Gezondheid alle pijlers

zo angstig

05-12-2011 14:37 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
n
quote:nummerzoveel schreef op 05 december 2011 @ 15:59:

Ik ken iemand met de ziekte en die gedraagt zich altijd bijzonder respectloos. In het bijzonder als er sprake is van een ernstig zieke in haar omgeving. Dan heeft zij het vast ook, en meestal nog een ergere variant, want... Met dat gedrag trekt zij de aandacht naar zich toe, terwijl de echte zieken die aandacht vaak hard nodig hebben. Ik weet dat ik haar dat gedrag op zich niet kwalijk mag nemen omdat het voortvloeit uit haar ziekte. Wat ik haar echter wel kwalijk neem, is dat zij geen hulp zoekt om daar vanaf te komen. (Ook nog geen enkele poging daartoe ondernomen, terwijl ze dik in de 50 is).

Ok, maar dan is deze dame zeer respectloos. Dit heeft niet te maken met de ziekte, maar met haar onvermogen om zich in te houden en het voor zichzelf te houden. Niet elke hypochonder doet dit. Mijn vriendin bijvoorbeeld doet dit helemaal niet, zij houdt zich zeer in en alleen als ik er naar vraag, vertelt ze erover.

(Generaliseren vind ik ook respectloos, btw)
@lionlily

Je hebt gelijk, niet elke hychonder hoeft dat gedrag te vertonen en in die zin generaliseer ik idd misschien te veel vanuit mijn eigen referentiekader. Excuus daarvoor. Ik heb bij haar niet het idee dat zij dit gedrag kan sturen of tegen kan houden en ik ben er daarom altijd vanuit gegaan dat dit deel uit maakt van haar ziekte.
@janine

Zoals hier al eerder is gezegd, het is een ziekte. Als je een been breekt, dan ga je toch ook niet zelf door lopen modderen?
quote:nummerzoveel schreef op 05 december 2011 @ 16:35:

@lionlily

Je hebt gelijk, niet elke hychonder hoeft dat gedrag te vertonen en in die zin generaliseer ik idd misschien te veel vanuit mijn eigen referentiekader. Excuus daarvoor. Ik heb bij haar niet het idee dat zij dit gedrag kan sturen of tegen kan houden en ik ben er daarom altijd vanuit gegaan dat dit deel uit maakt van haar ziekte.
..
quote:aafke2009 schreef op 05 december 2011 @ 17:21:

het is niet espectloos bedoeld naar mensen die wel echt MS (of iets anders ergs hebben).

Mijn moeder is overleden aan darmkanker, dus ik weet hoe het is om iets ergs te hebben.

Ik hoop dat ik snel een oproep krij voor de psych,

@janine ik zou het ook doen als ik jou was!

Ik heb ook wel goede periodes hoor, als ik geen klachten heb voel ik me verder redelijk goed. Maar als zich er dan lichamelijke klachten voordoen ist mis. Heb ook regelmatig hyperventilatie door stress!Dat spijt me erg voor je, Aafke . Wanneer is je moeder overleden? En is je hypochondrie daarna begonnen of erger geworden? Het kan een heel aanwijsbare reden zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet. Daar kan een psych je beter bij bijstaan.

Ik hoop dat je deze week wat hoort! Houd je ons op de hoogte?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven