Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Roosje bedankt!
@Evi

Ik ben geen zelfstandige hoor, ben gewoon in loondienst. Maar ik heb wel een verantwoordelijke baan, dus de deur dicht trekken doe je idd niet zo snel.

Soms droom ik wel eens over een parttime job. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ik dat zou kunnen. Ik ben best een workaholic en voel me ook te verantwoordelijk, dus zou dan waarschijnlijk fulltime bereikbaar zijn tegen een parttime salaris

@roosje

Zolang mijn werkgever mijn salaris betaalt, vind ik het niet meer dan normaal dat ik daar zoveel mogelijk werk tegenover zet. Wat niet gaat, dat gaat niet. Maar binnen de grenzen van wat wel kan, vind ik dat ik me optimaal in moet zetten.
Ah nummerzoveel, dat had ik verkeerd begrepen. En ik wil altijd heel hard en heel veel en daarom blij dat ik uit een soort van zelfbescherming zeker voor die eerste weken een beetje de boot heb afgehouden. Vind ik altijd heel moeilijk en ben eigenlijk niet anders gewend dan me voor 200 procent in te zetten. Zal ik straks best nog aan moeten wennen omdat dat in het begin natuurlijk voor je lijf ook niet goed is..
@Evi

Ik ben niet alleen in loondienst, dus wellicht heb je dat ooit in een ander topic gelezen ofzo. Maar mijn zakelijke beslommeringen staan momenteel wel op een laag pitje, want ik heb nu even meer dan genoeg aan mijn dayjob.

Rust nemen is ook best lastig en je grenzen aangeven ook. Wat dat betreft heb ik wel een heel goede leerschool gehad de afgelopen jaren Hou je straks gewoon goed aan het opbouwschema, en neem eerst wat rust als je na die uurtjes thuis komt. Dan gaat dat vast wel goed.
Nee eigenlijk niet, maar denk dat ik dat er onbewust zelf van heb gemaakt erg hè door de combinatie van de lange werkweken en dagen met het mailadres in je onderschrift. Stom hè... En die grenzen dat is voor mij het moeilijkste, maar merk ook dat ik er gaandeweg beter in word. Maar je hebt helemaal gelijk.
Hè hallo, stil hier! Gaat het goed met jullie?

Hier alles ok. Vanochtend zelf gedoucht en dat was goed. Ook twee blokjes om gelopen. Dat gaat ook. Voel wel de ene dag dit en dan weer dat, beetje wat jij ook eerder omschreef schuit. Maar probeer het maar over me heen te laten komen. Vind al met al dat het al best goed gaat als ik bedenk dat de operatie nog geen week geleden was. Gek idee hoor, maar ben blij dat het achter de rug is haha!
Ja, joh. Klinkt allemaal goed Evi! Merk je ook dat de druk eraf is? De druk van de zenuwpijn? Heel gek gevoel vond ik dat.

Hier gaat alles goed! Geen bijzonderheden te melden ;). De druk is er weer even vanaf. De stap 'werken' is ook weer gezet en ik probeer zo min mogelijk afspraken te maken. In het weekend staat 1 afspraak en dat is genoeg.

Ik heb nog contact met een meid die bij me op de kamer lag (zij had ook een hernia operatie). Helaas gaat het met haar niet zo goed als met mij. Zij moet de volgende week weer onder de scan. Ik heb zo met haar te doen :(.
Oh schuit echt waar!? Wat erg!

Ik heb geen pijn meer in mijn rechterbeen en dat is zeker raar, maar merk dat ik nog niet echt blij durf te zijn. Ook niet naar de buitenwereld. Heb me een paar keer zo vergist, dat ik dacht dat het vanzelf over was en was toen zo verschrikkelijk teleurgesteld. Dus hoewel het zeker beter voelt ben ik toch nog een beetje gematigd positief. Op de een of andere manier een soortvvan zelfbescherming denk ik voor als ik die pijn wel weer zou voelen. Nou ja ingewikkeld verhaal. Ik slik nog artrotech, bedoeling is om dat rustig af te bouwen, maar ben een beetje bang dat ik dan mijn been ineens weer ga voelen, stom hè?

Oh wat erg dat zij weer door de scan moet pffff... Goed dat je bewust je rust in blijft bouwen, denk dat dat heel belangrijk is en fijn dat de eerste stap naar werken is gezet. Wanneer ga je weer?
Het is ook begrijpelijk dat je gematigd positief bent. Ik ben dat nu ook nog steeds. Nee, totaal te begrijpen al die angsten. Zeker geen ingewikkeld verhaal!

Morgen ga ik weer 2 uurtjes werken. Het valt me echt reuze mee. Doordat ik ook even andere werkzaamheden ga doen zit ik ook niet krampachtig achter mijn computer.

Ja, vind het echt heel erg voor haar. Geen idee wat er precies aan de hand is. Ik zal het wel horen. Ze had in ieder geval weer erge klachten. Eigenlijk al sinds de operatie :(.

Ik ben in augustus onder een open mri gegaan. In 2009 toen ik voor de eerste keer een hernia had ging ik in een gesloten. Ik had geen last van claustrofobie maar nu wel. Vreselijk vond ik het. Stom is dat... Ben helemaal niet zo'n angsthaas maar in zo'n gesloten ding krijgen ze mij met geen mogelijkheid meer in.
Oh fijn dat je het een beetje herkent. Ik voel mezelf af en toe net een kleuter. Normaal helemaal niet onzeker, maar als dat lijf dan niet meewerkt...Heel vervelend. En denk dat ik ook niet in een dichte zou willen hoor brrrr... Was heel blij dat ik een paar keer omhoog kon kijken zeg maar. En verdrietig voor haar!

Oh leuk dan morgen weer aan het werk. Ook fijn weer een beetje afleiding kan ik me voorstellen. Woon je ver van je werk vandaan of is dat geen probleem? Moet zeggen ben blij dat ik maar een klein kwartiertje hoef straks.

Hier alleen thuis en wil nog een keertje naar buiten, maar kan zelf mijn schoenen nog niet aan krijgen. Hoe doen jullie dat eigenlijk? Wacht dus nog maar eventjes op de hulptroepen.
Ik zet altijd mijn schoenen op een stoel. Als ik ze dan aan heb dan kan ik met gebogen knieën de schoenen dicht doen en/of strikken. Op deze manier houdt je je rug het meest recht. Het liefst doe ik instappers aan .

Ik moet naar het station fietsen en dan nog een eindje met de trein. Van deur tot deur is het ongeveer een uur. Vind het wel te doen! Heb ik ook meteen weer beweging.
Instappers klinkt zo ouwelijk... Ik bedoel laarsjes ofzo ;).
Hihi daar ga je op je instappers met je boodschappenkarretje

Maar dat is wel een idee. Was ook al een beetje aan het denken hoe ik andere dingen wat makkelijker kan maken. Want in principe kan ik al best weer wat zelf, alleen heb ik nu mijn vriend nodig omdat veel dingen op een onhandige plek liggen.
Oh en ik vind dat best heel wat weer wat je dan doet. Ben je voor die twee uurtjes toch alweer een halve dag in de weer. Klinkt goed joh!
Hoi meiden,

Inderdaad, 'instappers' dragen en je kunt je schoenen zelf weer aandoen.

Dat MRI ding vind ik ook vreselijk. Ben er nu geloof ik 4x ingeweest. De eerste keer deed ik per ongeluk mijn ogen even open en dat was echt niet fijn. Daarna heb ik alle keren met mijn ogen dicht gelegen voor zolang als het duurde!
Hahaha! En mijn krulspelden natuurlijk! Alles voor de coupe! ;)

Nee, zo'n MRI is niks. Gelukkig zijn er nu al andere mogelijkheden.
Hahaha, nou ja dan zie je er verzorgder uit dan ik :-) Ik wil vriend niet teveel tot last zijn, dus vind het al prima als hij een broek, shirtje en vestje bij elkaar heeft gegraaid. Sta ik vanochtend op het punt om te gaan lopen zegt hij "trek je dat aan, dat ziet er echt niet uit"
Hier beetje balen, vanochtend nog even het ziekenhuis gebeld. Vorige week waren de berichten een beetje wisselend over de wondverzorging. Maar goed arts heeft gezegd dat hechtingen vanzelf op zouden lossen en na veel vragen en heel specifiek vragen zei de verpleegster dat de stickertjes op de wond er niet af hoefden, dus geen eng gepulk etc. Maar mijn vriend die vroeg zich af of dit nou wel echt zo was, omdat die stickertjes niet de hechtingen zijn. Maar ze moeten er dus wel af. En hij was net begonnen met de eerst, overigens zonder dat ik het wist en nou ben ik geen vloekerd, maar ik geloof dat ik tot het einde van de straat te horen was. Tot nu toe heb ik de boel droog gehouden, maar morgen dan maar proberen de boel een beetje los te weken en dan eraf te halen, want ben als de dood dat die hechtingen vast blijven plakken ofzo. Hebben jullie nog tips?
Ik zou het na het douchen proberen. Of heb je dat al gedaan? Gewoon de grote pleister eraf tijdens het douchen dan kan de boel een beetje 'weken'. Ik mocht gewoon douchen zonder pleister. In principe hoefde ik er ook geen pleister meer op te doen na het douchen maar dat vond ik zo'n eng idee.
Ah, drukte al op verzenden maar dat was het wel zo'n beetje ;). Ja, kleine stickertjes die zitten natuurlijk echt op de wond. Dat zal wel zeer doen ja :S.
Ja dat zal hem ook worden denk ik pffff... Hoe was het op je werk vandaag?
Normaal adviseren ze bij pleisters de methode om ze er in 1x af te roetsen. Dat zou ik ivm de hechtingen nu zeker niet doen! Idd eerst nat laten worden en in laten weken, en dan heel voorzichtig los (laten) peuteren. Hou ook een pincetje bij de hand, waarmee in geval van nood de hechting op zijn plek gehouden kan worden terwijl de pleister daarvan losgemaakt wordt!
Oehhh nee dat stelde mijn vriend vanmorgen ook voor nadat hij zijn truc had uitgehaald zeg maar... Maar in een keer gaat hem zeker niet worden. Morgen dan maar uitgebreid de douche erop en wie weet gaat het dan wel.
Op het werk ging het goed! Vind het fijn om een paar uurtjes bezig te zijn. Ik help mijn collega met een opdracht. Normaal gesproken doe ik zo'n opdracht alleen en nu doe ik hele kleine deeltjes ervan. Ik heb nu niet de verantwoordelijkheid en dat is super fijn zowel lichamelijk als geestelijk! Waar ik vandaag mee bezig was kennen jullie allemaal denk ik! Al is het meer iets voor mannen. Lekker cryptisch ;). Ik moet zo nog naar de fysiotherapeut dus een druk programma vandaag.
Dat is zeker cryptisch haha! Leuk lekker aan het werk zijn. Ik ga zo naar het ziekenhuis, heel irritant. Ik heb ze gebeld, om te vragen om tips om de pleistertjes eraf te halen en nu zei deze verpleegster weer dat dat niet hoefde... Maar om voor mezelf zeker te zijn dat ze naar de wond wilde kijken zodat ik me er verder geen zorgen meer over hoefde te maken. Ik wil nu ook weten hoe het zit, maar dit wordt een onderneming from hell. Wens me maar succes..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven