10-minuten gesprek

22-03-2010 21:02 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onlangs een topic geopend over mijn onzekerheid over school/kind/uitspraken van juf...

Verdorie, ik baal van mijzelf

Vandaag hebben wij dus het 10-minuten gesprek met de juf van ons zoontje gehad en ik weet niet goed wat ik er van moet denken...Vriend zegt dat ik mij niet druk moet maken, hij is pas 4 jaar en zit pas een half jaar op school.

De juf kwam o.a. met de volgende punten:

* Ze vindt hem 'afwijkend gedrag' vertonen. Dat houdt in haar ogen o.a. in; soms iets afpakken wat andere kindjes hebben terwijl hij er mee wil spelen. Vervolgens volgt er een ruzie en wat geduw en getrek (altijd een bepaald clubje jongetjes, volgens haar allemaal met 'afwijkend gedrag'). Soms duwt hij in haar ogen zomaar een ander kindje (volgens mij altijd jongetjes, voor meisjes is hij heel zachtaardig) omver, ze krijgt er dan ook niet uit waarom hij dat doet. Hij houdt er niet van om in de belangstelling te staan, maar kan aan de andere kant ontzettend de clown uithangen en aandacht opeisen door extreem gek en wild te doen.

* Ze vindt dat hij nu op een leeftijd is dat hij fantasie en werkelijkheid moet kunnen onderscheiden. In mijn ogen kan hij dat prima (het klopt dat hij een zéér levendige fantasie heeft), maar zij denkt daar dus anders over. Volgens haar blijft hij er soms van overtuigd dat iets echt is, terwijl dat niet zo is. Ik denk dan: het kind is 4!!!!!

* Hij is heel erg snel afgeleid en kan moeilijk stilzitten. Ja, het is een druk baasje, maar thuis kan hij in mijn ogen heel goed alleen spelen en is hij ook een langere tijd druk met 1 ding (bijv. dino's/playmobil/kleien/enz.). Zijn vader heeft wel een 'concentratieprobleem'. Even tussen aanhalingstekens omdat het geen vastgestelde diagnose o.i.d. is, maar meer mijn persoonlijke mening Hij kan zich gewoon slecht concentreren en dat schijnt zoontje ook te hebben op school.

* Als iets niet lukt, dan kan hij heel boos worden en verongelijkt zijn.

* Met gym kan hij heel boos zijn als hij getikt wordt door een kindje (met tikkertje spelen) en vervolgens wil hij graag de tikker zijn, dat mag soms van de juf, maar dan tikt hij geen een kindje aan en rent alleen maar in de rondte. Juf zegt 'ik snap er dan niks van waarom hij zo doet'....

Ik twijfel of ik deze post moet plaatsen, omdat ik bang ben om een nog negatiever gevoel er aan over te houden....maak ik mij te druk? Er spookt van alles door mijn hoofd; wat heb ik fout gedaan? Heb ik hem verkeerd aangepakt? Te hard? Of juist niet? Moet ik mij zorgen maken of niet?
Ik denk dat je de zorgen (zijn het zorgen of is het een opmerking?) van de juf serieus moet nemen. Zij heeft veel kennis van en ervaring met jonge kinderen. Daarbij mag je er van uit gaan dat ze het beste voorheeft met je kind.

Daarbij hoef je je eigen mening niet te ontkennen. Maar sta wel open voor haar ideeen.

Vraag anders nog een gesprek aan. Geef aan dat je geschrokken bent van wat ze heeft gezegd en nog eens dieper hier op in wil gaan. Wat wil ze precies zeggen, wat impliceert het etc.? Misschien valt het eigenlijk wel mee, maar misschien wil ze wel voorzichtig wat aangeven...

Moeilijk he? Als het je eigen kind betreft.
Maar wat zei de juf dan voor de rest? 'Moet' je er iets mee van haar? Of was het alleen maar een observatie?
quote:Star schreef op 22 maart 2010 @ 21:10:

Maar wat zei de juf dan voor de rest? 'Moet' je er iets mee van haar? Of was het alleen maar een observatie?Nee het was een observatie...maar eigenlijk kwam het hele gesprek een beetje negatief op mij over. Wat ik nog vergeten ben te zeggen, is dat ze zegt dat hij wisselende periodes heeft; de ene week (of paar weken) gaat het allemaal soepel en doet hij prima en makkelijk mee, de andere week (of paar weken) is hij dwars, opstandig, druk, enz.
Is het echt negatief of voel je je aangevallen omdat het je kind betreft?. Probeer (zover dat gaat) even afstand te nemen en kijk wat ze nu echt zegt. Zoals ik zei, het lijkt me verstandig dat je nog een gesprekje aanvraagt en gewoon eerlijk aangeeft onzeker te zijn geworden van het gesprek en vraag haar wat je zoon nodig heeft van jou en school. Dan betrek je het ook niet zo op jezelf.
Inderdaad nog een gesprek met de juf vragen (of met een andere juf of heeft hij er maar eentje?) en vragen wat ze nou precies bedoelde en dat je er een naar gevoel aan hebt overgehouden.
quote:imni schreef op 22 maart 2010 @ 21:15:

Is het echt negatief of voel je je aangevallen omdat het je kind betreft?. Probeer (zover dat gaat) even afstand te nemen en kijk wat ze nu echt zegt. Zoals ik zei, het lijkt me verstandig dat je nog een gesprekje aanvraagt en gewoon eerlijk aangeeft onzeker te zijn geworden van het gesprek en vraag haar wat je zoon nodig heeft van jou en school. Dan betrek je het ook niet zo op jezelf.Misschien wel beide...ik heb al vanaf het begin een negatief gevoel bij deze juf. Ik hoor eigenlijk niet heel veel positieve dingen over hem en dat maakt mij onzeker en verdrietig.
.
anoniem_16589 wijzigde dit bericht op 22-03-2010 21:19
Reden: dubbel
% gewijzigd
Ga nog eens praten en vraag of ze vindt of je er echt iets mee moet doen thuis of niet.

Persoonlijk denk ik dat je je teveel aantrekt van niet 100% positieve feedback op je kind. Je zal nog vaker hiermee te maken hebben.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Oh ja...en wat de juf ook nog zei (waar ik nu wel om kan janken) is; laten we hopen dat je 2e een meisje is, die zijn een stuk rustiger (ik ben 6 mnd. zwanger)...Ze zei het met een lach en als grapje, maar toch...
Jeetje, heet dat tegenwoordig 'afwijkend gedrag'? Wat zou dan als normaal gedrag worden gezien?

Wat zijn nu de actiepunten? Wordt er iets van jou verwacht?
quote:singalala schreef op 22 maart 2010 @ 21:20:

Ga nog eens praten en vraag of ze vindt of je er echt iets mee moet doen thuis of niet.

Persoonlijk denk ik dat je je teveel aantrekt van niet 100% positieve feedback op je kind. Je zal nog vaker hiermee te maken hebben.Daar heb je gelijk in...en misschien is het wel extra moeilijk omdat het onze eerste is op school...
quote:jackie23 schreef op 22 maart 2010 @ 21:18:

[...]

Misschien wel beide...ik heb al vanaf het begin een negatief gevoel bij deze juf. Ik hoor eigenlijk niet heel veel positieve dingen over hem en dat maakt mij onzeker en verdrietig.Logisch dat je er dan een onprettig gevoel bij krijgt. Ik zou in dit geval een gesprek aanvragen zodat je meer tijd hebt en aangeven dat je er een negatief gevoel aan overhoudt en hoe zij je zoontje nou precies ziet en vooral wat ze hierin van jou verwacht.
quote:jackie23 schreef op 22 maart 2010 @ 21:18:

[...]

Misschien wel beide...ik heb al vanaf het begin een negatief gevoel bij deze juf. Ik hoor eigenlijk niet heel veel positieve dingen over hem en dat maakt mij onzeker en verdrietig.

Tja, er zullen altijd leerkrachten zijn op een school die jij minder leuk vindt, ook die je kind mider leuk zal vinden. Zolang dat allemaal binnen normale grenzen blijft, is dat ook gewoon accepteren.

Maar zeggen wat je onprettig vindt of wat je onzeker maakt, dat kan gewoon. Je kunt gewoon een gesprek aangaan met een leerkracht hoor, heb je ook wat meer tijd ed.

Wat vond je man/vriend ervan? Of was deze er niet bij?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Jorina schreef op 22 maart 2010 @ 21:20:

Jeetje, heet dat tegenwoordig 'afwijkend gedrag'? Wat zou dan als normaal gedrag worden gezien?

Wat zijn nu de actiepunten? Wordt er iets van jou verwacht?

Tja, blijkbaar....normaal gedrag is denk ik rustig en meegaand enzo.

Actiepunten; geen. Verwachtingen van ons; heeft zij ook niets over gezegd.
quote:jackie23 schreef op 22 maart 2010 @ 21:20:

Oh ja...en wat de juf ook nog zei (waar ik nu wel om kan janken) is; laten we hopen dat je 2e een meisje is, die zijn een stuk rustiger (ik ben 6 mnd. zwanger)...Ze zei het met een lach en als grapje, maar toch...

Daar zou ik ook niet echt van gecharmeerd zijn. In ieder geval een beetje ondoordacht grapje denk ik dan.

Ik mag het vast niet zeggen met een kind van nog maar 3,5 maand, maar als ik even vooruit moet lopen op de zaken, zou ik dit soort uitspraken ook een beetje in perspectief proberen te zien.

Zijn er nog meer mensen die vinden dat je zoontje afwijkend gedrag vertoont, of is de juf de enige?
quote:jackie23 schreef op 22 maart 2010 @ 21:21:

[...]

Daar heb je gelijk in...en misschien is het wel extra moeilijk omdat het onze eerste is op school...Je hoeft echt niet te vertellen dat hij je eerste is Dat was geheel duidelijk in je openingspost.
He wat naar. Geef bij de juf dit gevoel aan (op rustige wijze). Daar kan jij, je kind en de juf alleen maar beter worden.

Die opmerking van het krijgen van een meisje vind ik overigens ook misplaatst, maar is mogelijk niet zo bedoeld.
quote:singalala schreef op 22 maart 2010 @ 21:23:

[...]

Tja, er zullen altijd leerkrachten zijn op een school die jij minder leuk vindt, ook die je kind mider leuk zal vinden. Zolang dat allemaal binnen normale grenzen blijft, is dat ook gewoon accepteren.

Maar zeggen wat je onprettig vindt of wat je onzeker maakt, dat kan gewoon. Je kunt gewoon een gesprek aangaan met een leerkracht hoor, heb je ook wat meer tijd ed.

Wat vond je man/vriend ervan? Of was deze er niet bij?

Zoon vindt haar (gelukkig) wel leuk en dat is voor mij ook erg belangrijk.

Mijn vriend vindt dat ik mij niet zo druk moet maken. Hij herkent sommige punten van haar (net als ik), maar hij ziet dat niet als probleempunten. Ik persoonlijk ook niet trouwens, maar als een juf het zo zegt, dan word ik zó onzeker over mezelf den ben ik bang dat ik alles verkeerd doe.
quote:Jorina schreef op 22 maart 2010 @ 21:24:

[...]

Daar zou ik ook niet echt van gecharmeerd zijn. In ieder geval een beetje ondoordacht grapje denk ik dan.

Ik mag het vast niet zeggen met een kind van nog maar 3,5 maand, maar als ik even vooruit moet lopen op de zaken, zou ik dit soort uitspraken ook een beetje in perspectief proberen te zien.

Zijn er nog meer mensen die vinden dat je zoontje afwijkend gedrag vertoont, of is de juf de enige?

Nee juf is de enige...ik heb werkelijk nog niemand anders er over gehoord. Moeder en zussen (hebben beide 2 kinderen) vinden dat ik mij niet alles zo aan moet trekken.

Ja, hij kan af en toe behoorlijk druk zijn, maar dat hoort er toch een beetje bij?
Vraag de juf eens of zij vind dat jij je zorgen moet maken (evt ook of zij noodzaak ziet om je kind door 1 of andere instantie te laten observeren op school)

over het concentreren, op de site van jmouders vond ik dit:

Veel kleuters kunnen tijdenlang bezig zijn met hun eigen spel, maar bij een opgedragen taak is de spanningsboog veel korter. Volgens deskundigen kan een gemiddelde zesjarige zich ongeveer tien minuten concentreren op een door de leerkracht opgedragen taak.

Jullie kind is nog maar 4,5!

Wat het tikkertje betreft, snapt hij wel dat je andere kindjes moet tikken als jij de tikker bent en dat je zoveel mogelijk kindjes moet tikken?

--

Het kan ook zijn dat je kind minder tegen verandering kan en daardoor bepaald gedrag kan vertonen. Je zou aan juf kunnen vragen of ze daar een beetje op wil letten (weet niet of ze dat wil/kan/tijd voor heeft) en daar thuis ook op letten.

Ik vind het wel raar dat zij zoveel kindjes met afwijkend gedrag in de klas heeft.
quote:singalala schreef op 22 maart 2010 @ 21:24:

[...]

Je hoeft echt niet te vertellen dat hij je eerste is Dat was geheel duidelijk in je openingspost.

Ohhhww.....

Was het zo duidelijk?
quote:jackie23 schreef op 22 maart 2010 @ 21:23:

[...]

Tja, blijkbaar....normaal gedrag is denk ik rustig en meegaand enzo.

Actiepunten; geen. Verwachtingen van ons; heeft zij ook niets over gezegd.

Jammer, ze had van te voren kunnen weten dat dit je als ouder onzeker zou kunnen maken, terwijl dit waarschijnlijk helemaal niet nodig is.

Naar mijn mening krijgen kinderen tegenwoordig wel heel snel een stempel opgedrukt met 'afwijkend gedrag'. Ik zou me pas zorgen gaan maken als mijn zoontje later alleen maar braaf met zijn handjes in elkaar gevouwen naar de juf luistert, nooit andere kindjes duwt, altijd op zijn beurt wacht en de goedheid zelve is...
quote:stukje_cake schreef op 22 maart 2010 @ 21:28:

Vraag de juf eens of zij vind dat jij je zorgen moet maken (evt ook of zij noodzaak ziet om je kind door 1 of andere instantie te laten observeren op school) Misschien dom van mij, maar ik wil mij niet te snel op professionele organisaties storten. In mijn ogen zijn de problemen helemaal niet zo groot, maar misschien ben ik wel te simpel...

over het concentreren, op de site van jmouders vond ik dit:

Veel kleuters kunnen tijdenlang bezig zijn met hun eigen spel, maar bij een opgedragen taak is de spanningsboog veel korter. Volgens deskundigen kan een gemiddelde zesjarige zich ongeveer tien minuten concentreren op een door de leerkracht opgedragen taak.

Jullie kind is nog maar 4,5! Klopt...

Wat het tikkertje betreft, snapt hij wel dat je andere kindjes moet tikken als jij de tikker bent en dat je zoveel mogelijk kindjes moet tikken? Dat weet ik niet, daar heb ik zelf niet naar gevraagd en zij ging daar niet op in.

--

Het kan ook zijn dat je kind minder tegen verandering kan en daardoor bepaald gedrag kan vertonen. Je zou aan juf kunnen vragen of ze daar een beetje op wil letten (weet niet of ze dat wil/kan/tijd voor heeft) en daar thuis ook op letten. Wat voor verandering bedoel je? Hij heeft inderdaad moeite met veranderingen/nieuwe dingen in het algemeen. Daar kan hij best even mee zitten al kan ik goed met hem praten/op hem in praten en hem genoeg zelfvertrouwen proberen te geven. Of bedoel je dat niet?

Ik vind het wel raar dat zij zoveel kindjes met afwijkend gedrag in de klas heeft.
quote:jackie23 schreef op 22 maart 2010 @ 21:20:

Duidelijk dus. Juf vindt meisjes leuker, omdat die rustiger en volgzamer zijn.

Als ik het bovenstaande zo lees zie ik typisch kleutergedrag en/of jongens gedrag.

We willen allemaal zo graag geloven dat jongens en meisjes hetzelfde zijn, maar dat is gewoon niet zo.

Jongens zijn over het algemeen fysieker en bewegelijker. Kijk maar eens op een willekeurig speelplein tijdens de pauze.

Wat betreft concentratie, hij is vier. Volgens de boekjes hoeft hij volgens mij nog maar een concentratieboog van 10 minuten ofzo te hebben. Anders had hij wel in groep 3 gezeten

En wat het tikken betreft, hij vindt het zelf heel erg om afgetikt te worden, misschien vindt hij het daarom wel zielig om de andere kindjes te tikken
Invisible tears are the hardest to wipe away.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven