Gezondheid alle pijlers

poeppraatje

08-12-2006 21:39 322 berichten
Alle reacties Link kopieren
ranzige titel hè!:?

Het is ook een ranzig verhaal maar zit er toch wel een beetje mee. Ik heb sinds een week (of iets meer) slijm (en soms een beetje bloed) bij de ontlasting en mijn ontlastingspatroon is veranderd (had voorheen wel moeite om te gaan, ga nu meerdere keren per dag). Buikpijn heb ik niet, al voelt het soms wat vreemd aan van binnen. Soms erge aandrang wat dan na een klein vlokkerig flatsje over is. Ook soms alleen wat slijmverlies op het toilet.Kortom, raar. Vandaag naar de huisarts geweest en er is een potje met poep naar het laboratorium. Als daar niets uitkomt zullen ze met een darmonderzoek de boel van binnen moeten gaan bekijken (ieks :o).

Ik merk dat het me nu toch meer dwars zit dan ik in eerste instantie dacht en wil graag weten of er mensen zijn die dit herkennen?

Ik probeer me geen zorgen te maken maar vind het moeilijk.
Oh, da's een uitdrukking die ik van een vriendin overgenomen heb. Zij gebruikt deze nogal eens. Alleen in het licht van dit topic komt hij toch iets anders over zie ik nu.

Ach, jij mag niks zeggen jij hebt de topictitel verzonnen, viespeukje.
:D

:D, zo zag ik hem nog niet eens!!!!!!
Heb je je nog lekker in de watten laten leggen gisteravond? En voel je je ook maar een heel klein beetje beter?

Ik heb vandaag voor het eerst sinds weken een redelijke dag. Ben meegeweest boodschappen doen en had zelfs nog energie om te helpen met opruimen. Heb net lekker gegeten, wel teveel geloof ik. :$

En nu ben ik heel moe. Maar deze dag pakt niemand me meer af.
dat is ook wat waard. Weet je lolotte, die vermoeidheid brengt je ergens. Als je niet een beetje tegen je grenzen schopt af en toe wordt het nooit beter (dat gaat althans voor conditie op). Ik schop hier ook regelmatig  (en wordt af en toe teruggeschopt :P). Rust lekker uit en geniet na. Wie weet lukt het overmorgen wel weer! Ik was vandaag alleen met de kinderen en dat ging goed! We hebben zelfs cake-jes gebakken! Ik ben nu niet eens overdreven moe, maar dat zal morgen of morgenavond wel komen, ik herken inmiddels het ritme.

Ik voel me stukken beter! Eigenlijk wel weer even pittig als voorgaande dagen. Gisteren was manlief dus vroeger thuis, ik heb weinig gedaan gisteren, eigenlijk niets. Had de hele dag het gevoel dat ik van die dikke huilogen had (was niet zo, maar kwam misschien door huilen net voor ik ging slapen de avond ervoor), daar voel je je ook niet echt vrolijk mee. Vannacht lekker geslpaen.

Wel zie ik wat tegen de poli afspraak (donderdag) op. Ik heb nu zo mijn eign plan in mijn  hoofd en vrees toch af en toe een beetje dat het weer helemaal omgegooid zal worden. Ik hoop bv erg dat ik op een paar vragen antwoord kan krijgen en als dat niet lukt zal ik toch wel weer even moeten slikken. Maar goed, wie dan leeft, wie dan zorgt. Ik kreeg vanmiddag weer een boek van mijn collega`s en een lieve kaart, leuk is dat toch!!!
hoe gaat het met eten lolotte? en hoe verdraagt je buik het?

Hier gaat het weer zoals voorheen, de dip is voorbij, gelukkig. wel houd ik buikpijn, vind ik zo lang duren., Het is niet vreselijk, maar toch.
Hier een ontzettende off day. Zo lekker als het in het weekend ging, zo vervelend is het vandaag weer. Gister ben ik mee geweest wandelen met man en kinderen en 's avonds al weer behoorlijk pijn en doodmoe. Vandaag is de vermoeidheid niet weggeweest en nadat ik een paar dingen gedaan had die even moesten, zoals kinderen halen, brood halen en een afwas (nogwel samen met dochter) ben ik weer gedwongen op de bank gegaan met een diclofenac.

Mijn faeces zijn naar het lab, nu afwachten wat daar donderdag over te zeggen valt. Sinds een paar dagen heb ik het gevoel alsof er eten blijft hangen ter hoogte van mijn schildklier. Vervelend, want nu ben ik een beetje bang dat daar ook een plek zit of dat mijn schildklier zelf opspeelt. Nu ja, daar krijg ik donderdag dan ook wel wat over te horen. Voor nu valt er even niets aan te doen dan afwachten.

Bij jou blijft het ook wisselend hè. Verdomd lastig om te leren in te schatten wat wel of niet kan. En wanneer je een goede dag hebt er ook niet gelijk teveel in te willen doen.

hè, wat jammer nou. Geef er maar even aan tope meis, des te sneller voel je je hopelijk weet beter.

We hebben dus allebei donderdag een doktersmeeting, hetzij live , hetzij telefonisch. Hopelijk worden we beiden wat wijzer.....
succes morgen lolotte!
succes morgen lolotte!
Oh, ik was hier al even niet geweest en zie dat je zo lief bent me sterkte te wensen.:$

Ben jij al voor controlle geweest? Als je nog moet wens ik je natuurlijk ook sterkte. Hopenlijk krijg je antwoorden waar je iets aan hebt.

Ik sterf inmiddels duizend doden en vind mezelf een aansteller. Natuurlijk is colitis niet fijn, maar in mijn geval ook niet bepaald levensbedreigend. Vanmiddag hoor ik hopenlijk dat het allemaal echt meevalt en met een kuur af te doen is.

Ik kom vanavond wel even kijken wat jouw bezoekje voor nieuws gebracht heeft en zelf even kort verslag doen.

Daaaag!
nou ik ben erg benieuwd...

Mijn internist was nog niet tevreden, hij vindt dat de darmen te weinig doen en dat de buik nog niet ontspannen aanvoelt. Dat klopt wel met wat ik voel: nog steeds buikpijn en erg moeizame stoelgang. Bovendien vind ik mijn buik nog erg gezwollen. Hij weet het echter ook even niet :(.

Wer hebben de hele opname en alles nog even besproken en daar komen tegenstrijdige dingen uit. Een aantal dingen pleiten tegen een infectie (dat is ook precies de reden waarom gedacht werd aan Crohn oid), maar omdat dat nooit is aangetoond hebben ze het destijds toch weer teruggebracht tot een infectie als oorzaak. Daar past echter het feit dat het zo lang duurt voordat de boel weer funktioneert weer niet bij en dat pleit dus weer tegen infectieuze colitis :?. Kortom, we geven de boel nog even de tijd, om precies te zijn 6 weken, dan kom ik terug en zien we verder.

Bovendien heb ik nog wat cijfertjes gehoord die me deden duizelen. Ik dacht dat ik aardig wist hoe ziek ik geweest was, maar het was toch nog een flink stuk slechter dan ik dacht.
Hè vervelend dat je nu dus nog niet weet waar je aan toe bent. Gek dat alles elkaar eigenlijk tegenspreekt. Maar het komt me wel bekend voor. Bij mij verloopt namelijk nooit iets zoals het in de boekjes staat.

Ben je al over de ergste schrik heen van dat je nu nog meer weet van hoe ziek je geweest bent? Ik hoop van wel voor je. Het is makkelijk gezegd, maar je moet maar denken dat je dat gehad hebt. Nu moet het aleen nog beter worden.

Moet je nu eigenlijk een dieet volgen of anderzins oppassen met bepaalde dingen? Nog zes weken wachten en intussen hopen dat de pijn wegzakt. Ik geef het zo'n dokter zelf te doen.

Ik baal als een stekker. Heb de hele dag zitten stuiteren van de stress en om vijf uur was ik nog niet gebeld. Afsprakenkaart erbij gehaald en daar stond toch heus een afspraak dat ik gebeld zou worden voor vijf uur. Nu sluit de poli om vijf uur, dus toen had bellen geen zin meer. Dat ga ik dus morgen doen, of ik loop er even langs het is vlak bij de school van mijn kinderen.

Vanavond heb ik uit pure boosheid gewoon met de kinderen macaroni meegegeten. Vanaf gisteravond is de buikpijn weer toegenomen, dus slim was het niet. Maar wel lekker. :P 
Vanochtend belde de assistente van mijn internist alsnog zelf. Er is niets bijzonders gevonden in mijn bloed en faeces. Tot ik komende maand weer op consult kom moet ik weer het colitisdieet houden in de hoop dat alles binnenin kalmeert. Eventuele verdere onderzoeken worden pas tijdens een volgend consult besproken. Ik ben dus nog geen stap verder. 

Heb vanochtend even zitten janken in mijn uppie. Ik voelde me even zo zielig en ziek. Na wat, onderbroken door telefoontjes, geslapen te hebben voel ik me iets beter. 

o lolotte, wat irritant, ik wee precies wat je bedoelt! Aan de ene kant en je waarschijnlijk blij dat er niets ernstigs gevonden is (goed nieuws!! gefeliciteerd!), maar aan de andere kant bijzonder gefrustreerd dat er niets gevonden is.En vooral ook, als er niets gevonden is, waarom voel ik me dan zo?! Meid, ik leef met je mee. Beetje laat misschien maar wat stom datze helemaal niet belden donderdag! Wanneer moet je nu terug en wat houdt dat colitisdieet in? Ik ken dat niet?

Voel je e inmiddels iets beter, of en je nog zo verdrietig?
Hallo Allemaal,

Wat een verhalen, wist niet dat het allemaal nog veel erger kon.

Als ik jullie verhalen heb gelezen valt het bij mij best nog wel mee.

Ik heb heel erg vaak last van verstoppingen en wat pijn in mijn buik die vaak wel constant aanwezig is maar wel om te doen is.

Ben vandaag met de tweede dieet dag bezig. Heb magnesiumsulfaat:?(wat goor sorry) en bisacodyl gekregen om mijn darmen leeg te krijgen.

Morgen heb ik dan een coloninloop. Ik zie er wel een beetje tegenop maar denk dat het nog beter is als deze dag. Voel me nu al ellendig en mag alleen vanmiddag nog wat bouillon en gekookte kip. Denk dat ik straks maar gewoon even eeb beetje op bed ga liggen. Ben nog zieker als voorheen met dit dieeet. Wie herkent dit?
@Hi-lux, wat vervelend nu!! Heel veel succes met de leegloop. Ik heb zelf geen ervaring met magnesiumsulfaat en bisacodyl. Ik kreeg alleen Klean-Prep. De voorbereiding zelf is vervelender dan het darmonderzoek, hoewel ik helaas wel wat meegekregen heb. Bij mij kwam er uit dat ik CU heb.

Nogmaals heeeeel veel succes en ik ben wel een beetje benieuwd naar de uitslag hoor. Laat je het ons even weten??

Hoe gaat het met de andere dames hier?? Bentetje, hoe gaat het ermee?? Ik ben nu net van mijn Salofalk klysma´s af maar ik moet nog langs de huisarts om te kijken of de onsteking er nog zit. Ik heb in ieder geval geen bloed meer en ook het patroon is weer enigzins normaal.
goed zeg luibi, dat is best snel gegaan of niet? Heb je nog pijn?

Met mij gaat het redelijk, ben wel erg moe steeds, maar de buikpijn is dragelijk. Het zeurt met af en toe krampen, wel is de boel nog opgezet en is het erg moeilijk om een beetje normaal ontlastingspatroon te hebben. Het leek enigzins op de rit, maar nu is het weer minder. De laatste dagen is de eetlust ook weer minder. Ik weet het ook niet meer. Ik wordt er een beetje radeloos van zo langzamerhand...... het duurt zo lang, te lang voor een infectie, dat is een ding wat zeker is, maar wat was het dan???? Voor mijn gevoel zou het makkelijer zijn als er een etiketje op geplakt kan worden, misschien hou ik mezelf voor de gek maar zo voelt het wel.

Sorry, ik ben je naam even kwijt, ik geloof xihu ofzo?

Wat nog schandaliger is is dat ik je verhaal ook kwijt ben? Wat voor dieet volg je en waarvoor krijgt je een colon inloop? Dat is toch met bariumpap en dan een foto? Schijn ik als kind eens gehad te hebben, maar ik herinner me er niet veel van.... Liubi is volgens mij in de war met een coloscopie. bisacodyl en magnesiumsulfaat (kauwtabletten?) ken ik van mijn werk. Dat is volgens mij niet bedoeld om de hele darm leeg te maken, maar alleen het laatste deel toch? Verveldn dat je je zo rot voelt, hopelijk wordt het gauw beter...
:$ hilux dus....
lolotte hoe gaat het nu met jou??
Oei ben ik in de war?? Ja geen idee ook. Ik wist niet dat er ook coloninloop bestond. Is dat dan een onderzoek van alleen de endeldarm.:$ Nou ja, feit blijft dat het iig heel vervelend is toch??

Ik moet trouwens over een half jaar weer aan de Klean-Prep....voor controle...

Zegt men.

Bentetje, wat vervelend dat het blijft. Misschien ernstige vorm van spastische darm?? Je bent duidelijk een raadsel voor de geneeskunde:(
Bij mij gaat het op en af. Het ene moment denk ik dat ik het gehad heb en vervlgens weer krampen, rommelende buik en dan maar weer rennen. Ik heb ook geen idee meer wat nu wel of niet bij mij dit effect opwekt en dat belemmert wel mijn zin in eten. Daarbij heb ik er ook nog een voorhoofdholte ontsteking bijgekregen, waarvoor ik peniceline(? ben spontaan de spelling kwijt) heb gekregen. Gelukkig heb ik daar normaal nooit last van en nu valt er toch geen pijl op te trekken.

Ik ben continue moe en hangerig. Dat heb ik al wel veel langer, maar nu extremer. Ik vrees dat ik voor het eerst sinds jaren weer serieus depressief aan het worden ben.

Het is allemaal een beetje veel en allemaal tegelijk.
ojee lolotte.,dat klinkt helemaal niet best. Is het een idee om eens langs je huisarts te gaan, al is het alleen maar voor een luistrend oor? en natuurlijk hier lekker blijven spuien als je daar behoefte aan hebt. Zet hem op hoor, laat die buik je er niet onder rkijgen.

Tsjha liubi, een spastische darm? In elk geval niet mijn hele verhaal natuurlijl, van een spastische darm krijg je geen 5 dagen 41 gragden koortds en volledig afwijkend bloedbleed. Misschien nu als restje? Het is bij mij ook wel even door mijn hoofd gegaan , maar de internist heeft er met geen woord over gerept, dus ik weet het niet.

Een colon inloop is volgens mij gewoon een rontgen foto met contrast (bariumpap), niet een scopie met zo`n slang in je kont (om het zo maar even plat te noemen). Maar goed, neemt niet weg dat het vast misschien heel vervelend is. Daar kan onze collega ons dan weer alles over vertellen.
" Om de dikke darm zichtbaar te krijgen op de foto's moet er een dunne witte vloeistof in de darm gebracht worden. Er wordt daarom eerst een slangetje in de anus gebracht en via dit slangetje gaat de vloeistof dan naar binnen. Halverwege het onderzoek zal de arts via datzelfde slangetje lucht uw darm inblazen zodat deze zich beter ontplooit. Tijdens het onderzoek zal u gevraagd worden in verschillende richtingen te keren om de darm goed van alle kanten te kunnen bekijken. Als alle foto's gemaakt zijn wordt het slangetje verwijderd en kunt u naar het toilet en heeft u de mogelijkheid om u wat op te frissen."

bovenstaande van internet geplukt voor de duidelijkheid. wel slangetje dus , geen scopie.

Suces hoor, hoe laat moet je??
Bedankt jongens, wat leven jullie allemaal mee.

Ben eigenlijk voor de eerste keer om een forum. 

De huisarts denkt ook aan spatische darm heb alleen geen bloedverlies en geen slijm.

Hij wil toch even het een en ander uitsluiten vandaar deze coloninloop.

Ik moet morgen om 09.10u. Mooie tijd dus.

Ik sterf nu al van de honger en echt dik ben ik ook niet dus kan het eigenlijk helemaal niet hebben zo'n dieet.

Ze gaan idd alleen foto's maken van de dikke darm en over twee weken moet ik nog een echo laten maken van onderbuik en bovenbuik.

Denk zelf dat het iets met voedsel te maken heeft want ik heb nu geen dikke buik en geen buikpijn.

Ik laat jullie wel wat horen hoe het gegaan is.

Weten jullie hoelang het duurt voordat je de uitslag krijgt?

Bel anders vrijdag gewoon even de huisarts.
Ha hi-lux,

Ik heb ook magnesiumsulfaatdrank gehad voor de coloninloop. Ook wel X-colon genoemd geloof ik, toch?

Ik heb verschillende laxerende dieeten gehad, maar vond diegene met de magnesiumsulfaatdrank het fijnste. Het is een heel bitter drankje en vies om te drinken, maar gelukkig hoef je maar 4 keer een klein flesje te nemen over 2 dagen. Die andere (Phosporal, Klean Prep en Prunacolon) maakten mij zo ontzettend misselijk. Niet normaal.

Het rare is trouwens dat ik van magnesiumsulfaatdrank en dulcolax wel goed leeg raakte, terwijl dat niet de hoofdzaak is en bij die andere middelen niet. Maar dat komt misschien omdat die andere middelen geeneens de mogelijkheid kregen om goed te werken. Ja sorry, kon er echt niet tegen.

Nu het onderzoek. Vraag van te voren een tabletje buscopan. Ze spuiten idd bariumpap en lucht in je darm en daardoor kan deze gaan krampen. Je komt op een tafel te liggen en moet op je buik gaan liggen, op je rug en op je zij. Ook kan de tafel gekanteld worden zodat je rechtop staat. Voelt best vreemd om op je rug te moeten gaan liggen, omdat je natuurljk die slang in je hebt zitten, maar dat valt reuze mee.

Na het onderzoek mag je gaan "uitpoepen" in het omkleedkamertje.

Ik heb zelf de colonscopie als prettiger ervaren als deze X-colon, maar dat komt voornamelijk omdat ik dormicum heb gekregen bij de colonscopie en er dus weinig van meekreeg. Het vervelende van de X-colon waren de darmkrampen. Al moet ik wel zeggen dat die bij mij versterkt werden door de zwelling. (had ook altijd gigantische last van darmkrampen tijdens de dieeten, anderen niet). Dus je hebt kans dat dat erg meevalt.

Let de dagen erop wel op voor verstopping, neem eventueel een bisacodyl tabletje. Kun je namelijk last van krijgen door die bariumpap.

Heel veel succes!!!

Liefs,

Majo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven