Gezondheid alle pijlers

Pilvraagje

06-05-2012 19:52 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds afgelopen januari ongeveer aan de pil begonnen. Microgynon 30 o.i.d. Ik ben geregeld aan de antibiotica en wat betreft de kans op zwanger worden ken ik. Nu heb ik het alleen zo voor elkaar dat ik in mijn stopweek even veel last heb van mijn menstruatie als toen ik nog geen pil had. Ligt dit aan de pil? Reageert mijn menstruatie ook negatief op de antibiotica ondanks het slikken van de pil? Zit er anders namelijk aan te denken om in overleg met de HA naar een andere pil over te stappen...
Ik gebruik de pil al ongeveer 10 jaar, en ik heb nog altijd flinke menstruatiepijn.

Gebruik dezelfde als jou, maar toen ik een keer een goedkopere versie kreeg werd de pijn alleen maar eger.

Overigens heb ik er maar een dag of 3 last van hoor, de pijn. menstruatie zelf duurt ook gewoon een week, hoewel het bij anderen vaak mider wordt.

Ligt dus denk ik aan jou als persoon en als je de pil pas vanaf januari slikt dan moet je lichaam waarschijnlijk ook nog wennen.
quote:druifje83 schreef op 06 mei 2012 @ 19:54:

Ik gebruik de pil al ongeveer 10 jaar, en ik heb nog altijd flinke menstruatiepijn.

Gebruik dezelfde als jou, maar toen ik een keer een goedkopere versie kreeg werd de pijn alleen maar eger.

Overigens heb ik er maar een dag of 3 last van hoor, de pijn. menstruatie zelf duurt ook gewoon een week, hoewel het bij anderen vaak mider wordt.

Ligt dus denk ik aan jou als persoon en als je de pil pas vanaf januari slikt dan moet je lichaam waarschijnlijk ook nog wennen.Nee, sorry. Was al aan het twijfelen. Januari is natuurlijk totaal iets anders, maar zat met mijn gedachten ergens anders. Ik slik de pil nu al een ruim half jaar . Dus geloof niet zozeer dat het aan het wennen ligt.
Hmmm, ik heb de Microgynon als een zware pil ervaren toen ik die destijds nam. Ik weet niet of dit veranderd is in zes jaar.

Misschien kun je eens een op consult gaan en vragen hoe lang het tijd nodig heeft voordat het goed werkt, aangezien je vaak aan de antibiotica bent.
Dat antibiotica invloed heeft op de pil is toch per 1-1-12 geschrapt?
quote:metafoor schreef op 06 mei 2012 @ 20:04:

Dat antibiotica invloed heeft op de pil is toch per 1-1-12 geschrapt?Was het maar zo. Ik bedoel er gewoon mee of de pil enkel invloed heeft op de vergrote kans op zwangerschappen of ook invloed heeft op het oude ongesteldheidspatroon.
Heb je van de apotheek een informatieblad meegekregen over de wisselwerking van de pil en antibiotica?

Er is nl een herziening hierover.

http://nhg.artsennet.nl/a ... -meer-over-interactie.htm

http://www.medicalfacts.n ... n-interactiesignaal-meer/

Misschien moet je lichaam nog instellen op de pil? Anders even naar de huisarts als dit aan blijft houden.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:goldstrike21 schreef op 06 mei 2012 @ 20:07:

[...]

Was het maar zo. Ik bedoel er gewoon mee of de pil enkel invloed heeft op de vergrote kans op zwangerschappen of ook invloed heeft op het oude ongesteldheidspatroon.In de meeste gevallen wordt de menstruatie wel minder (pijnlijk) maar het kan zijn dat deze pil net te licht is voor jou. Bespreek het met je HA als het aan blijft houden.
Antibiotica heeft geen negatieve invloed op de werking van de pil, alleen als je diarree krijgt door die antibiotica (of door wat anders) gaat de werking verloren. Dit is mij bij mijn afgelopen AB kuur nog specifiek verteld bij de apotheek. Als je dus geen diaree hebt gehad kun je er vanuit gaan dat je pil gewoon goed heeft gewerkt.
quote:elninjoo schreef op 06 mei 2012 @ 20:18:

Antibiotica heeft geen negatieve invloed op de werking van de pil, alleen als je diarree krijgt door die antibiotica (of door wat anders) gaat de werking verloren. Dit is mij bij mijn afgelopen AB kuur nog specifiek verteld bij de apotheek. Als je dus geen diaree hebt gehad kun je er vanuit gaan dat je pil gewoon goed heeft gewerkt.

Licht een beetje aan welke AB je meekrijgt.

Van de leverenzyminducerende antibiotica rifampicine en rifabutine is wel bewezen dat er sprake is van een relevante interactie met combinatiepreparaten en hiervoor blijft de signalering gehandhaafd. Dit geldt ook voor andere leverenzyminducerende medicatie, zoals de inducerende anti-epileptica (barbituraten, carbamazepine, fenytoine, oxcarbazepine, topiramaat) en hypericum (sint-janskruid).
Maar rifampicine en rifabutine krijg je niet zomaar voor een blaasontsteking of luchtweginfectieof een ander huis-tuin-en-keukeninfectie. Dit zijn hele specifieke soorten die alleen maar in het ziekenhuis via het infuus worden toegediend.

De wat gewonere soorten AB ( amoxicilline, nitrofurantoine, cotrimoxazol etc) hebben geen interactie met de pil. Wel kan het zo zijn dat de AB als bijwerking diarree heeft en dat je pil door de diarree niet goed werkt.
Mijn AB heette doxicicline.
Als je zo'n last heb van je menstruatie waarom laat je het dan uberhaubt nog komen? Waarom slik je niet continue?
Daar breekt mijn menstruatie toch wel doorheen, lichtelijk dan. Kan dat geen kwaad dan, dat doorslikken? Heb geen zin om over een jaartje achter de kinderwagen te lopen of dezelfde menstruatiepijn te voelen als waar ik voorheen ook al last van had...
Doorslikken is niet slecht voor je, je kan zoveel doorslikken als je wilt. Je kan altijd even langs de HA voor een zwaardere pil.
Mijn huisarts heeft me geadviseerd om door te slikken omdat ik veel last heb van PMS op psychisch vlak.
Antibiotica zorgt voor een verminderde werking van de pil, dus als je regelmatig antibiotica gebruikt dan komen de klachten misschien ook weer meer tot uiting..
quote:Mademoiselle85 schreef op 07 mei 2012 @ 18:57:

Antibiotica zorgt voor een verminderde werking van de pil, dus als je regelmatig antibiotica gebruikt dan komen de klachten misschien ook weer meer tot uiting..Dat is herzien, zie linkjes hierboven. Er zijn wel een paar uitzonderingen, maar dat zal altijd aangegeven worden door je apotheek.
quote:goldstrike21 schreef op 06 mei 2012 @ 22:31:

Daar breekt mijn menstruatie toch wel doorheen, lichtelijk dan. Kan dat geen kwaad dan, dat doorslikken? Heb geen zin om over een jaartje achter de kinderwagen te lopen of dezelfde menstruatiepijn te voelen als waar ik voorheen ook al last van had...

Je zou gewoon door kunnen slikken tot je een doorbraakbloeding krijgt. Dan kun je een stopweek inlassen. Hierna weer doorslikken tot de volgende doorbraakbloeding. Met wat geluk heb je dan 3-4 stopweken per jaar.

Je kunt uiteraard ook door blijven slikken tijdens een bloeding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven