Gezondheid alle pijlers

voorkomen herfst/winterdip

28-11-2013 22:06 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft ervaring met het voorkomen van een herfst/winterdip?

Ik heb er al jaren last van, ook bij HA geweest andere jaren. Ik ben altijd te laat met het herkennen en dan zit ik er al te diep in. Vorig jaar was zo heftig dat ik amper het gevoel had dat het leven nut had... Zo verschrikkelijk moe, ik kon alleen maar slapen en naar werk. Zelfs zo erg vermoeid dat ik hoopte op een niet-ernstig-ongeluk te krijgen (dat ik dus in ziekenhuis weken lang moest slapen) Pfff wat was ik ver heen

Verder mezelf ook afzonderen van mensen, ongezond eten, altijd koud, geen dingen meer ondernemen , geen creativiteit, geen hobby's (want te moe... Uitgeput) etc. Door Ha doorgestuurd naar psych en die wilde persé dat ik aan de antidepressiva zou gaan. Ik wilde dat pertinent niet. Toen werd er gedacht aan een burn-out...

Ik ben er zelf uitgekomen binnen een paar maanden, een winter ongeveer dus. Achteraf herken ik het pas en dat ik dit al zo lang als ik herinner heb (al was dat niet zo heftig als vorig jaar)

Nu ik de afgelopen weken weer zo ontzettend moe aan het worden ben, en weinig zin/puf heb om met mensen iets leuks te doen, ging er ineens een alarmpje af.... Let op het is weer herfst, pas op!!

Dus mijn vraag is wie weet uit ervaring tips die mij kunnen helpen om het (zoveel mogelijk) te kunnen voorkomen?

Dank je!
Bedankt voor de tips. Heb vitamine D en B-complex gehaald. En moet idd meer naar buiten. En meer fruit eten. En dat ritme van slapen en opstaan moet beter, maar dat is het moeilijkste!
Goeie tips!

Hier ook een winterdipper..

Het liefst lig ik de hele dag in m'n nest. Bah, wat heb ik een hekel aan kou en donkere dagen.

Ik heb m'n kleren over de verwarming liggen, dat maakt de stap om 's morgens uit bed te komen al iets makkelijker
Vitamine D krijg je echt niet snel teveel naar binnen. In de winter sowieso niet in Nederland want de zonkracht is minder dan 3 hier en daarboven kan het lichaam pas vit D uit het zonlicht maken.

De voedingssupplementen waar vit D in zit zijn erg laag gedoseerd juist om te voorkomen dat er een overdosis binnenkomt.

Nederland zit wel erg laag in de ADH.

In de tropen kun je makkelijk 250 mcg aanmaken en nee, je wordt er niet ziek van. In de voedingssupplementen zit vaak maar 5,10 of 25 mcg .

Waarom kun je niet teveel vit D binnenkrijgen is omdat ons lichaam een mooi evenwicht tussen aanmaak en afbraak voor vit D heeft. De vit. D wordt dan omgezet in inactieve producten.

http://melchiormeijer.wor ... gevaar-van-te-weinig-zon/
Ik heb het normaal niet zo, maar dit afgelopen jaar is een heel verdrietig jaar geweest. Ik merk dat me dat niet in de koude kleren is gaan zitten en leun al een maand of twee tegen een dip aan. Ik ren. Ren of mijn leven ervan af hangt. Ik ga 4-5 keer in de week rennen en dan 8-10 km per keer. En ik merk dat dat me uit de dip houdt. Had ik dat niet gedaan, dan lag ik nu nog met een dekentje over mijn hoofd op de bank......
Start to run wordt ook in diverse GGZ-instellingen gepromoot. Niet voor niets

Fijn dat het bij jou helpt Whopper
Endorfine, doet t heel goed bij mij! Ik zou t gewoon op gaan pakken Madelief. Baat het niet dan schaadt het niet.
Uhm tja rennen? Ik heb echt helemaal niks met sport, beweeg genoeg op mijn werk, loop veel, maar sporten.... Ik heb ooit een poging gedaan tot hardlopen, heb zelfs de spullen nog in huis, maar ik heb daarvoor echt nul motivatie en nul discipline

Ik ga maar eerst met dat slaapritme werken en gezonde voeding, heb ik al een hele klus aan!

Maar ja waarschijnlijk zal dit voor iedereen wel goed zijn ja, dat sport, dus wie weet...
@madelief479 ik herken dat herfst/winter dipje helemaal. vooral dit jaar zit ik er helemaal doorheen. nu zeker met dat medicijn gebruik ben ik echt in een dip. ik ben echt gewoon op. er zit geen energie meer in mij. ik zou eigenlijk een winterslaap willen houden of in een kunstmatige coma. als de het medicijn gebruik stopt hoop ik ook weer uit deze dip te komen. nog maar vier weekjes en ik mag al stoppen. wat ik doe tegen de dip is een soort muur om mij heen bouwen waar ik een tweede gezicht op zet die alleen maar blij en vrolijk is, terwijl dat ik zo ongelukkig ben en echt geen nut meer in het leven zie
Geen idee of het je helpt hoor, ik ben zelf nl groot herfst en winter liefhebber, maar waar ik altijd blij van word:

- buiten zijn, minimaal 30-60 minuten wandelen

- binnen kaarsjes aan doen en mooie muziek opzetten

- iets gaan koken, bakken, nieuwe recepten uitproberen

Heb je kinderen?

- ga met ze knutselen, verven etc

Hoop dat het je helpt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven