Gezondheid alle pijlers

Uitstrijkje

30-05-2016 16:47 36 berichten
x
anoniem_257359 wijzigde dit bericht op 26-06-2017 19:41
0.00% gewijzigd
Volgens mij maak je je zorgen om niets. De pijn is echt wel te doen, voor zover je al iets voelt. Misschien nog wat buikkrampen, maar er moet wel iets heel raars gebeuren als je 's avonds niet kan werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag er ook zo tegen op. Ik heb het eerlijk aangegeven bij het maken van mijn afspraak, dat het mijn eerste keer was en dat ik het allemaal best spannend vond. Dat vonden ze fijn om te weten, en ik kreeg een dubbele afspraak zodat ze goed te tijd hadden. Huisarts was heel vriendelijk en heeft een kleinere eendenbek gebruikt. En werkelijk, waar ik nou zo zenuwachtig voor was?! Echt gééén idee! Ik vond het niet eens onconfortabel. Ik voelde het wel, maar dat was het dan ook. 'ik voelde het'. Maar niet oncomdortabel ofzo. Het enige wat ik was onhandig vond was dat de HA niet zei wanneer ze me ging aanraken, en omdat ik toch wat zenuwachtig was schrok ik me rot Verder van het uitstrijkje 0,0 gevoeld. Ik heb me aangekleed en zat 15 minuten laten weer op mijn werk. Echt, appeltje eitje. De volgende keer dat ik die oproep krijg ga ik in principe diezelfde week nog. Ik heb meer last gehad van de zenuwen dan van het hele uitstrijkje.
Ohja, ze moest wel even 'poeren' met die eendenbek om mijn baarmoedermond te vinden ("je baarmoedermond is mooi rustig" <- nou, weet ik dat ook weer ), maar dat is normaal zei ze. Ook dat vond ik niet een rottig gevoel. Ze heeft uitgebreid de tijd genomen en steeds keurig verteld wat ze aan het doen was (behalve toen ze de eendenbek er in moest dus )
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben al een stuk geruster nu
Als het goed is wordt de eendenbek verwarmd en eerst tegen de binnenkant van je bovenbeen gehouden, zodat je kunt aangeven of hij te warm/koud is. Op het moment van inbrengen vraagt mijn doktersassistente om even te hoesten, zo ontspant je spier blijkbaar.

Je kunt een vreemd gevoel krijgen als er langs je baarmoedermond slijmvlies wordt geschraapt. Dit doet geen pijn, er zitten namelijk geen zenuwen.

Leuk hoeft het niet te zijn, en je ligt er niet charmant bij, maar het is voor een goede zaak.

Ik vind het wel prettig om een jurk en slippers te dragen, dan ben ik snel klaar met het uit- en aantrekken van mijn onderbroek.

Succes !
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Volgende week moet ik voor het eerst een uitstrijkje laten maken (bevolkingsonderzoek).

Je moet niks, het is niet verplicht. Wel verstandig natuurlijk, maar iedereen moet voor zichzelf de afweging maken of ze wel/niet/nu niet, de volgende keer wel wil gaan.

Als je bijvoorbeeld van jezelf weet dat je vreselijk in spanning gaat zitten voor de uitslag en nachten slecht zult slapen, dan kan dat een afweging zijn om het maar niet te doen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
@ Tonkje

Wat schiet je er mee op om je niet te laten onderzoeken ?

Te laat is te laat en dan sla je jezelf waarschijnlijk voor de kop dat je niet heen bent gegaan.

Bovendien kun je zonder op een testuitslag te hoeven wachten ook in de stress gaan zitten van "steljenouvoordattoch........".

Ik krijg vaginale onderzoeken sinds mijn 14de, dat was vroeger normaal als je aan de pil ging.

Niets engs aan.
Bij mij was het eerlijk gezegd toch wel pijnlijk, maar ik kon erna wel gewoon meteen naar mijn werk hoor.
Het voelt een beetje ongemakkelijk maar dat is maar even. En of je kunt werken? Ja hoor want je voelt erna niks meer (ik dan).
quote:tonkje schreef op 30 mei 2016 @ 17:36:

Als je bijvoorbeeld van jezelf weet dat je vreselijk in spanning gaat zitten voor de uitslag en nachten slecht zult slapen, dan kan dat een afweging zijn om het maar niet te doen.

En dan blijf je je hele leven denken dat het een vreselijk onderzoek is, én je hebt jezelf niet laten controleren. Ga je je daar beter door voelen? Ik denk het niet.

Zou je dat voor tandartsbezoek ook aanraden? Ga maar niet, want de spanning is zo vervelend? Toch snappen de meeste mensen dat tandartsbezoek nuttig is.

Verreweg de meeste vrouwen zeggen dat het enorm meevalt, of dat het zelfs een fluitje van een cent is. Vind ik ook. Een tandartsbehandeling is veel vervelender.

Gewoon gaan, aangeven dat het je eerste keer is en dat je ertegenop ziet. Grote kans dat de arts daar rekening mee houdt en dat het enorm meevalt. En daarna voel je je veel beter omdat je a) je angst hebt overwonnen en b) een nuttig onderzoek achter de rug hebt met waarschijnlijk een geruststellende uitslag.
quote:Snoesje666 schreef op 30 mei 2016 @ 17:35:

Als het goed is wordt de eendenbek verwarmd en eerst tegen de binnenkant van je bovenbeen gehouden, zodat je kunt aangeven of hij te warm/koud is. Op het moment van inbrengen vraagt mijn doktersassistente om even te hoesten, zo ontspant je spier blijkbaar.

Je kunt een vreemd gevoel krijgen als er langs je baarmoedermond slijmvlies wordt geschraapt. Dit doet geen pijn, er zitten namelijk geen zenuwen.

Leuk hoeft het niet te zijn, en je ligt er niet charmant bij, maar het is voor een goede zaak.

Ik vind het wel prettig om een jurk en slippers te dragen, dan ben ik snel klaar met het uit- en aantrekken van mijn onderbroek.

Succes !

Ooit een spiraaltje gehad? Die klem op je baarmoedermond + het opmeten + het inbrengen van zo'n ding is echt geen pretje. Denk wel dat er zenuwuiteinden zitten.

HEb omdat ik last had van mijn spiraaltje een uitstrijkje gehad, was daardoor ook wel gevoelig denk ik, maar niet zo erg als een spiraaltje en kon daarna gewoon alles weer. Tip, neem een maandverbandje mee want het kan een beetje bloeden maar dat is het ook wel. De huisarts heeft die ook wel (ik had een man, en hij vroeg zich af of ik een of twee maandverbandjes tegelijk nodig had xD )

Je moet het gewoon over je heen laten komen denk ik, en zoals eerder gezegd: geef het goed aan dat je het spannend vind.
quote:Ginevra schreef op 31 mei 2016 @ 10:09:

[...]

En dan blijf je je hele leven denken dat het een vreselijk onderzoek is, én je hebt jezelf niet laten controleren. Ga je je daar beter door voelen? Ik denk het niet.

Zou je dat voor tandartsbezoek ook aanraden? Ga maar niet, want de spanning is zo vervelend? Toch snappen de meeste mensen dat tandartsbezoek nuttig is.

Verreweg de meeste vrouwen zeggen dat het enorm meevalt, of dat het zelfs een fluitje van een cent is. Vind ik ook. Een tandartsbehandeling is veel vervelender.

Gewoon gaan, aangeven dat het je eerste keer is en dat je ertegenop ziet. Grote kans dat de arts daar rekening mee houdt en dat het enorm meevalt. En daarna voel je je veel beter omdat je a) je angst hebt overwonnen en b) een nuttig onderzoek achter de rug hebt met waarschijnlijk een geruststellende uitslag.

Je hebt duidelijk niet goed gelezen. In noemde als voorbeeld niet het in spanning zitten voor het onderzoek zelf, maar voor de uitslag. Dat lijkt mij een heel andere reden om van het onderzoek af te zien.

Als jij van jezelf weet dat je vreselijk slecht gaat slapen tot je de uitslag hebt, dan zou je kunnen overwegen om niet aan het onderzoek mee te doen. Zeker als je ook nog eens niet tot een risicogroep behoort. Bijvoorbeeld omdat je geen seks hebt, of alleen met condooms.
Hier al uitstrijkjes vanaf men 16e (in Belgie redelijk standaard om elke 3 jaar een uitstrijkje te krijgen vanaf je aan de anticonceptie gaat). De eendenbek zelf vind ik veel onaangenamer dan het uitstrijkje. Hangt ook beetje van de dokter af, sommigen doen alles heel voorzichtig, anderen hebben iets minder finesse.

Pijn heb ik nog nooit niet gehad, soms beetje onaangenaam gevoel voor half uurtje, beetje gevoel dat ik soms heb als ik een tampon heb moeten uittrekken die nog droog was ofzo.

Gewoon aangeven dat je beetje zenuwachtig bent, dan zijn ze altijd wel wat rustiger.
quote:Snoesje666 schreef op 30 mei 2016 @ 17:43:

@ Tonkje

Wat schiet je er mee op om je niet te laten onderzoeken ?

Te laat is te laat en dan sla je jezelf waarschijnlijk voor de kop dat je niet heen bent gegaan.

Tja, ik vind het hele bevolkingsonderzoek vrij belachelijk: het kost ontzettend veel geld, iedere vrouw vanaf 30 jaar krijgt een oproep, om vervolgens bij relatief heel weinig vrouwen kanker te vinden. Kan dat niet efficienter, denk ik dan? Kan dat geld niet beter besteed worden?

Maar goed, onze regering heeft hiervoor gekozen en het word je gratis aangeboden, dus waarom niet? Nou, in mijn geval omdat de kans bij mij zo goed als 0 is dat ik deze vorm van kanker heb/ga krijgen. Maar ook omdat ik weinig zin heb om aan iets wat ik erg inefficient vind mee te werken. Waarom niet vrouwen een vragenlijst laten invullen en op basis daarvan besluiten of je verhoogd risico hebt, en alleen de risicovolle vrouwen uitnodigen?
@ Tonkje je weet het nooit. Waarom denk jij er zeker van te zijn niets te hebben? Of zo'n laag risico?

Ik heb 'per toeval' een uitstrijkje laten maken toen ik 18 was en zo blij mee achteraf!!

Nu ieder halfjaar controle en soms wordt er wat weg gehaald. Als ik pas op mijn 30ste een uitstrijkje had laten maken was het goed mis geweest.

@TO ik moet ieder halfjaar een uitstrijkje laten maken. Soms voelt t even onprettig maar is echt zo voorbij! En je kunt erna prima werken is mijn ervaring:)
quote:Sweethome schreef op 31 mei 2016 @ 20:30:

@ Tonkje je weet het nooit. Waarom denk jij er zeker van te zijn niets te hebben? Of zo'n laag risico? Heel simpel. Geen seks = (zo goed als) geen baarmoederhalskanker.
Mijn tante ging ook niet, ivm schaamte.

Op haar sterfbed heeft ze ons het belang ervan verteld en gevraagd om dit wel te doen.

TO,

Het doet geen pijn, het is meer de spanning, en je voelt maar heel even een scherp schrapje, is irritant gevoel maar niet pijnlijk. Daarna idd kans op wat lichtbloedverlies.

Beter voortijdig weten en er wat aan kunnen doen, dan niks doen en het is ineens te laat.

Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
quote:tonkje schreef op 31 mei 2016 @ 21:14:

[...]

Heel simpel. Geen seks = (zo goed als) geen baarmoederhalskanker.Oke, helder
Ik vind het niks voorstellen, voel er niks van en binnen enkele minuten gebeurd. Je maakt je druk om niets.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:tonkje schreef op 31 mei 2016 @ 21:14:

[...]

Heel simpel. Geen seks = (zo goed als) geen baarmoederhalskanker.Dan moet je ook niet als puber een beetje experimenteel vingeren (hebben gevingerd) met vriendje of vriendinnetje.
quote:tonkje schreef op 31 mei 2016 @ 18:45:

[...]

Tja, ik vind het hele bevolkingsonderzoek vrij belachelijk: het kost ontzettend veel geld, iedere vrouw vanaf 30 jaar krijgt een oproep, om vervolgens bij relatief heel weinig vrouwen kanker te vinden. Kan dat niet efficienter, denk ik dan? Kan dat geld niet beter besteed worden?

Maar goed, onze regering heeft hiervoor gekozen en het word je gratis aangeboden, dus waarom niet? Nou, in mijn geval omdat de kans bij mij zo goed als 0 is dat ik deze vorm van kanker heb/ga krijgen. Maar ook omdat ik weinig zin heb om aan iets wat ik erg inefficient vind mee te werken. Waarom niet vrouwen een vragenlijst laten invullen en op basis daarvan besluiten of je verhoogd risico hebt, en alleen de risicovolle vrouwen uitnodigen?Dat doen ze ook wel, in de vorm van vaccinaties. Maar je wordt maar tegen twee varianten ingeënt en er zijn een stuk of dertig. Er wordt zelfs gezegd dat je het kan krijgen via je moeder bijvoorbeeld. Zo zwart-wit van geen seks = geen HPV en dus geen baarmoederhalskanker is het niet.
Ik heb net mijn eerste gehad, en heel eerlijk gezegd vond ik het wel behoorlijk pijnlijk. Die eendenbek dan, het daadwerkelijke afnemen van de cellen heb ik letterlijk niks van gevoeld. Het was geen enorme ramp of zo, maar juist omdat ik altijd had gelezen 'stelt niks voor, voel je nauwelijks' schrok ik enorm dat het bij mij wel pijn deed, waardoor mijn spieren aanspanden. Wat natuurlijk niet bepaald helpt . Ik ben dus iets voorzichtiger met zeggen dat je er niks van voelt, het deed echt wel even pijn bij mij. Maar: dat duurde misschien 30 seconden, en direct na het onderzoek was het over. Erna wel wat bloedverlies (idd maandverbandje mee, en anders heeft de huisarts die ook wel) en heel lichte krampjes. Of eigenlijk meer heel lichte druk in de onderbuik, kramp is een te groot woord.

Ik kijk niet enorm uit naar de volgende keer, maar ik heb goede hoop dat het dan beter gaat, juist omdat ik er deze keer misschien iets tè makkelijk over dacht.

(Overigens heb ik geen kinderen, dat scheelt denk ik wel aanzienlijk ).
quote:tonkje schreef op 31 mei 2016 @ 18:45:

[...]

Eh nee dus. De overheid is voortdurend bezig om de manier waarop de screening plaatsvind te herzien om zo minder kosten te maken met een even grote succes-rate. Er gaan in de komende jaren dan waarschijnlijk ook wel dingen veranderen, bv het meenemen van het al dan niet dragen van HPV. Maar op dit moment is het onderscheid tussen risico-groep en niet-risico groep nog niet duidelijk genoeg om van een bepaalde groep maar te bepalen dat ze niet gecontroleerd worden.

Geloof me, de overheid doet niks liever dan geld besparen, die blijven bekijken of het inderdaad niet efficiënter kan. Maar de huidige kennis is dat antwoord: nee.
Nou..ik,was ook aantal jaar nietbgeweest..maar na klachten uitstrijkje en Gelukkig jk raak dus operstie Blij datbze er op tijd bij waren...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven