Gezondheid alle pijlers

Slaapmedicatie werkt niet

06-12-2012 10:22 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al meerdere jaren (in- en door-)slaapproblemen.

Afgelopen week heb ik voor het eerst slaapmedicatie gebruikt en voor 2 nachten Temazepam 10mg ingenomen.

De eerste nacht ging het in slapen lastig, duurde erg lang. Ik werd snacht wakker door een nachtmerrie en werd uiteindelijk 9:30 wakker. Ik heb mij de rest van de dag vrij beroerd(spierpijn, hoofdpijn) gevoeld.

De tweede nacht sliep ik snel in en ben ik vanaf 2u wakker gebleven na een nachtmerrie. De rest van de dag voelde ik mij wat suf.

Ik heb de huisarst gebeld, maar werd door de assistente niet doorverwezen. Ik heb mijn verhaal aan haar uitgelegd. Waarop zij aangaf dat als de slaapmedicatie niet helpt, het onrust in het lichaam zelf is. Ik ga al meer dan een half jaar naar een hulpverlener toe. Dus ik ben al wel bezig. Daarnaast kan ik de spanningen die ik heb wel verklaren, maar met een paar gesprekken worden deze niet verholpen. Het was juist de opzet dat mij een paar dagen goede slaap werd gegund, waardoor ik iets meer energie heb om alles aan te kunnen.

Nu vraag ik mij af wat jullie ervaring is met slaapmedicatie en of het echt zo is. Dat als slaapmedicatie niet helpt je problemen/ spanningen de oorzaak zijn.
Slaapcursus Teleac

Deze cursus heb ik gevolgd. Hij is vrij uitgebreid maar heeft mij prima geholpen! Ik sliep gemiddeld maar 4 uur per nacht maar dankzij deze cursus sliep ik uiteindelijk weer normaal.

Mocht het je zo niet lukken, dan zou ik persoonlijke begeleiding aanvragen. Blijf niet doormodderen!

Ik heb in het verleden ook incidenteel slaapmedicatie gebruikt en dat werkte naar behoren. Maar het is niet geschikt voor langdurig gebruik

Medicatiewijzer
anoniem_12299 wijzigde dit bericht op 06-12-2012 11:30
Reden: extra info over medicatie
% gewijzigd
quote:wazig schreef op 06 december 2012 @ 11:15:

Frizzy, ik heb periodes gehad dat ik helemaal niet sliep, hooguit 1 uurtje.

Ik ging dan overdag dus werken en savonds nog hardlopen. of als ik smiddags vrij was, hardlopen. En vooral niet stilzitten en mijzelf moe maken.

Ik lig dus moe op bed,maar mijn hartslag kalmeert niet als ik op bed lig.

Vanaf het moment dat ik minder sportte, ging het slapen ietswat beter.

Ik werk onregelmatig, dus op vaste tijden op en uit bed gaat lastig. Daar kan ik geen ritme in bouwen.

Je kan je lijf wel heel moe maken maar het gaat natuurlijk om rust in je hoofd.

Ikzelf moet altijd heel goed afbouwen voor ik ga slapen: laptop en andere schermen uit, uitgebreid douchen en een boek lezen bijvoorbeeld.
Melatonine heeft ook enkel de kans te werken in een hoge dosering. Deze is niet in de drogist te krijgen waar de alleen lage doseringen worden verkocht, maar enkel op recept.
Jesper, bedankt voor de zelfhulpcursus . Mijn score bij opdracht 1 (depressietest) is megahoog. Maar goed, de huisarts weet dat ik depressief ben als reactie op mijn aandoening(waar ik liever vaag over blijf) en wil mij ook geen AD(of iets anders) geven.

Maar ondanks dat lijkt me de zelfhulpcursus altijd waard om te kijken wat het doet. met name als ik geen andere medicatie, hulp oid kan krijgen.
Frizzy, daar heb je ook wel gelijk in. Ik ben altijd erg bezig geweest om mijzelf meer moe te maken.

Dus wat afbouwen betreft kan ik vast het een en ander nog aanpassen.
quote:wazig schreef op 06 december 2012 @ 10:52:

Bedankt voor de info tjongetjone.

De spanningen en angsten zijn echter wel te herleiden, maar zou wel fijn zijn als deze enigzins weggenomen konden worden.

Had zo gehoopt om eindelijk een keer te kunnen slapen, maar helaas....

Ik hoop iig snel op een oplossing.

Bij mij zijn ze ook te herleiden maar niet op korte termijn weg te nemen of op te lossen.

De huisarts vertelde me laatst dat hij te weinig kennis had over dit soort medicatie en doelde hierbij ook op huisartsen in het algemeen.

Ik moest eigenlijk mn medicatie weer laten doen door een psychiater.

En ja, alprazolam kan wel verslavend werken (bij mij gelukkig niet, ben niet verslavingsgevoelig gelukkig) maar om je er voor een aantal nachten erdoor te slepen zo af en aan misschien fijn.
quote:Canoura schreef op 06 december 2012 @ 10:32:

[...]

Want slapen met temazepam is een drama! Ik werd er moeier wakker van dan zonder bah!

Dan kun je beter oxacepam nemen.

In ieder geval heel veel sterkte! Want niet slapen is gewoon killingHet ís geen drama, jij hebt het helaas zo ervaren. voor veel mensen werkt temazepam wél prima. En advies geven over andere medicatie lijkt me al helemaal onnodig. De werking van oxazepam is anders en je bent geen arts, dus bepalen 'dat ze beter dat kan nemen' kan je helemaal niet.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:Gamayun schreef op 06 december 2012 @ 12:00:

[...]

Het ís geen drama, jij hebt het helaas zo ervaren. voor veel mensen werkt temazepam wél prima. En advies geven over andere medicatie lijkt me al helemaal onnodig. De werking van oxazepam is anders en je bent geen arts, dus bepalen 'dat ze beter dat kan nemen' kan je helemaal niet.Jij wel?
Bel die assistente terug en maak een afspraak met je huisarts. Als voorgeschreven medicatie niet of onvoldoende werkt is het beter dat met een arts te bespreken dan zelf aan te klooien.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:Marla_Singer schreef op 06 december 2012 @ 12:03:

[...]

Jij wel?

Nee, maar het is 1) een feit dat het voor veel mensen wel prima werkt (dus roepen dat het troep is is onzin), en 2) een feit dat het een ander medicijn is en dús een andere werking heeft.

Welke werking precies en wat je moet doen als de medicatie bij jou niet aanslaat, daarvoor moet je naar 'n arts.

En niet de adviezen van een Viva forumster opvolgen die stelt dat temazepam sowieso nooit werkt en ze beter oxazepammetjes kan gaan scoren.
quote:Gamayun schreef op 06 december 2012 @ 12:06:

[...]

Nee, maar het is 1) een feit dat het voor veel mensen wel prima werkt (dus roepen dat het troep is is onzin), en 2) een feit dat het een ander medicijn is en dús een andere werking heeft.

Welke werking precies en wat je moet doen als de medicatie bij jou niet aanslaat, daarvoor moet je naar 'n arts.

En niet de adviezen van een Viva forumster opvolgen die stelt dat temazepam sowieso nooit werkt en ze beter oxazepammetjes kan gaan scoren.

Goed, je hebt een punt. Zolang iedereen heel nadrukkelijk "maar dat is mijn ervaring" zou toevoegen achter elke zin, is het een OK topic. Maar de grenslijn is heel vaag wat dat betreft.

Ik twijfel ook of dit topic binnen de huisregels blijft.
Precies, als ze gewoon schrijft 'helaas werkte het bij mij ook niet, ik had persoonlijk meer baat bij oxazepam' heb je al een heel andere boodschap.

Dingen uit bijsluiter noteren, of dingen over werking vertellen, het mag allemaal lijkt me. Maar zo stellig roepen dat je middel X of Y maar moet gaan halen, dat gaat me echt 'n brug te ver.

Persoonlijke noot, mijn slaapproblemen bestaan uit 'niet in slaap kunnen vallen' en bij mij werkt temazepam wel om in slaap te vallen.

Maar ja, daar heeft TO niets aan want bij haar werkt 't niet. Naar de voorschrijvend arts dus.
Melatomine is in de vrije verkoop (in Nederland) erg licht; en je moet het op de geode manier innemen...
Melatonine is geen slaapmedicatie maar een hormoon. Het maakt je niet rustiger als je onrustig bent.

Temazepam heb ik nooit gebruikt. Ik gebruik bij slaapproblemen temesta en dat werkt en werkte bij mij heel goed. Ben elukkig ook niet verslavingsgevoelig. Oxazepam was voor mij ook te licht.

(dit is mijn mening .... Ik ben geen arts )
quote:GiB schreef op 06 december 2012 @ 12:17:

Melatomine is in de vrije verkoop (in Nederland) erg licht; en je moet het op de geode manier innemen...Klopt, daar test een slaapcentrum ook op zodat je ook mee krijgt welk tijdstip je het moet innemen en dat is persoonlijk. Afstemmen in tijdstip en dosis is heel belangrijk.
quote:pianopiano schreef op 06 december 2012 @ 10:26:

Zo'n assistente heeft er echt geen verstand van...

Niet eens. Ik ben zelf assistente en dat deze assistente van TO nou toevallig met een stom antwoord is gekomen, betekent nog niet dat we nergens verstand van hebben!

Gewoon weer bellen TO. En vragen om een afspraak met de huisarts omdat je nog met vragen zit.
Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik het het best via de therapeut speel, aangezien het mijn kans vergoot dat ik andere medicatie krijg.
Bij mij werkt niets. Ik zit af en toe in de piekermodus, en geen enkele slaapmedicatie helpt daartegen: geen oxazepam, geen melatonine of wat dan ook.

Ik slaap prima in, maar word om drie uur wakker. Wat mij wel helpt, is het afspelen van ontspannende muziek. Die overstemt het gepieker, en ik val weer in slaap.
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 06 december 2012 @ 12:32:

[...]

Niet eens. Ik ben zelf assistente en dat deze assistente van TO nou toevallig met een stom antwoord is gekomen, betekent nog niet dat we nergens verstand van hebben!

Gewoon weer bellen TO. En vragen om een afspraak met de huisarts omdat je nog met vragen zit.Assistentes zullen best verstand van bepaade zaken hebben, maar voor mij is een assistente geen arts en ook geen apotheker. En dus zeker niet per definitie deskundig op dit gebied.
Ik heb een half jaar geleden een paar weken helemaal niets geslapen. Dus ook niet een uurtje per nacht ofzo, maar helemaal niets. Ik was echt gesloopt en kon bijna niets meer. Overdag sliep ik ook niet, ik was continu wakker. Temazepam en Zolpidem (ik denk dat ik het verkeerd schrijf) hielpen niet. Daarna heb ik Seroquel gekregen. En dan in de laagste dosering, 25 mg. Dit werkte gelukkig wel.

Ik begrijp dat de meesten tegen medicatie zijn. Dat ben ik in principe ook. Maar ik had geen keuze meer, ik ging er echt bijna aan onderdoor, aan het niet slapen.
Ik zit vele nachten na een sneu aantal uurtjes slaap al om een uur of 4 achter de pc en ga vaak maar vast aan het werk. Omdat ik vaak thuis werk, kan ik daarna dan nog een paar uurtjes gaan slapen, als dat al lukt.

Alle soorten pammen werken bij mij nauwelijks, alleen in belachelijk hoge doseringen en dat is niet slim en ook niet fijn.

Ik heb me er dus maar bij neergelegd. Op een gegeven moment word ik door slaapgebrek zo zweverig en daas, dat ik kan slapen, maar van een regelmatig slaappatroon is niet echt sprake. Het zij zo. Heel soms neem ik wel eens wat temazepam, maar dat is meer voor het idee.

Alprazolam (oftewel Xanax) heb ik definitief afgezworen, want ik word er ontzettend depressief van. Dan maar wakker!
Dan maar wakker, dat kun je denken als je een paar uurtjes kunt slapen. Maar niet als je helemaal niets kunt slapen... Dat houd je gewoon niet lang vol.

Mijn huisarts zegt: medicijnen zijn ongezond, maar niet slapen is nog veel slechter voor een mens.
pfff
Temazepam 10 mg is een vrij lage dosis en zoals gezegd een inslaapmiddel en geen doorslaapmiddel. Overleg met huisarts zou ook mijn advies zijn.

De kern tot goed slapen is toch voornamelijk 'ontspannen'.

Een aantal hulpmiddelen hebben mij in het verleden goed geholpen:

1 meditatie/mindfullness oefeningen. Google en je vind ze ook online.

http://www.nouddehaas.nl/ ... loads/aandachtsoefeningen

2 ademhalingsoefeningen. Gerelateerd aan puntje 1 maar geen zweverig gedoe nodig. Door langer uit te ademhalen dan in te ademen verandert het koolzuurgehalte in je lichaam wat zorgt voor ontspanning. Dus 2 tellen inademen, 4 tellen uit bijvoorbeeld.

http://www.youtube.com/watch?v=2Ek7Rn_ZLP0

3 daglicht. S ochtens vroeg naar buiten helpt met biologische klok. Niet fanatiek sporten maar stukje wandelen
En Wazig, heb je afgelopen weekend nog redelijk kunnen slapen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven