Schamen voor gebit
zondag 29 maart 2026 om 10:51
Ik hoop verder geen beschamende en bestraffende antwoorden te krijgen. Ik straf mijzelf al hard genoeg voor mn gebit.
Ik ben chronisch ziek en heb erg last van vermoeidheid en gewrichtsklachten. Op gemiddelde dagen lig ik 16 uur per dag in een donkere slaapkamer afgezonderd van alle prikkels. Helaas heb ik de laatste tijd meer slechte dagen dan gemiddelde dagen en lig ik tot wel 22 uur per dag in bed. Ik kom er alleen uit om te plassen en eten.
Door de ernst van mijn klachten lukte het om een keer per dag tanden te poetsen. Qua gebit ben ik het afgelopen jaar daar nog goed vanaf gekomen. Omdat het nu zo slecht gaat lukt het niet meer om een keer per dag te blijven poetsen. Zo heb ik afgelopen week op maandag avond gepoetst en op donderdagochtend pas weer. En gisteravond ook pas weer.
Het slechte poetsen begint nu z’n tol te eisen. Heb wat kiezen die af beginnen te brokkelen en heb een slecht geurtje uit mn mond door tandsteen en ontstekingen. Ben heel bang om naar de tandarts te gaan, niet omdat ze oordeelt of mij gaat beledigen. Maar omdat het qua gezondheid niet lukt.
Wat kan ik thuis gaan doen wat minimaal inspanning is?
Ik ben chronisch ziek en heb erg last van vermoeidheid en gewrichtsklachten. Op gemiddelde dagen lig ik 16 uur per dag in een donkere slaapkamer afgezonderd van alle prikkels. Helaas heb ik de laatste tijd meer slechte dagen dan gemiddelde dagen en lig ik tot wel 22 uur per dag in bed. Ik kom er alleen uit om te plassen en eten.
Door de ernst van mijn klachten lukte het om een keer per dag tanden te poetsen. Qua gebit ben ik het afgelopen jaar daar nog goed vanaf gekomen. Omdat het nu zo slecht gaat lukt het niet meer om een keer per dag te blijven poetsen. Zo heb ik afgelopen week op maandag avond gepoetst en op donderdagochtend pas weer. En gisteravond ook pas weer.
Het slechte poetsen begint nu z’n tol te eisen. Heb wat kiezen die af beginnen te brokkelen en heb een slecht geurtje uit mn mond door tandsteen en ontstekingen. Ben heel bang om naar de tandarts te gaan, niet omdat ze oordeelt of mij gaat beledigen. Maar omdat het qua gezondheid niet lukt.
Wat kan ik thuis gaan doen wat minimaal inspanning is?
zondag 29 maart 2026 om 12:15
Ze vermoeden eerder IST. Dat wil zeggen dat je gemiddelde hartslag in rust al boven de 90 is en met milde inspanning flink stijgt. Ook is er iets mis met mijn bloeddruk die veel te hoog word als ik in beweging kom. En wanneer ik lig is de bloeddruk zelfs een beetje laag.
zondag 29 maart 2026 om 12:19
zondag 29 maart 2026 om 12:21
Met de tandarts overleggen lijkt mij idd het beste advies, kan zij/hij meedenken wat in jouw situatie haalbaar is.Graze schreef: ↑29-03-2026 12:19Er zijn mondspoelmiddelen voor mensen die niet voldoende zelf kunnen poetsen. Zoals Perio-Aid wat je ook wel eens geadviseerd krijgt bij ontstekingen.
Ik zou dus even de tandarts bellen voor advies. Van Perio-Aid heb je 2 verschillende spoelingen maar misschien kan de tandarts iets beters aanraden.
zondag 29 maart 2026 om 12:21
Klinkt als een broertje van POTS dan. Mijn zoon heeft POTS en wat een ellende is dat. Ik herken wat je schrijft.anoniem_pje_x schreef: ↑29-03-2026 12:15Ze vermoeden eerder IST. Dat wil zeggen dat je gemiddelde hartslag in rust al boven de 90 is en met milde inspanning flink stijgt. Ook is er iets mis met mijn bloeddruk die veel te hoog word als ik in beweging kom. En wanneer ik lig is de bloeddruk zelfs een beetje laag.
zondag 29 maart 2026 om 12:31
DitGraze schreef: ↑29-03-2026 12:19Er zijn mondspoelmiddelen voor mensen die niet voldoende zelf kunnen poetsen. Zoals Perio-Aid wat je ook wel eens geadviseerd krijgt bij ontstekingen.
Ik zou dus even de tandarts bellen voor advies. Van Perio-Aid heb je 2 verschillende spoelingen maar misschien kan de tandarts iets beters aanraden.
En ambulante begeleiding zeg je . Kan diegene ook tandenpoetsen bij jou ?
zondag 29 maart 2026 om 13:02
Wat verdrietig om te lezen dat het zo slecht met je gaat TO. Een knuffel voor jou.
Ik vind mijn antwoord een beetje lastig merk ik. Het lijkt alsof, wanneer je iemand in een zeer moeilijke situatie, de tip wil geven dat hij/zij wellicht toch zelf iets zou kunnen veranderen aan zijn situatie, je “niet aardig of lief bent”. Dat is niet mijn bedoeling, want ik vind jouw situatie ontzettend rot.
Vanuit de Wmo wordt gekeken naar wat iemand zelf niet meer kan, en hoe dat opgelost kan worden. Stofzuigen, jezelf douchen, naar het toilet gaan, van je bed in de badkamer komen, of van boven naar beneden, zijn handelingen die fysieke inspanning vragen.
Een probleem met poetsen van je tanden lijkt op te lossen, met relatief weinig inspanning. Zo kan je een electrische tandenborstel naast je bed zetten. Met daarbij een bakje om te spoelen en een bekertje / flesje water om te drinken. Door het electrische heb je minimale armbeweging, door het naast je bed te zetten hoef je niet naar een badkamer. Er bestaat ook tandpasta die je door kan slikken, dan heb je geen bakje nodig om het uit te spugen.
Zonder dat ik tekort wil doen aan hoe ontzettend verdrietig en moeilijk deze situatie voor je is, denk ik dat het probleem van onderhoud van jouw gebit iets is wat oplosbaar is, mits je daar wat dingen voor aanpast.
Misschien heb je ergens in je ziekteproces het onderhoud aan je gebit wat laten versloffen, met nu allerlei problemen vandien en heb je jezelf verteld dat je hier niks aan kan doen. Ik betwijfel dat….. met wat kleine aanpassingen denk ik dat je dit wel zou kunnen, omdat het om een handeling gaat die je vanuit stilstand, liggend in je bed kan uitvoeren. Net zoals het bedienen van een mobiele telefoon.
Nogmaals; ik wil je probleem niet bagatelliseren, maar ik wil je ook niet “invalideren”. (Wat gezien jouw huidige lichamelijke toestand heel dubbel klinkt want je bent natuurlijk al enorm beperkt). Over dit stukje denk ik dat je wel de regie kan pakken.
Een afspraak maken bij de tandarts en je gebit laten behandelen is een ander verhaal. Dat zal meer vragen.
Sterkte voor jou TO, ik vond je bericht verdrietig om te lezen.
Ik vind mijn antwoord een beetje lastig merk ik. Het lijkt alsof, wanneer je iemand in een zeer moeilijke situatie, de tip wil geven dat hij/zij wellicht toch zelf iets zou kunnen veranderen aan zijn situatie, je “niet aardig of lief bent”. Dat is niet mijn bedoeling, want ik vind jouw situatie ontzettend rot.
Vanuit de Wmo wordt gekeken naar wat iemand zelf niet meer kan, en hoe dat opgelost kan worden. Stofzuigen, jezelf douchen, naar het toilet gaan, van je bed in de badkamer komen, of van boven naar beneden, zijn handelingen die fysieke inspanning vragen.
Een probleem met poetsen van je tanden lijkt op te lossen, met relatief weinig inspanning. Zo kan je een electrische tandenborstel naast je bed zetten. Met daarbij een bakje om te spoelen en een bekertje / flesje water om te drinken. Door het electrische heb je minimale armbeweging, door het naast je bed te zetten hoef je niet naar een badkamer. Er bestaat ook tandpasta die je door kan slikken, dan heb je geen bakje nodig om het uit te spugen.
Zonder dat ik tekort wil doen aan hoe ontzettend verdrietig en moeilijk deze situatie voor je is, denk ik dat het probleem van onderhoud van jouw gebit iets is wat oplosbaar is, mits je daar wat dingen voor aanpast.
Misschien heb je ergens in je ziekteproces het onderhoud aan je gebit wat laten versloffen, met nu allerlei problemen vandien en heb je jezelf verteld dat je hier niks aan kan doen. Ik betwijfel dat….. met wat kleine aanpassingen denk ik dat je dit wel zou kunnen, omdat het om een handeling gaat die je vanuit stilstand, liggend in je bed kan uitvoeren. Net zoals het bedienen van een mobiele telefoon.
Nogmaals; ik wil je probleem niet bagatelliseren, maar ik wil je ook niet “invalideren”. (Wat gezien jouw huidige lichamelijke toestand heel dubbel klinkt want je bent natuurlijk al enorm beperkt). Over dit stukje denk ik dat je wel de regie kan pakken.
Een afspraak maken bij de tandarts en je gebit laten behandelen is een ander verhaal. Dat zal meer vragen.
Sterkte voor jou TO, ik vond je bericht verdrietig om te lezen.
zondag 29 maart 2026 om 13:47
TO, ik heb weinig nuttigs te zeggen, maar wens je heel veel sterkte. Lijkt me erg zwaar.
En voor die ene empathieloze hier. Het onbegrip druipt er van af. Wees blij dat je het niet kan snappen. TO ligt natuurlijk niet voor de lol 22 uur op bed. Soms is het beter om je stil te houden, dan iets te roepen.
En voor die ene empathieloze hier. Het onbegrip druipt er van af. Wees blij dat je het niet kan snappen. TO ligt natuurlijk niet voor de lol 22 uur op bed. Soms is het beter om je stil te houden, dan iets te roepen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zondag 29 maart 2026 om 14:11
Kun je met een lichte electrische tandenborstel poetsen? Tegenwoordig zijn ze licht en smal te verkrijgen. Voordeel is dat je de borstel niet heen en weer hoeft te bewegen, alleen rustig op de plaats houden en beetje verplaatsen.
Emmer/teil/fles water is allemaal niet nodig. Gewoon je borstel, tandpasta en een kopje om na het poetsen in uit te spugen. Als het je lukt dan meteen bij het wakker worden, dan heb je er alvast 1 keer opzitten. En anders vragen aan een van je mantelzorgers?
Ragen zou helpen tegen de geur en tandontstekingen maar dat is waarschijnlijk te zwaar, dan zou een waterflosser misschien een optie zijn alhoewel dat wat meer gedoe is. Misschien dat een mantelzorger daarbij zou kunnen helpen?
Overleg met de tandarts vind ik ook een heel goed idee, dat zou ik dan toch ook aan een mantelzorger vragen want het klinkt alsof dat an sich al erg veel is voor je.
Ik wil je heel veel sterkte wensen!
Emmer/teil/fles water is allemaal niet nodig. Gewoon je borstel, tandpasta en een kopje om na het poetsen in uit te spugen. Als het je lukt dan meteen bij het wakker worden, dan heb je er alvast 1 keer opzitten. En anders vragen aan een van je mantelzorgers?
Ragen zou helpen tegen de geur en tandontstekingen maar dat is waarschijnlijk te zwaar, dan zou een waterflosser misschien een optie zijn alhoewel dat wat meer gedoe is. Misschien dat een mantelzorger daarbij zou kunnen helpen?
Overleg met de tandarts vind ik ook een heel goed idee, dat zou ik dan toch ook aan een mantelzorger vragen want het klinkt alsof dat an sich al erg veel is voor je.
Ik wil je heel veel sterkte wensen!
zondag 29 maart 2026 om 15:46
Wat een vreselijke situatie, TO. Ik zou adviseren om je zorg over je gebitsverzorging neer te leggen bij jouw mantelzorgers. Zij kunnen dan nadenken over een plan en dat met jou bespreken. Je zorgen maken kost zoveel energie.
Heel veel sterkte gewenst. Ziek zijn is al tergend genoeg zonder een knagend hoofd vol zorgen en angsten.
Heel veel sterkte gewenst. Ziek zijn is al tergend genoeg zonder een knagend hoofd vol zorgen en angsten.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 29 maart 2026 om 15:51
[...]anoniem_pje_x schreef: ↑29-03-2026 12:02Ik hoop dat je een keer ervaart hoe moeilijk en frustrerend het is dat je alles wat je hebt opgebouwd moet inleveren.
Zodra ik m’n grenzen ga verleggen en over ga dan raak ik zo uitgeput dat ik zittend of staand wegval. Of als ik slaap niet wakker word en in bed ga plassen. En dan ben ik weken slechter dan dat ik op dit moment ben. Elke keer opnieuw, zodra ik wat beter ben en een grens overga achteruitgang.
Ik zou niet weten wanneer ik voor het laatst gedoucht heb. Ik heb een koopwoning verkocht en verhuis naar een toegankelijke woning.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-03-2026 12:49
Reden: Provoceren
Reden: Provoceren
15.90% gewijzigd
zondag 29 maart 2026 om 15:57
Ik heb je gestaft. Jij denkt dat de TO voor de LOL dit probleem creëert? Wat een bizar onbeschofte posts doe jij in dit topic zeg.
zondag 29 maart 2026 om 16:08
Gestaft??? Doe even normaal. Hoezo onbeschoft? Ik zeg alleen maar dat 22 uur in bed liggen, haar niet helpt en ik spreek uit ervaring nota bene. En nergens zeg ik dat het makkelijk is. En dan wil je mij de mond snoeren? Wat een raar gedrag.
zondag 29 maart 2026 om 16:14
Ken of ben jij TO? Want je weet wel precies hoe het met haar zou gaan.
zondag 29 maart 2026 om 16:27
Daar gaan we weer.
Niet tanden poetsen is een keuze.
zondag 29 maart 2026 om 16:33
Dit is een onleefbare situatie.
Als je niet weet wanneer je voor het laatst hebt gedoucht ben je ernstig aan het vervuilen.
Volgens mij kan alleen een opname je helpen hierbij. Dat er gezegd wordt dat de programma’s in een revalidatiekliniek te zwaar zouden zijn snap ik niet zo goed.
Dat is toch juist maatwerk?
Ik zou wederom je huisarts benaderen (met de weinige energie die je hebt) om aan te dringen op verdere stappen.
En tot die tijd zittend op de wc steeds een beetje tanden te poetsen.
Heel veel sterkte!
Als je niet weet wanneer je voor het laatst hebt gedoucht ben je ernstig aan het vervuilen.
Volgens mij kan alleen een opname je helpen hierbij. Dat er gezegd wordt dat de programma’s in een revalidatiekliniek te zwaar zouden zijn snap ik niet zo goed.
Dat is toch juist maatwerk?
Ik zou wederom je huisarts benaderen (met de weinige energie die je hebt) om aan te dringen op verdere stappen.
En tot die tijd zittend op de wc steeds een beetje tanden te poetsen.
Heel veel sterkte!
zondag 29 maart 2026 om 16:34
Uit ervaring nog wel? Jij weet wat TO mankeert dat haar zo moe en beperkt maakt? En dat heb jij ook gehad in die mate, met diezelfde mate van therapieresistentie?
Die therapieresistentie heb ik er zelf ingegooid trouwens, gewoon omdat ik erop vertrouw dat TO, gezien wat ze wel schrijft, de "normale" behandelingen en tips wel gehad heeft.
zondag 29 maart 2026 om 16:57
Heb je een vaste tandarts?
Dan zou ik al beginnen met dat familie belt met het verhaal om te kijken of zij aan huis kan komen of dat ze iemand kent die aan huis komt.
Zelf naar de tandarts toegaan - en eventueel zelfs meerdere keren - lijkt me op dit moment mission impossible.
Heeft de tandarts zelf geen idee zou ik het neerleggen / laten neerleggen bij de huisarts. Mag die proberen of er een ziekenhuis zo'n dienst heeft.
Je kan wel 20 dingen gaan verzinnen om thuis te poetsen en daar hulp bij krijgen, maar het lijkt mij dat het grootste probleem zit in dat de hele boel eigenlijk door een tandarts op orde gesteld moet worden qua tandsteen en afbrokkelende tanden.
Dan zou ik al beginnen met dat familie belt met het verhaal om te kijken of zij aan huis kan komen of dat ze iemand kent die aan huis komt.
Zelf naar de tandarts toegaan - en eventueel zelfs meerdere keren - lijkt me op dit moment mission impossible.
Heeft de tandarts zelf geen idee zou ik het neerleggen / laten neerleggen bij de huisarts. Mag die proberen of er een ziekenhuis zo'n dienst heeft.
Je kan wel 20 dingen gaan verzinnen om thuis te poetsen en daar hulp bij krijgen, maar het lijkt mij dat het grootste probleem zit in dat de hele boel eigenlijk door een tandarts op orde gesteld moet worden qua tandsteen en afbrokkelende tanden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 29 maart 2026 om 17:00
Je hebt echt geen idee. Hou op met to hiermee lastig te vallen als je niet weet waarover je spreekt.
zondag 29 maart 2026 om 17:01
Wat een vreselijke situatie, het klinkt mij alsof je nu veel te weinig professionele hulp krijgt, en nu je er zo bij zit zal het ook niet meevallen daar zelf iets aan te doen maar hopelijk kunnen je mantelzorgers aan de noodbel trekken, dit kan niet zo.
Wat betreft je gebit, het is wel een probleem als er ontstekingen zitten, want dat ondermijnt je gehele gezondheid. Periode Aid en andere spoelmiddelen met chloorhexidine mag je niet onbeperkt gebruiken en je krijgt er ook een hele vieze smaak van, ook niet handig nu, je hebt hier ook hulp en advies van een tandarts/mondhygiënist bij nodig.
Ik wens je heel veel sterkte.
Wat betreft je gebit, het is wel een probleem als er ontstekingen zitten, want dat ondermijnt je gehele gezondheid. Periode Aid en andere spoelmiddelen met chloorhexidine mag je niet onbeperkt gebruiken en je krijgt er ook een hele vieze smaak van, ook niet handig nu, je hebt hier ook hulp en advies van een tandarts/mondhygiënist bij nodig.
Ik wens je heel veel sterkte.
zondag 29 maart 2026 om 17:09
Het is inderdaad onbeschoft om mensen niet serieus te nemen in wat ze wel of niet kunnen.
Ik weet niet hoe het bij to is, maar mijn zoon viel op het dieptepunt van zijn ziekte flauw zodra hij ging staan. Zodra hij zijn hoofd van zijn kussen tilde vlamde zijn hartslag door het dak. Naar de wc gaan was een heel gedoe en douchen moest zittend of liggend en gepland worden. Naar beneden komen om te eten zat er vaak niet in. Meeste maaltijden (als hij überhaupt al kon eten) gingen liggend op bed. Altijd met een emmer daarnaast want zodra hij overeind kwam ontregelde zijn lijf zo ontzettend dat eten er vaak weer uit kwam. Van de actiefste jongen van school en op flink niveau sporten naar dit. Het heeft soms werkelijk NIKS te maken met "je kunt ook naar de wc dus je kunt ook...." dus ja, het is HEEL onbeschoft om iemand die er al zo doorheen zit, zo aan te spreken.
Ben overigens wel benieuwd hoe jij je voelde als mensen zo tegen jou praatten zoals jij tegen to doet, als je zegt dat je haar situatie denkt te kennen.
zondag 29 maart 2026 om 17:44
Het is zéker onbeschoft en ook vooral ontzettend ongepast hoe jij je hier opstelt. Jij gaat op de stoel van de artsen zitten en wel even aan TO vertellen wat ze moet doen en dat haar medische situatie echt niet verergert. Alleen maar omdat jij denkt dat je precies weet wat die medische situatie is omdat jij een keer iets meegemaakt hebt wat jij erop vindt lijken. Zwaar ongepast en nog gevaarlijk advies ook. Dus terecht dat je hierop aangesproken wordt.
zondag 29 maart 2026 om 17:48
To, de situatie van mijn zoon zal ongetwijfeld anders zijn dan die van jou. Wil daarmee ook niet de aandacht naar mij toe trekken, mijn reactie was bedoeld om duidelijk te maken dat een eerdere reactie van Bontebok ongepast naar jou toe is. In dat opzicht wilde ik je dus tot steun zijn en was/is het niet de bedoeling om een 1 op 1 vergelijk te maken. Excuus als dat misschien zo overgekomen is.apiejapie schreef: ↑29-03-2026 17:09Het is inderdaad onbeschoft om mensen niet serieus te nemen in wat ze wel of niet kunnen.
Ik weet niet hoe het bij to is, maar mijn zoon viel op het dieptepunt van zijn ziekte flauw zodra hij ging staan. Zodra hij zijn hoofd van zijn kussen tilde vlamde zijn hartslag door het dak. Naar de wc gaan was een heel gedoe en douchen moest zittend of liggend en gepland worden. Naar beneden komen om te eten zat er vaak niet in. Meeste maaltijden (als hij überhaupt al kon eten) gingen liggend op bed. Altijd met een emmer daarnaast want zodra hij overeind kwam ontregelde zijn lijf zo ontzettend dat eten er vaak weer uit kwam. Van de actiefste jongen van school en op flink niveau sporten naar dit. Het heeft soms werkelijk NIKS te maken met "je kunt ook naar de wc dus je kunt ook...." dus ja, het is HEEL onbeschoft om iemand die er al zo doorheen zit, zo aan te spreken.
Ben overigens wel benieuwd hoe jij je voelde als mensen zo tegen jou praatten zoals jij tegen to doet, als je zegt dat je haar situatie denkt te kennen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in