Gezondheid alle pijlers

Wanneer onregelmatige cyclus?

22-02-2013 16:57 16 berichten
Wanneer noem je een menstruatiecyclus onregelmatig? Heb je ook een onregelmatige cyclus als je steeds tussen +- de 29e-34e dag ongesteld wordt?

Of is het dan hooguit 'licht onregelmatig' met nog steeds een aanzienlijke kans dat er vaak gewoon een eisprong bij zit?

Als je een langere cyclus hebt dan 28 dagen, is de kans dan groter dat je geen eisprong hebt dan bij iemand met een kortere cyclus van netjes 28 dgn? En is die kans groter als je dus steeds een paar dagen wisselt (tussen de 29-34 dgn ongeveer)?

En hoe zat het nou met die eisprong, was het nu zo dat er ALTIJD 14 dagen zit (of hooguit 15 ofzo) tussen de eisprong en de menstruatie, dus dat als je een langere cyclus hebt dan 28 dagen, de dagen van je menstruatie tot je eisprong dus alleen langer zijn?

En komt het eigenlijk veel voor dat vrouwen geen eisprong hebben maar wel menstrueren? Kan dat ook (vaak) voorkomen bij vrouwen die om de 28 dagen menstrueren, of echt veel minder?

Ik ben zelf net een aantal maanden van de pil af. Cyclus tot nu toe is 30-34-33 geweest.

De eerste keer had ik duidelijk een eisprong volgens mij: hele plas vocht in mijn broek en doorzichtige afscheiding die dagen, daarna pijnlijke tepels paar dagen lang en ong 15 dagen na die plas in mijn broek werd ik ongesteld. Volgens de gyn was dit duidelijk een eisprong.

De twee keren erna heb ik naar mijn idee wellicht geen eisprong gehad. Kan me geen enorme plas vocht herinneren en ook geen pijnlijke tepels. Totaal geen duidelijke tekenen van eisprong of zich aandienende menstruatie. Bovendien was mijn menstruatie veel minder hevig/ lang dan die eerste keer.

Is het normaal dat je na het stoppen van de pil vaak de ene keer wel, en dan weer geen eisprong krijgt en komt de eisprong na verloop van tijd regelmatiger?

Mijn menstruatiegeschiedenis:

Ik had mijn menarche toen ik 12 was. De eerste jaren was ik het vaak heel hevig (met veel doorlekken) en onregelmatig. Daarna (vanaf mn 16e of zo) normaliseerde dat een beetje en werd het minder heftig en ietsje regelmatiger.

Mijn cyclussen van mn +-17e tot +-19e: 29-29-29-30-29-33-29-32-32-29-31-31-33-30-30-23-30-31-31-30-30-31-35-38-28-34-30-30.

Gemiddeld lag mn cyclus dus rond de 29-32 dagen maar er zaten wat uitschieters bij. Op mijn 19e ging ik aan de pil, en daar ben ik dus sinds een paar maanden (30e) vanaf. Sindsdien is mijn cyclus dus wel enigzins vergelijkbaar met die van voordat ik aan de pil ging.

Ik vroeg me af hoe jullie mijn pre-pil cyclussen zouden typeren? Vind m zelf niet heel onregelmatig, maar regelmatig issie ook niet. Is het dan te verwachten dat ik regelmatig geen eisprong heb gehad toen?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap denk ik wel je vraag maar kom niet door je verhaal heen.

veels te lang.
stel je deze vraag omdat je graag zwanger wil worden?
Je hebt een heel normale cyclus. Pas vanaf zo'n 40 dagen is er gerede kans dat je geen eisprong hebt. Met jouw cycluslengte is er geen reden om aan te nemen dat er iets mis is.
(heel) Licht onregelmatig. Je kunt op basis van deze onregelmatigheid niet goed raden of er een eisprong of een lege follikel is . Je gynaecoloog kan je wel vertellen hoe dat te testen is, maar je geeft geen goede reden waarom je dat zou doen.

Met sommige pillen duurt het echt veel langer voordat je echt regelmatig bent.
quote:lilalinda schreef op 22 februari 2013 @ 17:06:

stel je deze vraag omdat je graag zwanger wil worden?Wat denk je zelf... Enige wat ontbreekt in het verhaal is de leeftijd van TO. Maar dat veranderd niks aan de conclusies over de cyclus, alleen aan de kans op zwanger raken.
Ik ben vooral verbaasd dat je nog precies weet hoe je cyclus was op je 17e?
Prima regelmatige cyclus heb je.

Als iemand regelmatig menstrueert, is er 95% kans dat er ook gewoon een eisprong is. Verder heeft iedereen wel eens een mislukte cyclus zonder eisprong die dan bijvoorbeeld ineens 40 dagen duurt ofzo..

De meeste variatie zit in de periode voor de eisprong, dus in de fase dat het eitje groeit, maar de periode na de eisprong is niet perse altijd 14 dagen, kan ook best 12 zijn bijvoorbeeld.
Ik heb ook zo'n cyclus, nou ja iets onregelmatiger nog met uitschieters van 42 en 39 dagen, maar volgens mij heb ik meestal wel een eisprong. Ik ben iig 4x binnen 4/5 maanden zwanger geworden.

Bij mij is mijn eisprong volgens mij meestal 15 dagen voor mijn menstruatie, maar dit verschilt per persoon en per cyclus geloof ik.

O ja mijn menstruatie is ook niet elke keer even hevig, maar ik ga er eigenlijk niet vanuit dat dit iets zegt over mijn eisprong.

.
Mijn gyn zei dat ik een regelmatige cyclus had, en ik was tussen de 30-35 dagen ongesteld.
Ik zou dit een keurige regelmatige cyclus noemen. Je bent geen klok, dus elke keer hetzelfde aantal dagen heeft vrijwel niemand.

En nee...tussen je eispron en menstruatie zit niet ALTIJD 14 dagen, ook dat wisselt per vrouw.

Ikzelf heb wel een onregelmatige cyclus, namelijk wisselend van 21 tot 55 dagen Ondanks dat nu wel zwanger van 3e kind, dus het hoeft geen probleem te zijn (wel een reden waarom ik temperatuurde, omdat het anders lastig is te bepalen wanneer mijn eisprong was.

Ten laatste: ook je eisprong hoef je niet elke cyclus te merken met een "plas vocht", ook dat kan per cyclus verschillen en dat wil niet zeggen dat je dan geen eisprong hebt.
quote:gwenni schreef op 22 februari 2013 @ 16:57:

Als je een langere cyclus hebt dan 28 dagen, is de kans dan groter dat je geen eisprong hebt dan bij iemand met een kortere cyclus van netjes 28 dgn? En is die kans groter als je dus steeds een paar dagen wisselt (tussen de 29-34 dgn ongeveer)?

Nee, die kans is niet groter. Die kans wordt pas groter als je echt lange cyclussen hebt, langer dan 40 dagen.
Zwanger raken is een mysterieus iets! Ik denk dat niemand dan ook antwoorden kan geven waar je veel aan hebt....

Ik had altijd zeer onregelatige cycli (21 a 55 dagen) die later stabiliseerden op zo rond de 45 dagen. Wist dus niet eens of ik wel ovuleerde of niet. Maar ik ben nu al voor de tweede keer in 1 keer zwanger geraakt. Heel apart vind ik zelf.

Mijn tip: maak je voorlopig maar niet te druk, gewoon lekker vaak vrijen (bijv. om de dag). Veel plezier en succes!
quote:gingersoul schreef op 22 februari 2013 @ 17:03:

Ik snap denk ik wel je vraag maar kom niet door je verhaal heen.

veels te lang.Ja snap ik, vond m'n verhaal zelf ook wat langdradig en warrig
quote:borderwalk schreef op 22 februari 2013 @ 17:21:

Ik ben vooral verbaasd dat je nog precies weet hoe je cyclus was op je 17e?

Ik hield vanaf mijn eerste menstruatie op mijn 12e, in mijn agenda bij wanneer ik ongesteld werd en hoeveel dagen er dan tussen zaten. En die eerste jaren schreef ik ook nog eens per dag op hoe erg ik ongesteld was ('alleen wat bruinig', 'helderrood', 'doorgelekt snachts' etc.) Met dat laatste hield ikeen jaar later of zo wel mee op

Heb al mijn agenda's van toen tot nu nog bewaard (omdat ik echt van alles in mijn agenda's schrijf, zijn net halve dagboeken), zodoende dat ik het nog weet

Opzich wel fijn vind ik dat ik dat nog heb
quote:Nonovrouw schreef op 22 februari 2013 @ 18:51:

Ik zou dit een keurige regelmatige cyclus noemen. Je bent geen klok, dus elke keer hetzelfde aantal dagen heeft vrijwel niemand.

En nee...tussen je eispron en menstruatie zit niet ALTIJD 14 dagen, ook dat wisselt per vrouw.

Ikzelf heb wel een onregelmatige cyclus, namelijk wisselend van 21 tot 55 dagen Ondanks dat nu wel zwanger van 3e kind, dus het hoeft geen probleem te zijn (wel een reden waarom ik temperatuurde, omdat het anders lastig is te bepalen wanneer mijn eisprong was.

Ten laatste: ook je eisprong hoef je niet elke cyclus te merken met een "plas vocht", ook dat kan per cyclus verschillen en dat wil niet zeggen dat je dan geen eisprong hebt.

Goed om te weten Tnx allemaal voor jullie antwoorden!

Ik wil overigens (nog) niet zwanger worden, al kan ik me voorstellen dat jullie dat denken. Maar de info is ook handig om rekening mee te houden als ik NIET zwanger wil worden Heb wel vriendinnen om me heen die bezig zijn met zwanger worden (en bij wie het maar niet lukt en die soms ook onregelmatig ongesteld zijn) dus wel handige info om te weten. Er word me regelmatig om raad gevraagd mbt dat soort dingen.

Vroeg me dus gewoon af hoe dat nou zat. Ben pas sinds paar maanden van de pil af dus voor mij is het ook weer ff 'nieuw' en had even een gyneacologische 'focus' aangezien ik net weer uitstrijkje had moeten laten maken en chatgesprek had met vriendin die zwanger wil worden enzo

Ik wil overigens binnenkort gaan proberen zo min mogelijk oestrogenen binnen te krijgen via mijn voeding en oestrogeen zoveel mogelijk uit te schakelen (dus meer groene thee tabletten slikken, champignons eten want daar zitten stofjes in die daar 'tegen' helpen).

Maar zou ik hiermee mijn oestrogeenproduktie zo drastisch kunnen verstoren dat ik geen eisprong meer krijg of zo? Of kan dat niet makkelijk via alleen voeding/ groene thee/ champignons?

Niet dat ik mijn eisprong wil verstoren, maar ik tob al jaar lang met pap 3a2 uitstrijkje -oorzaak nog niet gevonden, zit ws dieper in baarmoederhals, momenteel in afwachting van weer n uitstrijkje- en oestrogenen schijnen celdeling enz te stimuleren terwijl prostagenen of zoiets dat juist afremmen dacht ik.

Baarmoederhalskanker en voorstadia daarvan worden veroorzaakt door een persisterende HPV-infectie, maar als je vervolgens een bepaalde hormoonhuishouding hebt met teveel invloed van oestrogenen heb je grotere kans dat cellen fout gaan delen (cellen delen onder invloed van oestrogenen) volgens mij.

Wil dus voeding binnenkrijgen waarbij ik zo min mogelijk hormonen enzo binnen krijg (bio zuivel en vlees waar geen hormonen in zitten enz) en zoveel mogelijk stofjes (uit groene thee en champignons) die bewezen effectief zijn tegen hormoongerelateerde foute celdeling.

Daarnaast wil ik van mijn overschot aan buikvet af: BMI is normaal en ben verder ook best 'slank' maar heb een buikomvang van bijna een meter (ziet er niet uit, lijk wel 6 maanden zwanger). Buikvet is het gevaarlijkste vet en staat ook vaak in verband met hormonen, waaronder oestrogenen. Dus wil echt afvallen :P

Maarja vroeg me dus af wat het effect kan zijn als het mij zou lukken strikt gezond te gaan eten (gaat me toch nooit lukken, maargoed ;) ) enz. Of dat dan ZO'N invloed kan hebben dat ik m'n hele cyclus/ eisprong e.d. ontregel of dat dat nog wel meevalt omdat daar wel meer voor nodig is.

Veel sporten en veel afvallen of juist veel aankomen heeft wel invloed op je cyclus weet ik. Maar weet niet of dat dan ook verband houdt met oestrogenen enzo. Was niet van plan overigens om zo extreem te gaan sporten of af te vallen dat ik daar hinder van ondervind. Gewoon normaal gezond gaan leven.

Ik denk dat dit een vraag is waar jullie ook geen antwoord op hebben en jullie zullen me vast achterlijk vinden maarja wie weet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven