Gezondheid alle pijlers

Rood hoofd

16-01-2020 11:29 32 berichten
Ik wist even niet op welke pijler ik hem moest plaatsen, maar ik zit ergens mee en ik hoop op ervaringen en wellicht adviezen.

Ik krijg heel snel een heel erg rood hoofd.
Heel vervelend.
Het is niet alleen als ik zenuwachtig ben of mij schaam, maar het gebeurd wel vaak in gevallen waarbij ik zenuwachtig zou kúnnen worden of me zou kúnnen gaan schamen. Vervolgens voel ik dat ik een rood hoofd krijg, juist daardoor ga ik me dan rot voelen en wordt het nog erger.

Bijvoorbeeld als ik onverwacht moet spreken in een groep, alle ogen op mij gericht zijn, ik iets 'doms' zeg, een fout maak, verdrietig ben, boos wordt, heel blij... ga maar door. Het gebeurd echt heel veel en ik heb er veel last van.

Het rare is dat ik van mijzelf niet eens een heel onzeker persoon ben, ook zeker geen grijze muis. Ik ben sociaal, spontaan en aanwezig in een groep.
Maar zoals hierboven al benoemd, voel ik vaak dat dat stomme hoofd weer rood wordt, en dan word ik onzeker en begin ik mij te schamen en dan wordt het nog erger.

Zijn er hier meer mensen die hier last van hebben ? Hoe gaan jullie hiermee om ? Tip en tricks?
Alvast bedankt
Ik kom er eindelijk een beetje vanaf.
Veel gewerkt aan de rust in mezelf en het 'schijt' hebben aan wat anderen van mij vinden.
Goed ademhalen. Accepteren dat ik rood wordt. En meteen aan de voeten denken. Zodat de aandacht verplaatst.
Maar ik vond het ook vreselijk.
Ikkuz schreef:
16-01-2020 11:32
Ik kom er eindelijk een beetje vanaf.
Veel gewerkt aan de rust in mezelf en het 'schijt' hebben aan wat anderen van mij vinden.
Goed ademhalen. Accepteren dat ik rood wordt. En meteen aan de voeten denken. Zodat de aandacht verplaatst.
Maar ik vond het ook vreselijk.
Wat fijn dat jij er bijna vanaf bent !
Het is zeker vreselijk.
Laatst stond in bij de Hema. Daar kon je voor spaarpunten een waterfles halen. Dus ik op de website de voucher geactiveerd en naar de kassa. Daar kon de juffrouw niet scannen. Ze moest mijn pasje hebben, maar dat heb ik niet bij me. De app dan. Nee, heb ik ook niet. Juffrouw op verwijtende toon: dan kán het niet dat je die punten hebt, want om te sparen moet je scannen op het pasje of op de app. Dat klopt, maar we laten altijd man zijn app scannen. Hup, daar ging ik hoor. Ja, en zo lijk je hartstikke schuldig natuurlijk en juist daardoor ging ik mij schamen. Vreselijk. Gauw de app daar ter plekke gedownload en het was opgelost, maar wat voelde ik me voor schut staan.
Alle reacties Link kopieren
Een licht dekkende dagcreme gebruiken, dan voel je je ook wat meer 'beschermd'
Alle reacties Link kopieren
MRES schreef:
16-01-2020 11:39
Wat fijn dat jij er bijna vanaf bent !
Het is zeker vreselijk.
Laatst stond in bij de Hema. Daar kon je voor spaarpunten een waterfles halen. Dus ik op de website de voucher geactiveerd en naar de kassa. Daar kon de juffrouw niet scannen. Ze moest mijn pasje hebben, maar dat heb ik niet bij me. De app dan. Nee, heb ik ook niet. Juffrouw op verwijtende toon: dan kán het niet dat je die punten hebt, want om te sparen moet je scannen op het pasje of op de app. Dat klopt, maar we laten altijd man zijn app scannen. Hup, daar ging ik hoor. Ja, en zo lijk je hartstikke schuldig natuurlijk en juist daardoor ging ik mij schamen. Vreselijk. Gauw de app daar ter plekke gedownload en het was opgelost, maar wat voelde ik me voor schut staan.
Ik ken het. Nu ben ik een stuk ouder en heb ik er minder last van.
Wat mij hielp is om direct te zeggen: Ik voel dat ik een heel rood hoofd krijg nu. Let er maar niet op.
Dat werkte wel, mensen lachten dan een beetje en vaak kreeg ik te horen: Öch meid, maakt niet uit hoor, heb ik ook weleens last van".
koko67 wijzigde dit bericht op 16-01-2020 19:22
0.09% gewijzigd
koko67 schreef:
16-01-2020 12:13
Ik ken het. Nu ben ik een stuk ouder en heb ik er minder last van.
Wat mij hielp is om direct te zeggen: Ik voel dat ik een heel rood hoofd krijg nu. Let er maar niet op.
Dat werkte wel, mensen lachte dan een beetje en vaak kreeg ik te horen: Öch meid, maakt niet uit hoor, heb ik ook weleens last van".
Ja? Gaat het over als je ouder bent ? Ik kan mezelf toch niet meer onder de jeugd scharen 😅 hoe lang nog ? 😁
Alle reacties Link kopieren
Ik had er vroeger ook veel last van.was er te veel op gefixeerd .steeds denken .oh als ik maar niet..
De enige raad die ik je kan geven .denk er niet te veel aan.makkelijk gezegd natuurlijk.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak denk jij als iemand een rood hoofd krijg, dat is dom of raar of gek of vreemd? Nooit toch? Dat doen andere mensen dus ook niet.
Besef dat!

Als ik zie dat iemand een rood hoofd heeft dan denk ik daar niets negatiefs bij. Ik zie het, maar dat is het dan ook. Hooguit denk ik dan dat ze zenuwachtig zijn en dat ik me dat wel voor kan stellen. Je kan er niets aan doen namelijk, het is een natuurlijke reactie. Sommige mensen gaan zweten, anderen trillen of stotteren dan ineens.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik weet zooo goed hoe je je voelt!
Ik loop hier al jaren mee, ene keer gaat het beter als de andere keer.

Kijk in iedere spiegel of ik niet rood ben.
Voel het vanuit mn nek opkomen naar mn wangen. Knalrood en vlekken in nek. En je raad het al, juist omdat ik me er zo druk over maak word het nóg erger. Ik merk dat ik dingen hierdoor vermijd. Of kan dagen voor een presentatie al wakker liggen.

Wat bij mij helpt is het vertellen. Ik zeg vaak dat ik snel rood word, dus dat ze daar maar niet op moeten letten.
Of ''pfoe krijg het er warm van'' zodat andere mensen er geen opmerking meer over kunnen maken.

Voor een vergadering trek ik vaak een hooggesloten shirtje aan, zodat ik me in ieder geval niet druk hoef te maken over dat ze de vlekken in mn nek zien.

Je schijnt zelfs een operatie te kunnen laten uitvoeren, echt als ik het geld had zou ik het zo doen. Wat een bevrijding moet dat zijn!
Heb van de dokter wel beta blokkers, die houden je hartslag een beetje laag en haalt het onrustige gevoel wel wat weg.

Ik hoop echt dat je er vanaf komt TO.
Ze noemen het bloosangst.
Google maar eens, je hebt er een hoop therapieen voor!
Alle reacties Link kopieren
Ja, herkenbaar. Maar inderdaad, hoe ouder je wordt, hoe meer “schijt”.
Het hoort bij mij, en tja... deal with it.
Maar soms komt het totaal niet uit nee, haha.
Dat is ook wel een nare ervaring. In die situatie zou ik ook zeker nog een rood hoofd krijgen.
Ik ben gastouder geweest en kreeg het constant bij de ouders en bij een vader dus ook. Vond het zo beschamend! Want hij kon natuurlijk de verkeerde indruk krijgen. Dus ik liep constant weg, vragen veelal op de app. En het was ook niet de persoon om het te bespreken. Heel vervelend. En toentertijd werd het dus alleen maar erger. Nu als ik aan het woord ben in groepen gaat het goed. Maar zodra ik er zelf een punt van maak komt het wel weer.

Wat ik ook heb geleerd is bij kassa's rustig blijven. Als ik mijn kleingeld niet kon vinden dan kwam het al. Nu zeg ik tegen mezelf: dus jij laat je gek maken door de maatschappelijke druk? Die mensen wachten maar even. Het heeft vooral te maken met jezelf mogen zijn. Je ruimte innemen en accepteren dat elke situatie onvoorspelbaar is en elk persoon weer anders op je reageert.

Die vrouw in de Hema was gepikeerd. Geen reden om zo tot jou te spreken. Dat is haar stukje onmacht en projectie. Als je dat gaat beseffen dan ga je er los van staan.

Ik kreeg altijd een rood persoon bij een vrij dominant en schreeuwerig persoon. Tot ik besefte (op gevoelsniveau) dat ZIJ onzeker was. Dat haar dominantie een uiting was van onzekerheid. En zij mijn zwakke plekken gebruikte om zich groter te maken. Macht en onmacht spel krijg je dan.

Dus ik pak de macht weer terug door de projecties te doorzien. Een irritatie aan een ander zegt iets over jezelf. Te weinig geduld, iets wat die persoon niet van zichzelf accepteert, iets wat die persoon zelf altijd doet of juist niet doet.

Je bent niet minder dan een ander❤️ jij bent jij en dat is goed genoeg. Door dit steeds allemaal te beseffen ga jij je plek en vooral ruimte (dus ook tijd) innemen en wordt je rode hoofd minder.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het inderdaad ook. Bij momenten waarbij ik in verlegenheid wordt gebracht, na 1 wijntje (mensen denken dan vaak dat ik al heel wat op heb) en tijdens en na het sporten.
Ik probeer er vaak geen aandacht aan te besteden en probeer rustig te blijven en adem te halen. En anders er maar een grapje van maken of zo. Het is maar een moment en gaat weer over tenslotte.
O en ik heb het ook als ik erg moe ben en ik ga dan wat eten, dan is het net alsof mijn batterij weer opgestart wordt en gaat gloeien.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Ikkuz schreef:
16-01-2020 13:41
Dat is ook wel een nare ervaring. In die situatie zou ik ook zeker nog een rood hoofd krijgen.
Ik ben gastouder geweest en kreeg het constant bij de ouders en bij een vader dus ook. Vond het zo beschamend! Want hij kon natuurlijk de verkeerde indruk krijgen. Dus ik liep constant weg, vragen veelal op de app. En het was ook niet de persoon om het te bespreken. Heel vervelend. En toentertijd werd het dus alleen maar erger. Nu als ik aan het woord ben in groepen gaat het goed. Maar zodra ik er zelf een punt van maak komt het wel weer.

Wat ik ook heb geleerd is bij kassa's rustig blijven. Als ik mijn kleingeld niet kon vinden dan kwam het al. Nu zeg ik tegen mezelf: dus jij laat je gek maken door de maatschappelijke druk? Die mensen wachten maar even. Het heeft vooral te maken met jezelf mogen zijn. Je ruimte innemen en accepteren dat elke situatie onvoorspelbaar is en elk persoon weer anders op je reageert.

Die vrouw in de Hema was gepikeerd. Geen reden om zo tot jou te spreken. Dat is haar stukje onmacht en projectie. Als je dat gaat beseffen dan ga je er los van staan.

Ik kreeg altijd een rood persoon bij een vrij dominant en schreeuwerig persoon. Tot ik besefte (op gevoelsniveau) dat ZIJ onzeker was. Dat haar dominantie een uiting was van onzekerheid. En zij mijn zwakke plekken gebruikte om zich groter te maken. Macht en onmacht spel krijg je dan.

Dus ik pak de macht weer terug door de projecties te doorzien. Een irritatie aan een ander zegt iets over jezelf. Te weinig geduld, iets wat die persoon niet van zichzelf accepteert, iets wat die persoon zelf altijd doet of juist niet doet.

Je bent niet minder dan een ander❤️ jij bent jij en dat is goed genoeg. Door dit steeds allemaal te beseffen ga jij je plek en vooral ruimte (dus ook tijd) innemen en wordt je rode hoofd minder.

Wat jij zegt met die vader, ja !
Ik werk in een mannenwereld en, hoewel ik het supergoed met mijn collega's kan vinden, daar worden natuurlijk geregeld bepaalde grapjes gemaakt. Waar ik heel goed tegen kan, niks bij voel en net zo hard om mee lach, maar door mijn rode hoofd lijkt het natuurlijk of ik me die grapjes wel aan trek, of dat ze idd waar zijn, en daar schaam ik me dan weer voor. Pfff.
En idd kleingeld bij de kassa. Ja, ik kan wel 100 voorbeelden noemen maar jullie weten duidelijk precies wat het is.
Rustig blijven, ademen. Dat probeer ik zeker. Ik denk dat ik het nu al zelf 'oproep' doordat ik al van tevoren weet: daar gaan we weer...

Een cc cream heb ik zojuist meteen besteld. Ik denk niet dat dat het rood zijn daadwerkelijk camoufleert, maar het kan idd misschien gevoelsmatig een stukje bescherming bieden. Wie weet.
Hecamel schreef:
16-01-2020 13:11
Hoe vaak denk jij als iemand een rood hoofd krijg, dat is dom of raar of gek of vreemd? Nooit toch? Dat doen andere mensen dus ook niet.
Besef dat!

Als ik zie dat iemand een rood hoofd heeft dan denk ik daar niets negatiefs bij. Ik zie het, maar dat is het dan ook. Hooguit denk ik dan dat ze zenuwachtig zijn en dat ik me dat wel voor kan stellen. Je kan er niets aan doen namelijk, het is een natuurlijke reactie. Sommige mensen gaan zweten, anderen trillen of stotteren dan ineens.

Toch krijg ik die opmerkingen wel regelmatig hoor. Lang niet iedereen, gelukkig! Maar ik krijg toch geregeld een opmerking over tomaten of in geval van grapjes: ja ! Zie je wel! Rood hoofd !!
Ik gebruikte rouge. Die crème zou zomaar eens goed kunnen werken. Ooit eens geleerd dat je je gedachten voor de gek kan houden.
Bijvoorbeeld:
'ik kan echt niks'
In je hoofd met een gek stemmetje zingen:
'Aah daar is zij weer! Het ik kan niks meisje, laaalaala'.

Klinkt maf, maar je neemt rode hoofd meteen niet meer serieus.
Dus bijvoorbeeld een zin verzinnen over je rode hoofd die nergens over gaat en met een gekke stem uitspreken tegen jezelf. Het hielp mij met andere dingen. Doordat ik mezelf niet meer serieus nam.
Alle reacties Link kopieren
MRES schreef:
16-01-2020 12:18
Ja? Gaat het over als je ouder bent ? Ik kan mezelf toch niet meer onder de jeugd scharen 😅 hoe lang nog ? 😁
Nee niet vanzelf helaas ;)
Maar wel omdat je het dan vaker hebt gedaan! Het helpt echt om de situaties niet uit de weg te gaan maar ze juist op te zoeken.
De tip die werd gegeven over het direct zeggen is ook een hele goede. Benoem het! Bij een presentatie: ik vind het spannend jongens, dus ik krijg vast een rood hoofd. Bij die mevrouw in de hema: ik vind het zo vervelend dat ik er helemaal rood van word, en nu denkt u vast dat het niet waar is wat ik zeg! Echt, het helpt enorm om dit gewoon te zeggen tegen mensen. En ze zien het toch, dus het is er. Dan kan je het ook maar beter gewoon benoemen toch? Hoe zeggen ze dat toch ook al weer? Die paarse olifant in de kamer die iedereen ziet maar waar niemand iets over durft te zeggen? (of haal ik nu spreekwoorden door elkaar haha). Maak er vooral ook een grapje van als je het benoemt. Iedereen kent dat gevoel, dus als jij het benoemd door er een grapje over te maken dan verbind je je alleen maar met mensen.

Camoufleren en vermijden maakt het helaas alleen maar erger.....

Natuurlijk is dat niet de makkelijkste weg: het vaker doen en het ook nog eens benoemen. Dus maak het jezelf makkelijk en begin met een grapje, misschien in een klein gezelschap dat je goed kent? Of misschien vind je het makkelijker om eens te proberen bij mensen die je juist niet kent.
Je zult zien dat het vanzelf steeds minder wordt
Hier heb ik ook last van, zo vervelend. Vaak vind ik iets niet een schamend of wat dan ook, maar toch word ik super rood.

Ik ga even alles lezen hier. :-D
Alle reacties Link kopieren
Sorry ik lees nog meer tips over camouflage maar dat werkt écht averechts, dan ben je je alleen nog maar meer bewust van je roodheid (onee ik voel het, zouden ze het zien, ik voel het echt heel erg, nu moeten ze het echt wel zien door de camouflage heen, onee)

Dat tomatenhoofd: own it! Echt als iemand zoiets zegt gaat het alleen maar over zijn of haar eigen onzekerheid. Die tomatenhoofd gaat met een paar minuten wel weer weg, maar misschien heeft de vent die dat zegt wel een mini piemel waar hij eigenlijk zelf heel onzeker over is.

Probeer ook om het los te koppelen van verlegenheid of schaamte. Sommige mensen worden ook rood als ze ergens heel enthousiast over zijn, of in een verhitte discussie zitten waarin ze een punt willen maken.

Bedenk: het rood worden zit in je hoofd. Op het moment dat je dat los leert laten, zal het ook verdwijnen. Je kunt het!
Alle reacties Link kopieren
Leuk toch. Daar staat een echt mens die zich (om god weet wat) druk loopt te maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Tip: als iemand roept: ben jij soms verliefd? dat wil hij niet echt het antwoord weten maar denkt iets geinigs te zeggen waarvan hij verwacht dat jij het je aantrekt. Een soort macht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
MRES schreef:
16-01-2020 11:39
Wat fijn dat jij er bijna vanaf bent !
Het is zeker vreselijk.
Laatst stond in bij de Hema. Daar kon je voor spaarpunten een waterfles halen. Dus ik op de website de voucher geactiveerd en naar de kassa. Daar kon de juffrouw niet scannen. Ze moest mijn pasje hebben, maar dat heb ik niet bij me. De app dan. Nee, heb ik ook niet. Juffrouw op verwijtende toon: dan kán het niet dat je die punten hebt, want om te sparen moet je scannen op het pasje of op de app. Dat klopt, maar we laten altijd man zijn app scannen. Hup, daar ging ik hoor. Ja, en zo lijk je hartstikke schuldig natuurlijk en juist daardoor ging ik mij schamen. Vreselijk. Gauw de app daar ter plekke gedownload en het was opgelost, maar wat voelde ik me voor schut staan.
Goh, daar besteed ik geen tweede gedachte aan. Dat jij dat nog zo goed weet! Die juffrouw bedoelde dat volgens mij niet verwijtend, die zag dat jij je vergiste. Eerst dacht ze: maak ik soms een fout? En toen: nee, zij maakt de fout. Dus kan ik haar niet helpen.

je ziet het als iets persoonlijks, maar ze wilde zo goed mogelijk haar werk doen. Sommigen gebruiken dan een heftige toon, opgelucht dat ze zijn dat zij hun werk correct hebben gedaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dank voor jullie reacties, special tnx voor vicky87 😘
Ik ga ermee aan de slag. Ik ben in ieder geval al heel blij hier te lezen dat ik toch heus niet de enige ben. Ik zie wel eens mensen een beetje blozen maar ik heb werkelijk waar nog nooit iemand gezien die zo'n belachelijk knalrode kop als ik krijgt 😅
Ik heb geen last van blozen, maar wel van roodheid. Bij mij helpt het om groene crème te smeren.

https://www.bol.com/nl/p/eucerin-anti-r ... 028616116/
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat zo lullig is?
Dan word je ouder en heb je wat minder last van blozen, krijg je weer rode hoofden, maar dan van opvliegers.
retrostar schreef:
16-01-2020 17:55
Goh, daar besteed ik geen tweede gedachte aan. Dat jij dat nog zo goed weet! Die juffrouw bedoelde dat volgens mij niet verwijtend, die zag dat jij je vergiste. Eerst dacht ze: maak ik soms een fout? En toen: nee, zij maakt de fout. Dus kan ik haar niet helpen.

je ziet het als iets persoonlijks, maar ze wilde zo goed mogelijk haar werk doen. Sommigen gebruiken dan een heftige toon, opgelucht dat ze zijn dat zij hun werk correct hebben gedaan.
Wie zegt dat zij zo goed mogelijk haar werk wilde doen? Dus de aanval is een interpretatie, maar jouw opmerking ook..

En wat raar dat je een heftige toon zou moeten gebruiken om te laten zien dat je je werk goed doet.. Hele rare conclusie.

En persoonlijke dingen hebben te maken met het verleden. Waarschijnlijk heb jij meteen een muur leren opbouwen, prima. Maar dit is geen opbouwende kritiek wat je nu geeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven