Schamen voor gebit
zondag 29 maart 2026 om 10:51
Ik hoop verder geen beschamende en bestraffende antwoorden te krijgen. Ik straf mijzelf al hard genoeg voor mn gebit.
Ik ben chronisch ziek en heb erg last van vermoeidheid en gewrichtsklachten. Op gemiddelde dagen lig ik 16 uur per dag in een donkere slaapkamer afgezonderd van alle prikkels. Helaas heb ik de laatste tijd meer slechte dagen dan gemiddelde dagen en lig ik tot wel 22 uur per dag in bed. Ik kom er alleen uit om te plassen en eten.
Door de ernst van mijn klachten lukte het om een keer per dag tanden te poetsen. Qua gebit ben ik het afgelopen jaar daar nog goed vanaf gekomen. Omdat het nu zo slecht gaat lukt het niet meer om een keer per dag te blijven poetsen. Zo heb ik afgelopen week op maandag avond gepoetst en op donderdagochtend pas weer. En gisteravond ook pas weer.
Het slechte poetsen begint nu z’n tol te eisen. Heb wat kiezen die af beginnen te brokkelen en heb een slecht geurtje uit mn mond door tandsteen en ontstekingen. Ben heel bang om naar de tandarts te gaan, niet omdat ze oordeelt of mij gaat beledigen. Maar omdat het qua gezondheid niet lukt.
Wat kan ik thuis gaan doen wat minimaal inspanning is?
Ik ben chronisch ziek en heb erg last van vermoeidheid en gewrichtsklachten. Op gemiddelde dagen lig ik 16 uur per dag in een donkere slaapkamer afgezonderd van alle prikkels. Helaas heb ik de laatste tijd meer slechte dagen dan gemiddelde dagen en lig ik tot wel 22 uur per dag in bed. Ik kom er alleen uit om te plassen en eten.
Door de ernst van mijn klachten lukte het om een keer per dag tanden te poetsen. Qua gebit ben ik het afgelopen jaar daar nog goed vanaf gekomen. Omdat het nu zo slecht gaat lukt het niet meer om een keer per dag te blijven poetsen. Zo heb ik afgelopen week op maandag avond gepoetst en op donderdagochtend pas weer. En gisteravond ook pas weer.
Het slechte poetsen begint nu z’n tol te eisen. Heb wat kiezen die af beginnen te brokkelen en heb een slecht geurtje uit mn mond door tandsteen en ontstekingen. Ben heel bang om naar de tandarts te gaan, niet omdat ze oordeelt of mij gaat beledigen. Maar omdat het qua gezondheid niet lukt.
Wat kan ik thuis gaan doen wat minimaal inspanning is?
zondag 29 maart 2026 om 18:51
Even relatief offtopic.
Wat TO omschrijft is niet ff gewone vermoeidheid. Ik ben zelf enkele jaren bedgebonden geweest door ziekte, terwijl ik daarvoor 6 keer per week sportte, fulltime werkte, et cetera. En ik kon uiteindelijk niet eens meer mezelf wassen. Naar de wc gaan was een hele exercitie waarvan ik horizontaal moest uitrusten. Simpele dingen als mijn haar kammen waren haast niet te doen. Nu heb ik het geluk dat ik hersteld ben en ik wil dit verhaal niet naar me toe trekken, maar mensen weten gewoon echt niet waar ze het over hebben. Je ligt zeg maar niet voor de lol 22 uur per dag op bed. Het woord 'vermoeidheid' dekt ook eigenlijk totaal de lading niet voor wat ze moet meemaken. Dat is al zwaar genoeg, dus lieve mensen, houd je oordelen lekker voor je.
Dat gezegd hebbende, TO, heb je iemand die voor jou de tandarts kan bellen en dit kan voorleggen? Ik kan me zomaar voorstellen dat er wat te regelen is voor mensen die thuis moeilijk weg kunnen door situaties als die van jou.
Wat TO omschrijft is niet ff gewone vermoeidheid. Ik ben zelf enkele jaren bedgebonden geweest door ziekte, terwijl ik daarvoor 6 keer per week sportte, fulltime werkte, et cetera. En ik kon uiteindelijk niet eens meer mezelf wassen. Naar de wc gaan was een hele exercitie waarvan ik horizontaal moest uitrusten. Simpele dingen als mijn haar kammen waren haast niet te doen. Nu heb ik het geluk dat ik hersteld ben en ik wil dit verhaal niet naar me toe trekken, maar mensen weten gewoon echt niet waar ze het over hebben. Je ligt zeg maar niet voor de lol 22 uur per dag op bed. Het woord 'vermoeidheid' dekt ook eigenlijk totaal de lading niet voor wat ze moet meemaken. Dat is al zwaar genoeg, dus lieve mensen, houd je oordelen lekker voor je.
Dat gezegd hebbende, TO, heb je iemand die voor jou de tandarts kan bellen en dit kan voorleggen? Ik kan me zomaar voorstellen dat er wat te regelen is voor mensen die thuis moeilijk weg kunnen door situaties als die van jou.
zondag 29 maart 2026 om 19:15
zondag 29 maart 2026 om 19:25
Maar dat lost niet de afbrokkelende kiezen etc op. Tips voor tandenpoetsen is fijn, maar als er niet eerst een tandarts naar kijkt worden de problemen alleen maar erger en complexer.
Dus uitzoeken hoe bij een tandarts te komen lijkt me stap 1.
Everything is possible for the one who believes.
zondag 29 maart 2026 om 19:33
Wat extra uitleg kan geen kwaad.
zondag 29 maart 2026 om 19:36
Perio-Aid heeft ook een spoeling zonder chloorhexidine,(of in ieder geval eentje die wel geschikt is voor dagelijks gebruik) want dat mag je inderdaad maar kort gebruiken, ik geloof 2 weken, tenzij een tandarts natuurlijk anders adviseert. Ik heb het een tijdje wat langer moeten gebruiken i.v.m. een ontsteking. Vandaar ook het advies om het met een tandarts te bespreken.NogsteedsSlekire schreef: ↑29-03-2026 17:01Wat een vreselijke situatie, het klinkt mij alsof je nu veel te weinig professionele hulp krijgt, en nu je er zo bij zit zal het ook niet meevallen daar zelf iets aan te doen maar hopelijk kunnen je mantelzorgers aan de noodbel trekken, dit kan niet zo.
Wat betreft je gebit, het is wel een probleem als er ontstekingen zitten, want dat ondermijnt je gehele gezondheid. Periode Aid en andere spoelmiddelen met chloorhexidine mag je niet onbeperkt gebruiken en je krijgt er ook een hele vieze smaak van, ook niet handig nu, je hebt hier ook hulp en advies van een tandarts/mondhygiënist bij nodig.
Ik wens je heel veel sterkte.
Deze dus, ik heb zelf alleen ervaring met de blauwe variant:
https://dentaid.nl/nl/producten/perioai ... ndspoeling
zondag 29 maart 2026 om 20:49
Gelukkig was er maar eentje die zo bot reageerde en die is al meermaals aangesproken. Maar ook één opmerking in die richting is teveel inderdaadastrojenny schreef: ↑29-03-2026 18:51Even relatief offtopic.
zondag 29 maart 2026 om 21:01
https://www.google.com/search?q=tandart ... ent=safari
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 29 maart 2026 om 21:16
Nooit geweten dat een tandarts aan huis ook kan. Heel fijn voor hen die het nodig hebben.
To, ik heb geen tips dan wat al genoemd is.
Lijkt me heel naar/zwaar om niet te kunnen doen wat je wilt.
Heb je wel afleiding?
Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 29 maart 2026 om 22:48
Er wordt een paar keer over de WMO gesproken voor hulp, maar ik denk dat zorg vanuit de ZVW ook passend is nu. Jij of je naasten kunnen gewoon een thuiszorgorganisatie benaderen voor overleg wat er mogelijk is. Al is het 1x p.w. haren wassen op bed bijvoorbeeld, als douchen niet gaat. Of hulp bij tandenpoetsen.
En heel goed dat je een verwijzing voor ergotherapie hebt, dat kan ook echt heel helpend zijn!
En heel goed dat je een verwijzing voor ergotherapie hebt, dat kan ook echt heel helpend zijn!
maandag 30 maart 2026 om 00:38
Holy shit ... Wat heb je toch een simpele zielen op deze aarde....
Bontebok, het zal allemaal best zo zijn dat jij ook ziek bent (geweest) maar laten we nou niet op basis van deze zeer beperkte medische informatie, conclusies trekken over het al dan niet functioneren van TO. Het zou wat zijn, dat jij dit allemaal beter weet dan het hele team wat om TO heen staat...dit soort oordelen horen hier niet thuis. TO gaat er ook niet opeens beter van functioneren. Ze vraagt om praktische tips.
TO, geen ervaring met deze situatie, dus ik schrijf als leek mee, haal er maar uit wat van toepassing is.
- volgens mij zijn er tandartsen die aan huis komen. Dus mondhygiëniste vast ook! Het is sowieso veel makkelijker bij te houden als het een keer heel goed gereinigd wordt. Dan begin je weer met een frisse start. Maar misschien is een behandeling te intensief voor je, dat weet ik natuurlijk niet.
- mondspoeling naast je bed. En een glas om het in te spugen.
- ik weet dat er ook van die wegwerptandenborseltjes bestaan waar al een soort tandpasta in zit
- er zijn landen waar ze hun tanden met een soort stokjes schoonwrijven. Ik heb geen idee of dit geadviseerd wordt, maar het bestaat dus wel. Wellicht is het beter dan niks?
- sommige soorten kauwgom zijn ook goed voor je tanden. Het helpt vast om als je wakker bent, op kauwgom te kauwen.
- bacterieën verzamelen zich o.a op je tong. Als het je lukt om tanden te poetsen aan de wastafel, helpt het ook om je tong goed mee te nemen.
- als je weet dat tandzorg niet goed lukt, helpt het misschien om je tanden dan ook zo min mogelijk te belasten, dus geen drinken met suiker etc. (Misschien doe je dit al)
maandag 30 maart 2026 om 18:28
Wat een boel fijne reacties. Fijn om te lezen dat er iemand bekend is met POTS.
M’n mantelzorgers zijn niet elke dag bij mij, denk wel dat m’n ouders mij zeker zullen helpen met poetsen.
Ik heb gelukkig een hoop afleiding. Naast dat ik echt heel veel uren slaap luister ik ook veel luisterboeken en podcasts. Ik heb een lavalamp en een projector waar ik naar kan kijken. Soms doe ik iets als een kleurboekje kleuren of een eenvoudige serie kijken zoals goede tijden slechte tijden.
Misschien is tandzorg aan huis een optie. Moet wel zeggen dat dat qua belasting een pittig iets is. M’n eigen tandarts mailen durf ik ook nog wel. En als het echt moet en ik moet naar de praktijk dan moet ik na afloop heel lang herstellen en bijkomen dus dat is eigenlijk heel eng.
Ik houd mij ook vast dat er een betere tijd voor mij aan komt. Afgelopen zomer ben ik behoorlijk opgeknapt geweest ten opzichte van de periode daarvoor. Ik heb toen zelfs een tijdje nog 12 uur per week kunnen werken.
Ik heb twee huisartsen. M’n vaste huisarts is 3 dagen per week aan het werk en de andere huisarts neemt zijn patiënten 2 dagen in de week over. Beide huisartsen kennen mn situatie maar die 2e maakt echt het verschil door stappen te zetten en mee te denken.
Misschien dat thuiszorg een goede aanvulling kan zijn. Echter is m’n ervaring dat die eigenlijk nauwelijks tijd hebben voor ADL zoals tandenpoetsen.
De ambulante begeleiding die ik heb helpt voornamelijk met de financiën, administratie en een stukje plannen. Zij doet oprecht hele fijne dingen meestal samen met mij zodat ik nog regie houd.
Laatst zou ik dan een arbeidsdeskundig onderzoek hebben op de locatie van mijn werk. En mede door haar is dit digitaal geweest, bij zo’n afspraak is zij aanwezig en doet ze ook groot deel het woord omdat ik dat niet kan. Grappig feitje over het onderzoek die vrouw vind dat ik voor spoor 2 activiteiten moet gaan doen. Gelukkig is m’n bedrijfsarts heel erg tegen dit advies.
M’n mantelzorgers zijn niet elke dag bij mij, denk wel dat m’n ouders mij zeker zullen helpen met poetsen.
Ik heb gelukkig een hoop afleiding. Naast dat ik echt heel veel uren slaap luister ik ook veel luisterboeken en podcasts. Ik heb een lavalamp en een projector waar ik naar kan kijken. Soms doe ik iets als een kleurboekje kleuren of een eenvoudige serie kijken zoals goede tijden slechte tijden.
Misschien is tandzorg aan huis een optie. Moet wel zeggen dat dat qua belasting een pittig iets is. M’n eigen tandarts mailen durf ik ook nog wel. En als het echt moet en ik moet naar de praktijk dan moet ik na afloop heel lang herstellen en bijkomen dus dat is eigenlijk heel eng.
Ik houd mij ook vast dat er een betere tijd voor mij aan komt. Afgelopen zomer ben ik behoorlijk opgeknapt geweest ten opzichte van de periode daarvoor. Ik heb toen zelfs een tijdje nog 12 uur per week kunnen werken.
Ik heb twee huisartsen. M’n vaste huisarts is 3 dagen per week aan het werk en de andere huisarts neemt zijn patiënten 2 dagen in de week over. Beide huisartsen kennen mn situatie maar die 2e maakt echt het verschil door stappen te zetten en mee te denken.
Misschien dat thuiszorg een goede aanvulling kan zijn. Echter is m’n ervaring dat die eigenlijk nauwelijks tijd hebben voor ADL zoals tandenpoetsen.
De ambulante begeleiding die ik heb helpt voornamelijk met de financiën, administratie en een stukje plannen. Zij doet oprecht hele fijne dingen meestal samen met mij zodat ik nog regie houd.
Laatst zou ik dan een arbeidsdeskundig onderzoek hebben op de locatie van mijn werk. En mede door haar is dit digitaal geweest, bij zo’n afspraak is zij aanwezig en doet ze ook groot deel het woord omdat ik dat niet kan. Grappig feitje over het onderzoek die vrouw vind dat ik voor spoor 2 activiteiten moet gaan doen. Gelukkig is m’n bedrijfsarts heel erg tegen dit advies.
dinsdag 31 maart 2026 om 14:14
dinsdag 31 maart 2026 om 15:15
Je hebt een pb terug (als het goed is).
Het is gewoon bijzonder hoe een arbeidsdeskundige denkt en alle adviezen van de bedrijfsarts negeert in haar advies. Officieel moet ik ook een keer per twee weken naar m’n werk om koffie te drinken.
dinsdag 31 maart 2026 om 15:23
Ook dat koffiedrinken kunnen ze niet vragen hoor, als jij ADL afhankelijk bent, dus niet in staat bent om jezelf te wassen, kleden, voeden en dat soort persoonlijke zorg. Met voeden bedoel ik van je bord naar je mond, anders is het het bereiden van je eten en valt er niet onder.
Vraag hiervoor hulp aan, bij de zorgverzekering, dan staat vast dat je niet ADL zelfstandig bent. De persoonlijke begeleiding die je al hebt, is meer gericht op maatschappelijke ondersteuning. Meedoen in de maatschappij, maar ook niet (verder) in de schulden belanden en dat soort zaken. Dat is blijkbaar (via de WMO) al goed geregeld. Vraag aan die begeleider of zij denkt dat je uitbreiding nodig hebt, bijvoorbeeld dagbesteding en vraag hulp bij het aanvragen van de ADL ondersteuning.
Niet ADL zelfstandig betekent voor de re-integratie "geen benutbare mogelijkheden", dus vrijstelling van alle verplichtingen. Maar dan moet het wel allemaal goed vastliggen.
Oh, en trouwens, heel lang moeten bijkomen, als in meer dan een dag, lijkt me geen optie voor een tandartsbezoek hoor. Probeer of ze mee kunnen denken voor iets minder inspannends.
Vraag hiervoor hulp aan, bij de zorgverzekering, dan staat vast dat je niet ADL zelfstandig bent. De persoonlijke begeleiding die je al hebt, is meer gericht op maatschappelijke ondersteuning. Meedoen in de maatschappij, maar ook niet (verder) in de schulden belanden en dat soort zaken. Dat is blijkbaar (via de WMO) al goed geregeld. Vraag aan die begeleider of zij denkt dat je uitbreiding nodig hebt, bijvoorbeeld dagbesteding en vraag hulp bij het aanvragen van de ADL ondersteuning.
Niet ADL zelfstandig betekent voor de re-integratie "geen benutbare mogelijkheden", dus vrijstelling van alle verplichtingen. Maar dan moet het wel allemaal goed vastliggen.
Oh, en trouwens, heel lang moeten bijkomen, als in meer dan een dag, lijkt me geen optie voor een tandartsbezoek hoor. Probeer of ze mee kunnen denken voor iets minder inspannends.
dinsdag 31 maart 2026 om 19:19
De tijden zijn krap, maar als het goed is wel afgepast op wat er moet gebeuren. En wat er moet gebeuren wordt met jou afgesproken, afhankelijk van wat voor jou belangrijk is. Ik zou me bij jou een zorgvraag voor kunnen stellen van 1x per dag tandenpoetsen en opfrissen (op de dagen dat er geen mantelzorger komt) + 1 x per week haren wassen.anoniem_pje_x schreef: ↑30-03-2026 18:28
Er is dan niet elke dag zorg nodig en niet zo lang. En het kan ook in de middag waardoor de kans groter is dat er ruimte voor is..
Een gesprek met een wijkverpleegkundige kan altijd om te zien wat er mogelijk is!
dinsdag 31 maart 2026 om 19:28
Misschien heb je er iets aan. Toen mijn zoon op zijn dieptepunt van de POTS zat, was het ook een heel karwei hem in de auto te krijgen voor oa een ziekenhuisbezoek. Wat hem enigzins hielp waren oordoppen en ogen dicht/oogmasker op (en emmer erbij, maar weet niet of jij ook misselijk bent). Dat scheelde in de hoeveelheid prikkels. Radio uit, rustig rijden, buiten de spits.
donderdag 9 april 2026 om 22:14
Er is nu thuiszorg opgestart in samenspraak met mantelzorgers en de huisarts.
Het plan voor nu is 1 keer per dag tandenpoetsen, haren borstelen, wassen en schone kleren aantrekken. Afgesproken dat ze niet voor 10:00 in de ochtend komen omdat ik dan niet wakker genoeg ben. Daarnaast helpen ze twee keer per week met douchen.
Er is door de huisarts een groot bloedonderzoek aangevraagd, bloedafname word volgende week aan huis gedaan. Hij wil toch zeker controleren of er echt niks over het hoofd gezien word. In maart is mijn kalium bijvoorbeeld erg laag geweest waar niemand op gereageerd heeft vanuit het ziekenhuis.
Er is contact geweest met de tandartsenpraktijk waar ik patiënt ben. Het plan is best simpel, de mondhygiënist komt op huisbezoek en kan met handinstrumenten en een beetje improviseren tandsteen verwijderen. Daarnaast kan ze een grotere inschatting maken wat er verder aan mondzorg nodig is.
Hiervoor moet er of een tandarts aan huis komen. Of ik moet naar de praktijk. En de andere optie is een narcose behandeling in het ziekenhuis. Als het enigszins meevalt en het is in 1 tandarts bezoek te doen dan vertrouw ik m’n eigen tandarts het beste. Als er veel gedaan moet worden geeft mijn voorkeur de narcose. Dat heeft er ook mee te maken dat mijn prikkel verwerking stuk is.
Het plan voor nu is 1 keer per dag tandenpoetsen, haren borstelen, wassen en schone kleren aantrekken. Afgesproken dat ze niet voor 10:00 in de ochtend komen omdat ik dan niet wakker genoeg ben. Daarnaast helpen ze twee keer per week met douchen.
Er is door de huisarts een groot bloedonderzoek aangevraagd, bloedafname word volgende week aan huis gedaan. Hij wil toch zeker controleren of er echt niks over het hoofd gezien word. In maart is mijn kalium bijvoorbeeld erg laag geweest waar niemand op gereageerd heeft vanuit het ziekenhuis.
Er is contact geweest met de tandartsenpraktijk waar ik patiënt ben. Het plan is best simpel, de mondhygiënist komt op huisbezoek en kan met handinstrumenten en een beetje improviseren tandsteen verwijderen. Daarnaast kan ze een grotere inschatting maken wat er verder aan mondzorg nodig is.
Hiervoor moet er of een tandarts aan huis komen. Of ik moet naar de praktijk. En de andere optie is een narcose behandeling in het ziekenhuis. Als het enigszins meevalt en het is in 1 tandarts bezoek te doen dan vertrouw ik m’n eigen tandarts het beste. Als er veel gedaan moet worden geeft mijn voorkeur de narcose. Dat heeft er ook mee te maken dat mijn prikkel verwerking stuk is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in