Gezondheid alle pijlers

switchen van type pil midden in strip

31-10-2010 21:08 6 berichten
Ik ben vanwege pms en hormonaal gerelateerde depressie sinds enige tijd aan de pil. Mycrogynon 30. Dat werkt heel erg goed, gelukkig.

Nu ben ik, in overleg met de huisarts, na de laatste stopweek begonnen met microgynon 20. Eens kijken of een lichtere pil even goed werkt, onder het motto 'hoe lichter, hoe beter'

Helaas, ik heb nu 8 pillen geslikt maar het gaat al de hele week een stuk minder met me. Ik wil dus graag gauw weer over naar de Mic. 30!

Mijn huisarts is telefonisch altijd slecht bereikbaar, en om hiervoor helemaal een afspraak te maken vind ik een beetje overdreven, dus daarom de vraag of iemand dit weet: kan ik nu, midden in de strip, gewoon overstappen van Mic. 20 naar Mic. 30?

Omdat het geen ander type hormonen is, alleen wat meer, heb ik het idee van wel.

Maar wellicht zal ik toch nog een paar weken moeten wachten?

Het gaat me overigens niet om de betrouwbaarheid qua anti-conceptie, ik slik de pil puur voor de werking van de hormonen op mijn stemming.
Alle reacties Link kopieren
Dat staat toch gewoon in de bijsluiter?

Als het je niet om de betrouwbaarheid gaat kun je natuurlijk gewoon stoppen en overgaan op de andere pil.
Nee, dat is het rare, dit midden-in-cyclus-overstappen op een andere pil staat niet in de bijsluiter. Ik heb zo'n 'nep merk', of moet ik zeggen merkloos, misschien ligt het aan die bijsluiter hoor.

Dank je wel voor je antwoord in elk geval, fijn om te weten
De apotheek kan misschien ook wat meer informatie geven?
Overstappen naar een andere pil gebeurt op dag 1 van de stopweek of na de stopweek. Omdat microgynon 20 dezelfde hormonen bevat als microgynon 30, alleen in een hogere dosis zou je misschien ook midden in een strip over kunnen stappen.

Als je huisarts slecht te bereiken is, kun je ook de apotheek bellen of daar langs gaan. Deze kan je hier ook advies over geven.

Edit: Ik heb het nog voor je opgezocht in het Farmaceutisch Kompas en daar staat dit:

Bij overschakeling van een ander Oraal Anticonceptivum: bij voorkeur beginnen op de dag na inname van de laatste actieve tablet, uiterlijk op de dag na de gebruikelijke stopweek van het voorafgaande OAC.
Ik zou het ook aan de apotheker vragen. Die weten meer van medicijnen dan de huisarts. Wel even doorvragen dat je de echte apotheker spreekt en niet een assistent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven