat. Daarvan is het tromboserisico sowieso groter dan tweede generatie (microgynon bv), dat is al jaren bekend en niets nieuws. Alle hormonale anticonceptie vergroten het trombose risico. En dus ook op longembolieën en infarcten ja. Overigens lang niet zoveel als dat een zwangerschap dat doet
En mocht je roken, dan kun je daar beter mee stoppen i.p.v. stoppen met hormonale anticonceptie.

Er gaan trouwens ook jaarlijks honderden vrouwen minder dood in Nederland aan eierstokkanker, doordat ze hormonale conceptie gebruiken. Daar hoor je niemand over.
Elke vorm van hormonale anticonceptie brengt deze risico's met zich mee.

Vind het erg raar dat iedereen er elke keer weer verbaasd over doet.

Eerst de diane, nu de nuvaring; straks andere pillen.

Als je het risico niet wilt lopen, kies dan iets zonder hormonen.
heb je de bijsluiter gelezen van de nuvaring? dan had je alles al kunnen weten, schrok dat je niet af? dan hoef je nu ook niet te schrikken.

amerika is een gek land, ze gaan hier behalve reclame niks mee bereiken! de groothandel hEeft zich al lang ingedekt!

elk medicijn heeft risico's, net als roken of teveel suikers!
Pfff de tekst in de krant (telegraaf of iets)..

"Ze verwachten dat het bedrijf een schikking zal doen want het wordt niet moeilijk te bewijzen dat de symptomen de schuld zijn van de nuvaring. De klachten die de vrouwen hebben staan namelijk exact in de bijsluiter".

Stelletje sukkels. Dat stáát er juist zodat je vrijwillig de keuze kunt maken of je dat risico wilt lopen.

Men kijkt expres naar het relatieve risico zodat er lekker gereld kan worden. Oooohh, risico meer dan DUBBEL bij 3e generatie pil t.o.v. 2e generatiepil! 50% meer kans op trombose met nuvaring en 3egeneratie pillen!!! SCHANDE, ALARMMMM !!!

Het derde generatie spul geeft een risico op trombose(gerelateerde) problemen van 6-8/1000 vrouwen. Bij de tweede generatie is het risico op trombose 2-4/1000 vrouwen. M.a.w. de gemiddelde kans bij een 2e generatie pil is 0.003% en bij een 3e 0.007%. Een verschil van slechts 0.004%, maar wél meer dan en verdubbeling. En dat is wat je te zien krijgt in de media .
Mee eens, Ephina. Waarom verdiepen vrouwen zich toch zó slecht in wat ze gebruiken, en is er dan ineens paniekvoetbal?

Vrouwen stopten ook ineens met de Diane of de Yasmin, terwijl het risico gewoon nog klein blijft, en vooral in het eerste jaar het hoogst is.
quote:Melpomene schreef op 27 november 2013 @ 15:29:

Mee eens, Ephina. Waarom verdiepen vrouwen zich toch zó slecht in wat ze gebruiken, en is er dan ineens paniekvoetbal?

Vrouwen stopten ook ineens met de Diane of de Yasmin, terwijl het risico gewoon nog klein blijft, en vooral in het eerste jaar het hoogst is.Waarschijnlijk is het superkleine risico nog groter bij overstappen naar bijv. Microgynon dan bij gewoon Diane door te gebruiken na jaren.
quote:cerys schreef op 27 november 2013 @ 15:32:

[...]

Waarschijnlijk is het superkleine risico nog groter bij overstappen naar bijv. Microgynon dan bij gewoon Diane door te gebruiken na jaren.Dat denk ik ook. Maar ja... de kip-zonder-kop-reactie overheerst in dit geval helaas.
Fvn1983, wanneer bij jij gestopt en hoelang duurde het voordat je je weer normaal voelde?
Tuurlijk is het een heel kleine risico... Maar als jij dat bent is dat kei lullig natuurlijk.

Met een hersen infarct ben je dan best af.. Alleen maar halfzijdig verlamt.

Als je de pil gebruikt, en je moet geopereerd worden, vermeld dat dan ook even in het ziekenhuis.

Omdat een operatie met pil gebruik de kans vergroot op trombose.

Anyway ik gebruik geen pil, maar bij ons in de familie kont trombose vaak voor.
Hormonale anticonceptie brengt kleine risico's met zich mee...

Zwanger worden, blijven en bevallen ook....

Beste tip: bij hormonale anticonceptie liever niet roken... want dan loop je nog weer meer risico.
En veel wisselen (dus van pil wisselen, switchen naar andere hormonale AC) is ook weer meer risicovol.
Ik erger mij echt de pleures aan deze zogenaamd nieuwe ontdekkingen die de media verschrikkelijk opgeblazen naar buiten brengt. Ik ben zelf een masterstudent Farmacie en krijg heel vaak met dit soort dingen te maken later. Het is inderdaad bekend dat het risico op trombo-embolieën 2x zo hoog is in 3e generatie preparaten dan in 2e generatie. Wanneer je al een verhoogd risico hebt op trombi-emboliën (familiaire aanleg, bekend met hart en vaatziekten, noem het maar op), is het dan ook niet aan te raden om dergelijke preparaten te gebruiken. Verder is het zo dat het risico op een embolie het hoogste is in het 1e jaar van gebruik. Wanneer je al 8 jaar zonder problemen de nuvaring gebruikt, is de kans heel erg klein dat je ineens een embolie gaat ontwikkelen, gewoon doorgebruiken dus zou ik zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven