Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Ik heb altijd veel hardgelopen. 3 keer per week 10 km ongeveer. Dat was voor ik Nico herontdekte helaas

Ik ben dan ook zeker van plan dat weer op te gaan pakken. Mijn conditie is momenteel echt om te huilen zo slecht.

Niet roken bevalt echt goed, en ik heb nog geen behoefte gehad aan een peukje vandaag. Ik bruis van de energie, en ik héb al adhd kan je nagaan, hahahaha
Shoppen: http://www.champix.nl/sit ... s/Veelgesteldevragen.aspx

hier staat het precies uitgelegd.

'tot einde behandeling' = na min. een maand of 3, soms 4. Dat voel je vanzlf wel aan.
Computer says nooooo
Even Off Topic en ook weer niet: mag ik even iedereen hier (ja ook jou dus!!) van een zeer welgemeend compliment voorzien?

Waarom? Nou, iedere keer weet dit topic toch weer bovenaan de lijst te verschijnen bij Gezondheid.

Soms zie je nieuwe stoppers binnenkomen die meteen aan alle kanten gesupport worden. Zo zelfs dat sommigen na een paar dagen al van harte mee doen met het bieden van reddingslijnen en geven van goede adviezen als er zich een verse (would be) sTopper meldt. Een andere keer zijn het de "oudgedienden" die na anderhalf jaar stoppen nog steeds regelmatig rondhangen en op de juiste momenten precies dat weten te melden om iemand even verder te helpen.

Ik vind het echt GEWELDIG! Bedankt dus iedereen en ga zo door.

(okee, ga ik nu weer mijn "stoere" jasje aantrekken)
Hahahaha leuke post :-)

Hier dag 3 bijna klaar weer en prima rookvrij doorgekomen nog ook! Verbazingwekkend goed zelfs. Ik zit bijna te wachten op een enorme terugval, stom is dat hé? Ik ben echt heel zeker van mijn zaak en houd mijn poot stijf, ik wil gewoon echt pertinent niet meer roken. Ik zit vandaag zo ontzettend heerlijk in mijn vel, dat ik spijt heb dat ik ooit die stomme beslissing heb genomen om weer te beginnen met dat stomme vieze roken, en daarbij niet veel eerder de beslissing met hart en ziel heb genomen om te stoppen dan op zijn minst!

Maar morgen is dag 4, en dan is de eerste helft van de rookvrije week alweer voorbij. Zo snel kan dat gaan dus. En zo ontzettend rookvrij wil ik nog voortleven. Ik ben nml vast van plan heel oud te gaan worden. Rimpelloos en zonder gele vingers of bruine tanden, lol.

XXX
quote:Zoyla schreef op 04 mei 2009 @ 18:49:

<knip> en dan is de eerste helft van de rookvrije week alweer voorbij. Zo snel kan dat gaan dus. En zo ontzettend rookvrij wil ik nog voortleven. Ik ben nml vast van plan heel oud te gaan worden. Rimpelloos en zonder gele vingers of bruine tanden, lol.

XXX
Kijk, hiermee kun je de oorlog winnen. (f) sTopperts!
Computer says nooooo
Dag 4 en still going strong!!!
Hah! Zoyla, gewoon over de helft van je eerste week.Let op, als je met je ogen knippert is de hele week voorbij. En twee. Of drie. Of een maand... of...

One year, eleven months, one day, 8 hours, 44 m and 11 s.

19.638 cigarettes not smoked, saving ¤ 2.847,54.

Life saved: 9 weeks, 5 days, 4 hours, 30 minutes.

Nog even en ik zit aan de 2 jaar en 20.000 (twintig duizend jah) sigaretten niet gerookt!

Wow, al bijna 2 jaar clean, kom ik aan met mijn 4 dagen, hahaha.

Maar kijk je moet ergens beginnen toch? Dag 4 is al bijna om, en het gaat goed. Heb mijn momenten, maar ze zijn te verwaarlozen. Stoppen is niet zo moeilijk hoor, hahaha, gewoon geen enkele peuk meer opsteken. Simple as that!!

Hele dag in de stad met mijn oudste dochter en me groen en geel geergerd aan al die moeders met peuk achter de kinderwagen. Tis toch altijd wel een bepaald volkje ofzo....kwee nie....

Maar goed de week is alweer bijna om. En vanmorgen een halve kilo erbij, dat wel

Eigen schuld ook wel. Ik vreet als een bouwvakker :-)
---

3w 12:58 smoke-free, 652 cigs not smoked, € 135,06 saved, 2d 6:20 life saved

Hallo allemaal, ik ben dr weer. Ben een weekje met mn lief naar Limburg geweest. En ik kijk vandaag en zie nieuwe stoppers hier. Geweldig, hoe meer zielen, hoe meer vreugd. (uitroepteken doet het niet meer....)

Maar ik ben nog steeds gestopt met roken. Het was af en toe best moeilijk, vooral de ´eerste keren´. Uit eten gaan, rosétje drinken, lange autorit. Maar alles weer doorstaan. Gewoon niet roken. Mn lief geeft z´n shag trouwens ook echt niet af hoor. Hij leeft heel erg met me mee en is ook zóóóó trots op me. Hij wil ook stoppen maar dat lukt nog niet heel erg. Zag vandaag een nieuw pakje shag voorbij komen....

Ik ben ondertussen wel gestopt met de pillen. De bijwerkingen die ik had vond ik écht niet leuk meer. Ik kreeg geestelijke problemen en dat is vrijdagavond laat in een dikke ruzie tussen mn lief en mij geeindigd. Ik heb er geen zin in om paranoia te worden, en erge dingen te gaan denken (weggaan bij mn lief, terug verhuizen naar mn stad aan andere kant van het land, werkeloosheid en schulden op de koop toenemen) Ik heb ze sinds zaterdag niet meer ingenomen en ik merk eigenlijk geen verschil. Ja, ik ga dr geestelijk op vooruit. Vanochtend had ik het ff moeilijk, heb toch weer een pil genomen en die is me echt niet bevallen. Wat werd ik daar wazig van.

Ik ben wel zo standvastig nu, dat ik denk het nu ook zonder Champix te kunnen doen.

Ik ben ondertussen twee kilo aangekomen. En dat komt van het snoepen en een weekje weg. Lekker eten daar Heb me ongegeneerd vol lopen stouwen met van alles. En dat heb ik gisteren ook nog gedaan. Morgen weer aan het werk en dan is het ook gedaan met de snoeperij (uitroepteken...)

Oh en toch nog ff hoor, er mag van mij best ´off topic´ gekletst worden. Ik wilde alleen géén discussie over wat er in eten gestopt wordt. Voor de rest hoop ik dus dat iedereen het leuk heeft gehad op vakantie, dat je lekker bruin bent geworden, dat de foto´s fantastisch jaloursmakend zijn etc etc etc
Oh, ja ik ben nog wat vergeten. In het kader van rare dromen.... Ik weet het overgrote deel niet meer maar ik wilde zo graag roken en ik wilde niet 'afgaan' bij mn familie dat ik stiekum sigaretten heb gekocht en dat ik een moment heb afgewacht wanneer ik dan stiekum die sigaret kon oproken.... want er moet natuurlijk wel tijd tussen zitten anders kunnen ze het ruiken.... pffff daar werd ik ff heel raar wakker van! Uitroepteken doet het weer!!!!
geestelijke problemen? oeii vandaag mijn eerste champix ingenomen, ik hoop niet dat ik daar last van krijg
quote:shoppen schreef op 05 mei 2009 @ 20:43:

geestelijke problemen? oeii vandaag mijn eerste champix ingenomen, ik hoop niet dat ik daar last van krijg

Shoppen, ik denk niet dat je daar erg bang voor hoeft te zijn. Ik ben wat medicijnen betreft een aparte. Van alle bijwerkingen die er op een bijsluiter staan krijg ik er altijd een paar en bij antibiotica zelfs bijwerkingen die er niet op staan... Als je de bijsluiter van de Champix leest komt depressiviteit en zo bij één op de 1000 mensen voor. De kans dat jij één van die 1000 bent is heel erg klein want ik heb je die ene kans al afgesnoept...

En ik heb al een 'geestelijke' aandoening (ik heb aardig wat borderline symptomen) en die werden bij mij verergerd. Ik had/heb dus al aanleg om erger op medicijnen te reageren:cry:

Maar zoals ik al schreef, ik kan nu al 4 dagen zonder en ik ga de beruchte derde week in.... echter met veel vertrouwen in mijzelf.

Ik heb nog een vraagje voor al onze heldinnen. Nu jullie niet meer roken, mag je visite/vrienden/kennissen/je lief nog wel in huis roken? Of stuur je ze naar buiten of onder de afzuigkap? Ik zelf ben van mening dat ik mijn rokende visite gewoon binnen laat roken. Ik had er toen ik nog rookte ook een hekel aan om buiten te gaan staan. En ik vind het niet heel erg gastvrij staan. Ben ik de enige of zijn er meer mensen die er zo over denken?

En ik moet het nu toch ook echt zeggen, ik vond roken héérlijk! En dat vind ik eigenlijk nog steeds. Ik doe het alleen niet meer. Ok, af en toe was het ook te goor voor woorden, vooral als je een droge mond had en honger.... Dit was een gedachte die me laatste paar dagen door mn hoofd heen ging.
Ratteke, bij ons in huis wordt niet meer gerookt. Nu ben ik samen met SartMan gestopt dus dat maakt het wel een stukje makkelijker. En veel rokende kennissen hebben we niet meer, die zijn ook allang gestopt dus voor ons niet echt een dilemma. Oh enne... wij vinden rook allang niet meer lekker ruiken ook

:puke:

Ik denk jij over een paar weken ook niet meer
Voordat ik was gestopt rookten we alleen in de keuken (gezellig met z'n tweetjes onder de afzuigkap, hehe :p). Waren net verhuisd en wilden het huis lekker fris houden, omdat ik, zelfs toen ik nog rookte, vond dat kamers muf gaan ruiken. Nu ik niet meer rook, gaat Dudeberlyn vrijwillig op het balkon staan. Lief wel!

Sartan, wat een lieve ontopic offtopic post weer! Jeeeh, wat zijn we allemaal toch goed bezig, of het nou 2 dagen, weken, maanden of jaren zijn!
Sartan, het is een mooi topic, en dat is het!

Hier wordt ook niet binnen gerookt. Nu ben ik ingetrokken bij mijn vriend, die nooit gerookt heeft, dus dat is wel logisch, maar in mijn vorige huis wilde ik het ook niet meer hebben als ik gestopt was. Dat leverde niet echt problemen op trouwens, de meeste van mijn vrienden roken ook niet (meer) en degenen die nog wel roken zijn toch al gewend om naar buiten te gaan.
-
Hey babes van het Goede Leven!

Zoyla: ik begin je al te missen! Hoe gaat 'ie met je vandaag op de 5de dag?? Alweer een werkweek voorbij vanavond he.

vwb binnen roken: kon mij eerlijk gezegd geen sier schelen wat anderen van mij denken in mijn eigen huis. Hier binnen wordt dus absoluut niet meer gerookt. heb ik geen zin in, het stinkt.

Dus mijn visite gaat keurig even buiten staan, als ze al roken.

Alleen de laatste x dat mijn moeder hier was (verhaaltje apart), heb ik haar onder de afzuigkap-op-5 geparkeerd.

Het is maar één keer voor gekomen dat een "vriendin" kennis er moeite mee had om buiten te roken (lees: zowat weigerde) en aan mij hoofd bleef zeuren of ze binnen mocht roken (omdat "daar bij de deur 'die man' -mijn vader dus, haha- zat"). Vette pech voor de kabouters haar.

Fijne dag weer!
Computer says nooooo
Toen mijn vriend en ik nog rookten (2 maanden en 4 dagen geleden ) rookten we nog binnen. Nu mag er niemand meer binnen roken. Zoals Sartan al zei: ik vind het nu echt niet meer lekker ruiken als ergens binnen gerookt wordt. Je krijgt gelijk zo'n muffe lucht in je huis. Zo was ik deze week bij een vriend van mij en die rookt nog gewoon in zijn huis, toen ik naar huis ging vond ik mijn kleren en haren zo ontzettend stinken! Bah zeg, heb gelijk alles in de was gegooid. Hahaha, nooit gedacht dat ik zo'n fanatieke anti-roker zou worden...
quote:nero schreef op 06 mei 2009 @ 10:30:

<knip> Hahaha, nooit gedacht dat ik zo'n fanatieke anti-roker zou worden...Nog erger, ik betrapte mij er gisteren op dat ik achter iemand die een sigaret rookte met een vies gezicht liep te "wapperen" , en ik had me toch vroegah een hekel aan die anti rook fundamentalisten dat wil je niet weten
Hahaha.... betrapte ik mezelf laatst ook op ...

Was afgelopen weekend bij concert Tina Turner, stond bij de ingang zo'n haag rokers .. erg fijn om door naar binnen te lopen ... not! haha..
Computer says nooooo
Oh boy.... is dit mijn voorland? Ik vind het nu al niet echt meer lekker ruiken hoor. Vooral als ik bij mijn werk naar buiten ga moet ik soms door een haag van rokende mensen. Te vies voor woorden. Ik ben dr nog niet over uit, wel of niet in mijn huis roken. Nu moet het nog wel ff, mn liefje rookt nog. Al is dat ook al minder dan voorheen. Ik denk dat ik maar eens wat mensen ga uitnodigen! Gewoon uittesten Zaterdag komt al een rokende vriendin logeren, ben benieuwd.

Maar ik denk/weet wel zeker dat Sartan gelijk gaat krijgen.... je hebt eigenlijk wel vaak gelijk....
Nero, nog een paar weekjes joh, ga je gewoon lekker melodramatisch met je buik naar voren gepriemd de mensen aankijken met één wenkbrauw opgetrokken ... TSSSSS!!! hhihihi....
Computer says nooooo
Oh, whaha.. crosspost!

(en je liefje moet dat laten hoor... is echtechtecht ERG slecht voor zo'n frummeltje ... )
Computer says nooooo
Hahaha te erg. Ik herken het, nou ja ik vond het al stinken toen ik nog zelf rookte hoor, maar ik had net rijles, en mijn instructeur had net even daarvoor een peukie gerookt, de hele auto meurde ernaar, gatver. Hij zei dat hij niet in, maar naast de auto had gerookt, maar idd wel met de deur open. Stomme drol.

Hij vond me dan ook een mietje dat ik gestopt was

Ja berg jullie maar, de ergste anti-rokers, zijn de ex-rokers, en ik kan het weten, ik heb dik 11 jaar niet gerookt en was toen feller dan fel

Maar goed, dag 5 is al halverwege en nog steeds NIET gerookt. Wel aangekomen....grumbl...

Vanaf wanneer kwamen jullie aan, en wanneer stabiliseerde dat weer en of vielen jullie terug af naar wat jullie waren voor die tijd?

X
Oh en over dat in huis roken. Bij ons thuis werd al niet gerookt, nooit niet, door niks of niemand niet. Het is ons huis en onze regel, ben je het er niet mee eens, dan weet je het gat van de deur te vinden. Doei-doei!

Maar ik heb eigenlijk niet veel rokende vrienden, bijna nul, of mss wel echt nul. Kwee nie. En daarbij weet iedereen dat wij 3 kinderen hebben. En gelukkig is het merendeel het met me eens dat roken in een huis met kinderen een beetje raar is, toch?

In ieder geval heeft deze regel ons nog nooit rare gezichten opgeleverd. Of ik ben er immuun voor, dat kan ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven