verzorgingstehuis
woensdag 17 augustus 2011 om 13:09
Hoihoi allemaal,
Ik zit een beetje met een probleem.
Sinds kort zit mijn schoonmoeder in een verzorgingstehuis.
Haar kinderen deden al niet zoveel, maar degene die de
contacten onderhield met haar bewindvoerder en de klussen
deed zoals dokter en tandarts laat het nu helemaal afweten.
Volgens mijn schoonmoeder komt er nu een soort vrijwilliger
(mentor?) om haar te helpen, maar die gaat niet mee naar
de dokter of het ziekenhuis.
Ze is dus nu compleet aangewezen op ons, maar wij kunnen
ook niet alles. Mijn man werkt ook een volle werkweek en kan
niet zomaar vrij nemen om met haar naar de dokter te gaan.
Wij vinden dit heel erg voor haar. Stel dat er iets moet gebeuren
wie moet er dan nu met haar mee. Ik ben weleens met haar
mee geweest, maar als schoondochter vind ik eigenlijk dat deze taak voor haar eigen kinderen is. Moeten er nu vrijwilligers komen
omdat haar kinderen het laten afweten. Ik kan wel janken, dat ze
hun moeder zo in de steek laten.
Ik zit een beetje met een probleem.
Sinds kort zit mijn schoonmoeder in een verzorgingstehuis.
Haar kinderen deden al niet zoveel, maar degene die de
contacten onderhield met haar bewindvoerder en de klussen
deed zoals dokter en tandarts laat het nu helemaal afweten.
Volgens mijn schoonmoeder komt er nu een soort vrijwilliger
(mentor?) om haar te helpen, maar die gaat niet mee naar
de dokter of het ziekenhuis.
Ze is dus nu compleet aangewezen op ons, maar wij kunnen
ook niet alles. Mijn man werkt ook een volle werkweek en kan
niet zomaar vrij nemen om met haar naar de dokter te gaan.
Wij vinden dit heel erg voor haar. Stel dat er iets moet gebeuren
wie moet er dan nu met haar mee. Ik ben weleens met haar
mee geweest, maar als schoondochter vind ik eigenlijk dat deze taak voor haar eigen kinderen is. Moeten er nu vrijwilligers komen
omdat haar kinderen het laten afweten. Ik kan wel janken, dat ze
hun moeder zo in de steek laten.
odi et amo
woensdag 17 augustus 2011 om 13:14
Vaak is het in gezinnen zo dat er één is die alles doet en dat de rest dat erg waardeert maar zelf niet de handen uit de mouwen steekt.
Maar wat Bagheera schrijft je man is toch ook een kind. Tevens zou ik er niet zoveel moeite mee hebben om met mijn schoonmoeder mee te gaan. Waar is je schoonvader overigens
Maar wat Bagheera schrijft je man is toch ook een kind. Tevens zou ik er niet zoveel moeite mee hebben om met mijn schoonmoeder mee te gaan. Waar is je schoonvader overigens
woensdag 17 augustus 2011 om 13:15
woensdag 17 augustus 2011 om 13:15
woensdag 17 augustus 2011 om 13:16
Moeder of schoonmoeder is voor mij geen verschil.
Als er ergens hulp nodig is en ik kan die geven, dan hoef ik er niet eens over na te denken, en ga ik gewoon.
En ik kijk echt niet wat mijn vrijgezelle broer wel of niet allemaal voor mijn moeder doet en ik kijk ook niet wat de andere broers van man en hun vrouwen voor mijn man's ouders doen.
Ik hou van ze...dus ik sta klaar voor ze. Het is geen wedstrijd wie doet wat en is het allemaal wel in balans.
Als er ergens hulp nodig is en ik kan die geven, dan hoef ik er niet eens over na te denken, en ga ik gewoon.
En ik kijk echt niet wat mijn vrijgezelle broer wel of niet allemaal voor mijn moeder doet en ik kijk ook niet wat de andere broers van man en hun vrouwen voor mijn man's ouders doen.
Ik hou van ze...dus ik sta klaar voor ze. Het is geen wedstrijd wie doet wat en is het allemaal wel in balans.
Nope
woensdag 17 augustus 2011 om 13:18
Ik kan me wel voorstellen dat ze er de brui aan geeft als er meerdere kinderen zijn. Enig idee hoeveel werk een ouder in een verzorgingshuis of verpleeghuis is? Buiten de emotionele kant? Degene die alles doet, krijgt ook alle shit over zich heen. Mijn man is enig kind, gescheiden schoonvader zit in een verpleeghuis en we zijn er knap druk mee. Ik zou dat ook wel eens willen overdragen.
woensdag 17 augustus 2011 om 13:21
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 17 augustus 2011 @ 13:16:
Ik hou van ze...dus ik sta klaar voor ze. Het is geen wedstrijd wie doet wat en is het allemaal wel in balans.Als haar eigen kinderen niets doen help ik haar wel. Dat doe ik ook liever dan dat er een vreemde aan te pas moet komen. Maar dat neemt niet weg dat ik eigenlijk vind dat haar eigen kinderen voor haar moeten zorgen.
Ik hou van ze...dus ik sta klaar voor ze. Het is geen wedstrijd wie doet wat en is het allemaal wel in balans.Als haar eigen kinderen niets doen help ik haar wel. Dat doe ik ook liever dan dat er een vreemde aan te pas moet komen. Maar dat neemt niet weg dat ik eigenlijk vind dat haar eigen kinderen voor haar moeten zorgen.
odi et amo
woensdag 17 augustus 2011 om 13:21
Ja en? Dat betekent dat jullie ook maar niks gaan doen?
Je zorgt voor je (schoon)ouders omdat je van ze houdt, omdat zij voor jou/partner hebben gezorgd. Wat maakt het dan uit of er broers/zussen zijn die het vertikken? Het gaat toch om je eigen normen en waarden en liefde voor je ouders. Niet om het op de weegschaal leggen van de activiteiten van anderen.
Je zorgt voor je (schoon)ouders omdat je van ze houdt, omdat zij voor jou/partner hebben gezorgd. Wat maakt het dan uit of er broers/zussen zijn die het vertikken? Het gaat toch om je eigen normen en waarden en liefde voor je ouders. Niet om het op de weegschaal leggen van de activiteiten van anderen.
woensdag 17 augustus 2011 om 13:22
quote:lamaatje schreef op 17 augustus 2011 @ 13:21:
[...]
Als haar eigen kinderen niets doen help ik haar wel. Dat doe ik ook liever dan dat er een vreemde aan te pas moet komen. Maar dat neemt niet weg dat ik eigenlijk vind dat haar eigen kinderen voor haar moeten zorgen.Maar je man is toch haar eigen kind? Doet je man ook niets?
[...]
Als haar eigen kinderen niets doen help ik haar wel. Dat doe ik ook liever dan dat er een vreemde aan te pas moet komen. Maar dat neemt niet weg dat ik eigenlijk vind dat haar eigen kinderen voor haar moeten zorgen.Maar je man is toch haar eigen kind? Doet je man ook niets?
woensdag 17 augustus 2011 om 13:23
quote:Nelletje schreef op 17 augustus 2011 @ 13:21:
Ne, dat betekent niet dat wij nu ook maar niks gaan doen.
Maar wel dat wij ons heel erg in de steek gelaten voelen en wij niet alleen, ook mijn schoonmoeder.
Ne, dat betekent niet dat wij nu ook maar niks gaan doen.
Maar wel dat wij ons heel erg in de steek gelaten voelen en wij niet alleen, ook mijn schoonmoeder.
odi et amo
woensdag 17 augustus 2011 om 13:25
woensdag 17 augustus 2011 om 13:27
Dat kan ik begrijpen Lamaatje. Ik denk alleen dat je die twee dingen, zorgen voor schoonmoeder en het in de steek laten gevoel, los moet koppelen van elkaar. De zorg zal toch gegeven moeten worden en om dat door vrijwilligers te laten doen lijkt me niet de goede oplossing. Hebben jullie al gepraat met de anderen hierover? Waarom ze er mee opgehouden zijn?
woensdag 17 augustus 2011 om 13:28
Krijgt ze wel van iedereen bezoek? Kunnen jullie niet een familievergadering beleggen met alle kinderen en dan een soort van taakverdeling maken? Vele handen maken licht werk.En als de rest het vertikt, is dat heel naar, zeker voor je schoonmoeder, maar hopelijk toch geen reden voor jullie om je handen er ook vanaf te trekken?
quote:lamaatje schreef op 17 augustus 2011 @ 13:25:
[...]
Ik zei al dat wij de boodschappen voor haar doen.
Mijn man doet genoeg voor haar, maar kan geen vrij nemen
voor de dokter en tandarts ed.
Dat heeft iemand anders dus al die tijd ook moeten doen. Ook als iemand niet werkt, waar vaak een reden voor is, betekent niet dat die dan altijd maar dit soort klussen hoeft op te knappen. Aangezien je het over een bewindvoerder hebt, neem ik aan dat je schoonmoeder niet handelingsbekwaam meer is. Zit ze in een verzorgingstehuis of verpleeghuis?
Is er al overleg over de taken geweest tussen de broers en zussen? Wonen deze allemaal dichtbij?
[...]
Ik zei al dat wij de boodschappen voor haar doen.
Mijn man doet genoeg voor haar, maar kan geen vrij nemen
voor de dokter en tandarts ed.
Dat heeft iemand anders dus al die tijd ook moeten doen. Ook als iemand niet werkt, waar vaak een reden voor is, betekent niet dat die dan altijd maar dit soort klussen hoeft op te knappen. Aangezien je het over een bewindvoerder hebt, neem ik aan dat je schoonmoeder niet handelingsbekwaam meer is. Zit ze in een verzorgingstehuis of verpleeghuis?
Is er al overleg over de taken geweest tussen de broers en zussen? Wonen deze allemaal dichtbij?
Wat een vervelende situatie voor jullie (en niet op de laatste plaats voor je schoonmoeder). Heeft je man zijn broers/zussen hier al eens op aangesproken? Ik ken van vrij dichtbij een soortgelijke situatie die uiteindelijk opgelost werd na 'n 'familievergadering' waarbij iedereen een taak kreeg toegewezen. Ik weet niet of dat in jullie geval zo eenvoudig op te lossen is, maar er hoeft niet altijd sprake te zijn van 'niet willen' of desinteresse.
woensdag 17 augustus 2011 om 13:30
Daar heb je gelijk in. Dat neemt je gevoel niet weg.
Maar het is het gebrek van de anderen. En daar kan je niets aan doen.
Ik zou het in dit geval loslaten, want het is toch verspilde energie.
Je zou hoogstens een opmerking kunnen maken naar de anderen in de trant van: "Zou je het niet jammer vinden, dat je moeder te weinig hebt gezien, mocht er iets met moeder gebeuren?"
Dan voelen ze ook wel waar de schoen wringt. En je schoonmoeder moet zelf bij haar kinderen aangeven dat zij ze mist.
Maar het is het gebrek van de anderen. En daar kan je niets aan doen.
Ik zou het in dit geval loslaten, want het is toch verspilde energie.
Je zou hoogstens een opmerking kunnen maken naar de anderen in de trant van: "Zou je het niet jammer vinden, dat je moeder te weinig hebt gezien, mocht er iets met moeder gebeuren?"
Dan voelen ze ook wel waar de schoen wringt. En je schoonmoeder moet zelf bij haar kinderen aangeven dat zij ze mist.
Nope
woensdag 17 augustus 2011 om 13:33
quote:Nelletje schreef op 17 augustus 2011 @ 13:29:
Hoeveel boodschappen heb je nou helemaal nodig in een verzorgingshuis?
?
Nou, meer dan je denkt ben ikzelf achter gekomen. Schoonvader zit in een verpleeghuis en om de haverklap (minimaal 1x per week) worden we gebeld om kleding te kopen (er verdwijnt veel in de was), sigaren, batterijtjes, enzo. Daarbij halen we lekkere dingen om te eten, etc.
En in een verzorgingshuis zijn mensen nog veel zelfstandiger en hebben dus nog meer nodig.
Hoeveel boodschappen heb je nou helemaal nodig in een verzorgingshuis?
?
Nou, meer dan je denkt ben ikzelf achter gekomen. Schoonvader zit in een verpleeghuis en om de haverklap (minimaal 1x per week) worden we gebeld om kleding te kopen (er verdwijnt veel in de was), sigaren, batterijtjes, enzo. Daarbij halen we lekkere dingen om te eten, etc.
En in een verzorgingshuis zijn mensen nog veel zelfstandiger en hebben dus nog meer nodig.