10 minuten gesprek

19-03-2010 13:17 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie wil er even meedenken met mij?

Gaat om jongste zoon, groep 3 en 6,4 jaar.

A scores met rekenen en taal.

Komt zeer goed mee in de klas en is zeer geliefd bij de juf omdat hij zich zo sociaal wenselijk gedraagt

Is trouwens erg faalangstig (wordt in de klas aan gewerkt) en zeer prestatie gericht (heeft ie iig niet van zijn moeder)

(thuis is dat een ander verhaal maar op school echt een engel, zeg maar)

Nu het volgende:

Hij kan dus, als hij wil in soort 'plus' boekjes werken, omdat hij dus voor loopt op zijn klasgenoten, maar hoe erg hij ook zijn best doet, hij kan niet netjes werken, het is te klein, zegt hij.

Maar hij wil wel graag pluswerkjes doen want de rest is zo makkelijk.

Maar daar komt hij dus niet aan toe omdat hij zijn gewone werk binnen die tijd af heeft en dan is er geen tijd meer voor die plusboekjes.

Thuis vertelt hij weleens dat hij het veel te makkelijk vind (taal tenminste, rekenen gaat super maar vindt hij moeilijker, zegt hij althans) maar niet extra kan/mag? werken omdat hij niet netjes werkt (en hij doet daar zo zijn best op)

(fysio geweest maar daar scoort hij hoger dan zijn leeftijd)

Op zich gaat hij dus goed mee en gaat met plezier naar school, toch heb ik het idee dat hij niet voldoende uitdaging krijgt, dat krijgt hij alleen als hij zijn reguliere werk op tijd afheeft en dus tijd over heeft.

Nu komt het 10 minuten gesprek er aan en wil dit ter sprake brengen, vind dit wel moeilijk, want kijk mijn kind is te slim en verveld zich... om snobbig over te komen of zo, ik weet het niet.

Wat zouden jullie doen en wat kan de leerkracht doen ?(als er leerkrachten meelezen of ouders die hetzelfde mee hebben gemaakt)

Beetje onleesbaar geloof ik maar, ik kan het niet anders verwoorden.
quote:zusenzo schreef op 19 maart 2010 @ 13:38:

Ik zat er zelf aan te denken om te vragen of ze de reguliere lesstof in te korten, omdat hij die toch wel snapt en zo extra tijd heeft om verder te werken.

Is dat logisch?

ja, dat is logisch. Je gaat een kind geen dingen laten herhalen (wat opdrachtjes maken is) als hij/zij het al kan. Dat demotiveert alleen maar.

Gewoon vragen of de reguliere lesstof compacter gemaakt kan worden zodat hij zijn ei kwijt kan in de extra stof. Vraag ook even na of de extra stof moeilijkere opdrachten zijn, of alleen maar meer van hetzelfde. (bezigheidstherapie). Het zou zo moeten zijn dat het een verrijking/verdieping is, en geen herhaling.

(ik ben juf, oa van een gymnasiumplusklas en ik ben moeder van een superslim, waarschijnlijk hoogebgaafd, kind)
Maar is het geen idee om eerst aan dat schrijven te werken? Als die dat onder de knie heeft dan kan die gewoon rustig aan de plusboekjes beginnen met meer zelfvertrouwen.
Vrijdag zijn rapport ontvangen, heel erg raar.

Hij heeft E scores op citotoets rekenen en woordenschat????

Maar wel een rapport met allemaal A's voor inzet en resultaat?

Hmmm wat nu?

Ik heb met hem besproken wat hij wil dat ik met de juf ga bespreken, hij wil moeilijker werk krijgen, gewoon maar aangeven, neem ik aan, maar die cito's vind ik echt heel raar.

Vanavond een gesprek en dan haal ik het maar even aan.
quote:zusenzo schreef op 22 maart 2010 @ 12:34:

Vrijdag zijn rapport ontvangen, heel erg raar.

Hij heeft E scores op citotoets rekenen en woordenschat????

Maar wel een rapport met allemaal A's voor inzet en resultaat?

Hmmm wat nu?

Ik heb met hem besproken wat hij wil dat ik met de juf ga bespreken, hij wil moeilijker werk krijgen, gewoon maar aangeven, neem ik aan, maar die cito's vind ik echt heel raar.

.Is ook erg raar, klopt niet, ik zou even vragen wat er aan de hand is: is jouw kind faalangstig, en/of een perfectionist?? of had hij geen zin om die dag wat te doen. Want tussen A en E is een te groot gat, je zou bijna denken dat er wel iets meer aan de hand is.
Ik heb het hem gevraagd en hij zegt dat de kinderen teveel aan hem vragen aan hem stelde tijdens de toets, kan ik me haast niet voorstellen, maar zou kunnen.

Ik ga het er vanavond over hebben iig, want dit betekent dat of de manier van lesgeven niet aansluit op de cito's of dat er iets is met kind en de manier waarop hij zijn toets maakt.

Kan ook zijn dat hij het te snel las, want hij zou nooit een toets niet goed maken omdat hij er geen zin in heeft, hij gaat echt voor een foutloze toets.

Ik weet het even niet meer.

Dit rijmt nml niet, pluswerk en onvoldoende score op cito.
Misschien verveelt hij zich en is hij aan het onderpresteren?
Hoe zie je dat dan?
Zusenzo, ik weet niet hoe de CITO-toets op de school van jouw zoon wordt afgenomen, maar hier bij dochter zitten de kinderen aan tafeltjes los van elkaar. Elkaar dingen vragen kan dus niet of nauwelijks ongezien.

Het gat tussen E en A is inderdaad wel erg groot. Kan me maar moeilijk voorstellen dat het te verklaren is met verveling, onderprestatie of een niet-aansluitende lesmethode. Lijkt me inderdaad een punt om vanavond ter sprake te brengen.

Veel succes met het gesprek. Hoop dat het veel goeds oplevert.
Kinderen die zich vervelen in de les (Bv hoogbegaafde kinderen)gaan soms presteren op een , voor hun, veel te laag niveau. Soms omdat ze zich aan de groep willen aanpassen, soms omdat ze gedemotiveerd raken. Het kan ook dat het kind de denkpatronen niet snapt omdat er op school wordt lesgegeven vanuit het gemiddelde kind.

Ik heb zo'n kind in de klas gehad en het duurt even voor je begrijpt wat er nu eigenlijk aan de hand is.Wij zijn begonnen met een i.q.-bepaling en van daaruit een lesprogramma op mat gemaakt.
op maat bedoel ik.
Zusenzo, het kan misschien ook zo zijn dat hij vérziend is, in plaats van het bekendere bijziend? Dus dat hij juist wel goed op het bord kan lezen, en tv kan kijken, maar dat hij moeite heeft met lettertjes dichtbij?

Verder eens met bijna de rest: het is natuurlijk zonde als hij uiteindelijk misschien wel door verveling achter blijft op de andere kinderen, terwijl hij voldoende potentie heeft, dus ik zou het zeker met de juf bespreken!
Kan je inkijk krijgen in de antwoorden die hij heeft gegeven in de cito? Misschien heeft hij wel compleet logische redeneringen toegepast die wel kloppen maar niet officieel het goede antwoord zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven