Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken.

23-08-2010 18:10 1031 berichten
Iedereen die rookt, of ooit gerookt heeft, weet hoe moeilijk het is om van de sigaretjes af te blijven. Naar aanleiding van een topic vanmiddag, leek het me een goed idee om hier een topic te openen waar iedereen die wil stoppen met roken terecht kan voor wat steun , zowel om te geven als te krijgen.

De tijd komt er weer aan dat het toch te koud wordt om buiten met een sigaretje te bibberen, dus dat is al één voordeel.

We worden fitter, de huid wordt mooier, zijn s'morgens beter uitgerust, stralend witte tanden zonder kunstgrepen. etc. etc. etc.

Wie doet er mee? Wie durft het aan? Wie heeft tips om het vol te houden?
Alle reacties Link kopieren
Caroline, zie stopmeter (linkje) een paar postings terug.

Ik zal steun zoeken als het moment weer aanbreekt. Volgens mij is het een soort van ontsnappingsclausule die mijn geest inbouwt. Ik ga er nog even stevig over nadenken.
Begrijp ik het goed dat je moet betalen voor het stopmetertje Taha?

Als ik jou was zou ik veel meelezen en tegelijk met je vriend stoppen. Dan ben je goed voorbereid en heb je op het moment daar een goede steun aan je vriend. Ikzelf heb me eerst ook voorbereid door te bedenken hoe ik kon voorkomen dat ik boos zou worden en zielig enz. Wel leuk(sorry...) om te lezen dat jij dat dus ook hebt, dacht dat dat weer 1 of andere tic van mij was.
Doe dat Taha,

Je moet er wél volledig achter staan want anders lukt het je toch niet.

Ik heb er ook al wéken aan gedacht voor ik de knoop door heb gehakt hoor. Nu ben ik er blij om
Nou Caroline, kort lontje heb ik ook wel hoor.

Loop hele dagen op mijn tandvlees omdat ik me moet inhouden voor de kids... Maar als manlief thuiskomt....

Uiteraard bied ik mijn excuses aan vóór we gaan slapen.

Hij rookt wél nog maar hij stopt nog wel een keer, heeft het er iig steeds vaker over. En als hij dat dezelfde beslissing maakt (wat ie toch écht zelf moet doen) zal ik hem ook steunen
Nee, Caroline, het rookmetertje is gratis.

Ik twijfel nog over het stopmoment. Ik wacht even af hoe ik me voel als de sjek op is. Er zit al zoveel voorbereiding in. Ik heb zelfs een cursus stoppen met roken gedaan. Dat ik wil stoppen is al een aantal maanden heel duidelijk.

Vind het ook fijn te lezen dat boos/verdrietig voor jou ook zo lastig is. (nou ja, het is niet fijn natuurlijk, maar je snapt het wel). Misschien moet ik de gedachte ombuigen naar dat ik mezelf juist straf als ik mezelf een sigaretje gun omdat ik zielig ben. Want dat sigaretje doet mij niets goeds. Vernuftig hoe de geest werkt. (of beter de verslaving).

Cateautje, hoe is het met jou?
Muke, ik krijg soms de indruk dat mijn vriend wil stoppen voor mij. Lief, maar niet zo werkzaam natuurlijk. Hij moet het echt voor zichzelf doen. Voor mij is het moeilijk als hij doorrookt terwijl ik stop, toch moet ik onafhankelijk van hem de knoop doorhakken. Heb jij afspraken gemaakt met je vriend dat hij bv buiten rookt of zo?
Taha, een vriendin is om mij te motiveren gestopt (eigenlijk wou ze het op dat moment helemaal niet) en ze is er dolblij mee!

Dan ga ik nog eens naar dat stopmetertje kijken, bij mij komt er in beeld dat ik 4 euro 75 moet betalen.
Het is gelukt! Ietsje beter uut m'n dopjes kijken. Zo ik ga weer eens verder.

Allemaal heel veel succes!!!!!
Ik ben gestopt omdat:

-bijna niemand in mijn omgeving meer rookt

-ik niet meer wil stinken

-ik gezond oud wil worden

-ik het goeie voorbeeld voor mijn kinderen wil geven

-ik geen stress meer wil als ik niet kan roken

-en ik nergens meer afhankelijk van wil zijn

Gaat best goed. Heb volgens mij al wel een pakje kauwgum op.

Wat zijn jullie redenen om te stoppen?
Ik wil stoppen met roken omdat:

-ik totaal geen conditie meer heb

-veel vage klachten heb, zoals hoofdpijn, spierpijn en buikpijn

-ik niet afhankelijk wil zijn

-ik in september mijn vrijwilligerswerk heb uitgebreid en dan 3/4 uur achter elkaar niet kan roken

-ik dan 130 euro in de maand uitspaar, die ik hard nodig heb

-ik geen stress meer wil als ik niet kan roken (sorry, gejat)

-ik weer schone gezonde tanden wil

-ik geen stank meer wil van mezelf of mijn huis

-ik niet stikkend dood wil gaan (sorry, beetje heftig)

-ik, nu ik weer vrij ben, leuke dingen wil gaan doen, die nu niet lukken door gebrek aan conditie
Taha, je hebt iig goeie redenen!
best wel he?

Jij ook!! Hou vol!!
Taha,

Wij rookten eigenlijk al niet meer binnen omdat we 2 kinderen hebben. Af en toe met een feestje of als we bezoek hadden. Maar dan ook alleen pas als de kids in bed lagen.

Mijn man gaat gewoon buiten roken.... Maar als hij in bed naast me ligt ruik ik het wel hoor, vind het zelfs vies worden.

Vandaag ben ik weer érg duizelig, vraag me af of hier iets aan te doen is want dit is bepaald NIET fijn.
Die duizeligheid is naar. Ben er zelf vorige week voor naar de dokter geweest. Volgens haar ben ik positieduizelig (vanwege gruis in het oor). Wat helpt is meegeven aan de duizeligheid, dus opzoeken. Zodat je hersens sneller wennen aan bepaalde bewegingen.

In jouw geval zal het zijn omdat je meer zuurstof krijgt. Misschien voel je je angstig omdat je duizelig bent en daar zul je nog duizeliger van worden. (hyperventileren) Accepteren dat het erbij hoort en vanzelf weer weggaat kan helpen. Anders een tijdje bewust via de buik ademen dmv je hand op je buik leggen en daar je adem na toe sturen. Bewust lang uitademen. Sterkte!

Ik ga nu even wat doen, glas naar de glasbak. Make-up bij het kruidvat halen. Kijken of de C&A vestjes verkoopt voor weinig en langs de tweedehandsmeubelenwarenhuis (wow), 4 verdiepingen, veel trappen, goed voor de conditie dus.
Mijn voornaamste reden was/is m'n gezondheid. Die is heel slecht en kan ik van mensen begrip verwachten als ik 30 sigaretten op een dag weg rook??? Uhm....nope...
Dag dames,

Ik wilde vanochtend nog niet posten, want ik wil mezelf niet overschreeuwen en dan tot de ontdekking komen dat het niet lukt.

Sta ik mooi voor paal.

Ik merk dat ik het moeilijk vind om alle posts te lezen, omdat het over roken gaat en dat blijf ik me er mee bezig houden, dat is voor mij geen goede zaak, dus...........

Af en toe post ik over mijn ervaringen en maak dan weer snel dat ik weg kom, zodat ik me niet met roken bezig hoef te houden.

Ik moet zeggen, ik vind het wel raar, want de vorige twee keer dat ik ben gestopt ,was het een eitje. Misschien komt het wel omdat mijn zoon toen nog thuis woonde en ik veel bezigheid en contact had, nu sta ik er echt alleen voor zonder afleiding.

Moet maar eens een paar emmers sop gaan maken en daar nuttige dingen mee doen, dan is de dag zo om en het houd me bezig.

Lieve allemaal, succes voor vandaag, we spreken elkaar snel.
Heb je goed Cateautje, zoek maar veel afleiding....Btw je mag je ook wel op mijn huis gaan uitleven hoor!
klinkt goed, maar beter klinkt helemaal niet meer roken....toch?
Ik zou nooit een gelegenheidsroker kunnen zijn, nooit. Veel te verslaafd.

Nog een sjekkie of 4 en dan is het pakje leeg. (ging lang mee deze keer)

Hoe is het met jou, Nova?

Cateautje, de een helpt het om er de hele tijd mee bezig te zijn, de ander juist niet, is persoonlijk! Sterkte in ieder geval!
Je hebt eigenlijk 2 soorten gelegenheidsrokers. 1. hebben nooit anders gedaan als af en toe een sigaretje 2. waren zware rokers en roken nu alleen op bv een feestje

De rokers in groep 2 hebben natuurlijk een zeer grote kans om terug te vallen en weer net zoveel te roken als altijd. Daar zouden wij onder vallen. Alles of niets situatie lijkt mij.
Ja Caroline, ik heb vreselijke verslavingen moeten overwinnen. (cocaine, alcohol, xtc en ook nog blowen) Dit is de laatste maar niet de moelijkste. Ik denk dat alcohol de moeilijkste verslaving is om vanaf te komen maar ik drink nu al ruim 2 jaar niet meer.

Cateautje, je moet het doen zoals jij vindt dat het beste is. Toi toi toi!

Dag één is goed gegaan Ik voel me nú al beter! Ik heb lekker veel gefietst vandaag en ik was wonderbaarlijk genoeg niet moe van het werken! Ik doe dit werk nu een half jaar en ik was altijd bekaf als ik thuis kwam. Het is best fysiek intensief werk.

Ik heb net boodschappen gedaan, het eten is bijna klaar en dan zit mijn eerste dagje zonder roken er bijna op Ik had nooit gedacht dat ik het al 1 dag zou kunnen volhouden en ik heb sterk het gevoel dat het me gewoon gaat lukken! Het ging vandaag best goed, ik heb alleen echt heel erg m'n ochtendpeuk gemist.
Elke grote reis begint met 1 stapje.....gefeliciteerd met dag 1, Warejacoba!
Dank wel wel Taha

Mijn redenen om te stoppen:

- Betere conditie

-Meer sporten, (verslaving vervangen voor een sportverslaving)

-Gezondheidsredenen.

-Roken is eigenlijk wel een hele vieze gewoonte.

-Niet meer ruiken naar een asbak.

-Mijn gebit is door mijn levensstijl verwaarloosd, en moet gerenoveerd worden. Niet roken zou daar heel goed bij helpen, ook in de toekomst

-Kost geld. Ik kan het geld wat aan sigaretten wordt uitggegeven, zelf er goed gebruiken.

-Ik wil minder snel zichtbaar oud worden.

-Ik wil stokoud worden

-Rokershoest, vooral als ik op bed lig, ik word er soms gek van. Vriend trouwens ook.
pffff...wel een mega chagerijnig uurtje gehad ná het eten. Kids waren moe en ik geïrriteerd....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven