Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Zoyla, .. goedemorgen.. lekker ge .. slapen? wat jammer dat gister zo'n k*tdag was!

Maar nu is die over en een verse mooie zonnige zaterdag, ik hoop bij jullie ook!

Ben je weer over je anti-rook dip heen? Wat een gedoe he... herken het nog wel hoor.. enige kleine denkfoutje dat je maakt is het gevoel weer "terug bij af" te zijn..

Als die leuke vent jou een sigaretje aan biedt, neem jij hem gewoon niet aan. That's it.

Fijne reis voor straks!!

Het vreemde is wel, heb ik het destijds ook met sjar en illie hier over gehad, dat ik deze keer (dit was de 5de keer) pas echt geen moeite heb gehad. Daarvoor dus wel. Ik "wist" a.h.w. dat het nu écht finit was met roken. Dat is een gekke gewaarwording. Ik realiseerde me soms terdege dat ik trek had in een sigaret, maar ook dat ik hem niet ging nemen, en dat dat gevoel weer voorbij zou gaan. Heel relaxed eigenlijk.

Ik weet nog steeds niet goed of dat de champix is, of het feit dat dit de zoveelste stoppoging was.

Mocht het optie 1 zijn, is dat misschien nog een tip voor sommigen, ik vond het althans een fantastisch hulpmiddel en ben nog elke dag bij. Niet 'alleen' het gestopt zijn, maar vooral ook de rotsvaste overtuiging dat dat altijd zo zal blijven. Juist omdat het me tot op de dag van vandaag geheel geen moeite heeft gekost.

Shoppen: stuur die man van jou maar eens hier langs met die stimulerende opmerkingen van hem. Leren we hem zo af.

Sartan: leuk dat je hier nog zo vaak vanuit de bosjes rondwaart en af en toe met die knuppel in de rondte zwaait! !!
Computer says nooooo
hihi, summer, ja misschien moet ik dit topic maar even laten staan, als hij dan de laptop open klapt, hij het kan lezen

de sukkel hihihi
Shoppen: Zet m op meid, die man van jou kan de boom in! Laat hem maar zien dat je sterker bent dan hij denkt.

Zoyla, knap gedaan gisteren en nu lekker op reis, naar de zon? Anyway, geniet ervan!

Summer, ik herken erg wat jij schrijft, dat je af en toe trek hebt maar dan gewoon bij jezelf denkt: "Dit gaat over, ik neem hem niet". Had ik deze keer ook heel sterk. Komt ook omdat ik een flinke preek van de dokter had gehad misschien maar toch... Die knop lijkt deze keer toch echt om te zijn!

Sartan, jouw posts zijn echt een hart onder de riem voor een ieder denk ik! Superlief!!

Ik heb mezelf vandaag (via internet) een horloge cadeau gedaan, ruim twee maanden niet gerookt en die andere ellende. Vond dat ik het wel verdiend had. Je moet jezelf af en toe even kietelen toch?

Meiden, fijn weekend!
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
Hey Grob, hoe'st nu? Ja, maar het maakt niet uit of het nu of niet door die preek kwam..

Er zijn legio mensen die ondanks een preek van de huisarts stug door blijven paffen, jij niet, jij bent gestopt! (zoals mijn moeder: haar vader overleden aan longemphyseem, nota bene, zij gaat inmiddels ook al hijgende door het leven en rustig zware van Nelle blijven roken... iech!)

Enfin, hopelijk gaat het een beetje beter met je, ook een fijn weekeinde voor jou!
Computer says nooooo
Nee nee niet op reis, we hebben zelf mogen vliegen. Leg het nog wel uit. Nog steeds niet gerookt, zalig gevoel! Ook niet gedronken, want gister viel het slecht. Het is denk ik toch nog te vroeg. Maar ik ga gauw douchen en mijn mandje in. Morgen vroeg aan de bak: moederdag hé
Hier gaat het nog niet helemaal lekker. Blijft nog wel een week of 3 zo. Is tenminste de bedoeling dat ik zolang rust houd.... Gaat nog lastig worden, wil me zooooo graag overal mee bemoeien. Ben redelijk in delegeren maar sommige dingen moet je gewoon zelf doen

Zoyla, klinkt in ieder geval goed. Ben benieuwd. En Summer, ja idd stopt niet iedereen na zo'n horrorpreek maar als je erbij geweest was... Men... Wat een drama! Haha. Ben nu beetje tipsy (gaat nogal snel na een half flesje en een medicijnen cocktail) dus ga me onder de wol laten stoppen.

Voor de moeders onder ons: Fijne dag morgen!
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
(hiiiihihihi.... ik heb heule mooie blommen van summerman gekregen!!!!)

Zoyla: ben benieuwd naar je verhaal dan, klinkt goed, zelf vliegen!

Grob: Dat 'sommige dingen moet je gewoon zelf doen' herken ik errrrg goed, haha!

Goed weekend!
Computer says nooooo
Zoyla, volgens mij heb ik vandaag een stukje in de krant gelezen over wat jij gedaan hebt. Was het in Den..? Zo ja, klonk hartstikke leuk! Hoop dat jullie een fijne dag gehad hebben.

Hier weinig nieuws. Iedereen succes met een nieuwe rookvrije week!
Lekker random: 2 maanden 1 week en anderhalve dag gestopt.

Ik ben net als veel anderen hier ook al eerder gestopt geweest, het grote voordeel daarvan vind ik dat ik nu mijn valkuilen ken én de manieren waarop ik mezelf voor de gek probeer te houden, oftewel hoe het duiveltje op mijn ene schouder het probeert te winnen van het engeltje op de andere. Herkennen jullie dat?

Een leuk voorbeeld was dat van Koninginnedag... ik vond dat ik trek had in een jointje en het duiveltje zei: een jointje is geen sigaret en een paar trekjes moest toch kunnen, het was tenslotte Koninginnedag. Nu was ik al eerder gestopt met het incidentele blowen dat ik deed dan dat ik gestopt ben met roken, en wel precies om de reden dat ik weet dat ik dit als excuus zou gaan gebruiken wanneer ik gestopt zou zijn met roken. Even praten met een medestopper om even de bevestiging te krijgen dat ik gewoon zin had in een sigaret drukte me met mijn neus op de feiten en het engeltje heeft gewonnen... Na zo'n dag ben ik toch wel trots op mezelf.

Zo, dat wilde ik even kwijt.

Succes alle medestoppers en laat je niet verleiden!!!
quote:Zoyla schreef op 08 mei 2009 @ 20:27:

Fles is 3 kwart leeg, ik ben een tikkeltje tipsie en heb vreselijke zin in een peuk.

Ik las dus echt 'Fles 3 is kwart leeg.' Vond het al zo bijzonder dat je dan een 'tikkeltje' tipsie bent, haha! Jammer dat je er niet van hebt kunnen genieten. Maar ik weet bijna zeker dat die zin echt wel weer terugkomt. Wat gaaf dat je zelf hebt gevlogen, dat klinkt spannend...

Grobbie lekker jezelf verwennen hoor, dat stimuleert en het is voor de goede zaak. Namelijk jezelf

Max way to goooooo

Enne @shoppen: je kan het ECHT wel hoor! Ik heb ook een zeikende dudeberlyn gehad de eerste week, toen heb ik hem gezegd dat ie nu ECHT moest ophouden, anders... [en toen kwam er iets heeeeeeeeel lulligs uit, iets in de trant van 'ik ben twee weken chagrijnig geweest, jij bent straks doodziek van die peuken' maar dan heeel veel lulliger] Weet niet of shoppenman ook rookt? Anders werkt 't natuurlijk niet...

Mijn feestje afgelopen weekend was fantastisch!!! Tijdens een speech van een vriendin werd zelfs nog gerefereerd aan mijn jarenlange knipperlichtrelatie met Nico. En dat het verleden tijd is, dat die relatie helemaal OVER is!
Oh Max, wat goed van je! Ik ken het trouwens vanuit mezelf. Ik blowde ook wel eens in een grijs verleden, ben ook vaker dan eens gestopt met roken, maar vond dat nu en dan een trekje van een jointje dan wel weer kon. Nou niet dus. Want grenzen vervagen en voor je het weet neem je indicenteel een sigaretje bij dat biertje tijdens het uitgaan, en voor je het weet ben je gewoon weer terug bij af.

Ik ben nu al weer bijna 2 weken gestopt met roken ( ik rond even af naar boven voor het gemak hahaha) en het gaat wonderbaarlijk goed. De drank laat ik nog maar even voor wattie is, want daar ben ik nog niet aan toe heb ik gemerkt, wel jammer, maar on the end ook wel zo gezond, als we dan toch bezig zijn, maar helaas wel al anderhalve kilo aangekomen. En wat ik niet had verwacht: ik baal ervan!

Ik was altijd heel dun en nu nog steeds wel natuurlijk, maar het is meer het gevoel het niet in de hand te hebben, en niet wetende wanneer dit dan wel stopt....

Het niet roken heeft verder enkel voordelen. Ik zit niet meer zo vol, heb echt geen keelpijn meer als ik wakker word, en hoest ook niet meer. Kan je nagaan hoe snel dat gaat, dat je daar dus geen last meer van hebt. Nu was ik altijd een roker die allerhande kwaaltjes ervaarde van het roken dus. Andere verstokte rokers herkenden dat nooit als ik het er wel eens over had. Terwijl ik alle mogelijke shit heb ervaren als bijwerking van die rotpeuken. Geluk bij een ongeluk dat die bijwerkingen ook vrijwel meteen als sneeuw voor de zon waren verdwenen.

Maar ik mis het natuurlijk wel af en toe. Zit ik lekker met mijn broer buiten. Hij een peukie....en ik dus niet...dat is dan wel kut met dat lekkere weer erbij. Dan vind ik mezelf soms wel een mietje, en een nerd dat ik weer zo nodig gezond moest doen enzo. Maar ik blijf sterk, ik wil NOOIT meer afhankelijk van zoiets stoms worden, dus ik ga gewoon door met niet-roken, hoe lastig het soms ook zijn kan.

Verder vind ik het stoppen, op kleine dipjes na dan, echt heel goed te doen nog steeds. Ik voel me kiplekker, kan niet anders zeggen.

Oh en dat vliegen was van de Clinipilots ( check de site anders maar, mijn 3 kids staan ook her en der op de foto, wie weet ik ook wel, heb de nieuwe foto's nog niet bekeken nml) hoe dan ook het is tot stand gekomen om kinderen met kanker en hun broertjes en zusjes enzo, een heerlijk dagje uit te gunnen. Vorig jaar waren we ook al geweest. De meiden hebben zelf mogen sturen en zijn co-pilot geweest. En mijn zoontje van net 3 is met mij en mijn man in zo'n koekblik met vleugels geweest. Hij vond het helemaal te gek gewoon. Ik ietsje minder, waaaaaaaah, het is zo'n klein ding, als je wiebelt, schudt dat hele ding door mekaar in de lucht. En ik had steeds het idee dat we maar zo langzaam gingen, soms leek het net of we uit de lucht naar beneden pleurden. Of dat we gewoon stil in de lucht hingen. Niks voor mij. Brrrrrrrrr........
Hahaha en fles 3 is voor een kwart leeg, lol, lees het net pas. Nou dan zou ik niet een tikkeltje tipsy zijn, dan mag je als de wiedeweerga 112 bellen, want dan sta ik op het punt om hasske dood te gaan ben ik bang, woehahahaha
Vandaag ben ik 4 weken rookvrij!

Mijn hoestje is verleden tijd, ben alleen wel 3.5 kilo aangekomen zag ik vanochtend....

Heb een heerlijk druk weekend gehad, uit eten geweest met vriendin. Ben met haar mee geweest, mee-roken... Ik zit lekker buiten, zij roken en nog een wat oudere mevrouw. Vriendin vroeg of het niet moeilijk was. Nou nee, hoor. Waarop oudere mevrouw vraagt of ik gestopt was. Ja! Al bijna 4 weken.Waarop zij antwoorde: "ik zou ook moeten stoppen, ik heb al jaren hartklachten!" Toen dacht ik nou doe dat dan ook eens een keer.... Zo haal je de 70 ook niet...

En moederdag was een overwinning op mijzelf. Mijn ouders roken allebei, mijn broer rookt en mn lief rookt. En ik NIET!!! We zijn 3.5 uur bij mn ouders geweest. K was wel blij dat ik weer buiten stond.... Niet zozeer omdat het stonk maar het was wel benauwend.

Op naar mijn tweede maand!
quote:Ratteke schreef op 12 mei 2009 @ 09:08:

Vandaag ben ik 4 weken rookvrij!

<knip>

Op naar mijn tweede maand!

Yay! Dat vraagt om een super duper digitale felicitatie!!

(f) (f) (f) (f) (f) (f)

Ratteke!! Wohoo!!

(f) (f) (f) (f) (f) (f)
Ha! Gefeliciteerd Ratteke, goed bezig!!

Zoy, 2 weken al?

ChickB, leuk zeg, dat Nico en plein public het raam uit gesmeten is op je feestje

Max, wat een huichelaar is 't ook he? Very good dat je er niet ingestonken bent.

Nou, ik ben inmiddels 8,5 maand gestopt, en heb er geen noemenswaardige moeite mee. D.w.z., ik ben in al die maanden geen enkele keer serieus in de verleiding geweest. Maar ik heb wel vaak een soort van trek. Nog steeds. Ben dus ook erg blij dat ik niet in een rokersomgeving zit, want ik vrees dat ik er dan wel wat meer moeite mee zou hebben. Ik kan me er wel over verbazen hoor, dat dat na zo'n lange tijd nog steeds zo erin zit. Rare snuiter, die Nico. Als een fout ex-vriendje dat je écht niet terugwil, je hart al tig keer gebroken heeft, je doodongelukkig maakte, maar als ie één keer naar je glimlacht, dan smelt je. Maar ik trap er mooi niet meer in. Dus!
-
Nou ja sToppertjes. Ik vind het niet zo leuk dat de asbakken in kleine kroegen weer op tafel gezet worden... Wat vinden jullie ervan? Als ex-roker zou ik misschien begrip moeten hebben voor die kleine uitbaters en hun rokende klanten, maar dat heb nu dus ECHT NIET! Boeeeeh! (Deels natuurlijk eigenbelang... Als ik geen rokende mensen zie, krijg ik er ook minder trek in)

Anemoon, Nico is indd een nare ex. Ik hoef hem nooit meer te zien

RATTEKEEEEE GOOOOOO GIRRRRRRRRLLLLL!!!!

Zoyla wat moet dat leuk geweest zijn voor je kinderen! Wat gaaf dat er zo'n organisatie bestaat voor zieke kindjes en hun familie. Pluim! En 2 weken gestopt, goed hoor!
Chickberlyn, ik vind het op zich niet zo'n drama dat het weer mag in hele kleine kroegen. Daar kom ik toch niet namelijk In restaurants mag het nog steeds niet gelukkig.

Het enige wat ik je kan aanbevelen is dat als je zeker weet dat je het niet trekt om rokers naast je te hebben als je naar de kroeg gaat dan maar een wat grotere kroeg te zoeken... helaas pindakaas! Maar uiteindelijk denk ik dat je vanzelf wegblijft op plekken waar het echt blauw staat. Ik wel tenminste. Bleh!!!
Voor mijn vrienden die een kleine kroeg hebben vind ik het wel goed, dat er weer gerookt mag worden.

Verder weet ik het eigenlijk niet, ik ga niet zo heel vaak uit. En toen ik nog uitging rookte ik nog....

Wat ik wel óntzétténd smerig vond was mn lief vannacht.... Hij was op de bank in slaap gevallen, werd wakker van het onweer en heeft een lekkere zwaar shaggie gerookt en is daarna zonder zn tanden te poetsen naast me gaan liggen... :puke: Nou, dat was toch écht te erg voor woorden.... Half 5 's ochtends en dan wakker worden van STANK!!!!
Ieuw wat een vies verhaal!
Update: 2 maanden en 2 weken gestopt

Enne...

7 weken en 5 dagen zwanger

Dus roken is GEEN OPTIE voor ons!!!
Goeiemiddag!

Heb niet alle pagina's gelezen, maar wil me graag toevoegen hier, na wat impuls-stoppogingen dan nu tijd voor het echte werk. Sinds afgelopen dinsdag rookvrij :D En nu maar volhouden
@ Nero: Van harte! (met beiden!)

@ Marysol: Heel goed gedaan, zet m op! Zoals je hier zult lezen, het is te doen! Met ups and downs, dat wel!
@ Grob, Heb mn eerst down te pakken hoor! Wilde in mn vorige post nog zeggen dat het me tot nu toe zo meeviel, maar damnnnnn ik heb het nu erg zwaar! Lange dag gehad, moe, net nog een opdrachtje gedaan en daarna wat gedronken, perfect peuk momentje!

Mijn sultana appel maakt het enigszins goed, maar ik ben zo bang voor al dat eten waar ik nu zo'n trek in heb ;)
Hey Marysol, goeiemorgen en welkom aan boord hier. Ik hoop dat je de rest van je avond ondanks je trek goed doorgekomen bent!

Lees anders de openingspost die Anemoon met veel liefde en aandacht heeft samengesteld aandachtig door incl de links,en kijk welke van de tips en links je aanspreken.

Moeilijke momentjes kun je vaak zien aankomen en je kunt je dan daar dus ook geestelijk op voorbereiden! Trek is niet erg, is logisch, maar het is vooral de eerste dagen een kwestie van doorbijten en gewoon echt niet aansteken die rotpeuk. Geloof me, het wordt echt veel minder met die trek! Niet meteen maar met een paar dagen al. Gebruik je hulpmiddelen? (niet dat dat moet maar het kan natuurlijk wel)

Veel succes in ieder geval, gefeliciteerd met je beslissing en hang in there!
Oh Nero wat gaaf, gefeliciteerd en wat goed dat je niet rookt, houwen zo!!

Ik ben vandaag 2 weken gestopt met roken, vind het best nu en dan pittig maar ben super trots op mezelf.

Marysol welkom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven