Revalideren na een herniaoperatie
woensdag 31 augustus 2011 om 16:02
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.
Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
donderdag 29 september 2011 om 12:53
Val weer eens binnen,
Ik ben nu 4 maanden geleden geopereerd en fietsen is nog steeds een probleem, vooral de zittende houding en de hobbels en bobbels in de weg.
Vroeger deed ik alles op de fiets, maar nu kan ik het nog steeds maar 2 keer per week (kinderen weg brengen, kwartiertje heen en weer) voor de rest creëer ik een achterbank generatie. Als ik het vaker doe dan doet dat echt teveel pijn, helaas.
Verder ben ik nog steeds zo stijf, kon ik vroeger plat met mijn handen op de grond, met gestrekte knieën, nu kom ik tot aan diezelfde knieën. Heeft iemand van jullie ervaring met Yoga?
Of pilates?
Ik ben nu 4 maanden geleden geopereerd en fietsen is nog steeds een probleem, vooral de zittende houding en de hobbels en bobbels in de weg.
Vroeger deed ik alles op de fiets, maar nu kan ik het nog steeds maar 2 keer per week (kinderen weg brengen, kwartiertje heen en weer) voor de rest creëer ik een achterbank generatie. Als ik het vaker doe dan doet dat echt teveel pijn, helaas.
Verder ben ik nog steeds zo stijf, kon ik vroeger plat met mijn handen op de grond, met gestrekte knieën, nu kom ik tot aan diezelfde knieën. Heeft iemand van jullie ervaring met Yoga?
Of pilates?
donderdag 29 september 2011 om 13:47
Oh, ik ben ook benieuwd Marbs wat je allemaal hebt gedaan!
Slik je nog medicijnen Evi? Soms helpt een simpele Ibbuprofen wel tegen die pijn. Als het wegtrekt dan is het misschien geen zenuwpijn maar gewoon je spieren of iets dergelijks. Lekker rustig aandoen vandaag!
Galadriel, Ik heb Hatha Yoga gedaan (sinds juli niet meer ). Ik hoop dat ik hier binnenkort weer mee mag beginnen. Dat is een vrij rustige vorm van Yoga vind ik. Rekken en strekken inderdaad . Wat vervelend dat je niet meer goed kan fietsen zeg!
Slik je nog medicijnen Evi? Soms helpt een simpele Ibbuprofen wel tegen die pijn. Als het wegtrekt dan is het misschien geen zenuwpijn maar gewoon je spieren of iets dergelijks. Lekker rustig aandoen vandaag!
Galadriel, Ik heb Hatha Yoga gedaan (sinds juli niet meer ). Ik hoop dat ik hier binnenkort weer mee mag beginnen. Dat is een vrij rustige vorm van Yoga vind ik. Rekken en strekken inderdaad . Wat vervelend dat je niet meer goed kan fietsen zeg!
donderdag 29 september 2011 om 13:48
Moest eerst 7 minuten op de hometrainer, daarna op en afstappen (soort steps), staand op aangedane been balans vinden op soort sta-kussen en tot slot zittend op een bal d.m.v. buik en armspieren gewichtjes aantrekken.
Evi, heb je wel een aantal oefeningen meegekregen die je thuis kunt doen?
@Galadriel. vervelend dat na 4 maand het fietsen nog steeds problematisch is en pijn opleverd. Heb me hier voorgenomen straks vaker de fiets te nemen, maar hoop dat dit dan ook lukt.
Geen ervaring met Yoga in combi met herstel, maar jaren terug wel gewoon een tijdje aan Yoga gedaan. Vond dit heerlijk om te doen; niet te vermoeiend, werd er soepeler van en vond het m.n. heel ontspannend.
Heb je nog steeds fysiotherapie galadriel?
Evi, heb je wel een aantal oefeningen meegekregen die je thuis kunt doen?
@Galadriel. vervelend dat na 4 maand het fietsen nog steeds problematisch is en pijn opleverd. Heb me hier voorgenomen straks vaker de fiets te nemen, maar hoop dat dit dan ook lukt.
Geen ervaring met Yoga in combi met herstel, maar jaren terug wel gewoon een tijdje aan Yoga gedaan. Vond dit heerlijk om te doen; niet te vermoeiend, werd er soepeler van en vond het m.n. heel ontspannend.
Heb je nog steeds fysiotherapie galadriel?
donderdag 29 september 2011 om 13:50
donderdag 29 september 2011 om 14:35
Hallo ruglotgenoten, eindelijk mag ik reageren (had zondag al een accountant aangevraagd, is nu geactiveerd pffff).
Ik heb al jullie berichten gelezen en ben hier gekomen na een simpele zoekopdracht bij Google: revalideren na hernia operatie.
Ben morgen 4 weken terug geopereerd aan een hernia en merk dat ik graag wil weten hoe ik nu verder moet. Heb veel oefeningen van de fysio gehad, fietsen gaat goed, pijn is weg (op het einde van de dag wil het nog weleens opzetten) maar wil graag weten wat wel en niet kan, of er tips tot sneller herstel zijn en mijn gevoelens (lees onzekerheden en zeurmomenten) delen met lotgenoten. Ik mis echt de totale begrip voor mijn situatie. En naar wat ik lees lopen jullie tegen hetzelde aan. De buitenwereld ziet je weer lopen dus dan gaat het goed, nou nee. De buitenwereld ziet dat je geen pijn meer hebt dus wat klaag je dan. De buitenwereld zou ook wel 6 weken niks wil doen, nou ik zou graag ruilen.
Ik heb een heel vervelend jaar achter de rug en de rust doet me idd goed, maar ik wil mijn leven terug (mijn ex is nu in mijn huis bij mijn kindjes, waar ik niet voor kan zorgen doordat ik niks mag), ik hop van plek naar plek en mis mijn basis.
Dus als ik soms hier mag klagen of mag lachen met jullie ben ik al blij.
Ik heb al jullie berichten gelezen en ben hier gekomen na een simpele zoekopdracht bij Google: revalideren na hernia operatie.
Ben morgen 4 weken terug geopereerd aan een hernia en merk dat ik graag wil weten hoe ik nu verder moet. Heb veel oefeningen van de fysio gehad, fietsen gaat goed, pijn is weg (op het einde van de dag wil het nog weleens opzetten) maar wil graag weten wat wel en niet kan, of er tips tot sneller herstel zijn en mijn gevoelens (lees onzekerheden en zeurmomenten) delen met lotgenoten. Ik mis echt de totale begrip voor mijn situatie. En naar wat ik lees lopen jullie tegen hetzelde aan. De buitenwereld ziet je weer lopen dus dan gaat het goed, nou nee. De buitenwereld ziet dat je geen pijn meer hebt dus wat klaag je dan. De buitenwereld zou ook wel 6 weken niks wil doen, nou ik zou graag ruilen.
Ik heb een heel vervelend jaar achter de rug en de rust doet me idd goed, maar ik wil mijn leven terug (mijn ex is nu in mijn huis bij mijn kindjes, waar ik niet voor kan zorgen doordat ik niks mag), ik hop van plek naar plek en mis mijn basis.
Dus als ik soms hier mag klagen of mag lachen met jullie ben ik al blij.
donderdag 29 september 2011 om 16:03
Marbs, dat is inderdaad al heel wat, goed zeg! Ik heb helemaal geen oefeningen. Dat is hun filosofie, eerst zes weken herstel. In ieder geval drie keer per dag zittend proberen te eten en de tijd dat dat lukt ook langzaam proberen uit te breiden. Langzaam proberen in ieder geval een uur achter elkaar op te blijven. Heb wel allerlei tips gehad over hoe te zitten, lopen, opstaan etc, maar geen oefeningen. Lopen ook langzaam opbouwen ( bedoeling is dat je na zes weken ongeveer een uur tot anderhalf uur kunt lopen). Ik ga ergens rond vijf weken op intake bij de fysio van de revalidatieafdeling van het ziekenhuis, dan ga ik meedoen met een back to baai 's groep. In het begin ga je dan je 'normale' dingen weer opnieuw leren zoals tillen, iets boven je pakken bukken etc. Dat wordt dan in zes weken rustig aan opgevoerd met spieroefeningen en de bedoeling dan (ongeveer drie maanden na de operatie) is dat je het zelf overneemt en ook weer met je eigen sporten (zoals in mijn geval zwemmen) gaat beginnen en zo je conditie en je spierkracht weer opbouwt en bijhoudt. Hier wachten ze dus wat langer.
Patricia welkom. Ook een lang verhaal dus voor jou. Inderdaad fijn om ervaringen te delen en zeker omdat het het begin is van een lange weg fijn om met elkaar te schrijven.
Hier is de pijn alweer een stuk minder. Iets langer gelegen tussen de middag en net lekker nog even gelopen, wat een weer zeg!
Patricia welkom. Ook een lang verhaal dus voor jou. Inderdaad fijn om ervaringen te delen en zeker omdat het het begin is van een lange weg fijn om met elkaar te schrijven.
Hier is de pijn alweer een stuk minder. Iets langer gelegen tussen de middag en net lekker nog even gelopen, wat een weer zeg!
donderdag 29 september 2011 om 16:10
Patricia, welkom! Ik heb geen tips om het herstel sneller te laten verlopen. Het is toch een kwestie van 'uitzitten'. Zoals je hier ook kunt lezen gaat de een sneller aan de slag bij de fysio en de ander weer niet. Klaag gerust . Positieve verhalen zijn ook welkom .
Goh Evi, bij jullie zijn ze inderdaad erg voorzichtig. Ach, ik zou ook niet weten wat beter is. Fijn dat de pijn minder is!
Goh Evi, bij jullie zijn ze inderdaad erg voorzichtig. Ach, ik zou ook niet weten wat beter is. Fijn dat de pijn minder is!
donderdag 29 september 2011 om 16:42
Het valt mij idd ook op dat er zoveel verschillen zijn, ik mocht de ochtend na de operatie al naar huis, meteen hard core afkicken van de morfine en alle andere pijnstillers, geen pleister op de wons en na 2 weken fysio met volop oefeningen.
Vind het raar dat er zoveel verschillen zijn.
Maar goed, ben al blij dat ik al oefeningen mag gaan doen (alhoewel ik wel op moet letten dat ik niet te snel te veel wil, dat is ook de reden waarom ik een hernia heb gehad ben ik bang, als je maar jaren door gaat op pijnstillers moet het eens fout gaan he, wie niet horen wil moet voelen ofzoiets).
En Schuit, positieve verhalen zal ik ook zeker melden, die zijn er ook genoeg. Het feit dat ik al geen uitstralende pijn meer heb en gewoon kan zitten zonder een mes in mijn bil te voelen is al HEEL positief.
Vind het raar dat er zoveel verschillen zijn.
Maar goed, ben al blij dat ik al oefeningen mag gaan doen (alhoewel ik wel op moet letten dat ik niet te snel te veel wil, dat is ook de reden waarom ik een hernia heb gehad ben ik bang, als je maar jaren door gaat op pijnstillers moet het eens fout gaan he, wie niet horen wil moet voelen ofzoiets).
En Schuit, positieve verhalen zal ik ook zeker melden, die zijn er ook genoeg. Het feit dat ik al geen uitstralende pijn meer heb en gewoon kan zitten zonder een mes in mijn bil te voelen is al HEEL positief.
donderdag 29 september 2011 om 17:16
Ja was een helse rit, een hels weekend, met vooral helse nachten. Vond het heel eng. Gelukkig een lief en nuchter vriendje met een engelengeduld en veel begrip, maar o wat had ik graag nog wat langer in het ziekenhuis gebleven (was die maandag daarvoor met spoed opgenomen, dus een weekend extra had ook niks uitgemaakt hahahaha).
Maaruh ziekenhuis met die bacterie, ik zou niet weten welke hahaha.
Als ik nu ga autorijden doe ik een rugband om (had die tip hier ergens op het forum gezien), dat scheelt echt veel. Maar ik moet me er van bewust blijven dat ik dit niet moet blijven doen en mijd de auto het liefste, ik ben al geen remmer voor bulten, dus dat is geen goede combi nu.
Maaruh ziekenhuis met die bacterie, ik zou niet weten welke hahaha.
Als ik nu ga autorijden doe ik een rugband om (had die tip hier ergens op het forum gezien), dat scheelt echt veel. Maar ik moet me er van bewust blijven dat ik dit niet moet blijven doen en mijd de auto het liefste, ik ben al geen remmer voor bulten, dus dat is geen goede combi nu.
donderdag 29 september 2011 om 17:24
Hier was het achteraf ook echt wel beter geweest denk ik om nog een nachtje langer te blijven. Aan de andere kant ook wel weer heel fijn in je eigen omgeving. Slaap thuis veel beter dan in het ziekenhuis. Oh autorijden nee dat is echt niet fijn en is überhaupt niet goed voor je rug volgens mij. Ook zonder hernia had ik altijd veel last van mijn rug in de auto.
donderdag 29 september 2011 om 17:39
HA ik weet wel welk ziekenhuis, vond je dat niet eng die bacterie, of kwam het pas achteraf in het nieuws?
Ik ben ook de ochtend na de operatie naar huis gegaan, na twee weken begonnen met fysio. Dus een beetje als Patricia.
Ben daar nu mee gestopt en aan het kijken voor yoga,
Wandelen deed ik wel al snel, kilometers, heerlijk.
Omdat ik niet mocht fietsen en autorijden ging ik maar wandelen, ik had 4 maanden plat gelegen, dus dat vond ik erg fijn, had ik mijn vrijheid weer een beetje terug.
Ik ben ook de ochtend na de operatie naar huis gegaan, na twee weken begonnen met fysio. Dus een beetje als Patricia.
Ben daar nu mee gestopt en aan het kijken voor yoga,
Wandelen deed ik wel al snel, kilometers, heerlijk.
Omdat ik niet mocht fietsen en autorijden ging ik maar wandelen, ik had 4 maanden plat gelegen, dus dat vond ik erg fijn, had ik mijn vrijheid weer een beetje terug.
donderdag 29 september 2011 om 18:03
Patricia, hoe meer zielen hoe meer vreugd toch? Kunnen er meer voor elkaar iets betekenen.
Galadriel, na 4 maand platliggen zal dat wandelen helemaal heerlijk zijn. (pff wel lang hoor 4 maand)
Vind dat er inderdaad veel verschil is m.b.t. beleid revalidatie.
Ook m.b.t. pijnbestrijding dus. Moest na operatie stoppen met de pijnmedicatie die ik had. (kreeg daar wel andere)
Bij ontslag gaat men er hier vanuit dat je het thuis met paracetamol of evt. ibruprofen moet gaan redden. Deze dan ook regelmatig gebruikt tot paar dagen terug en dit was inderdaad afdoende.
Galadriel, na 4 maand platliggen zal dat wandelen helemaal heerlijk zijn. (pff wel lang hoor 4 maand)
Vind dat er inderdaad veel verschil is m.b.t. beleid revalidatie.
Ook m.b.t. pijnbestrijding dus. Moest na operatie stoppen met de pijnmedicatie die ik had. (kreeg daar wel andere)
Bij ontslag gaat men er hier vanuit dat je het thuis met paracetamol of evt. ibruprofen moet gaan redden. Deze dan ook regelmatig gebruikt tot paar dagen terug en dit was inderdaad afdoende.
donderdag 29 september 2011 om 18:50
Wandelen vind ik ook erg fijn. Nu alweer en merk ook dat ik dat echt alweerveen beetje kan opbouwen.
Heb hier nog voor 10 dagen na de operatie (dus nu nog eventjes) artrotech (diclofenac) bedoeling dat eerst naar eentje af te bouwen en dan te stoppen. Paracetamol slik ik no 3x 2, dat was 4x 2 in het ziekenhuis. Dat bouw ik tegelijk af met de artrotech. Denk dat dat ook moet lukken.
Heb hier nog voor 10 dagen na de operatie (dus nu nog eventjes) artrotech (diclofenac) bedoeling dat eerst naar eentje af te bouwen en dan te stoppen. Paracetamol slik ik no 3x 2, dat was 4x 2 in het ziekenhuis. Dat bouw ik tegelijk af met de artrotech. Denk dat dat ook moet lukken.
donderdag 29 september 2011 om 18:57
4 maanden plat, pffff was het na 4 weken al beu (voor de operatie), nu al weer 4 weken verder, nog veel plat maar het bewegen roept me steeds meer, wil alles weer gaan doen, maar als ik het allemaal zo lees ben ik bang dat ik echt eens heel rustig alles moet gaan doen (ik ben een duizendpoot en vind dat ik honderd dingen tegelijk moet kunnen doen en vertik het om hulp te vragen....). Daar ik er alleen voor sta met 2 kleine kindjes (3 jaar en 6 jaar) ga ik nu toch maar eens alle aangeboden hulp accepteren. In de herfstvakantie ga ik weer lekker naar mijn eigen huisje en heb ik die 2 schatejs weer volledig om me heen, wat verlang ik daar naar zeg, pffff. Nog 3 weken.....
Kunnen jullie nu wel allemaal zonder pijnstillers?
Ik slik nu helemaal niks, maar merk dat ik deze week weer brandende pijn in mijn hiel krijg... ben een beetje bang voor die pijn, stom he, ben bang dat het weer allemaal terug gaat komen en wil dat absoluut nooit meer. Bevallen doet zeer, maar man, ik heb alles bij elkaar geschreeuwd toen ik niet meer op mijn been kon staan van de pijn. Dat wil ik echt nooit meer voelen.
Kunnen jullie nu wel allemaal zonder pijnstillers?
Ik slik nu helemaal niks, maar merk dat ik deze week weer brandende pijn in mijn hiel krijg... ben een beetje bang voor die pijn, stom he, ben bang dat het weer allemaal terug gaat komen en wil dat absoluut nooit meer. Bevallen doet zeer, maar man, ik heb alles bij elkaar geschreeuwd toen ik niet meer op mijn been kon staan van de pijn. Dat wil ik echt nooit meer voelen.
donderdag 29 september 2011 om 19:02
mijn huisarts ging met vakantie in de tweede week van mijn extreme rugpijn (ik slikte toen al 3 weken morfine maar dat moest echt om de 3 dagen opgehoogd worden), daarom had ik een verwijzer gehad voor de neuroloog en die had al een afspraak voor een MRI gemaakt. De dag voor de MRI ben ik neergklapt en met spoed opgenomen. De huisarts was toen nog steeds op vakantie.
Ik ben nu al 3 weken thuis, heb de huisarts al een paar keer moeten bellen (dan krijg je de assistent) voor andere zaken, maar nee heb nog geen vraag gehad hoe het nu gaat. Ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk wel verwachte (of hoopte), vooral omdat ze zo met me te doen had voor dat de praktijk met vakantie ging. Maar goed.... ik zal er miss nog wel ooit komen, hahahaha
Ik ben nu al 3 weken thuis, heb de huisarts al een paar keer moeten bellen (dan krijg je de assistent) voor andere zaken, maar nee heb nog geen vraag gehad hoe het nu gaat. Ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk wel verwachte (of hoopte), vooral omdat ze zo met me te doen had voor dat de praktijk met vakantie ging. Maar goed.... ik zal er miss nog wel ooit komen, hahahaha