Gezondheid alle pijlers

Overgang

23-10-2015 12:51 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds enige tijd zit ik niet lekker in mijn vel. Al met al krijg ik toch het idee dat dit met de overgang te maken heeft. Ik slik de pil, zonder stopweek, dus het is vrij lastig te zeggen hoe de stand van zaken is zeg maar. Opvliegen heb is dus niet, maar verder wel voorkomende klachten. Is allemaal lichamelijk wel te doen. Het meest vervelende is het feit dat ik last heb van angstgevoelens. De emoties gaan met me op de loop. Daar wordt je niet gezelliger van,zeg maar.

Is dit voor jullie herkenbaar en hoe gaan jullie hiermee om?

Ik probeer met een homeopathisch middel wat verbetering te krijgen. Dacht eerst aan dr. Vogel overgang Balans, maar dat bevat St. Janskruid en dat maakt de pil minder betrouwbaar.

Nu ben ik begonnen met passiflora emotionele balans.

Iemand ervaring hiermee, of misschien andere suggesties?
zolang je aan de pil bent stel je volgens mij de overgangsverschijnselen uit (die krijg je later dan dubbel terug). Stoppen met de pil?
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 oktober 2015 @ 12:56:

zolang je aan de pil bent stel je volgens mij de overgangsverschijnselen uit (die krijg je later dan dubbel terug). Stoppen met de pil?Dit dus. Zolang je aan de pil bent ben je nog niet in de overgang.
Waarom niet gewoon even bespreken met je huisarts? Die hakt heel regelmatig met dit bijltje, terwijl elke vrouw het (godzijdank) maar 1x doet...
Als je aan de pil bent, ben je niet in de overgang. De pil neemt de hormonenboel over namelijk. Je klachten zijn dus niet van de overgang zou ik zo zeggen.

Ga eens naar de huisarts?
Ik ken iemand die wel degelijk overgangsklachten (opvliegers) had terwijl ze aan de pil was.

Maar horen angstgevoelens eigenlijk wel bij overgangsklachten?
Kijk eens op deze site, daar vind je vast herkenning:

vrouw en overgang
Voor zover ik weet wordt de overgang niet gestopt door pilgebruik, de overgang is een natuurlijk proces.

Wel onderdrukt het de meeste voorkomende klachten, de opvliegers.

Ik heb ook andere lichamelijke klachten, maar dat is wel te houden.

Angstgevoelens etc horen wel bij de overgangsverschijnselen
*op overgang forum rondgeneusd*

Tjee, wat kunnen hormonen veel veroorzaken. Ik wist eigenlijk de helft nog niet.
Zeker weten dat angstgevoelens bij de overgang kunnen horen. Ik ben dmv hormoonremmers een tijd in de overgang gebracht en ik had dat gevoel ook. De pil verzwakt de overgangsklachten wel een beetje. Maar je kunt de klachten nog steeds hebben.
De pil stopt de overgang(sklachten) niet hoor! Zou lekker zijn, zou iedereen de pil blijven slikken.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
quote:runningbaleys schreef op 23 oktober 2015 @ 13:32:

*op overgang forum rondgeneusd*

Tjee, wat kunnen hormonen veel veroorzaken. Ik wist eigenlijk de helft nog niet.Ja, ik vond wel dat er nogal veel over "geschrokken" en "paniek" wordt gesproken, maar bij ieder kwaaltje die ik heb/ krijg kijk ik toch even op dat forum om erover te lezen.
quote:vandale schreef op 23 oktober 2015 @ 14:03:

De pil stopt de overgang(sklachten) niet hoor! Zou lekker zijn, zou iedereen de pil blijven slikken.dat zou mooi dom zijn want vroeg of laat moet je er toch mee stoppen dan krijg je de klachten driedubbel terug
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 oktober 2015 @ 14:08:

[...]

dat zou mooi dom zijn want vroeg of laat moet je er toch mee stoppen dan krijg je de klachten driedubbel terugWaarom? Als het zou helpen zou je de pil toch best kunnen blijven slikken tot je dood?
Ik slik magnesiumcitraat, op aanraden van een drogist. Het lijkt te helpen. Er zou een relatie zijn tussen magnesium en oestrogenen.
Ga niet op eigen houtje allerlei middeltjes of supplementen nemen als je niet weet of je lichaam daar wel een tekort aan heeft. Soms doen ze nl meer kwaad dan goed.

Kijk eens of er in je buurt een overgangsconsulente zit, zij kan je eventueel verder helpen met je problemen.

Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat als je stopt met de pil, de klachten dubbel terug komen. Er zijn ook vrouwen die weinig last hebben van opvliegers etc. zonder pilgebruik.

Stemmingswisselingen en angstgevoelens kunnen klachten zijn die te maken hebben met de overgang, maar vraag eens advies hierover aan een consulente.
Ik heb die opmerking dat de overgang uitgesteld wordt door de pil door te blijven slikken al vaker voorbij zien komen. En dat zal misschien bij sommigen ook zo zijn, ik weet het niet. Maar ik bleek al door de overgang te zijn nadat ik stopte met de pil. Op wat nachtzweten (tijdens het pilgebruik overigens) na geen symptomen gehad. Nu op een paar dagen na een jaar pilvrij. Geen bloedingen meer gehad, geen opvliegers, geen wisselende stemmingen of andere overgangsklachten.

Alleen een beetje verdrietig dat het nu echt over is. De vruchtbaarheid.

Maar ik heb ook nooit last gehad van de menstruatie. Misschien komt het daardoor.
quote:SallyK schreef op 23 oktober 2015 @ 18:01:

Ik heb die opmerking dat de overgang uitgesteld wordt door de pil door te blijven slikken al vaker voorbij zien komen. En dat zal misschien bij sommigen ook zo zijn, ik weet het niet. Maar ik bleek al door de overgang te zijn nadat ik stopte met de pil. Op wat nachtzweten (tijdens het pilgebruik overigens) na geen symptomen gehad. Nu op een paar dagen na een jaar pilvrij. Geen bloedingen meer gehad, geen opvliegers, geen wisselende stemmingen of andere overgangsklachten.

Maar ik heb ook nooit last gehad van de menstruatie. Misschien komt het daardoor.de overgang hou je niet tegen met de pil, de overgangsverschijnselen wel. Maar ook die krijg je gewoon een keer voor je neus hoor
quote:girasole3 schreef op 23 oktober 2015 @ 14:40:

[...]

Waarom? Als het zou helpen zou je de pil toch best kunnen blijven slikken tot je dood?Ja, theoretisch gezien zou ik dat ook denken. Of je dat echt zou willen is een tweede natuurlijk.
Volgens mijn huisarts kun je de pil doorslikken tot je 52ste
quote:SallyK schreef op 23 oktober 2015 @ 18:01:

Maar ik heb ook nooit last gehad van de menstruatie. Misschien komt het daardoor.Meen je dat echt, dat je verdrietig bent dat je niet meer vruchtbaar bent? Hoe oud ben je dan? Had je nog een kinderwens? Echt benieuwd naar je antwoord, want ik kan me niet voorstellen dat je op een bepaalde leeftijd nog moeite hebt met het feit dat je geen kinderen meer gaat krijgen.
Als je niet zeker bent waar je klachten wegkomen is een bezoekje aan de huisarts wel op zijn plaats lijkt mij. Volgens mijn huisarts is het het beste om vanaf je 45ste geen pil of ander hormoongerelateerd voorbehoedsmiddelen meer te gebruiken maar gewoon de natuur gewoon haar gang te laten gaan. De klachten verschillen ook per vrouw, de ene heeft jarenlang veel klachten terwijl een ander er weinig van merkt. Zelf heb ik vrijwel geen klachten, kan alleen niet meer van mijn menstruatie op aan en moet dus altijd voorbereid zijn. Wel in positieve zin want er zit toch minimaal 3 mnd tussen inmiddels.. Ik heb dus goede hoop er op deze manier door te rollen, ben trouwens al een paar jaar de 50 gepasseerd dus die menstratie mag van mij nu ook wel wegblijven...
Zo zie je maar weer dat ook huisartsen hier heel verschillend over denken.
Ok sabbaticalmeds, als jij het zegt. Maar ik ben er doorheen en zoals ik al zei, geen overgangsverschijnselen gehad of in aantocht. Ieder mens is anders weet je.
Nee hoor JoniJoni, geen kinderwens meer. Zelfs niet als het nog zou kunnen. Nee, ik bedoel meer dat er weer een levensfase is afgesloten. De herfst is nu begonnen. Dat bedoel ik eigenlijk. Maar het nieuwe is ook leuk hoor, ik lig er niet wakker van. Gewoon, een beetje weemoedig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven