Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Hoewel ik wel heb gemerkt dat die twee vingers in mijn neus mijn eigen vingervlugheid niet echt ten goede komt...

Maar inderdaad...we doen het toch maar mooi!

Kick: van Nico!
Ik rij 3 x per week paard en ben na een hardnekkige blessure weer begonnen met evy. Ingestapt bij les 13 en nu alweer bij les 18 Met nico had ik dat ook niet vol gehouden!
He grappig, ben anderhalve maand geleden begonnen met Evy! Ben nu bij les 12, gaat best goed en ik ben heeeel fier op mezelf!

Goed paasweekend!
Als ik Nico niet de deur had gewezen, was ik ook nooit begonnen met Evy. Na wat blessures en steeds weer opnieuw moeten beginnen, lijkt het nu toch weer goed te gaan en ga ik morgen al voor les 3 van de tweede reeks. Ik ben zóóóó fier op mij!
O ja, Sjar, ik heb me inmiddels aangesloten bij het topic van Whopper 'hardlopen van 5 tot 10 km' of zo...Ik merk dat ik toch beter gemotiveerd blijf als ik er op het forum over schrijf...toch die zogenaamde stok achter de deur ook...
Ik heb weer last van allerlei pijntjes in mijn rechterbeen Misschien is paardrijden en hardlopen te veel van het goede. Nou ja, ik geef het gewoon even tijd (lees: 8 dagen vakantie ) en zie daarna wel weer verder.
Ik hoop maar dat het hier zo stil is omdat het goed gaat met iedereen en niet omdat iedereen stiekem in een hoekje zit te roken...

Sjar, doe maar even lekker rustig aan. Niets forceren!

Vertrekken jullie vrijdag?
Haha echt niet stiekum in een hoekje zitten te roken!

45weken rookvrij maal 30 euri is 1350 euri bespaard!

En met de wijnvooraad gaat het ook niet meer zo hard tegenwoordig al is het nu een speciale maandag dus ik neem er vandaag nog wel 1 of 2!

Tja en die 3 a 4 kilo erbij ik zeg gewoon dat dat komt omdat ik boven de 40 ben! Ik heb me al wel weer ingeschreven voor een wandel4dagse 25 km per dag dus ik ben al wel weer aan het trainen! En verder gaat het goed dus zelden nog trek in nico ik vind het steeds meer stinken! Dus dat is ook een goed teken toch!
Jemig, Sigrid vijfenveertig weken! Je zit echt bijna op een jaar! Wat goed zeg! En zeker jij, dat mag wel even gezegd worden, je hebt zoveel voor je kiezen gehad! Cheers op jou!
-
Vandaag na 27 jaar gerookt te hebben ben ik vanochtend gestopt! Ik ben heel benieuwd hoe deze dag gaat verlopen. Ik vind het maar wat spannend! En heerlijk bevrijdend ook. Geen dwang meer om te moeten roken!

Eens kijken hoe het is om niet rokend door het leven te gaan. Ik heb geen idee meer hoe dat is....
Ratteke: wat goed joh, vandaag de eerste dag van de rest van je leven dus!

Blijf zo positief, dan komt het helemaal goed!

Sigridje! YEAH, sToppertje!! voor jou! Echt goed van je dat je, ondanks alles gewoon doorgegaan bent, het is je niet aan komen waaien.

Sjar: lekker pauze houden en wil je !@#$%^ ajb ophouden met mij te herinneren aan die vakantie van je, jah!

Beterschap met je been ed.

een (f) voor illie en Anemoon op deze mooie dag!

xsummie!
Computer says nooooo
Joehoe! De paasdagen + mijn verjaardag doorgekomen zónder sigaretten! Vandaag ruim zes weken gestopt!

Al had ik soms wel wat moeilijke momentjes toen het zonnetje scheen en ik heerlijk met een roseetje in de achtertuin lag.

Maar ik heb volgehouden!!!
Ook hier van het lange weekend genoten zonder sigaretten! Leuke verjaardag gehad Nero?

Ik had wel een heel andere ervaring... Vriendlief en ik waren aan het winkelen en hij was al lopende een peuk aan het roken. Bij de betreffende winkel aangekomen, peuk op de grond, ging ie iets vragen aan de verkoper. Ik dacht alleen maar 'sjieeees wat stink jij uit je mond, neem een pepermuntje ofzo...' Word ik nou zo'n antirooknazi waar ik eerst altijd zo'n hekel aan had? Huh?

Ratteke: succes, jij kan het natuurlijk ook, zet 'm op!
Ratteke, welkom aan boord!

En alvast gefeliciteerd met het nemen van je beslissing om niet meer te roken.

Ben je je eerste dag een beetje doorgekomen?

Hou ons op de hoogte van je vorderingen, en kom vooral regelmatig langs om geestelijke support te vragen/ even te vloeken of wat dan ook, er is altijd wel een ervaringsdeskundige die hier rondhangt en je ergens mee wil helpen.

<zwaait> Hi girlies, ik ben er weer! Ik zie dat jullie allemaal Nico succesvol weg hebben weten houden tijdens mijn heerlijke weekendje London (had niet anders verwacht)

Illie, Sjar, Sum, Anemoon nog steeds hier en nog steeds gestopt, zijn we stoer of zijn we stoer! Woooopyyyyy!!!

Sigridje, meis van mij krijg je een hele diepe buiging hoor echt super dat je het hebt volgehouden met al die gebeurtenissen in je leven.

Nero, yay!! Superdesuup 6 weken, da's echt al lang! Je bent gewoon een niet-roker! Woohoo!

(f)
Dank jullie dames Ja heftige maanden achter de rug maar gewoon doorgaan! Soms ben ik zo trots op mijzelf dat ik niet rook dat ik niet meer bij die stumperds hoor die buiten staan te roken! Dat ik zelden nog hoestbuien heb! Dat mijn huid er beter uitziet! Dat een wite boterham met gekleurde muisjes heerlijk smaakt! Dat zelfs mijn nagels weer witte randjes hebben en die 3 a 4 kilo erbij gewoon bij mij horen!
Hallo allemaal, ik heb mijn eerste dag niet roken overleefd!

Ik had nog wel een moeilijk moment toen mijn trein in Delft 20 minuten lang stil bleef staan voordat ie verder reed..... Maar ik heb dat moeilijke moment gelijk omgedraaid. Normaal zou ik flink in de stress schieten "shit, nu kan ik niet roken!!!!" maar nu heb ik gedacht "ah, hoe heerlijk, ik hoef niet meer te roken en niet meer te stressen dat ik niet kan roken" Wat een openbaring is dat! Na al die jaren van denken "ik móet roken" naar ik hoef niet te roken. Wat een wereld van verschil....

Na het avondeten had ik het ook ff moeilijk. Mijn vriend rookt nog wel, gaat ook stoppen als het pakje shag op is, en heeft zijn sigaretje na het eten buiten opgerookt. De schat.

Ik gebruik nu Champix. Wat een geweldig middel is dat zeg. Ik heb in 2005 ook een stoppoging gedaan die dus jammerlijk is mislukt. Toen gebruikte ik Zyban. Werkt op zich ook wel. Alleen ik had toen mega last van slapeloosheid. Nu ook wel een beetje maar minder. Hebben meer mensen daar last van gehad? En zo ja, hoe lang heb je daar last van? In 2005 heb ik wekenlang slecht geslapen... daar heb ik nu niet meer zo'n zin in.

Dag 2 is voor mij al weer 3 uur oud. Niet gerookt en er ook géén zin in! Houden zo!
Bedankt voor de bemoedigende woorden Sartan! Ik voel me inderdaad ook echt een niet-roker, nu hopen dat ik niet zo'n fanatiekeling word...

@Chickberlyn: bedankt, verjaardag was heerlijk. Lekker genoten van het mooie paasweer!

Nog ff een vraagje voor de langere stoppers onder ons: hoeveel kg zijn jullie aangekomen sinds je gestopt ben en zijn die kg's er ooit weer af gegaan? Op de verschillende websites lees je nl. dat je altijd wel een paar kg aankomt, maar dat deze extra kg er na een paar maanden ook 'vanzelf' weer af gaan. Nu heb ik het vermoeden dat dat een bemoedigend praatje is van de niet-rokers-club en dat die kg er gewoon lekker aan blijven zitten... Ik ben nu dus 6 weken gestopt en heb mezelf (stom!stom!) niet gewogen toen ik ging stoppen (ik heb ook geen weegschaal,vandaar...). Toch merk ik in mijn kleding dat ik zo'n 3 kg. ben aangekomen.... Voor mijn gevoel ben ik niet veel meer gaan snoepen en daarnaast sport ik 2x per week (dat deed ik al toen ik nog rookte). Ik ben gewoon ff benieuwd hoe dat bij jullie is gegaan!
@Ratteke: you go girl! Onthoud dat de eerste twee weken het moeilijkste zijn en dat het daarna alleen maar makkelijker wordt. Ik heb geen last van slapeloosheid gehad toen ik net gestopt was. Wat dat betreft heb ik mazzel, ik heb totaal geen lichamelijke afkickverschijnselen...
Ruim zes weken gestopt! Nu is het een makkie! Dus voor alle net-stoppers: het wordt steeds makkelijker!
Hai Nero, even een reaktie van mij op het aankomen/ niet roken: Ja. Ik ben wel iets aangekomen na het stoppen. En ja, die extra kilo's zijn er ook weer af gegaan maar wel pas na een dik (haha) jaar.

In het begin dat ik stopte ben ik meteen gaan sporten. Dat was natuurlijk prima maar ik kreeg doordat ik niet rookte toch meer trek, snaaide iets meer en mijn stofwisseling veranderde ook. Op een gegeven moment was ik 3 a 4 kilo zwaarder dan daarvoor. Is op zich niet zo schokkend maar ik ben niet zo groot (understatement) dus zag je het wel heel goed. Ik ben na een half jaar wat meer op gaan letten met eten en nog ietsje fanatieker gaan sporten et voila die kilo's zijn er vrijwel af (zit er nog een aan maar ik zie er echt prima uit dus dat zal mij aan mijn anus oxideren )

Laat je door een eventuele paar kilootjes meer niet weerhouden om te stoppen (ik herinner mij een would be stopper van een jaar geleden die begon met roepen "als ik ook maar 1 kilo aan kom dan ga ik meteen weer roken" ) want je kunt beter heel iets zwaarder zijn en Nico vrij dan een gratenpakhuis met rokershoest, stinkende adem en gele vingers

Max, proficiat , de zwaarste tijd heb je er op zitten. Maar let op, laat je niet in de luren leggen door Nico, denk niet dat de trek niet meer terug komt want die komt vaak juist op dit soort momenten als je alertheid verslapt. Dat gezegd hebbende natuurlijk...

Rattteke, ook je tweede dag zit er al bijna op, kortom het lichamelijke gedeelte van je afkick heb je al bijna gehad! Jij bent de baas over je leven en je hebt besloten dit voortaan zonder Nico te leiden, good on you, go go go!!!

Ha Nero, vroeg je dat laatst niet ook al? Enniewee, deze keer ben ik niets aangekomen, hoewel, de laatste maand wel een kilootje of 2, maar dat kan ik moeilijk wijten aan het stoppen he, aangezien ik al 7,5 maand gestopt ben Eerdere keren kwam ik vaak wel wat aan, en dat ging er niet vanzelf af (ook niet als ik weer begon met roken trouwens). Maar wat ik zou doen als dat nu het geval was, is het de eerste zes maanden een beetje in de gaten houden, lekker sporten, normaal eten, niet te veel snaaien, en als die kilo's er dan nog steeds aan zitten eens een paar weekjes flink d'r tegenaan, dan ben je ze zo kwijt.

Chickberlyn, grappig ik ben d'r eentje hoor, zo'n vreselijke ex-roker die er nu over zeikt Wil je vriend nog niet stoppen?

Ratteke, Max, top! Ga zo door!!!

En een kus voor Char, Sum, Illie en Sartan! En Red, komt die hier nog wel eens langs?
-
Moon, ik zie Red hier nooit meer. Ik denk dat ze inmiddels gewoon een leven heeft!

Nero, ik ben in eerste instantie helemaal niets aangekomen na het stoppen, maar ik ben toen ook fanatiek gaan hardlopen. Daarmee heb ik toen mijn gewicht aardig op peil weten te houden. Na een half jaar ongeveer, raakte ik geblesseerd, kon dus niet meer hardlopen en kwam zo iets van 7 kilo aan. Nu heb ik de grootste moeite om die kilo's er weer af te krijgen, maar kan inmiddels gelukkig wel weer sporten en hopelijk lukt het me nu wel om die kilo's weer kwijt te raken.

In elk geval kan ik, net als Anemoon, niet zeggen dat het van het stoppen met roken komt...ieder pondje gaat toch echt heel erg door het mondje, ben ik bang...

Om af te vallen zou ik iig never nooit overwegen weer te beginnen met roken, even los van het feit dat het inderdaad niet zo werkt dat je dan weer zou afvallen...

Ondanks de kilo's ben ik dus nog steeds erg blij dat ik gestopt ben met roken...ben nu ook veel blijer met mijn ietwat zwaardere lijf...

voor Sjar, Anemoon, Sartan, Summie en, als je het toch nog leest, Red!
Bedankt Sartan, Anemoon en Ildiko voor jullie reacties op mijn vraag over het aankomen.

@Anemoon: het kan idd best dat ik het al eens eerder heb gevraagd, het houdt me best bezig inderdaad...

Het is ook niet zo dat ik overweeg weer te beginnen met roken, alleen door de extra kilo's hoor. Complete onzin en ultieme ijdelheid lijkt mij, inderdaad liever een paar kilo's erbij dan weer beginnen met die vervelende en vieze gewoonte! Ik probeer echt te letten op wat ik eet, maar onbewust ga je toch net ietsje meer snoepen/eten dat wat ik eerst deed, dus daar ligt het voornamelijk aan denk ik. Anyway, ik blijf gewoon lekker 2 á 3 keer per week sporten en dan zal het best meevallen.

Verder gaat het prima, ik denk nog amper aan (niet)roken! Alleen op de momenten dat er anderen zijn die roken of dat ik wijn drink, denk ik er af en toe aan. Maar die momenten zijn ook te verwaarlozen.
Nope anemoon, dudeberlyn wil niet stoppen. Althans nog niet... Moet nog mijn antirookterrorbeleid denk ik iets aanscherpen Heb hem wel aangestoken met hardlopen. Misschien gaat er een belletje bij hem rinkelen als ik fris en fier van hem wegloop en hij hijgend achterblijft

Ratteke hoe gaat het, werkt de Champix goed? Zet 'm op he!

Vanavond lekker spinnen. Van al dat geld dat overblijft na het stoppen kan ik mijn sportschool nu makkelijk betalen
@Chickberlyn, ik vind Champix echt een wondermiddel. Zonder had ik écht allang weer gerookt. Vandaag heb ik het een paar keer erg moeilijk gehad, lichamelijk vreselijk zin in een sigaret gehad. Mentaal niet gelukkig.

Ik houd me aan het motto bovenaan dit topic. Het is haast een mantra geworden. Roken is geen optie. En die herhaal ik een paar keer per dag als ik zin krijg.

Ik moet zeggen dat ik toch wel wat aan dit topic heb en de steun van alle schrijvers/sters hier. Handige tips en het weten wat er mij over een paar weken te wachten staat. Hoe je opknapt, wordt je huid echt weer wat mooier en gladder en strakker???? Dat hoop ik wel. Niet dat ik nu zo'n rokersgezicht heb hoor maar alles is mooi meegenomen.

Maar het moet me toch ff van het hart dat ik de verbeterde geur niet altijd zo'n succes vind hoor.... Mijn god, 's ochtends in de trein.... wat kunnen mensen toch vreselijk stinken....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven