Gezondheid alle pijlers

Vitamine b12

02-08-2016 20:55 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen, hier een vraagje over de b12. Ik voel mij al lange tijd vermoeid en heb vage klachten. Dit werd door de dokter constant afgedaan als stress. Na veel zeuren is op mijn verzoek toch mijn b12 en vitamine d geprikt. B12 zat op 56 en moest op 130 zitten volgens huisarts !! Vitamine d was ook een groot tekorten. Ik ga nu injecties krijgen voor de b12, hebben jullie hier ervaringen mee ? Ben benieuwd wat het voor jullie betekend heeft .. Volgens dokter is er geen succes gegarandeerd dat mijn moeheid zal verdwijnen erdoor.
Bij mij hielp het goed, ikvoelde me na een aantal weken een stuk beter. Is het trouwens duidelijk waaromje dit tekort hebt, is ook wel belangrijk te weten natuurlijk!
Ja, ik zat destijds op 65 (ondergrens 120). Hrt heeft zo'n 2 jaar geduurd voordat ik me beter ging voelen en de eerste maanden heb ik 2 x per week gespoten. Toen heel lang eens per week, en nu zot ik al jaren op eens per maand. Het daalde in het begin heel snel.

Ook had ik een B11 tekort, ging hand in hand zei de arts. En mijn schildklier was te traag, niet dramatisch maar had er wel mee te maken.

Sterkte. Ik weet nog hoe in-en-in moe ik was. Dat ik moest rusten na het douchen, de trap op teveel was en 2 dgn werken eigenlijk niet ging, daar was ik de hele week doodmoe van.
Wat een rare bewering van je HA. Als dat het enige tekort is zou je na verloop van tijd je wel beter moeten voelen..

En inderdaad misschien goed om te vragen/ bedenken waar dat tekort vandaan komt.

En laat je af en aan weer testen na de kuren.
quote:gizzmo-returns schreef op 02 augustus 2016 @ 21:00:

Bij mij hielp het goed, ikvoelde me na een aantal weken een stuk beter. Is het trouwens duidelijk waaromje dit tekort hebt, is ook wel belangrijk te weten natuurlijk!Mijn arts vond dit niet belangrijk. Het tekort is er eenmaal. Ik heb veel last van mijn darmen dus vermoedelijk daarvan, in combinatie met zwangerschappen (die schijnen vit B11&12 weg te trekken). Hij vond het onzin om allerlei belastende onderzoeken te doen, terwijl je toch moet spuiten.
Ik gebruik smelttabletten van Orthica, die moeten onder mijn tong. Ik voel me absoluut beter, ik was echt zò moe! Ik wilde ter plekke op de grond gaan liggen op mijn werk. Injecties zijn hier dus niet nodig.
Een aantal maanden geleden is bij mij ook een b12 tekort vastgesteld. Ik kreeg overigens gewoon tabletten om te slikken. Hierdoor is de waarde in mijn bloed inmiddels flink omhoog gegaan. De vermoeidheid is een stuk minder, alleen de neurologische klachten zijn er nog en mijn haar is een ronduit triest bosje geworden.
anoniem_204346 wijzigde dit bericht op 02-08-2016 21:09
Reden: Een woord teveel
% gewijzigd
Als je b12 slikt wordt het niet opgenomen volgens mij? Vandaar dat het smelttabletten zijn.
Wordt er ook iets aan je vit-D tekort gedaan?
quote:beetjegek schreef op 02 augustus 2016 @ 21:15:

Als je b12 slikt wordt het niet opgenomen volgens mij? Vandaar dat het smelttabletten zijn.De waarde is flink gestegen, dus ik neem aan dat het dan wel wordt opgenomen.
quote:monroe1988 schreef op 02 augustus 2016 @ 21:19:

[...]

De waarde is flink gestegen, dus ik neem aan dat het dan wel wordt opgenomen.

In principe is het bijna altiid zo dat mensen, die goed eten en gezond leven maar een echt tekort hebben, geen normale pillen hoeven te slikken want dat duid op een opname probleem.

Dan is spuiten en tegenwoordig de smelttabletten het enige wat helpt.

Gelukkig dus dat jij zo kon bijslikken. Ws moet je anders eten sinds dat tekort? Om te voorkomen dat je weer zakt?
quote:Pil0u schreef op 02 augustus 2016 @ 21:17:

Wordt er ook iets aan je vit-D tekort gedaan?Ja want daar word je ook erg moe van en kan je neurologische schade van ondervinden. Daar kan je ampullen met flinke hoeveelheid IE voor slikken. Krijg je die?
quote:Goede-Fee schreef op 02 augustus 2016 @ 21:24:

[...]

In principe is het bijna altiid zo dat mensen, die goed eten en gezond leven maar een echt tekort hebben, geen normale pillen hoeven te slikken want dat duid op een opname probleem.

Dan is spuiten en tegenwoordig de smelttabletten het enige wat helpt.

Gelukkig dus dat jij zo kon bijslikken. Ws moet je anders eten sinds dat tekort? Om te voorkomen dat je weer zakt?Eerlijk gezegd heb ik geen idee. De huisarts heeft gezegd dat ik de tabletten een tijd moet slikken en dan zien we wel weer verder, lekker vaag. Ik eet gewoon vlees, vis en melkproducten. Waarom ik een tekort heb weet ik dus niet.
Ik moet mezelf wekelijks injecteren met b12.

Injectie valt heel erg mee, even klein prikje.

Waarschijnlijk lost het niet in 1 keer je klachten op hoor, dat duurt een tijdje.

hoop dat je je snel beter door voelt!
Tenminste, dat is wat ik de buurvrouw heb horen zeggen.
Ik heb bv een tekort omdat mijn medicijnen de opname blokkeren. Dus wie weet komt het daar door bij jou?
Dankjullie voor alle reacties ! Ik probeer al maanden op mijn voeding te letten en sport 3x in de week! Zelfs na een goede nachtrust val ik soms al na het ontbijt bijna om van vermoeidheid. Huisarts wilde geen verder onderzoek doen naar oorzaak, heb dit wel gevraagd! Hij gelooft ook niet echt in vermoeidheid door b12 te kort lijkt het wel .. Ik moest maar goed slapen en elke dag een rondje wandelen was zijn oplossing. Ben benieuwd dus naar de injecties ! Voor vitamine d tekort ben ik al een aantal keer wezen prikken, let op mijn eten , zit genoeg buiten en slik aanvullende capsules maar ook dit blijft steeds te laag. Iemand enig idee wat ik hier verder nog mee kan doen? Of een doorverwijzing vragen?
Nog een kleine aanvulling : ik heb het afgelopen jaar veel medicatie geslikt oa voor een zware operatie die ik heb gehad. Hier zijn nooit maagbeschermergs bij voor geschreven waardoor mijn darmen dus ook al

Maanden van slag zijn.. Zou dit iets te maken kunnen hebben met het tekort denken jullie? Of zit ik nou te dokteren ????
Nee ! De dokter wilt hier niks aan doen. Ik heb er wel het een en ander over gelezen! Heb nu 3x een dag gehad dat ik letterlijk uit het niets door mijn benen zakte op straat. Daarna bleven ze de hele dag branden. Heb ook veel last van oogtrillingen. Heb dit bij de dokter aangegeven maar die vond dat ik me druk maakte om niks en maar genoeg in de zon moest zitten ..quote:Goede-Fee schreef op 02 augustus 2016 @ 21:26:

[...]

Ja want daar word je ook erg moe van en kan je neurologische schade van ondervinden. Daar kan je ampullen met flinke hoeveelheid IE voor slikken. Krijg je die?
quote:Robijntje8 schreef op 02 augustus 2016 @ 22:10:

Nee ! De dokter wilt hier niks aan doen. Ik heb er wel het een en ander over gelezen! Heb nu 3x een dag gehad dat ik letterlijk uit het niets door mijn benen zakte op straat. Daarna bleven ze de hele dag branden. Heb ook veel last van oogtrillingen. Heb dit bij de dokter aangegeven maar die vond dat ik me druk maakte om niks en maar genoeg in de zon moest zitten ..

[...]

Wat een rare HA's heb je toch tegenwoordig. Ik zou echt eisen dat hij er beter naar keek en de tekorten gaat aanvullen. Vraag anders een doorverwijzing naar een internist.
quote:Robijntje8 schreef op 02 augustus 2016 @ 22:07:

Nog een kleine aanvulling : ik heb het afgelopen jaar veel medicatie geslikt oa voor een zware operatie die ik heb gehad. Hier zijn nooit maagbeschermergs bij voor geschreven waardoor mijn darmen dus ook al

Maanden van slag zijn.. Zou dit iets te maken kunnen hebben met het tekort denken jullie? Of zit ik nou te dokteren ????

Mijn tekorten komen door schade door medicatie. Dat betekend niet dat dat bij jou zo is maar is zeker niet ondenkbaar.

Is je HA niet toeallig op vakantie en kan je een ander bellen?
Magnesium tekort geeft ook dit soort symptomen, ik heb hetzelfde rondje als jij gemaakt in mijn zoektocht naar de oorzaak van mijn malaise.
Nee dat weet ik, ben alleen pas bij osteopaat geweest voor een consult omtrent de vermoeidheid en die wees me ook al op mogelijk door medicatie de klachten. Omdat huisarts dit afwimpelde ben ik dit toen eigenlijk vergeten. Ik ga gewoon een nieuw consult aanvragen en mocht hij me weer niet serieus nemen vraag ik een doorverwijzing voor internist .
Kan daar ook op geprikt worden? Weet weinig van magnesium af eigenlijk ????quote:beetjegek schreef op 02 augustus 2016 @ 22:26:

Magnesium tekort geeft ook dit soort symptomen, ik heb hetzelfde rondje als jij gemaakt in mijn zoektocht naar de oorzaak van mijn malaise.
quote:Robijntje8 schreef op 02 augustus 2016 @ 22:29:

Kan daar ook op geprikt worden? Weet weinig van magnesium af eigenlijk ????

[...]

Vast wel. Ze kunnen veel uit je bloed halen.
Zijn alle vitamine D pillen even goed? Dus een van de hema is net zo goed als een duur potje van 30 euro? En is er ook verschil tussen natuurlijk en chemisch?

En welke medicijnen blokkeren dan vitamine B12?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven