Gezondheid alle pijlers

Vrouwen en de biologische klok (voor kinderen)

19-07-2010 17:24 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af...is dit iets lichamelijks? 'voel' je dit? (en hoe), of is dit gewoon een mentale drang die je krijgt omdat je 'weet' dat je nog maar XXX jaar hebt (mid-eind 30?).
quote:marie_liselotte1981 schreef op 19 juli 2010 @ 18:09:

Notebook: Dan zal hij beetje door moeten sparen ;)

Zou hij willen dat wij hem sponsoren?
quote:Notebook schreef op 19 juli 2010 @ 18:10:

[...]

Zou hij willen dat wij hem sponsoren? hahaha!!
haha, ik ben zoals ik al zei gewoon benieuwd hoe het hele verhaal nou in elkaar steekt. Het is niet alsof ik dat aan random vrouwen op straat of in kennissenkring ga vragen.
quote:HTFC schreef op 19 juli 2010 @ 18:18:

haha, ik ben zoals ik al zei gewoon benieuwd hoe het hele verhaal nou in elkaar steekt. Het is niet alsof ik dat aan random vrouwen op straat of in kennissenkring ga vragen.Maar waarom ben jij daar benieuwd naar? Wat brengt het jou en wat is voor jou een sluitend antwoord?
quote:Notebook schreef op 19 juli 2010 @ 18:20:

[...]

Maar waarom ben jij daar benieuwd naar? Wat brengt het jou en wat is voor jou een sluitend antwoord? Gezien ik al meerder antwoorden heb gezien, denk ik dus niet dat er echt 1 algemene situatie is. Reden waarom ik op deze vraag kwam was omdat ik toevallig op TV een dramaqueen zag die maar bleef doorgaan over haar 'klok' en dat ze nu een man moest. Mezelf verdiepen in de vrouwelijke wereld is geen zonde toch?
quote:Poeszie schreef op 19 juli 2010 @ 17:55:

[...]

Lijkt mij persoonlijk niet, vooral omdat het biologisch gezien wel handig is als er een voortplantingsdrang is. Dat hebben dieren toch ook?Maar dat zou het toch veel logischer zijn als die drang zou opzetten op het moment dat het biologisch gezien het best is om je voort te planten en niet zoals bij de meeste vrouwen een paar jaar daarna?
quote:HTFC schreef op 19 juli 2010 @ 18:26:

[...]

Gezien ik al meerder antwoorden heb gezien, denk ik dus niet dat er echt 1 algemene situatie is. Reden waarom ik op deze vraag kwam was omdat ik toevallig op TV een dramaqueen zag die maar bleef doorgaan over haar 'klok' en dat ze nu een man moest. Mezelf verdiepen in de vrouwelijke wereld is geen zonde toch?Helemaal niet, je kunt maar beter op alles voorbereid zijn.
Ik zal wel doof zijn maar ik hoor die van mij echt niet tikken, of misschien is ie net zo kaduuk als die van Noa

Ik ben 32 trouwens en die druk van buitenaf houdt heel snel op als je voorstelt die koters de eerste 18 jaar te stallen bij degene die de ongewenste opmerking maakt
Nee, biologische klok bestaat niet. Er tikt niets, ook niet als de klok digitaal zou zijn, een dergelijke klok bestaat niet. Je hebt mensen met een kinderwens en deze kan zich op alle leeftijden manifesteren. Bij vrouwen geldt meer dan voor mannen, dat ze gebonden zijn aan een leeftijd waarvoor ze kinderen 'moeten' krijgen. Na je veertigste schijnt het allemaal een stuk gecompliceerder te zijn. Vandaar dat bij vrouwen van pak 'em beet boven de 35 een tijdsdruk ontstaat. Die druk komt niet door een tikkende biologische klok, maar simpelweg door het feit, dat artsen en de overheid in NL zo hameren op leeftijdsrisico's bij kinderen krijgen. Het is dus een rationele tijdsdruk, geen inwendige ingegeven alarmbel ofzo.
quote:Toby_or_not_Toby schreef op 19 juli 2010 @ 18:26:

[...]

Maar dat zou het toch veel logischer zijn als die drang zou opzetten op het moment dat het biologisch gezien het best is om je voort te planten en niet zoals bij de meeste vrouwen een paar jaar daarna?

Ja, goed punt. Maar zo maar even door filosoferend: Misschien komt het juist wel, wanneer/omdat je nog geen kinderen hebt.

@Igoneh. Je bent heel stellig, heb jij hier nog een verdere onderbouwing voor?
Het is wel hormonaal, vanuit de hypofyse wordt dat geregeld.

Kan een vrouw weinig aan doen. Niet bij iedereen werkt dit hormoon trouwens.
Voor mij is het een rationele druk: voor mijn 35e wil ik wel mijn eerste kind krijgen.... Hoe langer je wacht, hoe minder vruchtbaar je wordt en hoe meer risico's er zijn.

Ik wil wel ooit kinderen, maar heb nog niet echt het idee dat ik ze NU wil en NU wil fokken, meer iets voor over een paar jaar, maar die paar jaar zijn zo voorbij en dan ben ik al 35 en dan moet ik wel

Wel wil ik af en toe NU sex, dus evolutionair, in een wereld voor de anti-conceptie, zou ik allang kinderen hebben op een biologisch uitstekend moment
quote:HTFC schreef op 19 juli 2010 @ 17:24:

Ik vraag me af...is dit iets lichamelijks? 'voel' je dit? (en hoe), of is dit gewoon een mentale drang die je krijgt omdat je 'weet' dat je nog maar XXX jaar hebt (mid-eind 30?).Geen idee.
Goede vraag wel, ik vraag mij dit namelijk ook heel vaak af. Is het iets hormonaals, of komt het door druk van de maatschappij?

Ik ben geneigd om te zeggen het laatste, of dat vrouwen zichzelf een deadline opleggen... Ik heb namelijk echt een kinderwens van -100 maar ik nader (heel langzaam :p) de 30 en ik kan me niet voorstellen dat zoiets "opeens" omslaat. (Vind ik ook wel beanstigend eigenlijk).
Bij mij is het een soort 'drang'. Ik weet van jongs af aan dat ik graag kinderen zou willen hebben, alleen speelt pas sinds kort dat ik daar voor mijn gevoel klaar voor ben. Leuke carriere opgebouwd, huis, vriend, etc. In deze situatie zou ik graag kinderen willen.

Daarbij komt idd de leeftijd. Ik ben nu bijna 32 en uit alle onderzoeken blijkt dat de vruchtbaarheid van vrouwen vanaf de 30 afneemt, rond de 35 nog maar de helft is en rond de 40 statistisch gezien 0 is.

Aangezien ik graag meer dan 1 kind zou willen, je gemiddeld 6 tot 12 maanden bezig bent om uberhaupt zwanger te worden, dan het kind nog 9 maanden moet dragen.......en er graag 2 zou willen niet direct op elkaar, komt de eind 30 al snel in de buurt.

Dus tja, volgend jaar gaan we een poging wagen.
Als je weet dat je binnenkort geen keuze meer hebt, dan zal de druk wel toenemen. Denk dat mensen gewoon graag keuzemogelijkheden willen hebben, het gevoel dat je de touwtjes zelf in handen hebt. Dat is vrijheid. En verder geloof ik ook in de druk van de maatschappij. Niet letterlijk een druk want je bepaalt altijd zelf nog wat je doet (weer die keuzevrijheid), maar het is voor veel mensen prettig dat wat zij doen door anderen goed wordt bevonden.

Ik geloof dus eigenlijk niet zo in de biologische klok. Er wordt zoveel over nagedacht, geplanned als het gaat om kinderen krijgen, dat is echt iets rationeels dan.
Cherry, maar hoezo beangstigend, want je hoeft toch nergens aan toe te geven?? Dat je graag een kind wil hoeft toch niet te betekenen dat je daar ook aan toe geeft? Ik zou het ook best leuk vinden maar ik weet dat het beter is om het niet te doen.

Niet alle behoeften kunnen worden bevredigd, dat is lang niet altijd het beste.
quote:Julus schreef op 20 juli 2010 @ 12:25:

Cherry, maar hoezo beangstigend, want je hoeft toch nergens aan toe te geven?? Dat je graag een kind wil hoeft toch niet te betekenen dat je daar ook aan toe geeft? Ik zou het ook best leuk vinden maar ik weet dat het beter is om het niet te doen.

Niet alle behoeften kunnen worden bevredigd, dat is lang niet altijd het beste.Absoluut waar maar als ik veel (wannabe) moeders zo hoor dan lijkt het echt een urge die niet te onderdrukken is. En dat vind ik eng haha. Ik weet trouwens al vanaf dat ik jong was dat ik ze niet wil, dus ik maak me niet druk hoor, immers geloof ik ook niet in die klok :p en als ik me kon laten sterilseren zou ik het zo laten doen (HA is overtuigd van mijn toekomstige kinderwens dus tja) ...
Mooi, dan is er dus geen probleem

Je moet zo denken, die andere vrouwen raken in paniek omdat ze maar geen beslissing kunnen nemen. Jij bent al overtuigd van je niet kinderwens. Als je de knoop maar niet kunt doorhakken dan voelt dat als druk vanaf bepaalde leeftijd.

Als je tijd voorbij is, dan kan het echt niet meer, dat zorgt voor paniek. Het loopt zoals het loopt, vind ik dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven