Gezondheid alle pijlers

Verloop na cryo baarmoederhals

31-03-2012 13:31 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de andere topics over dit onderwerp heb ik geen antwoord op mijn vraag gevonden, dus toch maar even een nieuwe aangemaakt.

Bij voorbaat excuses voor de beeldende beschrijving

7 weken geleden heb ik een cryobehandeling van de baarmoederhals gehad tegen onverklaarbare bloedingen, geen onrustige cellen ofzo dus. De behandeling zelf ging goed.

Daarna heb ik eerst waterige afscheiding gehad. Dat werd na een week of 2 troebel. Na zo'n 3 weken kreeg ik ineens een hevige bloeiding (gewoon bloed, niet zoals menstruatie). Toen dat gestopt was, na even te gaan liggen, werd de afscheiding een stuk minder en ging het 3 weken goed, ik had nog een inlegkruisje nodig en dat was alles.

Tot vorige week dus. Ik had een stopweek met mijn pil, normale menstruatie, en twee dagen nadat ik weer met de pil begonnen was verloor ik een paar dagen heel veel bloed en zwarte slijmproppen. Toppunt was dat ik een tampon indeed en drie kwartier later al doorlekte. Ik heb ook erg veel kramp (meer als bij mijn menstruatie) en van die rare soort van plopjes of kneepjes laag in mijn buik, die erg veel pijn doen.

Het was drie dagen helemaal weg, maar gister is het alweer begonnen.

Ik heb een paar keer het ziekenhuis gebeld, maar de assistente vraagt het dan even in het voorbijlopen aan de gynaecoloog en die past dus steeds zijn verhaal aan. Eerst was het een poliklinische behandeling van niks. Toen moest ik rekening houden met een week of 3 afscheiding, toen kon dat wel 6 weken duren, en nu wel een paar maanden. Alles wat ik zeg is volledig normaal en een controle is niet nodig. Ik word er heel ongerust van en ik lees in ervaringsverhalen ook helemaal niks vergelijkbaars en dat hij steeds zijn verhaal aan mijn verhaal aanpast maakt het er niet beter op.

Zijn er mensen die de behandeling gehad hebben, en die me kunnen vertellen hoe het de weken erna ging? Is dit echt normaal, dat ik nu ineens zoveel bloedingen en pijn heb terwijl de waterige afscheiding dus eigenlijk al min of meer gestopt was drie weken eerder?
WT is dat precies, een cryobehandeling? Ik heb 2 weken geleden een lisexcisie ondergaan.. ik weet niet of dat vergelijkbaar is (ik zit op mobiel, dus googelen gaat lastig) ik moet zeggen dat ik er wel veel last van heb gehad... Kan die zwarte prop niet de oplosbare tampon zijn die ze inbrengen na de behandeling tegen het bloeden? Of heb je dat niet gehad? Ik werd daar namelijk wel voor gewaarschuwd dat ik daar niet van moest schrikken.....
Nee, het is al 7 weken geleden en die zwarte proppen zijn echt slijm, er is geen tampon ingebracht, die mocht ik zelf ook niet dragen 3 weken lang.

Een cryo is een bevriezing, in dit geval dus van de baarmoederhals. De bevriezing zorgt dat de cellen stuk gaan en afgescheiden worden en daarna komt er een gezonde slijmlaag voor in de plaats.
Klopt.. Ik mag ook geen tampons dragen zolang ik wondvocht verlies.. Maar die tampon waar ik het over had is een medicinale steriele tampon die ze inbrengen na bijv lisexcisies om het ergste bloeden te stelpen. Ik noem het een tampon maar dat is het dus eigenlijk niet. Deze lost langzaam op en verlies je...

Maar ik weet niet of je bij een 'cry' dan dus ook een wond hebt.. blijkbaar wel als je zoveel bloed verliest. Bij mij is er gesneden en ik heb niet eens zoveel gebloed als wat jij beschrijft.. Ik vind het wel vreemd.. Helemaal omdat je verteld dat het wondvocht verlies al gestopt is.. Ik zou toch nog eens contact opnemen en een afspraak maken zodat ze het even kunnen bekijken...
Kan het zijn dat je misschien een myoom hebt? Misschien verstandig om een vaginale echo te vragen? Ik heb in het verleden ook erg veel en hevige bloedingen met stolsels gehad en toen hebben ze mij hier op gecontroleerd.. Tot de dag van vandaag weet ik nog niet wat het was.. Maar ik gooi het maar op mijn foute uitstrijkjes....
Hmm, jouw behandeling klinkt wel als iets anders.

Bij een bevriezing heb je een vriesblaar en geen open wond. Dus ik heb echt niet zo'n patch of tampon gehad (ik weet welke je bedoelt). Vandaar ook dat ik de eerste weken helemaal geen bloed verloor. De patientenfolder zegt ook dat de afscheiding later pas troebel en bloederig kan worden, doordat je een deel van die slijmlaag afstoot.

Maar het was wel erg veel bloed, en al nadat het een tijdje over leek te zijn. Bovendien begrijp ik van ervaringsverhalen dat het na een week of 3/4 weer over hoort te zijn en niet dan pas goed hoort te gaan bloeden. Patientenfolders zeggen kan 'wel' 6 weken duren... Nou ik zit al op 7 weken en het bloeden is erger dan ooit.

Die controleafspraak krijg ik dus maar niet, omdat hij steeds telefonisch zegt dat alles normaal is, en dat het steeds weer langer kan duren. Hij zei dat het eerst helder vocht zou zijn, dan troebel en dan weer helder en dat het ongeveer 3 weken zou duren. En nu is hevig bloeden, zwart slijm, een paar maanden extra last nog, allemaal normaal. Zelfs toen ik boos werd en aangaf dat zijn wisselende antwoorden het er niet beter op maakten en dat ik echt een beetje ongerust begin te worden, wilde de assistente geen controleafspraak maken.

Ik ben voor de behandeling wel helemaal bekeken, met speculum en echo en uitstrijkjes en al. Alles was normaal. Ik denk niet dat er nu dan ineens wel een vleesboom zit. Zou dat kunnen?
Ik denk zelf trouwens dat de wond gewoon niet goed geneest, misschien wel ontstoken is ofzo... Maar ik heb dan weer geen koorts. Maar als dat zo is, dan moet er wel wat aan gedaan worden. Het is gewoon niet zoals de patientenfolders zeggen dat het hoort te gaan.
Jezus, Zonsa, ik weet niet hoe het op het moment met je gaat, maar ik zou echt naar een ander ziekenhuis gaan. Dit is niet normaal dat ze je niet willen helpen. Wat een slecht ziekenhuis! Laat nog eens horen hoe het verder gaat..
Ik lees het nu pas. Maar heb bijna 2 jaar geleden ook een cryo laten doen en ik herken me niet in jouw verhalen. Het genezen kan wel 6-8 weken duren dus opzich kan et erbij horen. Hoe gaat het nu?

Overigens was ik een tijdje van mijn klachten af maar zijn ze nu weer terug.. Enige optie is weer een cryo maar daar heb ik geen zin in als het toch niet werkt
quote:tumtummie schreef op 06 september 2012 @ 17:35:

Overigens was ik een tijdje van mijn klachten af maar zijn ze nu weer terug.. Enige optie is weer een cryo maar daar heb ik geen zin in als het toch niet werkt Weten ze waardoor het terugkwam?
Nee ik weet het niet.. Ik heb nu weer dezelfde klachten als voor de cryo. Ik baal er van want ik dacht dat het opgelost zou zijn. Had weer een nieuw uitstrijkje laten maken maar niks aan de hand. Zo raar! Maar ik ben er nog niet over uit of dat ik er weer opnieuw naar laat kijken of dat ik het maar accepteer.
Dat is irritant zeg. Mijn cryo is nu ook bijna 2 jaar geleden. Lijkt nog goed te gaan. Bij mij zeiden ze dat ik het waarschijnlijk heb gekregen door de prikpil. Te grote stoot aan hormonen in één keer en dat daardoor die cellen van binnen mn baarmoeder naar buiten zijn gegroeid. Ben nu terug aan de pil. Hoop dat het goed blijft gaan. Vond die cryo wel dusdanig vervelend dat ik inderdaad ook niet zou weten of ik het nog een keer zou laten doen.
Ja precies, ik vond het ook wel vervelend. Niet echt pijn ofzo maar toch best een ingreep met gedoe erna. Daarom weet ik idd niet of ik dat er nog een keer voor over heb als het niet eens echt blijkt te werken. Dan blijf je bezig..

Tegen mij zeiden ze dat het aangeboren was. Dat een groot deel van de vrouwen er zo mee geboren wordt. En dat het verder niet iets ernstigs is.
Bij mij is het zo uitgelegd dat de cellen van de baarmoederwand heel kwetsbaar zijn. Bij veel vrouwen groeien die cellen door invloed van hormonen naar buiten en gaan op je baarmoedermond zitten. De meeste vrouwen merken daar niet veel van, maar sommige vrouwen krijgen er wel last van in de vorm van bijvoorbeeld contactbloedingen. Bij mij is het begonnen nadat ik aan de prikpil ben gegaan, dus voor mij klinkt het allemaal heel logisch.

Niets ernstigs inderdaad, maar heel vervelend.

Bij mij deed de cryo helaas wel pijn en dat heeft het, naast dat ik me vooral heel vies voelde de weken erna, nog best een tijdje gedaan. Maar het is het wel waard geweest.

Snap dat je niet bezig wilt blijven. Hoop gedoe zo'n cryo. Succes met je beslissing.
Oh als ik jouw uitleg zo lees kan het dus best zijn dat door omstandigheden het weer kan veranderen. Klinkt logisch, dan verklaart het voor mij beter waarom ik er nu weer last van heb. Ik dacht steeds; als het aangeboren is en het probleem is 'opgelost' dmv een cryo hoe kan het dan dat ik er weer last van heb. Maar misschien doordat ik van pil ben veranderd of wat dan ook.

Het is trouwens wel minder erg dan eerst maar ik heb het vooral tijdens/na de seks dat ik bloed verlies. Of soms gewoon een beetje zonder dat ik ongesteld moet worden. Ik vind het gewoon irritant.

Ik vond het ook helemaal niks die behandeling en ik voelde me op dat moment maar vooral de weken erna echt vies. Ik had wel buikpijn/buikkrampen erna op de dag zelf maar verder niet zo.
Het is ook heel irritant. Ben heel blij dat het bij mij geholpen heeft. En hopelijk zo blijft.. Fingers crossed.

Bij de colposcopie was bij mij goed te zien dat bijna mn hele baarmoedermond bestond uit die kwetsbare cellen. Niet zo gek dat seks altijd een bloedbad was.

Bij mij deed de behandeling vooral erna ook zeer omdat mijn darmwand in gevecht is gegaan met mn vaginawand. Alles krampte tegen elkaar in en heb uren krom gelegen. Niet leuk.

Sorry TO we nemen je topic over.
Zo wat heftig! Echt niet leuk! Hopelijk komt het niet meer terug. Ik kijk het nog een jaartje aan. Als het te erg/irritant wordt laat ik er nog eens naar kijken.

Ja sorry to, ik ben wel benieuwd hoe het bij jou Is afgelopen. Hopelijk geen last meer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven