Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Nero!!! Wat een geweldig leuk en goed nieuws, van harte! Hou je ons een beetje op de hoogte hoe het gaat?

Marysol, welkom, altijd goed om weer een medestopper te begroeten hier. Wat Sartan al schreef, gewoon niet aansteken. Als je het moeilijk hebt moet je hier ff komen, we zullen je steunen!

Grob, hoe is het nu met je? Weer een beetje hersteld? Nog steeds niet gerookt?

ZOYLA Gefeliciteerd! 2 weken rookvrij! Hardstikke goed gedaan!
Zoyla: Super 2 weken!!

Marysol: gewoon volhouden hoor, als je het niet meer redt, zoals Sartan al voorstelde, de OP eens lezen en dan wat verder surfen. Voor je het weet is er een uur voorbij en je trek naar een sigaretje ook.

Ratteke: lief dat je het vraagt, gaat helaas nog niet zo goed, volgende week moet ik weer heen en ik zit nu al duimen te draaien dat ik dan voor het eerst sinds november eens goed nieuws ga krijgen. Het hangt me allemaal zo mijn neus uit, het thuis zitten, het ziek zijn, klote voelen, zo kan ik helaas nog wel even doorgaan. (Nou moet ik zeggen dat ik dit ook op een slecht moment aan het typen ben, voel me af en toe, in ieder geval geestelijk, wel wat beter dan dit hoor).

Gelukkig heb ik over 9 dagen mijn eerste 3 rookvrije maanden sinds 11 jaar erop zitten!! kijk er erg naar uit. Toch 1/4 van een jaar. Klinkt langer dan het voelt maar dat mag de pret niet drukken!

Iedereen: Keep up the good work! En een prettig weekend!

Liefs Grob
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
quote:Grob schreef op 15 mei 2009 @ 11:18:

<knip>

Gelukkig heb ik over 9 dagen mijn eerste 3 rookvrije maanden sinds 11 jaar erop zitten!! kijk er erg naar uit. Toch 1/4 van een jaar. Klinkt langer dan het voelt <knip>

Wooohoohooo!! Ben jij nou belatafeld? Niet je eigen prestatie naar beneden praten hoor, "ach valt wel mee" valt helemaal niet mee! Als je zo'n tellertje hebt kun je zien hoeveel van die vieze stinkstokken je niet hebt gerookt.

HAHA!! NICOOOO!! LOSERRR!!
En Zoyla is het alweer twee weken pfff de tijd vliegt als je lol hebt zonder Nico... superrr!!!!

Hallo!

Druk meegeschreven in het vorige topic maar deze laat ik aan mij voorbijgaan want...weer begonnen met roken.

Het niet meer roken ging me super af, totaal geen noemenswaardige moeilijke momenten oid en was hartstikke blij van het roken af te zijn totdat het minder ging met mijn gezondheid. Ik was toen tijdelijk bij mijn ouders, mijn moeder rookt ook, en ineens zag ik die sigaretten, ben met siagaret op de grond gaan zitten en heb hem jankend opgerookt. Vond het niet eens lekker en dacht: (sorry Sartan) dat ene sigaretje... Om een lang verhaal kort te maken...het is niet bij dat ene sigaretje gebleven. Ik heb me voorgenomen echt weer te gaan stoppen als ik me beter voel. Slaat nergens op, dat besef ik me hoor.

Jullie zijn allemaal kanjers en bedankt voor alle steun toen! Zodra ik weer stop ben ik weer van de partij!
En daar tegen over even een succesverhaal. Ik ben nu 7 maanden en 8 dagen gestopt met roken! Nooit, echt nooit gedacht dat ik, obsessief kettingrookster, dit nog eens zou kunnen zeggen!

Met behulp van pleisters, de eerst twee weken de zwaarste, de derde week de middelste en de vierde week de lichtste dosering en toen ook met de pleisters gestopt.

En het voelt fantastisch!!
Hey metis, wat jammer joh... In elk geval voor nu dan heel veel succes gewenst met alles en hopelijk zien we je toch snel weer terug! Doe je het toch gewoon nog een keer.

Jonna, fijn joh! Gewoon doorgaan dus!

Grob een kwartaal en Zoyla alweer 2 weken!! Super!

Hier weinig te melden verder, kwam even wat veren prikken

Tjuus!
Computer says nooooo
quote:Metis schreef op 15 mei 2009 @ 12:12:

<knip> . Vond het niet eens lekker en dacht: (sorry Sartan) dat ene sigaretje... Om een lang verhaal kort te maken...het is niet bij dat ene sigaretje gebleven.

Ow Metis wat jammer.... je hoeft je tegenover mij niet te verontschulidigen hoor die vuile rottige rot nicotine ook BAH BAH BAH. Ik hoop dat we je snel weer als sTopper mogen begroeten, een Topper ben je toch wel!!

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier en zou graag mee willen kletsen.

Ik ben vorige week begonnen met champix en vandaag mn eerste rookvrije dag....

Vanmorgen was ik echt helemaal vrolijk en vol goede moed, maar krijg nu toch van die momenten dat ik denk; oow lekker peukie doen, ben bang dat dat vanavond helemaal erg wordt.

groetjes venity
Nee hoor, venity, want vanavond neem je na het eten weer ene pilletje. Bovendien zit je dan al aan het einde van je eerste dag van de rest van je leven. Elke seconde, minuut, uur, dag, langer niet roken en het wordt steeds gemakkelijker. Echt, hang in there en kom maar hier spuien.
Computer says nooooo
Jeetje!!!

1m 3d 14:07 smoke-free, 1.014 cigs not smoked, ¤ 210,04 saved, 3d 12:30 life saved

Ik heb al meer dan 1000, duizend sigaretten niet gerookt... man wat is dat toch gruwelijk veel.... Ik ben dr ff stil van...
Zo Ratteke! Goed zeg! Waar heb je dat uitgerekend? Als ik de link uit de OP gebruik kan ik alleen iets downloaden waar ik voor moet betalen, niet zoveel zin in...
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
quote:Grob schreef op 17 mei 2009 @ 20:18:

Zo Ratteke! Goed zeg! Waar heb je dat uitgerekend? Als ik de link uit de OP gebruik kan ik alleen iets downloaden waar ik voor moet betalen, niet zoveel zin in...

Hoi Grob, nee hoor, vlak onder de "Donate & Download" knop zit een linkje naar de gratis versie voor Windows! Doen hoor, het motiveert gigantisch om te zien hoe hard het opeens gaat.

Ratteke feels good huh?
gefeliciteerd ratteke!!

Venity: hoe gaat 'ie, weekeinde een beetje doorgekomen?
Computer says nooooo
Behoorlijk wat moeilijke momentjes gehad summer, was bij mn famillie op visite en die roken allemaal en overal lag wel een pakje voor het grijpen... maaaarrrrr, ik hbe mij kunnen beheersen en op de fijne voordelen van het niet roken kunnen richten!!!

en jij ook lekker weekend gehad?

En de rest hier natuurlijk ook?!?
Goed hoor, Venity. Ik ken het probleem, ik had dat met moederdag. Maar niet gerookt! En hoe voelde je je toen je wegging en in de auto/fiets/metro/tram etc. zat en bedacht dat je dus NIET hebt gerookt. Ik zou me helemaal geweldig voelen!

Ik heb een erg leuk weekend gehad. Nieuwe badkamer uitgezocht en een nieuwd dekbed gekocht met heel mooie dekbedovertrekken er bij... En dit geheel off topic natuurlijk. Maar ach, het kon er van af....
@ Ratteke: Jij hebt het nu als water natuurlijk

* zit zich af te vragen waar al haar rookgeld dan naartoe gegaan is*
Hooooi Chickberlin, Zoyla, Ratteke, Anemoon, Nero, Marysol, Grob, Venity en anderen die allemaal zo goed bezig zijn met niet roken!!! Goed bezig!!!

Tip voor Grob en andere stoppers: zet elke week je ex-rookgeld op een spaarrekening (kun je automatisch over laten schrijven). Ikzelf spaar momenteel 20 euro per week. Bij eerdere stoppogingen deed ik dit niet en ik moet zeggen dat ik het echt fijn vind dat ik het nu wel doe. Je ziet het geld dat je uitspaart groeien, terwijl je anders echt geen idee hebt waar het blijft. Ook kun je jezelf af en toe van dat geld 'belonen' (nieuw jurkje, lekker uit eten, etc.) en dat werkt extra motiverend!

Fijne week allemaal!
Dag allemaal!

Welkom Marysol en Venity, goed bezig dames! Alle begin is moeilijk maar jullie doen het super en bij moeilijke momentjes kan je natuurlijk hier terecht.

Wat jammer Metis, maar ik hoop natuurlijk dat je hier snel weer terugkomt en meeschrijft Bij mijn vorige stoppoging ging het ook zo, een sigaretje mocht wel, op die-en-die gelegenheid ook, na een etentje mocht het ook... En voor ik het wist had ik weer een rela met Nico. Bij deze stoppoging heb ik het definitief uitgemaakt met hem (om maar in deze bewoordingen te blijven) en hoe gek ik ook op hem was: deze relatie maakte me langzaam maar zeker kapot! Dahaaag, Nico

Grob hang in there! En ondanks dat het niet zo goed gaat, ben je wel mooi nog steeds gestopt. Respect hoor!

En voor iedereen hier: YES WE CAN!

Trouwens, op de een of andere manier hou ik ook geen geld over van het roken... Wel een goed idee om een spaarpotje aan te leggen!
Bedankt voor alle lieve welkomstberichtjes!

Inmiddels bijna een week verder, en niet gerookt! Ik ben best een beetje trots op mezelf, want ik heb aardig wat testmomenten gehad, waaronder vandaag, maar ik heb ze doorstaan.

Humeur is inmiddels ook een stuk beter dan vorige week, dus ik stop vrolijk door ;)

Ik ben afgelopen zaterdag al lekker uit eten geweest, niet dat ik nou al zoveel geld had bespaard, maar had een meevallertje en vond toch dat het wel een beetje gevierd mocht worden

Ik zal binnenkort wat meer tijd gaan besteden hier, want het ziet er erg gezellig uit, maar ik moet nu echt even heeeeel hard aan een opdracht werken, dus ik ben van de week weer terug!

Liefs,

sol
@Ratteke: Ja vond het wel stoer dat ik mooi niet gerookt had idd, maar vind het wel heel knap van degene die stoppen, maar vind het nog knapper van diegenen die stoppen met een nog roker in huis hoor!

@chickberlyn: BEDANKT
quote:chickberlyn schreef op 18 mei 2009 @ 16:01:

Wel een goed idee om een spaarpotje aan te leggen!

Nooit te laat om daarmee te beginnen! Ikzelf zou iets van 25 euro moeten besparen per week en spaar nu 20 euro per week... Echt leuk! Ik ben nu twee en een halve maand gestopt en reken nu al dingen om in aantal weken niet roken. Jurkje van 60 euro? Oh, dat is drie weken niet roken!

Ik zie trouwens op mijn teller dat ik ruim 1500 sigaretten niet gerookt heb en op mijn klok dat ik nu naar bed moet!
dubbelpost, sorry...
heel verhaal zitten typen, weer foutmelding van het forum, alles weg.

In ieder geval, niet meer gerookt door zware verkoudheid. Maar heb er heel veel moeite mee en vreet me het ongans! Van alles door elkaar, zit nog in mijn "pms-feest-week" en zit zonder werk. En dus dan ook niet roken ....grrrrrrrrrrrrr.....

Maar ik bespaar wel ¤. 4,50 per dag nu. Hoop dat ik het vol ga houden niet meer te roken. Maar ik vrees als mijn verkoudheid over is, de sigaretten ook weer komen.
Daar moet je niet voor vrezen, Oostvogel, je moet gewoon de beslissing nemen om niet meer te roken. Het is niet zo dat die sigaret vanzelf je mond in vliegt en zichzelf aansteekt. Dat doe je toch echt zelf. Oh, zo!
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven