Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Een week rookvrij

Ben de thuiswerkdag doorgekomen maar vond het erg lastig.

One week, 9 minutes and 27 seconds. 140 cigarettes not smoked, saving ¤ 32,29. Life saved: 11 hours, 40 minutes.
One week, three days, 1 hour, 7 minutes and 57 seconds. 190 cigarettes not smoked, saving ¤ 50,23. Life saved: 15 hours, 50 minutes.

Toch best leuk, zo'n tellertje. en toch wel zonde van die week niet-roken voor dat ene sigaretje, die telt nu niet meer mee!
...
bk je eerste week zit erop!!! Van harte!! Hoe voel je je?

Vlammetje, toch alweer 10 dagen, je vuurproef (ahem) komt in het weekend, doe voorzichtig en laat vieze Nico gewoon in zijn eentje buiten staan!

quote:sartan schreef op 25 februari 2010 @ 05:31:

bk je eerste week zit erop!!! Van harte!! Hoe voel je je?

Bedankt! Het gaat goed, ik voel me goed.
Nou, dit weekend ga ik nog niet uit, de kinderen zijn bij mij. Maar het weekend erop ga ik een weekendje naar adam, en dat wordt de grote test! Gelukkig zit ik dan al weer op drie weken, dus is de ontwenning al beter. Maar om mijn motivatie te vergroten, heb ik in de bieb het boek 'nederland stopt met roken' gehaald. Het leek me een goed idee om de valkuil goed beslagen te gaan overspringen.

Oh wat ook helpt is dat de dokter wederom heeft aangegeven dat ik zeer gevoelige luchtwegen heb. Weer andere medicijnen gekregen die ik twee keer per dag moet wegpuffen. En ik vind het fijn om een niet-roker te zijn, dat helpt ook!
...
Vlammetje dat gaat vast lukken volgend weekend. In mijn geval heb ik afgelopen weekend alcohol gedronken en ben niet in de verleiding gekomen om te gaan roken, maar dan heb ik ook weer niet zoveel gedronken dat ik echt aangeschoten was. Lijkt me verstandig het gevoel van controle over jezelf hebben te blijven houden tijdens het stappen.

Meer dan 8 dagen gestopt en vandaag ging het goed. Kon me vanmiddag eindelijk weer goed concentreren op mijn werk en heb afgelopen nacht best aardig geslapen. Zoek 's avonds nog wel veel afleiding door te gaan sporten en voor het slapen gaan een glaasje te drinken.

One week, one day, 3 hours, 42 minutes and 52 seconds. 163 cigarettes not smoked, saving ¤ 37,58. Life saved: 13 hours, 35 minutes.
Ik las het trouwens al eens eerder hier van iemand, maar ook ik droom wel eens over roken. Ik weet nog dat ik het vroegr ook had bij het stoppen, dat ik in mijn dromen rookte. Laatst werd ik wakker, en had ik gedroomd dat ik rookte, en dus maar beter niet meer op viva kon gaan schrijven. Maar ik heb mijn ontwennningsverschijnselen liever in mijn slaap! (Al is het vreemd wakker worden. Moet je echt even denken, was het een droom of heb ik gister...?)

Die alcohol is inderdaad een naar iets. Dat de trek dan weer op komt zetten, terwijl ik verder eigenlijk geen moeite heb. Het boek was trouwens erg duidelijk en doeltreffend. Als je erbij stil staat wat je je eigen lichaam allemaal aandoet, en in mijn geval welke gevolgen het kan hebben voor mijn kinderen, dan is er maar één juiste keuze: niet roken.

One week, four days, 15 hours, 18 minutes and 0 seconds. 174 cigarettes not smoked, saving ¤ 45,94. Life saved: 14 hours, 30 minutes.
...
Ja dromen over roken heb ik ook gedaan na een week of twee begon dat. En dan werd ik zó kwaad op mezelf dat ik wakker werd..hahaha nou jáá

Enne... alcohol is een zeer verraderlijk iets als je stopt met roken. Als mensen heel gemotiveerd zijn zie je vaak dat áls ze dan toch de mist in gaan dat dat met een borrel erbij gebeurt. Dus hou je koppie erbij en drink anders gewoon een glaasje minder zolang je nog niet stevig in je schoenen staat...

Fijn weekend allemaal

Hier bijna vier weken. Even te druk om te forummen. Das goed, want dan heb ik veel afleiding!

Ga zo door alle medestoppers!
Dag 9 is ook goed gegaan; nog betere concentratie en weer redelijk geslapen.

Fijn weekend allemaal.
Ik had hier gister een pittig gesprek met mijn ex, en helemaal niet de behoefte om te roken!

One week, five days, 14 hours, 47 minutes and 27 seconds. 189 cigarettes not smoked, saving ¤ 49,80. Life saved: 15 hours, 45 minutes.
...
Ik vind stoppen met roken nog steeds geen moer aan, echter roken is nog stommer!
quote:Nelson schreef op 27 februari 2010 @ 17:56:

Ik vind stoppen met roken nog steeds geen moer aan, echter roken is nog stommer!

oh die vind ik echt leuk.

Ga ik van je pikken als je het goed vindt!!?
Jij wel
quote:Nelson schreef op 27 februari 2010 @ 20:22:

Jij wel thanks!!!
...en dag 10 zit er weer bijna op.

Het gaat goed, denk soms best een hele tijd achter elkaar niet aan roken!

One week, three days, 5 hours, 34 minutes and 29 seconds. 204 cigarettes not smoked, saving ¤ 47,16. Life saved: 17 hours, 0 minutes.
quote:blondekatie schreef op 27 februari 2010 @ 22:34:

...en dag 10 zit er weer bijna op.

Het gaat goed, denk soms best een hele tijd achter elkaar niet aan roken!

One week, three days, 5 hours, 34 minutes and 29 seconds. 204 cigarettes not smoked, saving ¤ 47,16. Life saved: 17 hours, 0 minutes.

Hey super bk, dat je er niet meer de hele dag mee bezig bent betekent dat je je verslaving aan het overwinnen bent! Natuurlijk komen de gedachten toch bij tijd en wijle terug (en soms heel sterk) maar het is zó leuk om te merken dat je op een gegeven moment (ik zeg maar wat) een hele middag bezig bent geweest zonder maar 1 keer aan een peuk te denken, dan wéét je gewoon dat het goed gaat komen.

ook vandaag af en toe niet aan roken gedacht!!! Het gaat goed.

(Sartan: morgen opnames voor TTQ)

One week, four days, 4 hours, 4 minutes and 10 seconds. 223 cigarettes not smoked, saving ¤ 51,48. Life saved: 18 hours, 35 minutes.
Doorzetten, meiden.

Echt, na een tijdje is het helemaal uit je systeem. Ik ben nu een paar jaar verder, maar dat gebeurt echt al veel eerder. Op een bepaald moment heb je alleen nog maar 'speldenprikjes', en ook die verdwijnen.

Ik dacht altijd dat ik nooit kon stoppen, en ik ben nog steeds waanzinnig trots op mezelf!
Oh bk wat leuk! Wanneer wordt het uitgezonden? (of wil je dat liever niet laten weten, dat kan natuurlijk)

Ik sluit me verder helemaal aan bij Melpomene, na bijna 3 jaar is het roken helemaal uit mijn systeem. Ik ben zelfs oprecht verbaasd als ik mensen in een restaurant na een gerecht op zie staan en naar buiten zie gaan. Huh? Oh ja, róken! Deed ik vroeger ook. Trouwens zonde van al die lekkere smaakjes zo'n vieze smaak erachteraan pompen :puke:
Vlammetje, ben je het weekend goed doorgekomen?
Ik kom wel eens in een eetcafé, waar het personeel rookt. Dat doen ze keurig in de rookruimte. Direct daarna komen ze je tafel afruimen, en zit je alsnog in een muffe rookwolk. Ze hebben waarschijnlijk zelf niet in gaten dat je na het bezoek van een rookruimte van 2 x 3 meter met dichte deuren stinkt als een volle asbak....

Voor mij een reden, om echt nooit meer te gaan roken.
Hoi allemaal!

Sartan, ik ben het weekend prima doorgekomen! Nu was ik niet uit, maar had thuis wat wijn gedronken en geen zin in roken. Komend weekend ga ik met een niet-rokende vriendin stappen, dus dat gaat ook helemaal goedkomen. Daarbij, de opmerking van de HA over mijn slechte luchtwegen is blijven hangen. Het boek Nederland stopt was ook wel een flinke eye-opener, en geeft goede motivatie. Ik was straks bij mijn zus en ze ging ff buiten roken met een vriendin. Ik stond erbij te kletsen,. maar had geen zin om mee te roken.

Toch moet ik wel zeggen: helemaal uit je systeem is het roken nooit! Zoals ik eerder aangaf, ik was een gestopte roker. Ik ben al eens 5 jaar gestopt geweest, en de laatste keer 7 jaar. en toch kwam ik door omstandigheden in de verleiding om weer te gaan roken. Als ex-roker moet je altijd alert blijven, je weet nooit wat voor jou de trigger kan zijn op het weer op te pakken. Ik was de vorige keren ook heel gemotiveerd, ik miste het helemaal niet. En toch weer die terugval. gelukkig maar kort, na een half jaar tot een jaar roken was ik er weer af, maar valkuilen blijven komen. Bij mij eerst een festival, en dit keer relatieproblemen in combinatie met heel veel drank. voor ik er erg in had, was het eerste pakje weer gerookt. maar het geeft aan: ook de meest gemotiveerde stopper moet alert blijven...
...
quote:sartan schreef op 01 maart 2010 @ 08:20:

Oh bk wat leuk! Wanneer wordt het uitgezonden? (of wil je dat liever niet laten weten, dat kan natuurlijk)

:

Ik was vandaag reservekandidaat en helaas niet aan de beurt gekomen. Nu heb ik eind maart de opnamen (wanneer dat wordt uitgezonden weet ik nog niet).

Af en toe een moelijk momentje vandaag, maar toch:

One week, five days, 8 minutes and 57 seconds. 240 cigarettes not smoked, saving ¤ 55,33. Life saved: 20 hours, 0 minutes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven