Gezondheid alle pijlers

Wie roken hier nog?

20-03-2013 09:47 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel; hoeveel van ons roken er nog?

Heb je er spijt van dat je er ooit mee begonnen bent?

Ikzelf heb vanaf mijn 15e gerookt, tot ergens in de 30. Ben zo blij dat ik er alweer ruim 7 jaar vanaf ben!

Wij kwamen regelmatig in het ziekenhuis, en dan zie je ze buiten staan hoor; en maar roken. Terwijl iedereen kan zien dat ze al niet gezond en fit zijn; lekker blijven roken. Ik vind dat zo jammer, het gaat echt ten koste van je kwaliteit van leven.

Ik rook wel/niet/wil stoppen

Totaal aantal stemmen: 191

Ik rook nog (19%)
Ik wil stoppen (5%)
Ik rook niet en heb nog nooit gerookt (32%)
Ik rookte wel, maar nu niet meer (44%)
Ik heb zo'n beetje 15 jaar gerookt, in het begin weinig -want stiekem op het schoolplein- later soms zelfs meer dan een pakje per dag. Toen werd ik ziek en moest ik stoppen van mijn arts. Dat heb ik gedaan, per direct, kostte geen moeite.

Nu ruim 5 jaar verder rook ik nog steeds niet maar met momenten kost me dat heel veel moeite. Ik kan nog steeds zooooo ontzettend naar een sigaret verlangen. Maar roken gaat niet meer, soms steek ik er 1 op met mijn dronken harses, maar het smaakt me niet en ik word er draaierig van.

In mijn omgeving was ik de eerste die stopte, nu inmiddels is iedereen eigenlijk wel gestopt. Vroeger stonden de huiskamers blauw met feestjes, dat is echt voorbij.
quote:Eefje1979 schreef op 20 maart 2013 @ 13:28:

Ja gezond is het natuurlijk ook niet.

Gek genoeg krijg ik het dan wel voor elkaar om tijdens uitgaan een pakje te kopen en leeg te roken op 1 avond.

De dag erna baal ik er enorm van dat ik dat gedaan heb, maar lukt het me wel om er verder vanaf te blijven.Mij ook. Totdat het niet meer lukte.
Ik heb ook jarenlang dagelijks gerookt. Sinds drie maanden rook ik alleen nog in het weekend, als ik drink. Ging in eerste instantie prima, maar merk nu dat ik het slechter trek.

Binnenkort een drankloos weekend inplannen, om de gewoonte te doorbreken. Ik beloof plechtig aan mezelf dat ik daarna heeeeeeeelemaaaaaaaaal niet meer ga roken. Getverderie, vieze (maar tussen de oren soms nog zo fijne) gewoonte!!
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ben alweer meer dan twee jaar gestopt. Ervoor rookte ik ook niet veel meer, 2-3 sigaretten per dag ofzo...

Denk dat ik het meeste heb gerookt van m'n 16de tot m'n 20ste. Iets van een pakje per dag!

Wil echt nooit meer roken, ik mis het gelukkig ook niet.
quote:TequilaVixen schreef op 20 maart 2013 @ 13:31:

Ik heb zo'n beetje 15 jaar gerookt, in het begin weinig -want stiekem op het schoolplein- later soms zelfs meer dan een pakje per dag. Toen werd ik ziek en moest ik stoppen van mijn arts. Dat heb ik gedaan, per direct, kostte geen moeite.

Nu ruim 5 jaar verder rook ik nog steeds niet maar met momenten kost me dat heel veel moeite. Ik kan nog steeds zooooo ontzettend naar een sigaret verlangen. Maar roken gaat niet meer, soms steek ik er 1 op met mijn dronken harses, maar het smaakt me niet en ik word er draaierig van.

In mijn omgeving was ik de eerste die stopte, nu inmiddels is iedereen eigenlijk wel gestopt. Vroeger stonden de huiskamers blauw met feestjes, dat is echt voorbij.

Ik krijg soms ook nog trek in een sigaret. Of zin in roken.

Kan zo opeens op komen zetten. Ik heb nicotinekauwgom voor die gevallen, daar neem ik dan een halfje van. Terwijl ik desrijds gewoon cold turkey gestopt ben

Zal ook wel tussen mijn oren zitten, want de nicotine is al lang mijn lijf uit, maar het geeft even een kick. Ook (vooral?) door de smaak. Maar als de kauwgom even op is, dan overleef ik het ook wel.
.
Dit jaar ben ik alweer 12 jaar gestopt met roken. Daarvoor heb ik zo'n 10 jaar gerookt.

Ik ben erg blij dat ik ervan af ben. Die constante angst om zonder sigaretten te zitten. Als je met de trein moest bedenken hoe lang het rijden is, van te voren nog snel roken, tijdens de overstap tussen trein en bus nog gauw roken. Man wat sneu eigenlijk.

Ik ben erg blij met het rookverbod in de horeca en dat het gewoon op steeds meer plekken not done is en gereguleerd wordt.

Op m'n werk bv, rokers krijgen gewoon een paar rookpauzes op vastgestelde tijden. Geen scheve blikken dus omdat collega A. om de 20 minuten staat te paffen. Het mag ook alleen maar bij de rookpaal, dus ook geen gore peukjes meer overal.
Ik roook niet gelukkig ook nooit aan begonnen. Over het algemeen vind ik rokers enorm stinken en wanneer ze wat parfum sprayen of een kauwgompje nemen wordt de geur nog erger.
20 + jaar gerookt en sinds drie en een halve week in een keer gestopt.
ow en ik rookte een pakje per dag.
Ik heb vandaag al meer gerookt dan in de afgelopen 2 maanden bij elkaar. Maar die opdracht komt wel af
Nooit gerookt. Ken trouwens ook vrij weinig mensen die roken.
quote:Ephina schreef op 20 maart 2013 @ 10:07:

[...]

Ik kan zo genieten van een sigaretje dat ik dit ook wel zou willen kunnen. Ben alleen bang dat ik tijdens stress weer terug grijp. Hoe ging dat bij jou? Ik ben van plan minimaal een jaar niet te roken voordat ik uberhaupt ooit weer zou proberen of ik zou kunnen wat jij kunt. En wie weet wil ik het dan wel helemaal niet meer.

Heb ik ook eens gedaan. Zeker acht maanden lang maar eens in de week gerookt. Na nog eens een paar maanden rookte ik weer volop. Ik begin er niet meer aan.

Roken is nou net de enige verslaving waar eigenlijk geen enkele lol aan is. Neem een glas goede wijn, en je geniet er van, en dan kun je ook nog eens een beetje ontspannen (ik drink alleen in het weekend een paar glazen, tenzij ik echt uit eten ga). Of eet een zak drop leeg, ook lekker.

Steek een sigaret op, en je bent alleen maar zoals altijd. Pak dan een joint
quote:Solomio schreef op 20 maart 2013 @ 10:13:

[...]

Ex-rokers zijn vaak het ergst, omdat ze dan ineens iedereen willen overtuigen van hoe fijn het is om niet te roken.

Zo wil ik niet worden en zo word ik ook niet.

Als ik visite heb die rookt mag er hier in huis gerookt geworden. Zo vaak komt dat niet voor en even een raam open en klaar.

Als je weet wat drank met je doet, of teveel en te vet eten, of roekeloos rijden..... enz. enz. En toch doen we dat allemaal.

Maar het IS ook fijn om niet meer te roken. Maar alle rokers denken, dat het echt heel, heel erg is om niet meer te 'mogen' roken...

Bij mij in huis mag nog gerookt worden onder de afzuigkap. Ik weet zelf nog wel, hoe enorm erg ik het vond als het erg niet mocht. Dus ik heb er echt nog wel wat begrip voor...

Maar mèn, wat ben ik blij dat ik niet meer rook. De pure opluchting!
quote:Solomio schreef op 20 maart 2013 @ 10:13:

[...]

Ex-rokers zijn vaak het ergst, omdat ze dan ineens iedereen willen overtuigen van hoe fijn het is om niet te roken.

Zo wil ik niet worden en zo word ik ook niet.

Als ik visite heb die rookt mag er hier in huis gerookt geworden. Zo vaak komt dat niet voor en even een raam open en klaar.

Als je weet wat drank met je doet, of teveel en te vet eten, of roekeloos rijden..... enz. enz. En toch doen we dat allemaal.Het is echt heel fijn om niet te roken. Nooit meer stressen om zo gauw mogelijk uit een bioscoop/theater/vliegtuig te komen. En dan heb ik het nog niet eens over dat armoedige buiten staan kleumen met een peuk.
Ik ben op m'n 11de of 12de begonnen met roken. Op m'n 30 voor 2,5 jaar gestopt maar toen toch weer begonnen omdat ik dacht dat ik wel gelegenheidsroker kon worden, alleen roken als het gezellig was.

Binnen een maand vond ik het al gezellig als ik naar m'n werk ging ...

Daarna nog 2 keer een stoppoging ondernomen die beide na zo'n 6 maanden mislukte.

En nu ben ik inmiddels 9 maanden en een week gestopt met roken en het gaat nog steeds erg goed. Ja ik ben er nog wel veel mee bezig maar echt missen doe ik het niet (meer). Wat bij mij wel helpt is het feit dat ik na mijn eerste keer stoppen nooit meer een tevreden roker ben geworden. Toen ik de eerste keer stopte ontdekte ik pas hoe erg een roker stinkt en daar ben ik me, nadat ik weer was begonnen, continu van bewust geweest. Had aldoor in m'n hoofd dat ik nu ook weer zo'n walm verspreidde
Steek een sigaret op, en je bent alleen maar zoals altijd. Pak dan een

joint

precies! Daarom vond ik stoppen met blowen ook moeilijker dan stoppen met sigaretten.
.
Ik ben ontzettend gefascineerd door mensen werkzaam in de gezondheidszorg die roken. Kwam laatst bij het ziekenhuis en er stond een verpleegster te roken voor de deur...of nou ja, bij de ambulance ingang. We weten allemaal dat roken schadelijk is maar die mensen nog veel beter, zou je denken. Worden ook regelmatig geconfronteerd met de gevolgen van roken bij patienten. Ik kan werken in het ziekenhuis als medisch personeel en roken niet met elkaar rijmen.

Of het rokershok in het ziekenhuis. Patienten in een rolstoel of infuus in de hand, lekker met een peuk in de hand. Ik kan er gewoon niet bij.

Zijn dit nou de toppunten van een rokersverslaving?

Ik snap wel dat mensen roken hoor, maar wanneer je gezondsheidsproblemen krijgt of daar dagelijks mee geconfronteerd wordt, zou je toch een eye-opener verwachten?
toen ik in het zhuis belandde met een longontsteking werd me de weg naar het rookterras gewezen. Niet dat we dat aanmoedigen hoor, werd er nog wel bij gezegd.

Ik vond dat best bizar. Dat je mensen niet wil betuttelen, daar ben ik helemaal voor. Maar dit was wel t andere uiterste.

Overigens heb ik wel doorgerookt tot vlak voor mijn opname, toen ik al verging van de pijn. Ja dat doet een verslaving. Maar van het rooktwrras heb ik geen gebruik meer gemaakt. Stel je voor, stinkend terug komen op de kamer waar mijn buurman aan longkanker lag te sterven.
.
ik zou het ook vreselijk asociaal vinden tov de artsen en verplegers die hun stinkende best doen om je beter te maken om gewoon door te roken.

Stel je voor, in je ene arm een infuus en in de andere een peuk.

Dat kan toch niet!
.
quote:kimberlee schreef op 20 maart 2013 @ 14:17:

Ik heb ook jarenlang dagelijks gerookt. Sinds drie maanden rook ik alleen nog in het weekend, als ik drink. Ging in eerste instantie prima, maar merk nu dat ik het slechter trek.

Binnenkort een drankloos weekend inplannen, om de gewoonte te doorbreken. Ik beloof plechtig aan mezelf dat ik daarna heeeeeeeelemaaaaaaaaal niet meer ga roken. Getverderie, vieze (maar tussen de oren soms nog zo fijne) gewoonte!!

Drank en roken gaan hand in hand, en het is o zo lekker. Dat vond ik zelf altijd tenminste. Overdag of s avonds doordeweeks was het geen probleem om haast niet te roken. Maar tijdens het stappen ging ik los, vaak een pakje hoor.

Ach, het was leuk op de een of andere manier. Het hoort ook bij ondeugend zijn, je afreageren na een lange week werken etc. En het is dan gewoon erg lekker. Overdag als ik er dan een opstak merkte ik al na 1 sigaret dat ik moe werd en draaierig. En toch blijven roken he. Nu maar hopen dat mijn longen zich weer hersteld hebben.
quote:Mylene_Valerie schreef op 20 maart 2013 @ 10:43:

[...]

Heb je wel steun en hulp bij het verlies van je man?Ik krijg steun van familie en vrienden. Heb ook nog twee kleine kinderen waar ik voor 'moet' zorgen (doe het met alle liefde natuurlijk) en dat houdt me met beide benen op de grond. Soms wil ik het liefst niemand zien en de hele dag in bed blijven. Ik ben niet zo iemand die er de hele tijd over wil of kan praten. Ik overdenk zelf heel veel, vind het fijn om mijn hart te luchten op een forum, stuur vaak even een appje naar iemand of krijg er een, en ik plan wel uitjes met vriendinnen en ga vaak bij mijn ouders langs. Ik ben een beetje van 'niet te veel vertellen, niet te veel klagen'. En doorgaan.
En ik spreek iemand van het MW en binnenkort haptotherapie om mijn gevoelens weer wat te ordenen.
En ik spreek iemand van het MW en binnenkort haptotherapie om mijn gevoelens weer wat te ordenen.
quote:lamaatje schreef op 20 maart 2013 @ 13:05:

Waarom heb je dit topic eigenlijk geopend Vicky?Dag lieve Lamaatje, gewoon uit nieuwsgierigheid, maar ook zoals in mijn openingspost staat omdat mijn man is overleden aan de gevolgen van longkanker. HIj had een heel agressieve vorm van longkanker en hij had echt spijt dat hij gerookt had. Maar niet om rokers te veroordelen, want net zoals eten, drinken, en seks kan roken zeer verslavend zijn, en ook gewoonweg lekker. Ik ben zelf al vele jaren zeer zeer happy gestopt en ik ben er elke dag nog blij om. Ik heb het gewoon echt niet meer nodig. Hoe is het met jou? Je mag ook een bericht bij mij achterlaten hoor, zodat we prive kunnen praten. Sterkte meid. Ik weet een klein beetje hoe het voelt om ziek te zijn.
Ik zou niet weer willen roken, ik zou wel weer willen kunnen genieten van het roken zoals ik dat vroeger kon. Dat kan ik niet meer, dus kan ik net zo goed niet roken.

Laatst was ik op de longafdeling van een ziekenhuis. Best veel dunne, ongezond uitziende, rochelende mensen. Sommigen aan het zuurstof of puffer. En dan toch nog naar beneden, om te roken. Mij lijkt dat je daar dan toch in blijft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven