Yaz tegen PMS - ervaringen?
vrijdag 26 februari 2010 om 14:01
Hi,
Zoals vele vrouwen heb ik ook veel last van PMS. Vooral de moodswings, de vreetbuien, het slechte slapen (nachtzweten!) en de extreme vermoeidheid vind ik afschuwelijk. Ik vecht in goede doen al tegen zware depressies, maar die ruim 1,5 week per maand is dat een absoluut zinloos gevecht...
Achtergrondinfo: ik heb jarenlang mercilon gebruikt, maar na stoppen van het gebruik (inmiddels ook alweer jaren geleden) kon ik er toen ik weer wilde starten niet meer tegen. Ook de Evrapleister en de Nuvaring hebben hier de revu gepasseerd, maar daar werd ik heel erg paniekerig van en ik kreeg migraine. Teunisbloemolie, vitamine B, visolie zijn niet werkzaam, helaas.
Nou las ik dat er een nieuwe anticonceptiepil op de markt is, die deze klachten zou kunnen tegengaan (en in Amerika ook geregistreerd is als werkzaam tegen PMS). Heeft er iemand ervaring met deze pil en dan in het bijzonder tegen PMS-klachten? Het gaat mij niet om de anticonceptiewerking, maar puur om de werking tegen PMS.
Alle info is welkom!
Zoals vele vrouwen heb ik ook veel last van PMS. Vooral de moodswings, de vreetbuien, het slechte slapen (nachtzweten!) en de extreme vermoeidheid vind ik afschuwelijk. Ik vecht in goede doen al tegen zware depressies, maar die ruim 1,5 week per maand is dat een absoluut zinloos gevecht...
Achtergrondinfo: ik heb jarenlang mercilon gebruikt, maar na stoppen van het gebruik (inmiddels ook alweer jaren geleden) kon ik er toen ik weer wilde starten niet meer tegen. Ook de Evrapleister en de Nuvaring hebben hier de revu gepasseerd, maar daar werd ik heel erg paniekerig van en ik kreeg migraine. Teunisbloemolie, vitamine B, visolie zijn niet werkzaam, helaas.
Nou las ik dat er een nieuwe anticonceptiepil op de markt is, die deze klachten zou kunnen tegengaan (en in Amerika ook geregistreerd is als werkzaam tegen PMS). Heeft er iemand ervaring met deze pil en dan in het bijzonder tegen PMS-klachten? Het gaat mij niet om de anticonceptiewerking, maar puur om de werking tegen PMS.
Alle info is welkom!
vrijdag 26 februari 2010 om 15:02
Heb je die klachten echt voor je menstruatie? Of tijdens? Want voor je menstruatie zou je met de pil in principe niets moeten merken (je lichaam weet immers niet dat je na 3 weken stopt om te 'menstrueren').
Yaz voorkomt grote hormoonschommelingen maar is geen wondermiddel. Je kan het idee van Yaz uitproberen door na 24 dagen een stopweek te houden van 4 dagen en dan weer door te gaan (dan kom je dus niet helemaal uit je met strips maar als je optijd nieuwe haalt maakt dat toch niet uit). Verder heeft Yaz een lage dosering hormonen, vergelijkbaar met de nuvaring.
Yaz voorkomt grote hormoonschommelingen maar is geen wondermiddel. Je kan het idee van Yaz uitproberen door na 24 dagen een stopweek te houden van 4 dagen en dan weer door te gaan (dan kom je dus niet helemaal uit je met strips maar als je optijd nieuwe haalt maakt dat toch niet uit). Verder heeft Yaz een lage dosering hormonen, vergelijkbaar met de nuvaring.
vrijdag 26 februari 2010 om 16:39
Die klachten heb ik voor mijn menstruatie. Als het bloed eenmaal vloeit, is de redding nabij, zeg maar... Jij bedoelt 244 pillen slikken, 7 dagen niets en dan weer 24 pillen slikken? Wat ik begreep van de Yaz, is dat je aan het eind van een strip 4 placebopillen hebt. Wat is het voordeel van jouw strategie?
vrijdag 26 februari 2010 om 16:46
Hi
Ik heb ook pms-achtige klachten en lijk ook niet meer aan de pil te kunnen wennen. Welke klachten krijg jij Sneez als je de Mercilon weer opnieuw probeert? Ik heb Mercilon, Microgynon en Yasmin geprobeerd...maar na een een stuk of wat pillen voel ik me in een emotionel achtbaan zitten en stop weer; op zoek naar iets dat zou kunnen helpen.
Ik heb ook pms-achtige klachten en lijk ook niet meer aan de pil te kunnen wennen. Welke klachten krijg jij Sneez als je de Mercilon weer opnieuw probeert? Ik heb Mercilon, Microgynon en Yasmin geprobeerd...maar na een een stuk of wat pillen voel ik me in een emotionel achtbaan zitten en stop weer; op zoek naar iets dat zou kunnen helpen.
vrijdag 26 februari 2010 om 17:39
zaterdag 27 februari 2010 om 14:53
zondag 28 februari 2010 om 13:40
Hallo, ik ben een fan van de yazz, eerder veel buikpijn tujdens menstruaties en heel heftig en de andere 3 weken was ik zo opgewonden als de ijskast, veel libidoverlies en stikchagerijnig, en veel vocht vasthouden bij andere pillen en heb dus veel verschillende pillen geprobeerd, marvelon, stedril, yasmin, femodeen, microgynon noem maar op, ben de tel kwijt, maar voor mij, heb eerst uitgebreide informatie opgezocht waar ik precies last van had en door welke hormonen dat kwam en ik reageer dus op 1 soort met het bovenstaande, net als veel vrouwen en daar zit in de yazz het laagste percentage van in.Dus ja ik ben een fan, slik hem ook 2 maand door, de laaste week soms iets licht bloedverlies en dan stop ik en neem mijn veel kortere stopweek voor lief en begin weer na 4 dagen joepi, ben niet meer knorrig en ik heb een super libido...nu heb ik ook een poosje gelden mijn relatie beeindigd met de vader van mijn kinderen en heb sinds kort weer een vriendje..ik krijg nu wel te horen dat mijn libido verlies niet aan de pil lag maar aan wat anders... Maar ben dus nu iets meer dan een half jaar aan de pil en hij bevalt uitstekend.
Groetjes MM
Groetjes MM
zondag 28 februari 2010 om 16:07
zondag 28 februari 2010 om 19:53
Nee ik bedoelde, als je nu al aan een andere pil bent, je gewoon het doseringsschema van Yaz kunt aanhouden. Dus 24 dagen slikken en 4 dagen niet.
Ik dacht namelijk dat je aan de pil was nu, maar dat is geloof ik niet zo? Want volgens de normalen 'hormoonlogica' zou je sowieso van je pms af moeten zijn als je de pil slikt.
Ik dacht namelijk dat je aan de pil was nu, maar dat is geloof ik niet zo? Want volgens de normalen 'hormoonlogica' zou je sowieso van je pms af moeten zijn als je de pil slikt.
maandag 1 maart 2010 om 13:06
Nee, ik slik al jren geen pil meer. Ik heb jaren geleden heel lang Mercilon gebruikt. Daar was een een paar jaar mee gestopt, maar toen ik hem weer wilde gaan slikken, verdroeg ik hem niet meer. Daarna de nuvaring en de evrapleister geprobeerd, maar ook die gaven teveel bijwerkingen (vooral depressiviteit, paniek en migraine). Maar dus ontzettend veel last van PMS, vandaar dit topic.
dinsdag 2 maart 2010 om 09:33
Het kan zijn dat je met de Yaz helemaal niet meer ongesteld wordt. Ik slik 'm sinds augustus 2009 en ik ben sinds die tijd niet meer ongesteld geweest. Ben nu weer extreem moe mijn vermoeden is de Yaz. Het kan ook een griep zijn. Dat weet ik niet,maar zo moe heb ik me jaren niet meer gevoeld. Ik zal eens kijken hoe ik me voel als ik de placebo pillen neem.
dinsdag 2 maart 2010 om 10:17
Niet meer ongesteld worden zou ik persoonlijk geen ramp vinden. Maar zo heftig vermoeid zijn is niet fijn, weet ik uit ervaring. Ik hoor om me heen overigens heel veel van dit soort klachten - het kan ook aan de tijd van het jaar liggen, of een soort virusje zijn. Ben erg benieuwd naar je bevindingen, izalinia.