Gezondheid alle pijlers

Spiraal eruit

15-09-2017 12:37 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag belde ik de huisarts , of mijn mirenaspiraaltje eruit gehaald kon worden. Assistent vroeg aan mij wat is de rede ? Uhm .. vind het al behoorlijk vervelend dat je alles aan de assistent moet uitleggen in de eerste plaats . Hij moet er gewoon uit zei ik. Ja dat doen we niet zomaar zei ze.. ik zeg luister sinds de dag dat mijn spiraal er in zit is er nog geen dag geweest dat ik niet gehuild heb zonder rede en dat ik geen ruzie zocht met mijn man om onzin dingen.. assistent zei daarop dat het niet door me spiraal kwam dat ik me depressief voel maar dat er een andere oorzaak zou zijn?? Nu moet ik eerst op gesprek komen en dan zouden ze later kijken of de spiraal er uit kon.. heb er mee ingestemd maar nu denk ik : ja daag het is mijn lichaam heb ik geen rechten dan om daar over te beslissen ?? Wat zouden jullie doen? Ben in staat om nu terug te bellen en te zeggen hij gaat er uit en hoeft geen gesprek . Of wat is de proceduren daarvoor ? Moet je altijd eerst een gesprek?
Groetjes Kippie2610
Nee, gewoon eruit laten halen. Dat beslist de assistent niet. Wat een onzin.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Ga nou maar gewoon even met de huisarts praten
Ik zou gewoon op gesprek gaan en de huisarts verzoeken (dwingend) het spiraal er uit te halen.
Ik zou van zoiets pislink worden.

Om het simpele principe:
Het is mijn lichaam, dus ik bepaal.
lilalinda schreef:
15-09-2017 12:42
Ga nou maar gewoon even met de huisarts praten
Klachten zijn begonnen na plaatsing spiraal en heb geen zin dat ze er Dalijk een drama van maken of dingen achter me down stemming zoeken want die rede is er niet .. na alle verhalen die ik over de mirena heb gehoord en met mijn stemming/gedrag is 1+1 ,2 voor mij
SaveAngie schreef:
15-09-2017 12:42
Nee, gewoon eruit laten halen. Dat beslist de assistent niet. Wat een onzin.
Ja dat dacht ik idd ook, omdat ze meteen stellig zei het ligt niet aan die spiraal had ik zoiets van Uhm ... thuis en op het werk loopt het verder prima behalve mezelf met mijn stemming kan ik niemand anders de oorzaak geven van mijn huilbuien de laatste tijd
shisha schreef:
15-09-2017 12:50
Ik zou van zoiets pislink worden.

Om het simpele principe:
Het is mijn lichaam, dus ik bepaal.
Inderdaad.
En eventueel in overleg met de dokter en zeker niet met de assistente.
Ga naar de huisarts en laat dat spiraaltje er zonder opgaaf van reden uithalen. Het is jouw lichaam, daar heeft die assistente verder weinig over te zeggen lijkt me. Die zou aan mij echt een verkeerde gehad hebben ;-D
Ik had ook erg last van de Mirena spiraal. En ik hoor het vaker.
Het maakt niet uit wat jouw redenen zijn, als je het eruit wilt dan moet dat ding eruit.
Als dan daarna blijkt dat het misschien toch misschien niet aan de spiraal ligt, dan zou je hem weer pas met een gerust hart weer terug kunnen gaan plaatsen, lijkt mij.

Maar tot die tijd zou ik er toch geen vrede meer mee kunnen hebben.
Als die gedachte eenmaal in mijn hoofd zou zitten dan is die er niet zomaar uit bij mij, ook niet door een gesprekje met de huisarts.

Daarna moet je toch weer terug naar huis, met je eigen gedachten en met je eigen gevoel en de huisarts zit niet de hele tijd je handje vast te houden zodra je je niet goed voelt, dus altijd opkomen voor jezelf vind ik.

Maar misschien dat het gewoon aan die assistente lag en dat de huisarts verder helemaal niet moeilijk doet.
Misschien een standaardprocedure van vragen en misschien ook wel om extra werk en kosten te besparen dat ze je ervan proberen te overtuigen dat het best kan blijven zitten en zo.
het kan aan mijn prima ervaring met assistentes liggen. Maar het kan zomaar zijn. Dat het een patiënt is, die al bekend is bij de praktijk.
Of, dat de spiraal er echt net in zit
etc etc

Ik vind het een goed idee, dat TO even met de arts praat, wat mij betreft wijs besluit van de assistente
Ik zou dit even terugkoppelen naar de huisarts. Dat je begrijpt dat de assistente vraagt naar de reden van het consult, maar dat het een beetje vreemd is als de assistente zo verregaande conclusies trekt, zo even aan de telefoon.

En dan vragen of de spiraal eruit kan, liefst zo snel mogelijk.

In het farmacotherapeutisch kompas staat depressiviteit trouwens gewoon bij de vaak voorkomende bijwerkingen. Dus hoe de assistente erbij komt dat het niet aan je mirena kan liggen, is me een raadsel.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
lilalinda schreef:
15-09-2017 12:57
het kan aan mijn prima ervaring met assistentes liggen. Maar het kan zomaar zijn. Dat het een patiënt is, die al bekend is bij de praktijk.
etc etc

Ik vind het een goed idee, dat TO even met de arts praat, wat mij betreft wijs besluit van de assistente
Dus moet de assistente gewoon een afspraak met de dokter inplannen voor TO, dan is het aan de dokter en TO om een verstandige keuze te maken. Eentje waarin TO nog altijd het laatste woord heeft over haar lichaam. Het is totaal ongepast dat de assistente haar mening geeft en aan TO verkondigd dat haar klachten niet kunnen komen door de spiraal.
SaveAngie schreef:
15-09-2017 13:00
Dus moet de assistente gewoon een afspraak met de dokter inplannen voor TO, dan is het aan de dokter en TO om een verstandige keuze te maken. Eentje waarin TO nog altijd het laatste woord heeft over haar lichaam. Het is totaal ongepast dat de assistente haar mening geeft en aan TO verkondigd dat haar klachten niet kunnen komen door de spiraal.

Precies.

Dat er eerst een gesprek ingepland wordt, staat daar los van. Dát heeft de assistente goed gedaan. Maar dit soort medische conclusies trekken, dat is voorbehouden aan artsen. Niet voor niets, want de assistente heeft het gewoon nog bij het verkeerde eind ook.
lilalinda schreef:
15-09-2017 12:57
etc etc

Je hebt hier wel een punt ja.

Ik zou pissig worden omdat de assistente wel even besluit wat er wel of niet met mijn lichaam gebeurt, maar je hebt gelijk dat wij het verdere verhaal van TO niet kennen.
Heel herkenbaar!

Ik had met de pil ook al dat ik niet te genieten was en schommelingen in gewicht. Toen bij de huisarts gevraagd om een koper spiraal en zij hebben mij omgepraat om een mirena te nemen. Heeft een week gezeten. In die week was ik depressief, verdrietig en kwam 5 kilo aan in een week tijd. Heb hem eruit laten halen. Was in mijn geval geen probleem maar ze verklaarden me wel voor gek omdat het nooit zo kon zijn dat die 'symptomen' alleen van dat spiraal kwamen. Ik weet wel beter en wil niks hormonaals meer.

Ik vind dat als jij hem eruit wil laten halen dat zij dat gewoon verplicht zijn te doen. Snap wel dat ze zeggen dat je het even aan moet kijken maar als ze het mij geweigerd hadden op dat moment had ik er ook ruzie om gemaakt
SaveAngie schreef:
dat kan hoor
(ik doe ook maar aannames, afgaande op de toon in het OT)

Maar de assistente heeft ook een filterende rol
SaveAngie schreef:
Heb hem sinds april 2016 en kom verder nooit bij de huisarts voor iets. Dus vond daarom al vreemd dat ze idd meteen een conclusie trekt .. ivm met werken en oppas voor kids regelen heb ik weinig zin om 2 keer naar de arts te moeten . Eerst voor het gesprek en later in die week zou die er echt wel uit mogen zei ze... omdat ik meteen weer in een huilbui schoot ( waar ik knettergek van word) zei ik ja maar later dacht ik Huh waarom gesprek ??
lilalinda schreef:
15-09-2017 13:04
dat kan hoor
(ik doe ook maar aannames, afgaande op de toon in het OT)

Maar de assistente heeft ook een filterende rol
Ik heb prima ervaring met mijn doktersassistenten. En snap heel goed dat ze soms doorvragen.
Ik vind dat ze in To's geval buiten haar boekje is gegaan. Ze moet filteren, geen diagnose stellen en zeker geen mening verkondigen.
shisha schreef:
15-09-2017 12:56
Als dan daarna blijkt dat het misschien toch misschien niet aan de spiraal ligt, dan zou je hem weer pas met een gerust hart weer terug kunnen gaan plaatsen, lijkt mij.

Maar tot die tijd zou ik er toch geen vrede meer mee kunnen hebben.
Als die gedachte eenmaal in mijn hoofd zou zitten dan is die er niet zomaar uit bij mij, ook niet door een gesprekje met de huisarts.

Daarna moet je toch weer terug naar huis, met je eigen gedachten en met je eigen gevoel en de huisarts zit niet de hele tijd je handje vast te houden zodra je je niet goed voelt, dus altijd opkomen voor jezelf vind ik.

Maar misschien dat het gewoon aan die assistente lag en dat de huisarts verder helemaal niet moeilijk doet.
Misschien een standaardprocedure van vragen en misschien ook wel om extra werk en kosten te besparen dat ze je ervan proberen te overtuigen dat het best kan blijven zitten en zo.
Idd dit! En na alle verhalen die allemaal zo overeenstemmend zijn omtrent de mirena is de kans klein dat er een andere oorzaak is . Maar wil me altijd te bescheiden op stellen denk ik maar bel na hun overleg gewoon terug om te zeggen dat het gesprek niet hoeft en hij er uit moet.. als ik zei ik wil een 3e kind was het nooit een probleem geweest 🤔 ...
Bel even terug en vraag of de afspraak die nu ingepland staat omgezet kan worden in een telefonisch consult. Dan heb je wel het gesprek met de arts (wat me in het kader van zorgvuldigheid geen vreemde stap lijkt om eerst te zetten), maar dan hoef je er niet fysiek heen.

Bij de arts geef je dan gewoon je klachten aan en zeg je dat je hoe dan ook (dus ook als het niet aantoonbaar aan de mirena ligt) de spiraal verwijderd wil hebben. En dan maak je daar een fysieke afspraak voor.
Kippie2610 schreef:
15-09-2017 13:05
Heb hem sinds april 2016 en kom verder nooit bij de huisarts voor iets. Dus vond daarom al vreemd dat ze idd meteen een conclusie trekt .. ivm met werken en oppas voor kids regelen heb ik weinig zin om 2 keer naar de arts te moeten . Eerst voor het gesprek en later in die week zou die er echt wel uit mogen zei ze... omdat ik meteen weer in een huilbui schoot ( waar ik knettergek van word) zei ik ja maar later dacht ik Huh waarom gesprek ??
Terugbellen en de afspraak zo maken dat de spiraal eruit kan zonder verdere discussie.
Ik zou er ook geen twee keer tijd voor willen plannen hoor.
Of je belt terug, geeft aan dat je de spiraal hoe dan ook verwijderd wil hebben en vraagt daar alsnog een directe afspraak voor. Misschien dat je die ook gewoon krijgt. Maar als niet, dan kun je op dat moment alsnog aangeven dat je een telefonisch consult wil.
Wat SaveAngie zegt dus. ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven