Gezondheid alle pijlers

Sinds ik tongschraper gebruik stinken anderen uit hun mond

06-12-2012 15:53 86 berichten
Sinds twee weken besteed ik extra aandacht aan mijn mondhygiëne, nadat ik had gelezen dat mondhygiëne een vrij grote invloed heeft op de algemene gezondheid. Zo hebben mensen met een slechte mondhygiëne een veel grotere kans op hartaandoeningen etc.

Dus ik ben aan het flossen geslagen en gebruik nu ook een tongschraper. Die tongschraper is heel fijn; ik proef mijn eten zelfs beter en heb voor mijn gevoel een frisse smaak in mijn mond.

Alleen: ik ruik nu veel sneller dat anderen een slechte adem hebben. Ook bij mensen bij wie mij dat nooit eerder was opgevallen. Zo net ook weer, een jonge vrouw met - excusez le mot - een putluchtadem...Nooit eerder gemerkt.

Is dit herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
quote:mow1986 schreef op 09 december 2012 @ 09:16:

Poets mijn tong zelden en wist niet dat het bestond een tongschraper.Nooit advies gehad van de mondhygiëniste? Ik wel. Bij verandering van praktijk moest ik vorig jaar al mijn spulletjes meenemen en kreeg ik advies. Welke borstel, stokers, tongschraper, tandpasta.
quote:Frizzy schreef op 06 december 2012 @ 18:18:

Ik heb meteen ook het gevoel dat ik het NU moet hebben hè?

Ik heb precies hetzelfde. Na eerste berichten: ik poets mijn tong altijd . Na de posts die tongschraper beter vinden: oh, dus da's toch beter? En dan: shit, ik wil het NU uitproberen! Denk ik de hele tijd een frisse tong te hebben, is dat misschien helemaal niet zo!
Anne! Ik gebruik een oude pincet die ik dwars houd.
Is dat dan een plastic pincet, of overleeft je tong zo'n metalen geval?
Metaal. Steek mijn tong ver uit, plaats hem zo ver mogelijk naar achteren en trek hem naar voren. Doet niet pijn ofzo.
Aha ok. Zal eens proberen met een niet-oude pincet dan .
Ik heb zo'n model. Niet echt een optie dus.

Schrapen jullie 1 of 2 keer p/dag?
quote:Frizzy schreef op 10 december 2012 @ 20:11:

Schrapen jullie 1 of 2 keer p/dag?

als je er aan gewend bent dan voelt het niet meer fijn als je niet geschraapt hebt, het smaakt dan niet zo fris.

Dus ik schraap altijd 's ochtends en 's avonds, maar ook wel eens tussendoor.

Eigenlijk altijd als ik mijn tanden poets.
Ik floss ook maar weer.
Ik schraap alleen 's avonds.

Tandenstokers (mits goed gebruikt) zijn trouwens effectiever dan floss.
Flossen doet bij mij altijd zo pijn. Hebben jullie dat niet?
Ja maar dan stoker ik mijn kronen los. Helaas. Ik haat flossen.
quote:geheimtaal schreef op 10 december 2012 @ 21:43:

Flossen doet bij mij altijd zo pijn. Hebben jullie dat niet?

Als je het goed doet, doet het geen pijn.

Maar de techniek is nog niet zo makkelijk.

Kun je uitleggen hoe jij het aanpakt?
Oke, hier komt ook een tongschraper op het lijstje
Het Viva forum is papaja.
quote:Frizzy schreef op 10 december 2012 @ 21:44:

Ja maar dan stoker ik mijn kronen los. Helaas. Ik haat flossen.

Er zijn ook héééle dunne stokers.

Kan me bijna niet voorstellen dat je kronen daarvan losgaan.

Of heeft je tandarts stokers afgeraden?
quote:Lotte35 schreef op 10 december 2012 @ 21:48:

[...]

Als je het goed doet, doet het geen pijn.

Maar de techniek is nog niet zo makkelijk.

Kun je uitleggen hoe jij het aanpakt?

Flosdraadje om twee vingers gewonden, draadje tussen je tanden, helemaal omhoog doen, dan zigzaggen naar beneden en langs de rand van je tanden naar beneden.

Ik gebruik geen tonhschraper. Ik poets mijn tanden, poets mijn tong en gebruik mondwater.
quote:geheimtaal schreef op 10 december 2012 @ 21:51:

Flosdraadje om twee vingers gewonden, draadje tussen je tanden, helemaal omhoog doen, dan zigzaggen naar beneden en langs de rand van je tanden naar beneden.

Klinkt op zich wel oké.

Misschien schiet je door, als je de draad tussen het contactpunt doorhaalt? Dat kan pijn doen.

Hier nog wat meer info.
quote:Lotte35 schreef op 10 december 2012 @ 21:55:

[...]

Klinkt op zich wel oké.

Misschien schiet je door, als je de draad tussen het contactpunt doorhaalt? Dat kan pijn doen.

Hier nog wat meer info.Ja er staat dat het bloeden kan in het begin. Heb ik ook altijd en dan stop ik. Misschien maar eens doorzetten
quote:geheimtaal schreef op 10 december 2012 @ 21:59:

Ja er staat dat het bloeden kan in het begin. Heb ik ook altijd en dan stop ik. Misschien maar eens doorzetten

Nou....., dat ligt eraan wat de oorzaak is van dat bloeden.

Als het komt doordat je tandvlees ontstoken is, moet je inderdaad voorzichtig doorzetten.

Als het komt doordat het flossdraad je tandvlees te hard raakt, moet je zeker níet doorzetten. Het verkeerd gebruiken van flossdraad kan je tandvlees echt beschadigen.
quote:Lotte35 schreef op 10 december 2012 @ 22:04:

[...]

Nou....., dat ligt eraan wat de oorzaak is van dat bloeden.

Als het komt doordat je tandvlees ontstoken is, moet je inderdaad voorzichtig doorzetten.

Als het komt doordat het flossdraad je tandvlees te hard raakt, moet je zeker níet doorzetten. Het verkeerd gebruiken van flossdraad kan je tandvlees echt beschadigen.

Ik zal het draadje in het vervolg heel voorzichtig omhoog doen. Misschien dat ik het te hard doen, weet het niet.

Gebruik jij ook mondwater?
Hoe bevalt het tongschrapen voor de nieuwe tongschrapers?? Aangezien ik er nu ook geen een kan kopen ga ik nog maar even wat research doen
@Frizzy,

Ik schraap net als Mamsky meerdere keren per dag.

@Geheimtaal

Mondwater is alleen goed als je alcoholvrije gebruikt.
quote:geheimtaal schreef op 10 december 2012 @ 22:05:

Ik zal het draadje in het vervolg heel voorzichtig omhoog doen. Misschien dat ik het te hard doen, weet het niet.

Gebruik jij ook mondwater?

Je moet het draadje inderdaad een beetje tegenhouden, je schiet snel door.

Ik gebruik mondwater, maar in principe voegt mondwater niet zo gek veel toe. Het is lekker fris, maar ook niet meer dan dat. Het haalt geen plaque weg, dus als je niet goed poetst, heeft spoelen ook geen zin. En als je wel goed poetst, hoeft spoelen eigenlijk niet meer.

Maar lekker fris is het wel.

Gebruik wel mondwater zonder alcohol.

Alcohol is nogal agressief voor je slijmvliezen.
quote:Lizzl schreef op 10 december 2012 @ 22:09:

@Frizzy,

Ik schraap net als Mamsky meerdere keren per dag.

@Geheimtaal

Mondwater is alleen goed als je alcoholvrije gebruikt.

Juist niet. Mij is verteld dat je juist met alcohol moet gebruiken. Goedkopere hebben geen alcohol waardoor ze minder goed zijn.

Waarom juist geen alcohol?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven