Gezondheid alle pijlers

Vaccinatie Turkije en kleine kinderen.

17-02-2011 21:31 26 berichten
Wij gaan in de mei vakantie naar Turkije. Wij hebben deze vakantie gekregen en daarom ook nog nooit eerder voor de keus gestaan om inentingen te halen.

Ik weet dat het advies is om hep A en DTP te halen. Nu heb ik twee kleine kinderen van 3 en 5. Deze hebben via het reguliere vaccinatie programma al DTP. Ze zouden dan nu nog de hep A moeten halen. En nu komt de twijfel.

Vorig jaar al een beslissing moeten maken over de mexicaanse griep inenting, deze hebben ze gehad. Nu zouden ze dus alweer een inenting moeten krijgen en daar heb ik moeite mee. Uiteraard wil ik niet dat ze ziek worden, maar lees ik ook veel op internet dat het ziekte verloop bij kleine kinderen, verloopt als een griep en en dat het vooral geadviseerd wordt omdat ze het eventueel aan volwassenen kunnen overgeven dan dat ze zelf ziek worden.

Daarnaast ben ik eventueel zwanger, ik krijg nergens een duidelijk advies over wel of niet de inentingen halen als ik zwanger ben. Ook niet bij de huisarts.

Doktersassistente heeft geadviseerd te enten, maar fluisterde toe dat ze zelf nog nooit heeft gehaald ook niet voor haar kinderen en ze al jaren in turkije komt.

Nu weet ik het niet meer zo goed, de twijfel zit hem dus in, weer een intening voor mijn kinderen.

Hebben jullie ervaring?
Advies vragen bij een travelclinic. Niet alle huisartsen zijn ook bevoegd reizigersadviezen te geven.

Lijkt me slimmer dan zelf te gaan googlen of naar forummers te luisteren.
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt de GGD??
Zolang virussen zich aan landsgrenzen houden (er zijn mooie kaartjes over het verspreidingsgebied in omloop) zou ik er fijn schijt aan hebben. Uit principe.

Rationeel gezien is het wijs om na te gaan wat het risico voor je kinderen (nu en op latere leeftijd) zou zijn als ze hepatitis B krijgen. Je zou ze waarschijnlijk de vaccinatie wel geven als die in het rijksprogramma zat, en gezien de manier waarop ze met deze vaccinatie omgaan (op vrijwillige basis aan zowat elke allochtoon verstrekken) is het maar een kwestie van tijd dat 'ie in het rijksprogramma terecht komt.
Ik ben ook jaren geleden met kleine kinderen die regulier hier ge-ent waren naar Turkije geweest, en nooit wat opgelopen of enigzins ziek geweest. Als je in een 5* resort verblijft hoef je echt niet in te enten hoor. Maar ga je in een appartement en overal uit eten, dan moet je wel enten. Ook als je in het binnenland verblijft moet je enten. Dit volgens onze huisarts.
Ggd even bellen?
Het gras aan de overkant is niet groen.
Tja, de kok in het restaurant van het 5* resort kan ook hep hebben... Ik zou het dus wel doen, zijn zelf ook naar Turkije geweest en hebben alle prikjes gehaald.
Hepatitis À krijg je niet via de kok, maar van besmet eten. En de kok staat daar los van, althans of hij de ziekte heeft. Het is meer van belang met welk water en hoe goed hij groente, fruit etc wast.
quote:mamzelle schreef op 17 februari 2011 @ 21:56:

Rationeel gezien is het wijs om na te gaan wat het risico voor je kinderen (nu en op latere leeftijd) zou zijn als ze hepatitis B krijgen. Je zou ze waarschijnlijk de vaccinatie wel geven als die in het rijksprogramma zat, en gezien de manier waarop ze met deze vaccinatie omgaan (op vrijwillige basis aan zowat elke allochtoon verstrekken) is het maar een kwestie van tijd dat 'ie in het rijksprogramma terecht komt.

Hepatitis B lijkt me niet echt van belang hier. Dat loop je op door bloed- of sexueel contact. niet echt van toepassing hier voor de kinderen.

Hepatitis A besmetting gaat via voedsel/drinkwater/faeces.

Maar dit bedoelde ik dus...

TO, ga informeren bij een professional (travelclinic, GGD, etc) en ga niet af op wat hier geroepen wordt.
quote:Flashy schreef op 17 februari 2011 @ 22:04:

Tja, de kok in het restaurant van het 5* resort kan ook hep hebben... Ik zou het dus wel doen, zijn zelf ook naar Turkije geweest en hebben alle prikjes gehaald.

Tja, de shoarmaboer hier om de hoek kan ook Hep A/B hebben...

En nu?
quote:deenje schreef op 17 februari 2011 @ 22:09:

Hepatitis À krijg je niet via de kok, maar van besmet eten. En de kok staat daar los van, althans of hij de ziekte heeft. Het is meer van belang met welk water en hoe goed hij groente, fruit etc wast.

En hoe goed de kok zijn handen wast na toiletbezoek.

Het hangt dus wel (onder andere) van de kok af.
Maar waarom zou je je kinderen niet willen laten inenten? Wat is er mis met die inenting?
er wordt inderdaad aangeraden om de prikken te halen! Ik zelf ga nu voor de derde keer naar turkije naar heb nog nooit een prik gehad. Niet omdat ik eigenwijs ben ;) maar omdat ik een kippenei allergie heb en dat een bestandsdeel is van de prik. Dit volgens t ggd, er is mij aangeraden om geen schep ijs te eten en oplettend te zijn waar ik eet. Dit is tot nog toe altijd goed gegaan! Veel succes met t maken van je keus en bel de ggd even voor meer info groetjes jolanda
Ik heb ze de prikken wel laten halen, vorig jaar in de meivakantie, dat was een paar maanden nadat ze de mex. prik hadden gehad. Ik geloof niet dat dat problemen oplevert. En de hep A prik is al heel lang in gebruik en volgens mij door en door getest, iets wat je van de mex. prik niet kunt zeggen.

Ik ben niet zo bang voor inentingen eerlijk gezegd, ik ben banger voor alles wat je op kunt oplopen zonder die entingen
quote:ika35 schreef op 17 februari 2011 @ 22:14:

[...]

En hoe goed de kok zijn handen wast na toiletbezoek.

Het hangt dus wel (onder andere) van de kok af.

Precies! Een kok met hep A die niet hygienisch genoeg werkt kan heel gemakkelijk de ziekte overbrengen. Het is al heel vaak voorgekomen en ook in 5* restaurants.

Ik zou zelf niet twijfelen om de vaccinatie te nemen.
quote:Zuigstengel schreef op 17 februari 2011 @ 22:14:

[...]

Tja, de shoarmaboer hier om de hoek kan ook Hep A/B hebben...

En nu?Hep A heeft niks met hep B te maken.
.
Hep A moet je gewoon doen, het besmettingsgebied komt steeds dichterbij. En ook al zit je in 'n 5 sterren resort, kinderen wassen hun handen niet telkens nadat ze ergens hebben aangezeten en dan weer iets in hun mond steken.

Bovendien is Hep A 'n injectie waar je geen bijwerkingen van hebt en na het halen van 'n herhalingshot binnen 'n bepaalde termijn is ie meer dan 10 jaar geldig.
dank jullie wel voor de adviezen. GGD geeft aan wel te enten.

Ik overweeg dan nu ook om toch te enten.
quote:elninjoo schreef op 18 februari 2011 @ 09:33:

en na het halen van 'n herhalingshot binnen 'n bepaalde termijn is ie meer dan 10 jaar geldig.25 jaar zelfs.
Ik heb nog nooit een vaccinatie gehad voor Turkije. Nergens last van gehad.
Als de GGD het adviseert, waarom zou je het dan niet doen?

Omdat ze vorig jaar ook een vaccinatie hebben gehad.. ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat dat er mee te maken heeft.

Er is toch vanuit GGD of andere instanties die er verstand van hebben geen aanwijzing dat er een quotum op inentingen zit?
Even wat informatie voor je opgezocht.

In Turkije zijn er geen vaccinaties verplicht gesteld.

Inentingen die worden aanbevolen

Ongeacht verblijfsduur worden de volgende vaccinaties voor Turkije aangeraden: vaccinatie tegen DTP (Difterie, Tetanus en Polio) en vaccinatie tegen hepatitis A (besmettelijke geelzucht).

Bij een verblijf van langer dan drie maanden worden voor Turkije inentingen aangeraden tegen buiktyfus, hepatitis B en rabiës (=hondsdolheid). Soms worden voor Turkije vaccinaties tegen deze ziekten aangeraden bij een korter verblijf.

Turkije: malaria preventie

Alle bekende toeristenbestemmingen in Turkije zoals Alanya, Antalya, Bodrum, Fethiye, Kemer, Marmaris en Side zijn malariavrij. Alleen in het zuidoosten van Turkije komt malaria voor, maar hoef je geen malariatabletten te nemen, je kunt met anti-muggenmaatregelen volstaan.

Malariamuggen steken voornamelijk ‘s avonds, ‘s nachts en in de vroege ochtend. De kans op malaria wordt verminderd door kleding te dragen met lange mouwen en broekspijpen. Ook een insectenwerend middel met DEET is aan te raden, evenals het gebruik van een muskietennet. Bij koorts tijdens of na verblijf in een malariagebied is het belangrijk om binnen 24 uur een arts te bezoeken.

Andere gezondheidsrisico’s in Turkije

In Turkije kun je reizigersdiarree krijgen. Andere relevante onderwerpen voor Turkije: ongevallen en reizen met het vliegtuig.

Praktische informatie over inentingen voor Turkije

DTP-inenting

De DTP inenting geeft een bescherming die tien jaar duurt. DTP inentingen kunnen last-minute gegeven worden, maar beter is om één tot twee weken voor je reis je vaccinaties te halen.

Inenting tegen hepatitis A

Een inenting tegen hepatitis A geeft één tot drie jaar bescherming. Als de inenting herhaald wordt, geeft dat een bescherming van 25 jaar. De inentingen kunnen ook last-minute gegeven worden, maar het beste is om minimaal twee weken voor vertrek je inenting te halen.

Vaccinatie tegen buiktyfus

Inenting tegen buiktyfus geeft een gedeeltelijke bescherming van drie jaar. Je kunt het beste minimaal twee weken voor vertrek de inenting halen.

Hepatitis B inentingen

Voor bescherming tegen hepatitis B heb je drie vaccinaties nodig. De bescherming is levenslang. Je kunt het beste minimaal zeven maanden voor vertrek beginnen met de vaccinaties. Als je minimaal één maand van te voren komt, kun je nog twee vaccinaties krijgen die dan wel een minder goede bescherming bieden dan wanneer je alle drie de inentingen krijgt.
waarom zou een weldenkend mens uberhaupt met 2 kleine kinderen naar landen gaan waar je je voor moet inenten

om maar te zwijgen voer landen zoals Egypte en alle andere potentieel diarree oplopende landen
ff goed openingstopic lezen; TO heeft deze vakantie gekregen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven