Pfeiffer
donderdag 8 maart 2012 om 09:10
Ik las laatst in een tijdschrift ergens dat zo'n 10% van de mensen die pfeiffer heeft gehad, nooit helemaal geneest maar altijd min of meer last ervan blijft houden. Op internet kan ik hier helemaal niets over vinden, dus ik vroeg me af of iemand hier misschien weet of dit enigszins op waarheid gebaseerd is? Want sinds ik 8 jaar geleden pfeiffer heb gehad, ben ik constant moe. Het voelt weleens alsof ik nog steeds pfeiffer heb: ik slaap 10 uur per nacht en dan word ik nog moe wakker, en vaak slaap ik 's middags ook nog zo'n 3 uur. Dit heb ik ook echt nodig.
donderdag 8 maart 2012 om 09:35
Ik heb ook pfeiffer gehad en goed ook. had er erg veel last van. Ik weet ook niet precies wat de waarheid hierover is..
De 1 zegt je kan maar 1 keer krijgen, maar je blijft wel de drager ervan.. dus je kan iemand ander er wel mee besmetten.
De ander zegt weer dat je het wel 2x keer kan krijgen.
Slaap je niet teveel? Van teveel slapen wordt je ook moe!
Vraag dit eens na bij de huisarts zou ik zeggen, want ik heb een tijdje ook die klachten gehad wat jij zegt.. maar bij mij was dit stress.
Bij mij is dit nu "heel toevallig" ook zon jaar of 7 a 8 geleden. Ben nu 26 jaar.
De 1 zegt je kan maar 1 keer krijgen, maar je blijft wel de drager ervan.. dus je kan iemand ander er wel mee besmetten.
De ander zegt weer dat je het wel 2x keer kan krijgen.
Slaap je niet teveel? Van teveel slapen wordt je ook moe!
Vraag dit eens na bij de huisarts zou ik zeggen, want ik heb een tijdje ook die klachten gehad wat jij zegt.. maar bij mij was dit stress.
Bij mij is dit nu "heel toevallig" ook zon jaar of 7 a 8 geleden. Ben nu 26 jaar.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
donderdag 8 maart 2012 om 09:38
donderdag 8 maart 2012 om 09:52
quote:lotje__ schreef op 08 maart 2012 @ 09:38:
kiesbeter geeft altijd officiële info.
wat ikzelf ervaren heb is dat je het virus ooit n keer krijgt en dat blijf je houden. je bent er pas weer ziek van als je lijf zover op is dat t t virus niet kan onderdrukken. (overwerkt bijv..)
ik heb t 2 keer gehad.80% van de bevolking heeft Pfeiffer doorgemaakt.
kiesbeter geeft altijd officiële info.
wat ikzelf ervaren heb is dat je het virus ooit n keer krijgt en dat blijf je houden. je bent er pas weer ziek van als je lijf zover op is dat t t virus niet kan onderdrukken. (overwerkt bijv..)
ik heb t 2 keer gehad.80% van de bevolking heeft Pfeiffer doorgemaakt.
donderdag 8 maart 2012 om 10:24
Ik ben 4 jaar zo moe geweest dat ik maar halve dagen kon draaien en de jaren daarna was ik overdag wel actief, maar moest ik vervolgens idioot vroeg naar bed en had ik ook de weekeinden echt nodig voor mijn rust. Pas na een jaar of 7 kon ik weer volop meedraaien.
Ik had in deze periode ook een verminderde weerstand. Elke griep die langkwam, had ik en ik heb enorm vaak penicilinekuren gehad voor allerlei ontstekingen.
Ik had in deze periode ook een verminderde weerstand. Elke griep die langkwam, had ik en ik heb enorm vaak penicilinekuren gehad voor allerlei ontstekingen.
donderdag 8 maart 2012 om 10:50
Ik ben altijd rond maart, april erg moe. Dat komt overeen met de test dat ik pfeiffer had Zo'n 4 jaar geleden. Volgens mijn huisarts kon ik vermoeidheidsklachten overhouden, maar dat gold zeker niet altijd. Als mijn weerstand laag is heb ik er meer last van, zoals deze maand het geval is.
Overigens zei hij ook dat heel veel kinderen ooit al pfeiffer hebben gehad, maar doordat de klachten veel op griepjes lijken, ouders niet snel aan pfeiffer denken en niet laten testen. Zoals Eleine al aangaf, 80% van de mensen heeft al voordat ze volwassen zijn pfeiffer gehad en dat blijft te zien in het bloed is me verteld. Overdragen of iemand nu nog besmetten kan niet meer, omdat de incubatietijd 6 weken is, heb ik me laten vertellen.
Overigens zei hij ook dat heel veel kinderen ooit al pfeiffer hebben gehad, maar doordat de klachten veel op griepjes lijken, ouders niet snel aan pfeiffer denken en niet laten testen. Zoals Eleine al aangaf, 80% van de mensen heeft al voordat ze volwassen zijn pfeiffer gehad en dat blijft te zien in het bloed is me verteld. Overdragen of iemand nu nog besmetten kan niet meer, omdat de incubatietijd 6 weken is, heb ik me laten vertellen.
donderdag 8 maart 2012 om 14:41
Klopt. Je kunt een tweede keer ziek worden op het moment dat je lichaam het virus niet meer kan onderdrukken. Ik ken twee van die gevallen.
Zelf ben ik 3 jaar geleden de klos geweest. Sindsdien heb ik permanent gezwollen lymfeklieren en zit ook ieder jaar minimaal een keer of twee, drie aan de antibiotica omdat ik weer iets heb opgelopen waar ik niet vanaf kom. En ik pik ieder verkoudheids- en griepvirus op. Voordat ik pfeiffer heb gehad had ik nooit griep en was nauwelijks tot nooit ziek. Of dat met elkaar verband houdt weet ik eigenlijk niet, maar mijn immuunsysteem lijkt er nog steeds van van de wijs te zijn.
En ben nog steeds snel moe, word zelfs na een goede nacht slaap nog moe wakker. Ben ook niet meer de oude geworden in ieder geval.
Je bent niet de enige dus! In mijn omgeving zijn er ook twee meiden die nog steeds last hebben (na een jaar of 6).
Moet trouwens wel zeggen dat ik er wat te lang mee doorgelopen heb voor ik me heb laten prikken (niet direct aan pfeiffer gedacht) en dus te laat en te weinig rust heb genomen.
Zelf ben ik 3 jaar geleden de klos geweest. Sindsdien heb ik permanent gezwollen lymfeklieren en zit ook ieder jaar minimaal een keer of twee, drie aan de antibiotica omdat ik weer iets heb opgelopen waar ik niet vanaf kom. En ik pik ieder verkoudheids- en griepvirus op. Voordat ik pfeiffer heb gehad had ik nooit griep en was nauwelijks tot nooit ziek. Of dat met elkaar verband houdt weet ik eigenlijk niet, maar mijn immuunsysteem lijkt er nog steeds van van de wijs te zijn.
En ben nog steeds snel moe, word zelfs na een goede nacht slaap nog moe wakker. Ben ook niet meer de oude geworden in ieder geval.
Je bent niet de enige dus! In mijn omgeving zijn er ook twee meiden die nog steeds last hebben (na een jaar of 6).
Moet trouwens wel zeggen dat ik er wat te lang mee doorgelopen heb voor ik me heb laten prikken (niet direct aan pfeiffer gedacht) en dus te laat en te weinig rust heb genomen.
donderdag 8 maart 2012 om 16:59
Pfeiffer is een zwaar onderschatte ziekte. Veel mensen houden er enigszins klachten aan over, met name vermoeidheid komt vaak voor.
Als je de ziekte ooit hebt doorgemaakt -en heel veel mensen merken hier helemaal niets van!- blijft het altijd zichtbaar in je bloed. Je kunt er echter niemand meer mee besmetten!!
Dat je de ziekte 2 keer zou kunnen krijgen is absoluut een fabel!!! Wat een enkele keer gebeurd is dat je een 'terugval' krijgt of dat de ziekte weer 'oplaait'. Dit komt echt heel zelden voor! Het zijn vaak de 'restverschijnselen' die door sommigen aangezien worden voor de 'tweede keer'.
Dat het virus toeslaat op het moment dat je erg kwetsbaar bent en weinig weerstand hebt klopt wel. Dit wil overigens níet zeggen dat het alleen bij mensen met een lage weerstand toeslaat!
Als je de ziekte ooit hebt doorgemaakt -en heel veel mensen merken hier helemaal niets van!- blijft het altijd zichtbaar in je bloed. Je kunt er echter niemand meer mee besmetten!!
Dat je de ziekte 2 keer zou kunnen krijgen is absoluut een fabel!!! Wat een enkele keer gebeurd is dat je een 'terugval' krijgt of dat de ziekte weer 'oplaait'. Dit komt echt heel zelden voor! Het zijn vaak de 'restverschijnselen' die door sommigen aangezien worden voor de 'tweede keer'.
Dat het virus toeslaat op het moment dat je erg kwetsbaar bent en weinig weerstand hebt klopt wel. Dit wil overigens níet zeggen dat het alleen bij mensen met een lage weerstand toeslaat!
donderdag 8 maart 2012 om 18:24
Ik heb anderhalf jaar geleden pfeiffer gehad, ik wist het toen de tijd niet, toen ik maar moe bleef ben ik naar de huisarts gegaan. Ik heb zeker een jaar keelpijn gehad, moe en zweverig gevoel in mijn hoofd en heel vaak verkouden. Nu ben ik nog wel sneller moe dan normaal en voel me dan ook weer zweverig en duizelig. Maar ik kan gelukkig wel gewoon weer volle dagen werken maar nog niet helemaal de oude. Hopelijk komt dat ooit wel weer.
vrijdag 9 maart 2012 om 01:00
het klopt zeker.!!! als je weerstand goed is merk je er niks van.. Ik ben een jaar geleden naar een internist geweest voor een ander probleem. En toen gingen ze me bloed prikken op van alles en nog wat. Bij de uitslag zei de internist je hebt pfeiffer gehad, het is nu al uit je bloed.. Ik dacht echt van huuuh dat kan niet heb nooit wat gemerkt.. Maar blijkbaar kan het toch!
vrijdag 9 maart 2012 om 17:51
Ik heb Pfeiffer gehad maar heb ook een chronisch b12 tekort, dus ik heb geen idee waardoor mijn vermoeidheid nu precies komt en ik denk ook niet dat het uiteindelijk uitmaakt, wat van belang is, is hoe iemand ermee omgaat.
In ieder geval, ga eens naar een HA, het kan zijn dat je iets anders onder de leden hebt wat verholpen kan worden.
In ieder geval, ga eens naar een HA, het kan zijn dat je iets anders onder de leden hebt wat verholpen kan worden.
vrijdag 9 maart 2012 om 19:52
vrijdag 9 maart 2012 om 20:23