Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Hallo stoppers en bijna-gestopten.

Heb het idd bij jullie gelezen Sartan over die "verschrikkelijke 3".

Ratteke, ben benieuwd hoe het met je gaat... heb je weer steun aan de pillen? En met jou Jikkie?

Zoyla, dikke complimenten hoor, volgens mij doe jij het zonder hulpmiddelen hè. Zelf vind ik het soms wat zwak dat ik het met pleisters doe maar aan de andere kant, ze hebben deze methode niet voor niks uitgevonden.

Ooit ben ik eens 2 dagen gestopt en had toen een gat in mijn maag die niet te stillen was en dacht dat ik de eerste persoon zou zijn die zich van het leven zou beroven omdat ze niet mocht roken. Beetje cru uitgedrukt misschien maar dat voelde echt zo. Nu heb ik die gevoelens en gedachten niet en ben idd trots op mezelf als mijn teamgenoten buiten staan te paffen en ik of er rustig bij kan gaan staan of lekker binnen kan blijven zitten.

Pjoew, wat een rust, heerlijk, heerlijk, héérlijk!
Ik vind het helemaal niet zwak als je hulpmiddelen inzet, je bent je erg bewust ervan, wilt er voor meer dan 100% voor gaan en op safe spelen dat je er hopenlijk zo min mogelijk last van hebt, en ook daadwerkelijk van die rot verslaving af komt!!

Uit lui-heid, uit geldgebrek, en uit medicijn gebruik die niet samen gaan met champix bijv, ben ik gewoon cold turkey gekapt. Maar zwaar is het evenzogoed met tijd en wijle toch wel.

Vanmorgen wéér een hele kilo erbij. Ik ben er stront flauw van. Nee nee ga niet weer roken, maar wanneer stopt dat aankomen, en wanneer stabiliseert zich dat weer? Ik eet niet heel veel meer, ben er erg op gaan letten. Ik at sowieso al veel, maar probeer het snoepen ietsje te temperen. En ik drink nagenoeg niets meer, dus je zou denken dat je dan juist af zou vallen. Maar nee hoor, ik groei echt als een tierelier. Not funny.

Zelfs mijn man, een wandelende tak pur sang, is voor het eerst sinds ik hem ken, boven de 65 kilo, ( hij is 1 m 83 tel maar uit) jeuj dat mag in de krant!!
He Zoyla, ik ben ook strontziek van dat aankomen.... Nu al 5 kilo... en ik baal er ontzettend van....

Maar ja, mijn honger is niet te stillen. Dropjes, ijsjes, lollies, kauwgum, chippies, avondeten, lunch op mn werk, alles gaat er in als koek. Ik heb nu de hele dag door zin in eten eten eten eten eten en snoepen. Ik moet er echt mee ophouden, geen tussendoortjes meer en de klusdrop moet van het aanrecht af. En alle andere dingen die ik eet, de minimagnumpjes hmmmm, gaan vanavond van de vriezer beneden naar de vriezer boven op zolder.

Uit het oog, uit het hart zal ik maar zeggen.
Dank je summer 73

Ja die kilo's bij mij is het rond de 3 a 4kilo ik heb in het begin heel veel zoethout gekauwd geen calorien en nog lekker ook!

Verder veel water elke keer als nico zeurde!

Of gauw een blokje om!

Ik heb er wel 1verslaving bij namelijk salmiak lolies!

Ik mag er nu 1per dag tandarts kon zien dat ik veel lolies at!

Nou succes weer!
Maar wanneer stagneerd dat aankomen? En vanaf wanneer ga je weer afvallen? Want dat ga je toch? Ik wil gewoon terug naar 52 kilo, misschien stom, maar daarbij voelde ik me wel het beste.
Tja ik merkt eigelijk na een maand of 4 dat ik was aangekomen! dat was dus in oktober ik ben nu nog steeds 4kilo zwaarder dan toen ik stopte met roken het word niet meer maar ook niet minder! Nu wandel ik veel ik ben aan het trainen voor een 4dagse 25km per dag en dan merk ik dat mijn bovenbenen stevigere zijn maar mijn buik blijft hetzelfde!

Nouja conditie is een stuk beter dan verleden jaar!
Ah. De gewichtskwestie.

Ik ben aanvankelijk (in het eerste half jaar ofzo?) zo'n kilo of drie aangekomen. Ik was gaan sporten meteen nadat ik stopte met roken maar dat heeft de eerste tijd dus niet geleid tot echt afvallen (of misschien wel tot het "beperken van de schade"maar dat weet ik dus niet zeker) Pas na ongeveer een jaar of anderhalf waren die extra kilo's er weer af.

Je stofwisseling verandert inderdaad als je stopt, maar als rechtstreeks gevolg van stoppen kom je ongeveer een kilo of misschien 2 aan. De rest van eventuele kilo's die je aankomt (en dat weten de meeste stoppers best) zijn echt te wijten aan "vervangings/ vervelings snaaien".

Wees alsjeblieft zeker de eerste periode dat je gestopt bent niet meteen zo heel streng voor jezelf. Probeer wel om het ""vervangingssnaaien"en daarbij behorende aangroei een beetje in de hand te houden, en ga je pas concentreren op eventueel gewichtsverlies als je echt goed onderweg bent met stoppen!

(f)

Oh en nog even een woord van waarschuwing: denk nooit dat als je maar weer begint met roken dat dan de kilo's die je aangekomen bent "vanzelf" als sneeuw voor de zon weer verdwijnen.

Ook hierover hebben we ervaringsdeskundigen genoeg langsgehad die wisten te melden dat ze doodongelukkig worden na weer starten met roken omdat ze niet alleen dikker waren maar ook weer naar de rook stonken, en dus de hele stoppoging alleen maar negatieve gevolgen had gehad

Ge zijt gewaarschuwd
Sartan die extras kilos doen mij niks! Maar ik hoor van die rokers dat ze het zo erg zouden vinden als ze aankomen als ze stoppen met roken. Ik zeg dan altyd dat ik liever iets voller ben dan stink! Vanavond moest ik naar de stad wat ruilen voor mijn zoon man ging mee? Mocht ik wat uitzoeken omdat ik bijna een jaar niet rook! Het is een dure bodylotion geworden!

Mooi laten inpakken! Ik ben nu pas voor de 3de keer verkouden

toen ik nog rookte liep ik altyd te hoesten en te proesten!
Hier nog een nieuwkomer..

Ik ben vanaf woensdag gestopt met roken. Ik heb al eens eerder een poging ondernomen, maar dat gaat het mis met "één sigaretje".

Vanaf nu gewoon volhouden, dan moet het bij mij zeker lukken!
Hallo daar lieve (bijna-)sToppers! Ik kom ook weer even om het hoekje gluren, wat fijn om zoveel nieuwe TOPPERS te zien zeg! Xnooki, Jikkie, Campari, Oostvogel, wat goed van jullie om de stap te nemen. Laat je niet in de luren leggen (sjieees, dat zou mijn oma kunnen zeggen) door Nico hoor. Tijdens het mooie weer schiet soms ook wel eens door mijn hoofd "dat sigaretje ziet er wel lekker uit." En dan beseffende dat ik niet meer rook, dus dat het niet meer kan.

Aankomende maandag ben ik precies 3 maanden gestopt. Jawel, jullie lezen het goed, de gevreesde 3. En aangezien ik ook naar Pinkpop ga, is het oppassen geblazen voor mij. Het zou gek zijn om ineens weer te beginnen met roken, maar voor je het weet staat er iemand voor je neus met een joint. Het is al wel jaren geleden dat ik voor het laatst heb geblowd, maar dit is weer het ideale sfeertje om het te doen. Het is een no-go-zone...

Enniewee ik denk dat ik gewoon ga genieten. Keep you posted dames! En een heerlijk Pinksterweekend gewenst!
anoniem_80601 wijzigde dit bericht op 29-05-2009 12:25
Reden: zpelvoud
% gewijzigd
Chickberlyn oooohhhhh ik ben jaloers naar Pinkpop met dit mooie weer!! Traditioneel is dat meer een modderbad altijd (yeah! stinkend naar huis op maandag) maar wat zal het top zijn!!! Geniet!!! En hou Nico in de gaten hoor die smerige

xnooki, niks poging. Stop! Het is zeer simpel. Je steekt gewoon die ene sigaret niet aan. Nooit. Klaar.

Nou ja er komt nog wel iets meer bij kijken maar daar komt het dus op neer. En mocht je er even doorheen zitten en een motiverende speech nodig hebben, of een goeie witz willen horen, een aai over je bol wensen of een schop onder je.... derriere dan kun je hier altijd terecht. Super dat je gestopt bent, blijf gestopt nu!

Hey Ratteke, Campari, Jikkie, Oostvogel, Zoyla howzitgoing????

Anemoon, Summie, Sjar, Red, Illie, Sigridje, en wie ben ik nog vergeten? (f)

Nou ja in ieder geval GENIET allemaal van het supersupersuper mooie lange weekend, wat een verwennerij dit voorjaar... lalalalalaalaaaaaa <loopt zingend het bos in>

Geniet ervan chickberlin!! Superweekend om 3 maanden gestopt te zijn! Neem maar een biertje extra!

Ik leef een beetje met je mee, want ik mag geen wijntjes en ik heb zo'n trek in een wijntje.. Zal wel een heul mooi kind worden

Jij ook fijn weekend, Sartan! Nog wat leuks doen?
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 29 mei 2009 @ 19:11:

Ik leef een beetje met je mee, want ik mag geen wijntjes en ik heb zo'n trek in een wijntje.. Zal wel een heul mooi kind worden

?

HUH???? WAAAT WAT HEB IK GEMIST???? ECHT WAAR?

<ja sorrie normaal ben ik niet zo'n schreeuwerd maar watte??>
Leuk hé zwanger zijn

Dat was voor mij altijd dé reden om niet/nooit meer te roken en te drinken. Oh oh wat was ik altijd kuis en gezond die maanden. Nee dan nu

Hoewel ik nog steeds niet rook hoor, maar met dat wijntje ( nou ja 2,3,4,5 enz) van gisteren kwam me er toch een golf aan zin in sigaretten in mij opborrelen, echt niet leuk meer. Heb me met man en macht ertegen verzet, maar makkelijk was het allerminst. Het was echt mijn rotste moment ooit deze weken. Ben nu dik een maand gestopt, en blijf zwakte momenten kennen blijkbaar. Not funny. Dat je denkt: het zal me allemaal jeuken, ik steek er gewoon eentje op, omdat ik het lekker vind, en dood gaan we toch, dat idee.....

Gelukkig heb ik er níet aan toegegeven, maar het scheelde niks...

Oh en pinkpop, nu met dit weer. Ik ben jaloers. Ik ging ook altijd. Zelfs als klein meisje met mijn ouders. Ik krijg ineens helemaal flashbacks. Geniet ervan meid!!

XXX
quote:sartan schreef op 29 mei 2009 @ 20:11:

[...]

HUH???? WAAAT WAT HEB IK GEMIST???? ECHT WAAR?

<ja sorrie normaal ben ik niet zo'n schreeuwerd maar watte??> Uh ... Yep! Summermini in de maak
Computer says nooooo
Haha Zoyla... Hier ook inderdaad, zo kuis als maar zijn kan. Je moet toch niet aan denken dat er een punthoofdje uit komt omdat je zo nodig toch wijn moest drinken.. Maar verder moet het Grote Genieten nog komen geloof ik.. blegh die misselijkheid 24/7 is echt rot.

Goed dat je je tegen de trek hebt verzet! Juist nu je wat langer gestopt bent, zul je zo'n moment (áls die zich al voor doet, want het wordt steeds makkelijker) als r*tezwaar ervaren.. omdat je al zo lang zo goed gat en dan ... grr!

He, meiden GOED WEEKEND!!
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 30 mei 2009 @ 08:17:

[...]

Uh ... Yep! Summermini in de maak

Ohhhh zooooo off topic maar dat zal me even aan mijn anus oxideren

WOOOOHOOOOOO GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(f) (f) (f) (f) (f) (f)

(f) (f) (f) (f) (f) SUMMIE !!!! YAAAYY!!! (f) (f) (f) (f) (f)

(f) (f) (f) (f) (f) (f)
Goedemorgen dames, ik ben al een uurtje op, kids en kerel liggen nog in bed.... Heb al koffie op, de hond uitgelaten en in de tuin gerommeld. Het is toch prachtig mooi weer vandaag, Chickberlyn, ooooh wat ben ik nu jaloers op je.... Pinkpop met mooi weer... zucht.... Ben dr een paar keer geweest en eigenlijk altijd met mooi weer. Geniet ervan en NIET roken he!!

Summer, jammer voor je dat je zo misselijk bent, ik hoop dat het gauw over gaat!

Zoyla, ik leef/lijd met je mee.... Heb het nog steeds moeilijk, die kilo's er bij, niet leuk meer. Echter, net als jij toch nog niet gerookt he!!!!

Campari, thanx voor het positieve lijstje, zo alles onder elkaar te zien staan is toch weer een oppepper! Hier doen we het voor

Ik ga het gezin eens ff wakker schudden, het is veels te mooi weer om in bed te liggen!
Summer 73

Van harte gefeliciteerd hoor!
Ha Sum, mag het aan de grote klok nu? Nogmaals van harte, meid! Hopelijk wordt de misselijkheid snel minder!

ChickB, je hebt het vast heerlijk daar in 't zuiden! Vorig jaar was ik op een verjaardag met mijn vroegere buurjongen aan het kletsen, hij is 10 jaar jonger dan ik (ik was zijn oppas vroeger, hahaha), dat ie naar pinkpop ging. Zat de ouwe tante te vertellen hoor, was wel ff confronterend! Ben een jaar of 2, 3 geleden nog geweest, maar ook in '96 en '97... Ouwe doosch
-
1 Jaar Rookvrij! Wie had dat ooit van mij verwacht?

Ja ik zelf! Ik heb maar 1 kleinminpuntje en dat is die 4kilo! (maar dat is aleen als ik een beetje sagarijnig ben) Verder allemaal pluspunten! Geen piepende longen meer schonere huid! Ik stink niet meer en zelfs mijn nagels moet ik af entoe vijlen!

Ik ben nu een goed voorbeeld voor mijn kinderen 12 en 15 jaar!

Maar wat was het moeilijk vooral de 1ste maanden wat was ik sagarijnig en nukkig en jankerig! Vanavond brand ik een kaarsje voor mijn zus want die zal zou trots zijn geweest!
Geweldig, Sigridje, van harte gefeliciteerd!!!
-
(f) Sigridje!!! (f)
Computer says nooooo
Anemoon: was jij gister niet precies 9 maanden gestopt alweer??

(f) YEAH! (f)
Computer says nooooo
Vandaag 3 maanden gestopt!!! En voel me fantastisch, totaal geen behoefte meer nog te roken, ever again!

Verder ruim 10 weken zwanger...

@Summer: hoe ver ben je nu? Vervelend van je misselijkheid, bij mij valt het heel erg mee gelukkig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven