Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Katie, zie aan je tellertje dat je meer rookte dan ik. Wel lekker om te zien wat je je nu al allemaal bespaard, zelfs binnen twee weken!

Two weeks, 23 hours, 43 minutes and 15 seconds. 224 cigarettes not smoked, saving ¤ 59,16. Life saved: 18 hours, 40 minutes.
...
Hallo medestoppers... Hier gaat het goed. Super de supergoed. Mijn voornaamste reden om te stoppen was graag nog eens zwanger willen worden. En dat is gelukt!!! Mijn eerste maand niet roken en ook geen nicotinevervangers hebben zijn vruchten afgeworpen. BK, jij hebt ook die wens begreep ik? Bij mij heeft het goed geholpen blijkbaar.

Ik maak nog even een paar vreugdedansjes
hee, gefeliciteerd!
...
Hallo toppers!

Ik zat even te denken van he het is de 2de vandaag!

21 maand nu rookvrij ik ga richting de 2jaar!

Voor de pas stoppers elke dag die je niet rookt is 1 dag verder!

Ook weer eens op de weegschaal gestaan blijft 5 kilo meer nou das niks vind ik moet ik wel zeggen dat ik weer lekker aan het wandelen ben dus een beste conditie nu!

Zie in mijn omgeving wel weer mensen die een poos gestopt zijn die weer roken onder het motto stress nou dat vind ik zo gemakelijk,en dat zeg ik ze ook wel!

(echt anti nico geworden)
Ha! Ik was gisteren 1,5 jaar gestopt, hoezee!!!

Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om weer te beginnen (zeker nu niet - acht maanden zwanger), maar gek genoeg droom ik de laatste tijd wel regelmatig over roken. Het is wel zover uit mijn systeem dat ik 'in het echte leven' nooit meer de verleiding of behoefte heb, en ik kan inderdaad ook heel verbaasd kijken als mensen naar buiten gaan. Om wat te doen? Oh, te roken Maar ben het wel met vlammetje eens dat het nooit helemaal weggaat. Maar het wordt wel stukken makkelijker!

Dus, hou vol allemaal!! Het leven is echt zoveel relaxter zonder peuk!
-
Quacker!!! Wat geweldig!!!

bk, hoe gaat het nu met je? Jammer dat je het nog niet geworden bent bij TTQ maar aan de andere kant: over een klein maandje ofzo zie je er alleen maar beter uit want dan rook je al wat langer niet

sigridje, wat leuk om je weer even te "zien" wow, twee jaar al bijna? Time flies huh? We kunnen wel trots zijn op elkaar hier zeg, pfoe best wel veel succesverhalen!

Anemoon, godmother van dit topic!

En... acht maanden zwanger, alles goed met jou en Anemini?

Quacker gefeliciteerd

Zwanger worden/ kinderen krijgen is voor mij inderdaad de belangrijkste motivator geweest om te stoppen. Gezien mijn verleden met stoppen wilde ik eerst zeker weten dat het zou lukken. Ik ben zaterdag gestopt met de pil dus voor mij is het nog even afwachten.

Het gaat goed. Merkte gisteren tijdens het hardlopen al een lichte verbetering in mijn uithoudingsvermogen.

One week, six days, 3 hours, 45 minutes and 41 seconds. 263 cigarettes not smoked, saving ¤ 60,63. Life saved: 21 hours, 55 minutes.
Zo, drukke dagen hier, weinig tijd om te forummen. Ik heb besloten om komende week maar eens naar een sportschool te gaan. Ga er twee bekijken en daar kies ik er één van. Dochter gaat zo naar school, dus kan ik weer beginnen! Merk dat ik iets ben aangekomen, geen idee of het door het stoppen komt of door mijn belabberde eetgewoontes van de laatste tijd. Maar wat meer beweging stond toch al op mijn to-do-list, dus nu lijkt me een goed moment!

Two weeks, two days, 3 hours, 14 minutes and 30 seconds. 242 cigarettes not smoked, saving ¤ 63,69. Life saved: 20 hours, 10 minutes.
...
Ja Sartan af en toe lees ik hier nog wat!

Anemoon al bijna uitgeteld!

Wat vlieft de tyd!
Wat is het rustig hier vandaag...

Vandaag vaak aan roken gedacht en echt het gevoel gehad dat ik een sigaret wilde, maar uiteraard niet gedaan

Two weeks, 3 hours, 44 minutes and 23 seconds. 283 cigarettes not smoked, saving ¤ 65,24. Life saved: 23 hours, 35 minutes.
Goed zo Katie! Want als je het wel doet, heb je waarschijnlijk binnen een paar minuten spijt... En je bent al twee hele weken op weg, het zwaarste is achter de rug! Af en toe een slechte dag moet je er dan maar bijnemen, hij gaat vanzelf weer voorbij.
...
Ik ben afgelopen zaterdag begonnen met het slikken van Champix. Dat houd dus in dat ik vanaf aanstaande zaterdag binnen een week echt moet stoppen met roken.

Ik zie dat niet zo somber in, een sigaret smaakt nu al een beetje alsof je een asbak leeglikt. Dat is dus een positief neveneffect.

Ik heb wel wat moeite met de rest van de bijwerkingen. Ik voel me nerveus, licht depressief, slaap slecht, ik heb last van rare gedachtes. Dat soort dingen waarin ik mezelf niet herken.

En dan slik ik dus nu nog maar een lage dosis.

Heeft iemand anders ook last gehad van Champix op deze manier?

En wat heb je toen gedaan?

Ik denk er zelf aan om de 2 weken van dat starterspakket maar vol te maken, en dan te stoppen met de Champix en de rest maar op wilskracht te doen. Op die manier kan de Champix me iig door de eerste week dat ik gestopt ben heen helpen.

Ik vind die pillen een beetje eng.
JaneDoe, gefeliciteerd met je stop ! (ook al rook je nu nog wel, je bent wel onderweg om af te kicken)

Ik ben zelf niet met behulp van Champix gestopt maar ik hang hier wel al bijna 3 jaar rond en heb veel medestoppers gezien die succesvol gestopt zijn met Champix. Daarvan zijn er een aantal na een paar weken met Champix gestopt en helaas leidde dat vaak tot een faliekante mislukking dus ik zou het je absoluut niet aanraden. Misschien ben jij een uitzondering hoor maar dat is wat ik ervan gezien heb.

Ik hoop dat zich zo 1 of meerdere Champix stoppers melden om met je mee te denken, ik weet dat je tegen misselijkheid het best je pillen na een beetje yoghurt inneemt maar je hebt het over andere bijwerkingen en daar kan ik helaas niet over meepraten.

bk, goed dat je niet toegegeven hebt, je zit nu echt op een keerpunt in je stop. Na een week of 4 gaan je trekmomenten duidelijk afnemen (bij mij althans, en volgens mij bij de anderen ook wat ik ervan gezien heb) dus hang in there!

wow vlammetje, motivatie is top op het moment je hebt zelfs een beetje over om anderen mee op te peppen, super, hou vol!

Ja, mijn motivatie is gewoon heel erg goed nu. Ik heb het boek dat ik gelezen had meegegeven aan visite die vertelde dat ze weer eens een middag gestopt was.

Ik voel me ook echt beter, gezonder. Als ik wakker word heb ik niet meer zo'n smerige smak in mijn mond, ik hoest veel minder. Ik had voor mijn steeds terugkerende luchtweginfectie een puffer gekregen met echt rotspul erin. Doordat ik niet meer rook, heb ik besloten om het eerst twee weken aan te zien, de lijst met bijwerkingen was nl niet mis! En eigenlijk gaat het steeds beter. Ik let nu gewoon in het algemeen wat beter op mijn gezondheid. Nu dus nog sporten. En sporten en roken, dat gaat gewoon niet samen!

Ik denk dat ik dat half jaartje roken op de de één of andere vage manier 'nodig' heb gehad om me los te maken van mijn oude leven. Het heeft heel veel stress gekost, maar nu ben ik weer op de goede weg. En de goede weg en roken, dat gaat gewoon niet samen. Ik vind mezelf, mijn leven en de gezondheid van mijn kinderen meer waard.

Hier zijn de trekmomenten echt nog maar heel sporadisch aanwezig. Ik denk dat de laatste geweest is toen ik er ook over schreef hier, die avond dat ik op het punt stond om te gaan halen en het toch niet heb gedaan. Verder helemaal geen moeite meer. Dit weekend mijn eerste keer uit, maar ik denk dat het roken al zo uit mijn systeem is, dat het me gewoon gaat lukken!

Two weeks, three days, 15 hours, 18 minutes and 22 seconds. 264 cigarettes not smoked, saving ¤ 69,62. Life saved: 22 hours, 0 minutes.
...
Goedemorgen allemaal stoppers!!

Hier terug van vakantie, heerlijk gehad, lekker geskied, zonnetje erbij en veel gelachen met z'n allen. En berglucht ruikt heerlijk .

Verder allejezus druk op mijn werk, dus ik zal niet veel te vinden zijn hier de komende weken, maar ik denk aan jullie! Succes voor ons allemaal
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Hoi, wilde hier eigenlijk een topic openen maar zag toen dat deze er al was.

Ik was 2 weken geleden doordat ik ziek was gestopt, na 3 dagen kwam ik nog wat pakjes tegen en heb deze langzaam opgerookt met het idee dan compleet te stoppen (rook al 22 jaar en zat op 40 sigaretten per dag)

Dit viel me dus vies tegen, 2 tot 4 sigaretten per dag ging nog wel, maar sliep slecht, bij anderen was ik vrolijk maar thuis alleen viel ik in een diep gat. Voelde me echt depressief worden (2 depressies gehad dus weet wat het is) Tussendoor nicotinekauwgom geprobeerd, maar dan is het net of je een hele asbak in je mond hebt. Dan maar weer zo, maar lukt echt niet terwijl ik er vanaf wil, sta er compleet achter.

Gisteren naar de huisarts geweest en hij heeft Zyban voorgeschreven, mag nu deze week nog roken en dan stoppen. Hoop echt dat het gaat lukken en sta er ook 100% achter, het zal me gaan lukken.

Hebben jullie nog tips? Merk dat ik erg emotioneel ben, net alsof ik een scheiding doormaak of zo.

@Jane doe ik hoop dat we elkaar hier doorheen kunnen slepen, rookte je veel en hoe lang al?
Hee Cola, ik denk dat jij ook een soort scheiding doormaakt, want 22 jaar is heel erg lang! Eigenlijk alles dat jij doet, was tot nu toe verbonden met roken en je moet heel veel oude gewoontes dus veranderen in nieuwe. Kan me voorstellen dat dat heel lastig is! Ik zou die emotionele buien dan ook maar gewoon accepteren, hoe rot ook. Ze gaan weer over, dat is je lichaam en geest die hun 'drug' niet meer krijgen. Echt, ik heb hier ook gestaan met sjacherijnige buien, gesnauw tegen iedereen, midden in de nacht mijn kinderen alleen thuis willlen laten om even sigaretten te halen om de hoek. Het zijn afkickverschijnselen. Toen ik het herkende, en voor mezelf de link legde naar junkengedrag ipv gewoon zeggen dat je er zin in hebt, toen was ik ook gemotiveerder om het te laten en er doorheen te gaan. Maar ik had het makkelijker dan jij, ik ben langer nietroker geweest dan roker. Ik weet precies hoe het voelt om gestopt te zijn en wat het voor me deed. Toen ik de laatste keer begon, wist ik dat het ook deze keer tijdelijk zou zijn, dat ik weer zou stoppen omdat ik een niet-roker zijn veel prettiger vind.

Ik wens je heel veel succes, en lees en schrijf mee hier. Ook als het even niet goed gaat, je een rotbbui hebt of wat dan ook...
...
hoi colaennietsanders (voortaan maar cena?) welkom hier en gefeliciteerd met je aanstaande stop! Het is helemaal niet gek hoor dat je moet wennen aan het feit dat je gaat stoppen.

Je denkt namelijk dat die sigaret een heleboel voor je doet. Ik zeg "denkt" omdat dat natuurlijk helemaal niet zo is maar ja je bent verslaafd he

Dus een sigaret brengt je rust (denk je) en ontspanning (denk je) en je gaat je rot voelen omdat je gestopt bent (omgekeerde wereld natuulijk want als je je rot voelt als je stopt met roken dan komt dat omdat je ooit begónnen bent en niet doordat je lijf zo hard nicotine nodig heeft)

Makkelijk is het absoluut niet maar als je je goed voorbereidt (en daar ben je nu al mee bezig je bent tenslotte hier aangeland) dan kan het écht! Ook ik rookte als een ketter, 25 jaar lang een pakje shag per dag, en ik ben gestopt. Dusssss ga ervoor!

Lees anders de OP (openingspost) even aandachtig door en bekijk de links die daarin staan, er zit vast wel iets voor je bij. En mocht je het moeilijk krijgen (wees realistisch, dat gaat echt af en toe wel eens gebeuren) kom dan gewoon hier aanwaaien voor een bemoedigend klopje op je schouder, een virtuele zakdoek om je tranen te drogen, een goeie mop op je op te vrolijken of een schop onder je derriere als je niet vooruit te branden bent.

Succes!!!
Hoi allemaal,

Vandaag ben ik 2 maanden rookvrij, hooray!!

Afgezien van sporadisch een lastig momentje heb ik nergens last meer van en ik voel me best wel gezond eigenlijk

Kleine volgende uitdaging is nog wel een paar kilo er af nu, want het aankomen is mij helaas niet bespaard gebleven..

Wat een goeie verhalen hier allemaal, zeg!

En Quacker, wat super voor je, van harte gefeliciteerd!!
Bedankt voor jullie bemoedigende woorden, merk dat ik idd een junk ben, die sigaret die ik nu rook is helemaal niet lekker meer maar gewoonte. Ben vandaag erg emotioneel geweest er hoeft maar iets gezegd worden en ik barst in tranen uit, zelfs op mijn werk. En dat ben ik helemaal niet wat een k*t verslaving. Wilde dat ik hier eerder aan gedacht had. Hoop dat de medicijnen de scherpe kanten eraf halen. Sta er echt helemaal achter, heb wel eens meer een poging gedaan of meer er een paar uur tot een dag aan gedacht maar toen niemand iets verteld, geen hulp gezocht of zo. Als het dan niet lukte (wat ik verwachtte) zei niemand er iets van. Nu tegen iedereen gezegd dat ik ga stoppen, krijg veel steun en verwacht nu ook voorgoed een einde aan de troep te maken. Ondanks dat ik zo emotioneel ben en niets kan hebben is dit ongeveer het enige waar ik nu positief over ben.
Helaas ben ik weer begonnen na 4 maanden. En het cliché, 1 bestaat niet, bevestig ik hierbij maar weer. Een weekend gerookt..toen de hele week niet. 'Zie je, ik kan het wel' dacht ik gelijk..

De week daarop werd het wat lastiger, maar het ging nog steeds goed om doordeweeks niet te roken. En de week daarna rookte ik weer als vanouds.

Ik merk ook gelijk dat ik niet opensta voor de argumenten hier om niet te roken, het is direct helemaal weg. Ik hoop me hier snel weer te kunnen melden.

Succes iedereen!
@summerbreeze, dat is balen zeg, probeer toch zo snel mogelijk de draad weer op te pakken want elke sigaret die je nu weer opsteekt wordt het moeilijker. De motivatie die je had toen je 4 maanden geleden was gestopt is die helemaal weg? Als ik alleen al denk aan wat ik per jaar de lucht in laat gaan aan geld is al een drijfveer. Kan je toch een behoorlijk luxe vakantie van betalen bijvoorbeeld.

Hoop je snel hier terug te zien, merk nu al dat ik blij ben hier mijn zegje te kunnen doen en de steun te vinden. Doe met me mee, aankomende dinsdag de laatste opsteken?
quote:colaennnietsanders schreef op 04 maart 2010 @ 23:35:

@summerbreeze, dat is balen zeg, probeer toch zo snel mogelijk de draad weer op te pakken want elke sigaret die je nu weer opsteekt wordt het moeilijker. De motivatie die je had toen je 4 maanden geleden was gestopt is die helemaal weg? Als ik alleen al denk aan wat ik per jaar de lucht in laat gaan aan geld is al een drijfveer. Kan je toch een behoorlijk luxe vakantie van betalen bijvoorbeeld.

Hoop je snel hier terug te zien, merk nu al dat ik blij ben hier mijn zegje te kunnen doen en de steun te vinden. Doe met me mee, aankomende dinsdag de laatste opsteken?

Ik ga hier zeker serieus over nadenken en er naartoe werken. Ik blijf hier sowieso weer meelezen.

Dat ik weer begonnen ben is alweer paar weekjes geleden. En ja, die motivatie is gewoon foetsie. Zo balen..
Zou het echt fijn vinden om het met meerdere te doen, kunnen we elkaar door de moeilijke momenten heen slepen. En motivatie: Hoe lang wil je regelmatig buiten gaan staan omdat je binnen niet mag roken, wil je meer lucht, meer ruiken en proeven? Daarnaast dat ze als je langskomt geen asbak voorbij ruiken komen, nog afgezien van tandplak, gele vingers en zo nog veel meer.

Hoop dat je de motivatie gaat vinden en mee doet.

En 1 voordeel je weet dat je het kan (moet ik nog zien maar zoals ik al zei, heb er het volste vertrouwen in)
Summerbreeze, wat jammer! Moet zeggen, ik herken het niet onder de indruk zijn van alle geweldige argumenten. Ik weet dat ik een periode heb gehad dat ik ook echt niet wilde stoppen, het kon me niets schelen. En zolang je je zo voelt, de motivatie niet hebt, gaat het je gewoon niet lukken... heel rot, en ik denk echt dat elke keer falen je motivatie steeds sterker maakt. Tot die dag, dat je wel sterk genoeg bent, en je het wel kan volhouden. Ik hoop echt dat die dag snel komt, je was zo goed bezig!
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven