Gezondheid alle pijlers

Varifocale bril?

06-02-2026 18:26 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Oké ik ben het op en afzetten van mijn goedkope kruidvat leesbril echt zoooooo zat.
Nu overweeg ik me een varifocale bril aan te laten meten; maar heb wel eens gehoord dat dat tegenvalt, mbt het wennen.
Ervaringen?
Una noche loca
Glazen 550 euro + kosten bril. In totaal 750 euro.
Ben heel erg tevreden.
Anna582 schreef:
06-02-2026 22:36
Oh ja, ik heb wel een zonnebril met alleen 'ver af' glazen. Wissel zonnebril en gewone (varifocus) ook geen probleem.
Ik heb zelfs een zonnebril met varifocus anders kan ik in de zomer mijn appjes niet lezen :rofl:
.
love2dance wijzigde dit bericht op 06-02-2026 22:42
Reden: 2x geplaatst
0.00% gewijzigd
love2dance schreef:
06-02-2026 22:41
.
Met m'n zonnebril kan ik de appjes idd niet lezen. Klopt. Wel een beetje gedoe.
love2dance schreef:
06-02-2026 22:40
Ik heb zelfs een zonnebril met varifocus anders kan ik in de zomer mijn appjes niet lezen :rofl:
Ik ook, 2 voor de prijs van 1…. Plus ook een computerbril. 3 brillen voor 750,= zonnebril is voor autorijden ook heel fijn, met gewone bril kon ik het dashboard niet meer lezen.
Niet hoeven wennen
Ik heb er niet aan hoeven te wennen. Maar ik heb ook de duurste van de vier opties waaruit ik kon kiezen. Degene met het grootste zichtveld zeg maar.

Beste uitgave die ik heb gedaan in jaren. Duur, maar ik ben er zo blij mee.
ChicaHolandesa schreef:
06-02-2026 19:39
Ik heb 'm nu aan een koordje 🙈

:cry:

Dat mag alleen als je 80+ bent. :lol:
ChicaHolandesa schreef:
06-02-2026 20:39
Ik heb geen idee wat poepduur in deze is
Mijn glazen zijn 1300 euro, de duurste optie maar ik moet er dan ook de hele dag doorheen kijken. Ik heb er wel enkele weken aan moeten wennen, idd met traplopen en zo. Maar echt nooit, nooit spijt van gehad. Heerlijk om nooit meer op zoek te moeten naar een leesbril.
Ik heb ook 2 varifocus brillen in een actie hoor! Zelfs plus een 3e bril (zonnebril met mono glazen). Een bepaalde keten heeft die actie regelmatig.
Deed mee aan de 2 voor de prijs van 1 actie qua bril en glazen. Heb 2 brillen met multifocale glazen. Geen moment hoeven wennen. Ben wel voor de duurste glazen gegaan, ze lieten me het verschil goed zien tussen de goedkopere en de duurdere.

Oja, 2e bril heeft meekleurende glazen. Beetje ouderwets maar in mijn geval wel praktisch omdat mijn bril nog wel eens ‘gepakt’ wordt op mijn werk door cliënten. Dan heb ik in ieder geval een reserve.
Maar op een gegeven moment heb je toch geen keuze meer als je goed wilt blijven zien? Voor de meesten hier op het forum is een varifocus bril geen enkel probleem. Ik vond de opmerking van jouw plaatselijke opticien een beetje vreemd: zo'n bril is toch heel gangbaar?
Anna582 schreef:
07-02-2026 10:03
Maar op een gegeven moment heb je toch geen keuze meer als je goed wilt blijven zien? Voor de meesten hier op het forum is een varifocus bril geen enkel probleem. Ik vond de opmerking van jouw plaatselijke opticien een beetje vreemd: zo'n bril is toch heel gangbaar?

Precies. Je hebt geen keuze. Wat moet je anders? Ik heb het liefst ook geen bril, ik vind een bril nog steeds heel lastig, warm in de zomer, in de winter beslaat hij, regendruppels, elke keer bril schoonmaken enzovoort. Maar ik wil toch graag duidelijk blijven zien en ook nog goed kunnen lezen.
Toevallig gisteren mijn bril opgehaald.
Ik heb een flinke - sterkte, redelijk groot verschil tussen links en rechts. Links - 9,5 rechts - 6,5. Cilinderafwijking en nu dus ook + 2 er in verwerkt.
Fors prijskaartje € 614 per glas, montuur € 513.
Gisteren meteen van 10.00 tot 23.00 opgehad en een stadswandeling gemaakt.
Best wennen met name met hoofdbewegingen naar links.
Traplopen inderdaad een beetje eng, maar nu al heel tevreden.
dulcis wijzigde dit bericht op 07-02-2026 15:20
Reden: Tikfout
0.11% gewijzigd
Ik heb ook sinds kort varifocale lenzen en heb geen leesbril of computerbril meer opgehad.
Wel echt twee weken geduurd voordat ik gewend was.
Ik twijfel al een tijd om lenzen te laten implanteren ,ook multifocaal ,omdat ik een bril vreselijk vind ,heb min 7 ,dus zie niks zonder, heb multifocaal maar met hobby's blijf ik bril op en af zetten, daardoor begin ik er minder snel aan, ook met lezen vind ik zonder bril fijner, of iets op mijn telefoon bekijken.Mijn moeder heeft het jaren geleden laten doen en was er erg blij mee, maar ik vind het best eng.
Jillian76 schreef:
07-02-2026 00:20
Deed mee aan de 2 voor de prijs van 1 actie qua bril en glazen. Heb 2 brillen met multifocale glazen. Geen moment hoeven wennen. Ben wel voor de duurste glazen gegaan, ze lieten me het verschil goed zien tussen de goedkopere en de duurdere.

Oja, 2e bril heeft meekleurende glazen. Beetje ouderwets maar in mijn geval wel praktisch omdat mijn bril nog wel eens ‘gepakt’ wordt op mijn werk door cliënten. Dan heb ik in ieder geval een reserve.
Hoe lang heb jij de meekleurende glazen?na ongeveer 3 jaar gingen ze bij mij raar doen, ook binnen zijn ze nu altijd gekleurd ,ze slijten door gebruik ,mijn 2e bril die ik minder gebruikt heb , heeft het nog niet,die is minder aan zonlicht blootgesteld zei de opticien, maar hebben ze mij bij verkoop niet voor gewaarschuwd ,ik moet nu nieuwe glazen terwijl de sterkte nog goed is.
Dat weerhield mij ook altijd, maar vorig jaar juli toch 1 aangeschaft, bij Hans Anders. 3 zones in het glas, ik dacht dat gaat wat worden, maar man wat ben ik er blij mee. Vanaf het eerste moment geen probleem gehad, ja je moet eraan wennen dat je je hoofd moet mee bewegen, dat duurde 1 dag en wist ik niet beter daarna. Ben er heel blij mee.

Ik heb ook meekleurende glazen ivm migraine, al jaren en bij mij gaan ze 3 jaar mee. Maar ik laat sowieso elke 2 jaar mijn ogen controleren en aangezien ik vriend van Hans Anders ben neem ik dan ook meestal een nieuwe bril die nooit duurder zijn dan het gespaarde geld en de varifocus was 243 euro, heb 100 euro bij moeten betalen, kreeg ook nog wat terug van de verzekering dus allemaal goed te doen.
Hier ook eyelove, wel de 'duurdere' variant. Was 150 euro. Het proberen waard vond ik. Direct geweldig zicht en geen probleem met wennen. Wat een verschil, ik deed ook steeds leesbril op en af en dan wisselen met mijn gewone enkelvoudige bril. Werd er helemaal gek van. Nu gewoon door 1 bril helder zicht. Ook de telefoon weer heerlijk leesbaar. Geen last van overgangen in het glas. Ik ben zeer tevreden!
Jeusnbdhdudh schreef:
07-02-2026 12:23
Dat weerhield mij ook altijd, maar vorig jaar juli toch 1 aangeschaft, bij Hans Anders. 3 zones in het glas, ik dacht dat gaat wat worden, maar man wat ben ik er blij mee. Vanaf het eerste moment geen probleem gehad, ja je moet eraan wennen dat je je hoofd moet mee bewegen, dat duurde 1 dag en wist ik niet beter daarna. Ben er heel blij mee.

Ik heb ook meekleurende glazen ivm migraine, al jaren en bij mij gaan ze 3 jaar mee. Maar ik laat sowieso elke 2 jaar mijn ogen controleren en aangezien ik vriend van Hans Anders ben neem ik dan ook meestal een nieuwe bril die nooit duurder zijn dan het gespaarde geld en de varifocus was 243 euro, heb 100 euro bij moeten betalen, kreeg ook nog wat terug van de verzekering dus allemaal goed te doen.
Dat is niet duur, mijne was 1000 euro.
Fee70 schreef:
07-02-2026 10:59
Hoe lang heb jij de meekleurende glazen?na ongeveer 3 jaar gingen ze bij mij raar doen, ook binnen zijn ze nu altijd gekleurd ,ze slijten door gebruik ,mijn 2e bril die ik minder gebruikt heb , heeft het nog niet,die is minder aan zonlicht blootgesteld zei de opticien, maar hebben ze mij bij verkoop niet voor gewaarschuwd ,ik moet nu nieuwe glazen terwijl de sterkte nog goed is.
Nog geen jaar. Maar over 2 jaar wil ik wel weer een nieuwe, ben ervoor verzekerd om eens per 3 jaar een nieuwe bril uit te zoeken
Ik ben ervoor aan het sparen. Ik heb jaren lang hans anders brillen gehad maar het ging met het opmeten bij mij niet goed waardoor ik steeds hoofdpijn had.
2 jaar geleden zeiden ze dat ik naar een optrimist en daar kwam een totaal andere sterkte uit. Minder min en nog hogere cilinder.
Was rond de €1100,- kwijt aan een merkbril en meekleurende glazen. Toen werd er al gemeld dat ik na een jaar waarschijnlijk wel een multifocale bril moest dat kon ook direct maar ik was bang dat dat verschil te groot zou zijn voor mijn ogen/lijf.

Nu dus 2 jaar verder en ik begin moeite te krijgen met lezen. Ik dacht ik koop voorlopig een goedkoop leesbrilletje maar ik zag juist slechter ipv beter. Blijkt door mijn hoge cilinders te komen.

Ik hoop eigenlijk toch nog wel een jaar te kunnen wachten op een nieuwe bril. Ben bang dat ik wel veel meer kwijt zal zijn dan mijn vakantiegeld van een jaar.

Mijn man heeft er wel 1 en die zet die nu al jaren steeds op en af en dat lijkt mij ook vreselijk irritant.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Fee70 schreef:
07-02-2026 13:12
Dat is niet duur, mijne was 1000 euro.
Bij Hans Anders???
Jeusnbdhdudh schreef:
07-02-2026 16:48
Bij Hans Anders???
Nee,eye wish,maar Hans Anders dus ook gewoon goed ?In die dure winkels zeggen ze dan dat Hans Anders goedkopere glazen gebruikt,mindere kwaliteit.Maar ja, van mijn dure glazen is de coating nu raar,krasjes ook terwjjl ik heel voorzichtig ben.
Ik heb 's zomers altijd een zonnebril op; die meekleurende glazen is dat wel wat ja?
Una noche loca
Ik loop veel van binnen naar buiten en terug.
Una noche loca

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven