Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken.

23-08-2010 18:10 1031 berichten
Iedereen die rookt, of ooit gerookt heeft, weet hoe moeilijk het is om van de sigaretjes af te blijven. Naar aanleiding van een topic vanmiddag, leek het me een goed idee om hier een topic te openen waar iedereen die wil stoppen met roken terecht kan voor wat steun , zowel om te geven als te krijgen.

De tijd komt er weer aan dat het toch te koud wordt om buiten met een sigaretje te bibberen, dus dat is al één voordeel.

We worden fitter, de huid wordt mooier, zijn s'morgens beter uitgerust, stralend witte tanden zonder kunstgrepen. etc. etc. etc.

Wie doet er mee? Wie durft het aan? Wie heeft tips om het vol te houden?
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen trouwens, voor mij is dag één aangebroken. Doe je mee Cateautje? Ik vind het erg lief van je dat je gelijk op wilt gaan hoor

Het is best raar om hier te zitten zonder dat hier aanstekers, asbakken, shag (en gruis op het bureaublad) en de sigarettenfabriek. Alles is weg ik ik heb het wel een beetje moeilijk. Ik mis m'n ochtendpeuk

Straks ga ik wat doen, effe flink wandelen met de hond, wellicht wat extra huishouden, alvast boodschappen zodat ik dat vanmiddag niet hoef te doen en dan even 3 uurtjes werken.

Ik realiseer me nu al dat ik zelfs tijd overhou als ik niet rook.
Ik ga er binnenkort ook maar eens aan geloven denk ik.. Ik rook nu met mijn moeder mee (ja ja, slecht..) en aangezien ik vandaag het huis uit ga moet ik dadelijk mijn eigen peuken gaan kopen. En laat ik nou net even geen zin hebben om daar geld aan uit te gaan geven (heb het al krap zat) plus dat ik de laatste tijd ook vaker heb dat als ik zit te roken, ik ineens iets heb van 'gatver'..

Nu ben ik echt gespannen en een beetje rottig omdat ik dus nu echt het huis uit ga (en voor mijn gevoel heeeel ver weg :P ) dus vandaag of morgen stoppen doe ik niet. Ik ga proberen te stoppen als die spanning voorbij is, want anders kan ik er donder op zeggen dat het niet lukt.

Volgens mij is mijn vader gestopt door achter elkaar zo veel mogelijk sigaretten te roken tot hij echt misselijk was. En dat gevoel moet je goed onthouden. Als je dan weer wil roken dan moet je aan dat gevoel denken en dan laat je het wel uit je hoofd..\

Succes @ iedereen!
Hallo ladies,

Heb jullie de hele tijd gevolgd, en ik ga ook meedoen. Vandaag is stopdag 1.

Even mijn verhaal: ben 31, getrouwd en 2 jonge kids. Sinds een klein jaar weer aan het roken (dom dom) Daarvoor ben ik er 5 jaar (tot volle tevredenheid) af geweest.

En nu is het weer genoeg, ik ben er klaar mee. Het stinkt, ik hoest weer megaveel 's ochtends, en ik wil graag gezond oud worden. Bovendien wil ik het hardlopen weer op gaan pakken met veel lucht, dus niet als roker. Destijds viel het stoppen me zo ontzettend mee. Hou gewoon rekening met één zware week, daarna wordt het beter. Mijn ontwenningsklachtenb waren toen erg slecht slapen en slecht naar de wc kunnen voor de grote boodschap. Maar ach, daar komen we ook wel weer overheen.

Ik heb mega veel kauwgum mee en ik zit nu op mijn werk. En ik ruik me toch lekker....
quote:DeWareJacoba schreef op 24 augustus 2010 @ 08:00:

Goedemorgen trouwens, voor mij is dag één aangebroken. Doe je mee Cateautje? Ik vind het erg lief van je dat je gelijk op wilt gaan hoor

Het is best raar om hier te zitten zonder dat hier aanstekers, asbakken, shag (en gruis op het bureaublad) en de sigarettenfabriek. Alles is weg ik ik heb het wel een beetje moeilijk. Ik mis m'n ochtendpeuk

Straks ga ik wat doen, effe flink wandelen met de hond, wellicht wat extra huishouden, alvast boodschappen zodat ik dat vanmiddag niet hoef te doen en dan even 3 uurtjes werken.

Ik realiseer me nu al dat ik zelfs tijd overhou als ik niet rook.Dat vond ik toen ik 5 jaar geleden stopte ook, ik had echt ineens heel veel tijd over. Wat nu helpt is om dingen anders te doen. De meeste rokers roken op vaste tijden.
Dewarejacoba, you can do it! Als je echt loopt te balen, grijp naar dit forum. (of je vriend ;)) Wat cinneluv zegt is wel erg overdreven vind ik persoonlijk. Ik rook al vanaf m'n 6de(!) dus ik zou dan hele dorpen hier af moeten slachten maar daar heb ik echt geen last van. Ik heb dat bij een eerdere stoppoging wel gehad, maar dat was simpelweg omdat ik het eigenlijk niet wou en me zielig voelde. Laat je door zulke dingen dus niet ontmoedigen! Het is echt wel even rot als die troep je lichaam uit gaat, maar daarna ben je echt blij en trots!!! Dag 8 voor mij!!!
@ Nova, een nieuw clubje een nieuwe kans; Just do it!!
Rook jij vanaf je 6e?

zeker een tiepvoutje hé
Caroline, supergoed dag 8! Ik ben het met je eens, het is idd erg overdreven hoe Cinneluv het omschrijft. Zo heb ik het destijds niet ervaren. Sterker nog, het viel me erg mee.

Dus daar hou ik me nu ook maar aan vast. Het moet gewoon even uit ons dagelijks doen verdwijnen....
Caroline, help ons even nog meer te motiveren: wat voel je al voor verschil met je gezondheid vergeleken met een week geleden?
@muke, helaas kan ik heel goed cijfers typen :( Ik ben nu 34, rookte anderhalf pakje per dag dus ik was echt een junk!

Erg veel verschil Nova! En daar is geen woord van gelogen! Nu rookte ik natuurlijk erg veel dus dan voel je het verschil beter denk ik. Maar: ik krijg nu al veel meer lucht, voel me fitter(ik ben gaan fietsen en wandelen om maar niet aan die sigaret te gaan zitten denken), onderneem meer, ik heb een rugprobleem waarvan de klachten minder zijn(!!!!!) en ik ben zooo trots.

Ik dacht ook altijd maar dat ik het niet zou kunnen.

Gisteren had ik voor het eerst dat ik roken ook niet meer met 'gezelligheid' associeerde. Dus dat is ook al afgevallen. En over afvallen gesproken, ik ben geen kilo aangekomen. In mijn geval wel jammer want ik had er wel een paar bij gewild.

Wat is jullie grootste angst? Waarom doen jullie het niet gewoon??
Caroline, vandaag is bij mij stopdag 1, dus ik doe met je mee. IIk wil ook weer met hardlopen gaan beginnen. Het is zo lekker om je gezond en fit te voelen.

Als je stopt met roken valt het juist op hoe triest rokers eigenlijk zijn door hun verslaving...
Absoluut. Daar verbaas ik me nou dan ook erg over, waarom zag ik dat niet eerder???
Wat ik trouwens het gaafst afgelopen week vond, was het moment dat m'n vriend helemaal buiten adem was op de fiets en ik niet! Hahaha en dan te bedenken dat ik af en aan 3 jaar op bed heb gelegen.

Nova, hardlopen is je nieuwe verslaving!
Voor mij zijn de emoties de grootste angst. Bang om over de zeik te gaan. Bang om heel onredelijk te zijn. Dat, alleen dat, houdt mij tegen.

Ik heb 30 jaar lang tussen de 30 en 35 sjekkies per dag gerookt.

Moe=peuk

Iets goeds gedaan=peuk

Pauze=peuk

Verdrietig=peuk

Blij= peuk

enz, enz, enz. Ik heb roken verheven tot een inspannings-/ontspannings- en beloningsstysteem.

Ik kom helaas wel wat kilo's aan als ik stop (ze zitten er nog van vorige stoppogingen), maar dat is ook gebrek aan beweging.

Ik vind het heerlijk jouw verhalen te lezen, Caroline, blijf posten!
Die kilo's zijn er echt maar een paar hoor, dat is nog wel te overzien. Hahaha....goed hoor Caroline, jij niet buiten adem en vriendlief wel....

Wil hij ook niet stoppen?
@ Nova, die rookt niet!!! Helemaal geweldig dus!

@Taha, jouw reden was ook mijn reden om niet te stoppen. Waarschijnlijk ben je nu ook al snel boos om iets? Wat je dan wegpaft? Als je boos wordt gaat daar eerst een gedachte aan vooraf...probeer dat eens in de gaten te houden. Dat gebeurt heel snel dus let op ;). Als je die gedachte weet dan moet je 'm ombuigen. Ik zei dan bv tegen mezelf: Ja hoor, stel je maar lekker aan zielig hoor! Toen ik dat onder controle had ben ik gestopt. Geloof het of niet, maar de stress die ik eerst had heb ik nu niet meer. Oftewel door het stoppen ben ik niet meer zo boos(ik was het dan vooral op mezelf).
Caroline, je gerichten motiveren echt enorm. Hier heb ik meer aan dan een bericht waar in staat dat je je 1 tot 3 maanden hartstikke kut gaat voelen, dat wil ik dus niet! Ik wil na 1 week al 'merken' dat ik goed bezig ben. Dus dank je wel voor je fijne posts en ik ga vanaf nu ook iedere dag posten hoe ik me voel.

Nu dag één niet gerookt, ik heb m'n ochtendpeuk echt wel gemist maar ik ben wel heerlijk ruim een uur wezen fietsen met de hond. Die ligt nu echt voor pampus. Het weer was er heerlijk voor. Straks even 3 uurtjes werken, ik pak zometeen niet de bus maar de fiets.

Ik voel me nu al beter Ik mis m'n trekkies echt wel maar als ik afleiding heb, dan denk ik er niet aan. Nu wel, ik zit in m'n rookkamertje he maar ik heb een dubbele bak koffie onder m'n neus staan.
Caroline, ik zal eens de gedachte eraan vooraf proberen te vangen.

Als ik woorden krijg met mijn vriend, ben ik zielig. En als ik zielig ben, mag ik roken. Dat is de enige uitzondering. Waarom ik zo hardnekkig de gedachte heb dat als ik zielig ben, ik mag roken, weet ik niet. Roken als oppeppertje, rustmoment, beloning enz, is allemaal te weerstaan, maar niet-roken als ik zielig ben, niet.

Rare gedachtegang. Net als een snoepje op een beschadigde knie van een kind leggen.

Warejacoba, is dit nu de eerste dag dat je niet rookt, of was je gisteren al gestopt? Ik heb nog zo'n schattig rookmetertje op mijn laptop staan, die tot op de seconde bijhoudt hoelang je niet gerookt hebt (en wat je uitgespaard hebt)
Ik ben vandaag echt gestopt, gisterenavond m'n laatste tabak opgemaak en alles wat met roken te maken heeft in de prullenbak gemieterd.

Waar heb je dat rookmetertje vandaan? Die wil ik ook!
DWJ....volgens mij is na een dag of 3 de nicotine al uit jke lijf en zou je lichamelijk gezien al bijna geen klachten meer moeten hebben. De vorige keer dat ik gestopt was heb ik me echt geen maanden slecht gevoeld hoor! Hoogstens een weekje ofzo, toen werd het echt al beduidend minder.

En je gaat je ook steeds beter voelen hé...dat motiveerde mij toen enorm

Zit nu aan een mega schaal fruit achter mijn bureau. Als we dan toch gezond bezig zijn.... :-)
stopmeter

Via bovenstaande link kun je het downloaden. Zelf even invullen hoeveel je rookte en voor hoeveel geld. Het metertje houdt dan de vooruitgang bij.
Taha..ben je ook gestopt dan?
Óho ik wille ook rookmetertje,

Vandaag al dag 4, vanaaf om 6 uur precies. Dan heb ik al 24 euro uitgespaart.......
Nog niet. Ik twijfel nog tussen vandaag stoppen (als het pakje leeg is) of donderdag samen met mijn vriend! Het rookmetertje heb ik al zovaak gereset :(

Een goede, motiverende site:

stop met roken blog

Ik laat mijn gezicht daar pas weer zien als ik een week gestopt ben.
@taha, als je toelaat dat je mag roken wanneer je zielig bent dan zal je zien dat je dat gevoel gaat krijgen. Je lichaam en geest doen natuurlijk wel hun best de eerste dagen om voor elkaar te krijgen dat jij weer gaat roken. Op zo'n moment meteen posten!!! Er zijn hier zoveel mensen die je willen helpen en ook steun zoeken, probeer dat eerst voordat je de mist in gaat.

@dewarejacoba: You rock!!!! Ik heb gelezen dat je al meer verslavingen hebt overwonnen, dit wordt een peuleschil voor jou. Jij staat echt sterk in je schoenen. Als jij hier iedere dag post weet ik zeker dat dat andere mensen motiveert. Ik vind het iig leuk om te lezen ;)

Net tussendoor nog even een ronde gefietst, wat een wind pfff

Zo douchen en een flink stuk lopen met m'n honden.

Taha, waar heb jij dat stopmetertje van? (of mag je dat niet vermelden?) Ik heb er ook 1 met iedere dag een tip, het bedrag dat ik heb uitgespaard en het aantal dagen dat ik niet rook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven