's avonds drama met baby 16 wk

11-08-2008 12:17 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eind april bevallen van een schattige dochter. Ze is nu 16 weken en alles gaat goed. Behalve dan 's avonds, overdag slaapt ze gerust 5 uur achter elkaar door maar van 19.00 tot 22.00 is ze jengelig, huilen en heel onrustig. Ik zit nu op 5 voedingen van 200 ml en als ik moet werken is het schema 07.30 -11.30-15.30-19.30 ongeveer en als ik vrij ben en in het weekend alles 2 uur later want dan slaapt ze gewoon door. Het is overdag echt een lief vrolijk meisje maar 's avonds een drama. niks is goed. Heeft iemand een gouden tip??
Misschien in de loop van de avond nog ergens een half flesje proberen? Onze dochter is nu 14 weken en ook heel lief en rustig. Huilt vrijwel alleen als ze honger heeft zijn we achter gekomen. Als dit al 1-2 uur na een voeding is dan geef ik haar nog een "troostflesje", helpt hier heel goed.
Op de dagen dat je niet werkt hetzelfde ritme aanhouden...
Schijnt er toch bij te horen, dat avondgejammer? Da's volgens mij voor veel kinderen een huilmoment/jengeluurtje (of twee?).
Mijn eerste reactie is: overdag niet vijf uur achter elkaar door laten slapen...

Verder hoort dat jengelige er 's avonds wel bij, ja.
Hoi Effes,

Mijn dochter is inmiddels bijna drie, dus helemaal scherp zit het niet meer in mijn geheugen (hoewel ik vanaf december weer aan de baby ben . Maar die vijf uur slaap achter elkaar klinken mij als een behoorlijk lange ruk. Mijn dochter sliep 's ochtends een paar uurtjes en 's middags. Tussen 17 en 19/20 uur had ook zij haar onrustige momenten, met huilerijen en extra krampjes. Dat is heel gangbaar. Misschien dat het bij jullie dochter later begint, omdat ze zo lang slaapt?

Het enige wat eigenlijk hielp was troosten, knuffelen, over de voetzooltjes wrijven (was toen een gouden tip!). Ook werd het een stuk minder toen ik overdag het voor haar rustiger hield, met minder bezoek etc. 's Avonds moet het boeltje verwerkt worden. Tenminste, dat was bij onze dochter zo. Het hielp erg om echt die regelmaat erin te houden en we lieten haar bijvoorbeeld ook altijd slapen in haar eigen bedje. Lekker rustig voor haar. De box was er om in te spelen.

Misschien heb je helemaal niets aan mijn ervaringen, maar je weet maar nooit.

Succes!
5 voedingen van 200 ml laat weinig ruimte over voor een flesje extra. Of je moet de verhoudingen een beetje aanpassen (meer water per schepje voeding)
Kan het zijn, dat ze overdag te veel slaapt (5 uur achter elkaar)? En dan 's avonds dus niet in slaap kan komen, op een moment dat het wel volgens haar biologische (voedings)ritme zou moeten en daar huilerig van wordt.
Voor iedere moeder denk ik wel herkenbaar .

Niet te druk om maken ,hou haar lekker bij je en over een paar weken is het ineens als haar ritme van eten /slapen en wat spelen tegen die tijd verandert is over .

Je moet niet vergeten dat het allemaal maar tijdelijk is hoor.

veel geluk met je meissie ..
Nog gefeliciteerd met je dochter!

Jengelen s'avonds schijnt er een beetje bij te horen, maar dan bedoel ik wel jengelen. Keihard huilen of gillen versta ik niet onder jengelen. Misschien kun je nog een klein extra flesje proberen(weinig poeder, veel water) of een badje?

Vijf uur slapen overdg achter elkaar klinkt in mijn oren wel een beetje veel overigens. Ik vind vijf uur achter elkaar slapen snachts al veel ! Heeft ze niet gewoon energie die er nog uitmoet? Sleutelen aan het ritme van je dochter lijkt me wel moeilijk, maar misschien is het wel een oplossing?
Bedankt voor de tips! Ik wist niet dat je ook een flesje mocht maken met meer water en minder poeder? De meesten van jullie vinden 5 uur te lang, zal ik haar dan maar wakker maken? Ze ligt dan zo lekker te slapen maar ja als het beter is doen we dat natuurlijk. 's nachts slaapt ze zo 10 uur achter elkaar door.

In ieder geval fijn om te lezen dat meerdere van jullie er last van hebben/hadden.
Effes, je mag per dag niet meer dan een liter kunstvoeding geven. Daar zit jij nu al aan, dus moet je een beetje met de verhoudingen spelen. Maar anderen kunnen je dat wellicht beter uitleggen, ik ben niet zo heel erg thuis in de kunstvoeding.
Je mag alijd meer water toevoegen bij hetzelfde aantal schepjes. Dan wordt de melk dus verdund en dat is niet erg. Het gaat om het totaal aantal schepjes wat je mag geven op een dag. Meer water in de fles kan dus nooit kwaad, want je geeft niet meer melkpoeder.

Ik doe dat altijd met warm weer zodat ik weet dat ze wat extra vocht krijgt.

Wat ik niet helemaal begrijp is of ze 1 slaapje van 5 uur doet of meerdere. 1 slaapje van 5 uur lijkt me wat te weinig en teveel achter elkaar. Ik zou toch eens proberen haar twee keer op bed te leggen in een vast ritme. Het zal even wennen zijn voor haar maar je kan wel degelijk het ritme van je dochter beinvloeden hoor. Het kost wat tijd, geduld en moeite maar het kan wel.

Ik zou voor mezelf opschrijven wat een goed ritme is, me daar de komende twee weken ook echt strak aan houden (incl voedingstijden enzo) en kijken wat er gebeurd. Overdag verder weinig extra prikkels en wellicht kijken of je haar iets meer water in de fles kan geven. Of in 1 fles minder schepjes zodat je wat overhoud voor een flesje extra. Dat kan natuurlijk ook.

Een huil/jengel uurtje hoort erbij, maar keihard schreeuwen de hele tijd niet. En inderdaad, het is een cliche waar je nu niks aan hebt, maar het gaat over, echt waar.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Het gaat om het aantal schepjes kunstvoeding die je baby maximaal binnen mag krijgen. Als je overdag in de voedingen 1/4 schepje minder doet en dat dus 4 keer doet dan kun je savonds met 1 schepje nog bijvoorbeeld 50 ml maken. Ik denk niet dat je dochter nog honger heeft, maar zuigen heeft vaak wel een rustgevende uitwerking.
Ik maak mijn dochter altijd wakker als ze 3 a 3,5 uur aaneengesloten heeft geslapen overdag. Ben anders bang dat het haar dag-nachtritme verstoord. Desondanks is ze ook vaak 's avonds onrustig. Volgens mij hoort het er gewoon bij... wat hier wel vaak helpt is het maagje volstoppen inderdaad. Na een huiluurtje (of 2) nog een flesje of borst en dan is ze vaak wel rustig genoeg om te gaan slapen. Ik zie in jouw schema trouwens maar 4 voedingen en niet 5? Als je er inderdaad maar 4 van 200ml geeft, dan kan je er volgens mij zeker nog wel eentje bijgeven. Als je er al 5 geeft, zou ik inderdaad een beetje spelen met de hoeveelheden zodat je 's avonds nog wat extra kan geven voor het slapengaan.
Onze dochter is ook een heel tijdje 's avonds onrustig geweest, huilen, jengelen (ze was toen nog wel wat jonger dan jouw dochter nu). Een extra flesje 's avonds gaf in elk geval wel meer rust, ze dronk die eigenlijk altijd gewoon op, dus blijkbaar hongerig 's avonds. Dus dat is het proberen zeker waard. Idd wat al gezegd is, de overige flessen desnoods met een heel schepje minder doen, zodat ze 's avonds nog een lekker flesje kan drinken. Je merkt snel genoeg of ze echt honger heeft of niet.

Heb je de indruk dat ze ergens last van heeft? Krampjes? Anders misschien VSM Cinababy proberen, dat hielp bij onze dochter ook wel. Werd ze in elk geval iets rustiger, gelijk speentje achter de druppeltjes aan (of misschien vond ze het spul gewoon lekker en leidde het haar een beetje af).

Het flesje hielp niet altijd, maar langzamerhand werd het huilen steeds minder. Gevolg was wel toen ze eenmaal 's avonds eerder ging slapen, ze 's nachts meer wakker was. Dus geniet in elk geval nu van je nachtrust .
Ook bij mij was het avondhuilen vaste prik. Erg irritant als je niet weet waarom een kindje huilt. De oplossing hier was een vast ritme (elke dag van de week) en 's avonds om 20:00 uur definitief naar bed om zo een ruk te maken tot 's ochtends +/- 8 uur. En dan om 22:30 nog even wakker maken voor het laatste flesje.

Het heeft me wel een week (of twee) gekost hoor om dat erin te krijgen, maar het huilen was toen klaar en wij hadden weer lekker de avond voor onszelf.

En dat om 20 uur naar bed brengen kostte me trouwens soms wel een uur of meer van troosten, bolletje aaien enz om haar in slaap te krijgen. Maar het was het waard.
Hoi Effes,

Ik reageer even hier ipv op de groep. Als je werkt krijgt ze maar 4 voedingen zie ik, dus dan zou je nog makkelijk een fles erbij kunnen doen. En wat is haar schema als je niet werkt? 9.30 - 13.30 - 17.30 - 21.30? Als dat zo is, dan lijkt het me voor haar wel verwarrend inderdaad, omdat ze dan wel een late avondfles krijgt en op de dagen dat je werkt niet.

Op zich is het ook wel vroeg om met 4 maanden al geen late avond fles meer te hebben, maar kan ook aan mijn kids liggen hoor!

Drinkt ze ook alle flessen helemaal op? Als ze nl. overal wat laat staan, heb je 'ruimte' om 's avonds nog wat extra te geven.

5 uur achtereen slapen, als dat altijd goed is gegaan en ze slaapt 's nachts ook goed, dan zou ik dat niet veranderen denk ik. Het ene kind slaapt in kleine stukjes en de andere in lange tenslotte.

Heb je ook een naar bed-ga-ritueel, waarbij je langzaam de prikkels wat afbouwt? Dat wil soms ook wel helpen.

Ik hoop dat je wat aan de tips hebt die je hier krijgt!
Krampjes heeft ze altijd al gehad inderdaad. Cinababy heb ik ook, vindt ze heerlijk.

Maar een strakker ritme dus eigenlijk. Bij het CB zeiden ze dat rond de 4 maanden op 4 voedingen moest zitten. En dat ze straks rond een uur of 8 de laatste voeding zou krijgen en dan zou moeten slapen tot de volgende dag. Ik zie dat nu nog niet zo gebeuren moet ik zeggen. Ik heb een doomoo waar ik haar in leg bij ons op de bank. als ik haar in de box leg is het helemaal niet goed. als ik dan met een rammelaar zwaai vindt ze het allemaal wel prima maar als ik haar gewoon laat liggen en niks doe is het mis en begint ze te huilen. echt al een eigen willetje
Ja, ik dacht al dat mijn kinderen wat lang een late-avond-fles hadden. De jongste zit zelfs nog steeds op 4 voedingen .

Leg je haar 's avonds in de box of de doomoo (wat is dat eigenlijk?)? Dat zou ik ook niet doen, ik zou haar in bed leggen. Dat biedt duidelijkheid: slapen doe je in bed, spelen in de box. En proberen om steeds het zelfde ritueel aan te houden en dat kan van kind tot kind verschillen. Meestal is het: wakker, eten, spelen, 1ste tekenen van vermoeidheid: naar bed. Die van mij had: wakker, spelen, eten en naar bed (dus eten pas als hij weer naar bed ging).
dat is zo'n zit/ligzak. kijk maar eens op hun site. Ik heb vorige week haar geprobeerd in haar eigen bedje te leggen. werd helemaal erg. huilen huilen.

Om eerlijk te zijn slaapt ze ook 's nachts nog steeds in de kinderwagen naast mij. Overdag wel in haar eigen bedje maar 's nachts dus niet. Vaak wordt ze om 4 uur wakker en dan moet ik even het speentje in haar mondje stoppen en dan slaapt ze weer rustig verder. Ik ga vanavond het maar weer eens proberen om haar in haar eigen bed in slaap te laten vallen. mijn man zegt af en toe al van: dan laat haar gewoon een kwartier huilen dan valt ze vanzelf in slaap maar dat vind ik weer zielig.
effes, ik heb helemaal geen ervaring maar kun je niet de kinderwagen bij haar op de kamer zetten? aangezien ze snachts in de kinderwagen bij jouw ligt. zo kan ze wennen dat ze toch alleen is maar wel vertrouwd in de kinderwagen.. misschien is een inbakenzak ook wel iets? ik weet dat mijn neefje (erg) weinig sliep overdag en nu hij zo'n zak heeft slaapt ie veel beter.. bovendien denk ik dat een vast ritme al veel zal schelen..

ik wil je in ieder geval succes wensen..

groetjes merel
Hoi Effes,

Sluit me bij veel postings aan, waaronder die van Chica. En ik zou zo snel mogelijk beginnen met haar 's nachts in haar eigen bedje leggen. Dat voorkomt veel problemen straks. En het is niet zielig als je kind huilt, het is eerder zielig dat je haar niet zelfstandig laat worden (zo kun je het ook bekijken...). Is puur een kwestie van wennen. Je kunt toch niet voor altijd met je kind op je kamer slapen? Bij ons lag ze na twee weken al op haar eigen kamer, ging heel goed. En verder is de kinderwagen natuurlijk niet zo goed (matras) als het bed.

Inderdaad, een heel duidelijk, straks schema, iedere dag weer. Bed = slapen, box = spelen.

Zet het voor jezelf eens op een rijtje en begin er dan mee, zie het als een investering. Over een week merk je waarschijnlijk al verschil!
Ik vind op jouw kamer slapen niet zo'n probleem, dat biedt haar ook veel veiligheid. Ik vond het zelf niet fijn, want werd van elk geluidje wakker. Maar als jij het juist fijn vindt, waarom niet? En dat zal ook vast niet van invloed zijn op het huilen 's avonds. Leg je haar trouwens 's avonds al in de kinderwagen bij jullie op de kamer? Misschien helpt dat ook, dan weet ze dat de nacht begonnen is. Eventjes laten huilen om in slaap te komen is niet zo erg hoor, dat had Hazel (van de groep) ook, toch? En dan elke 10 minuten er even naar toe om te troosten.
quote:Rispa schreef op 11 augustus 2008 @ 13:34:

Het gaat om het aantal schepjes kunstvoeding die je baby maximaal binnen mag krijgen. Als je overdag in de voedingen 1/4 schepje minder doet en dat dus 4 keer doet dan kun je savonds met 1 schepje nog bijvoorbeeld 50 ml maken. Ik denk niet dat je dochter nog honger heeft, maar zuigen heeft vaak wel een rustgevende uitwerking.

Ik zou dit even goed uitzoeken, want ik heb juist begrepen gaat over het vocht wat de baby binnenkrijgt. Te veel vocht is te zwaar werken voor de niertjes, zo is het mij verteld.

Verder hebben wij met onze zoon ook een hele tijd 's avonds gezellig op de bank gezeten. Tussen 20.00 en 22.00 uur wilde hij liever bij ons zijn dan in bed of in de box. Dus dat hebben we maar gedaan. Ook overdag wakker maken zou ik niet doen. Het lijkt mij stug dat baby's zichzelf verkeerde dingen kunnen aanleren - dat is toch wel biologisch bepaald? En ze slaapt 's nachts prima, misschien heb je gewoon een slaapkop gebaard - alleen tijdens haar jengeluurtjes dan niet!

Mijn ervaring (haha, die van ons is 7 maanden - ben dus al een vréselijk ervaren moeder) is dat je wel met schema's bij je kind kan aankomen, maar dat je kind uiteindelijk zelf wel aangeeft hoe het moet gaan en dat dat ook prima is. Was voor mij - als controlfreak - ook even wennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven