12 jarige alleen thuis
vrijdag 27 maart 2020 om 08:30
Goedemorgen, ik vroeg me af hoe andere ouders met vitale beroepen dit doen. Onze jongste kan naar de opvang op school, maar de oudste (ASS, dus zeer gehecht aan structuur) kan nergens terecht. Hij zit ik de brugklas en is binnen een uur klaar met zijn dagelijkse huiswerk. En aangezien er geen toezicht is, bestaat de rest van de dag dus uit gamen. Niet echt een wenselijke situatie zeg maar
. Ik werk 3 dagen en ben van 7.00 tot ca. 17.00 de deur uit.

ghost79 wijzigde dit bericht op 27-03-2020 08:43
6.92% gewijzigd
vrijdag 27 maart 2020 om 08:59
Intotheunknown schreef: ↑27-03-2020 08:54Vindt hij het vervelend om 3 dagen alleen thuis te zijn? Anders niet te druk om maken! Extra klusjes zijn mooi meegenomen als hij dat doet, maar zo niet, dan niet hoor! Voel je niet schuldig dat hij alleen is! Ik vond het als kind heerlijk!
Fijn om te horen! Hij vindt het zelf zeker geen probleem
vrijdag 27 maart 2020 om 09:01
enthousiasteling schreef: ↑27-03-2020 08:56En voor 13.00 uur gebeurt er niets. Ze slapen uit. Slapen is goed!![]()
Hier helaas niet, uiterlijk 7.30. Altijd als eerste op (als we vrij zijn).
vrijdag 27 maart 2020 om 09:09
Ik werk vanaf huis, maar zit in een aparte werkkamer online les te geven. Dus mijn kinderen (8 en 11) zijn ook grotendeels op zichzelf aangewezen. De jongste zet ik tussendoor aan zijn schoolwerk, de oudste maakt het zelf.
En ik herken wat je zegt: in een uurtje (of 2 als hij ondertussen met vrienden aan de lijn hangt) klaar en verder gamen en hangen. Af en toe geef ik hem een klusje en dat gebeurt soms wel en soms niet zonder aansturing. Gamen is de manier waarop ze contact hebben met andere kinderen, dus dat ga ik nu niet inperken. Een alternatief is er immers niet.
Ik zou pas ingrijpen als hij er zelf moeite mee heeft of zichzelf verwaarloost oid.
En ik herken wat je zegt: in een uurtje (of 2 als hij ondertussen met vrienden aan de lijn hangt) klaar en verder gamen en hangen. Af en toe geef ik hem een klusje en dat gebeurt soms wel en soms niet zonder aansturing. Gamen is de manier waarop ze contact hebben met andere kinderen, dus dat ga ik nu niet inperken. Een alternatief is er immers niet.
Ik zou pas ingrijpen als hij er zelf moeite mee heeft of zichzelf verwaarloost oid.
vrijdag 27 maart 2020 om 09:26
hadea1 schreef: ↑27-03-2020 09:09Ik werk vanaf huis, maar zit in een aparte werkkamer online les te geven. Dus mijn kinderen (8 en 11) zijn ook grotendeels op zichzelf aangewezen. De jongste zet ik tussendoor aan zijn schoolwerk, de oudste maakt het zelf.
Hij heeft geen contact met anderen, niet tijdens het gamen en ook niet daarbuiten. Alleen op school heeft hij contact met leeftijdsgenoten. Heeft hier ook geen behoefte aan.
vrijdag 27 maart 2020 om 09:29
enthousiasteling schreef: ↑27-03-2020 08:55Ik laat de kinderen helemaal hun gang zijn. Ze zijn (beiden) zeer waarschijnlijk geslaagd. Zoon gamed de hele dag, speelt heel af en toe gitaar, chat met zijn vrienden online en laat de hond uit. Dochter sport in de tuin, maakt veel selfies en en maakt de tuin klaar voor de zomer. Prima, ik laat het los. Het is een hele gekke tijd nu. Anders hadden ze beiden heel hard zitten studeren voor hun examen. Alles is dicht, ze doen eigenlijk precies wat het RIVM voorschrijft. Ik geloof het wel even. Ik werk ook op een laag pitje (thuis) deze weken.
Heerlijk dat dat kan. Zou ook erg graag thuis willen werken nu, maar helaas.

vrijdag 27 maart 2020 om 09:30
Is er iemand beschikbaar die hem om de zeg 2 uur kan facetimen om zijn dag te bespreken?
Bijvoorbeeld;
8 - ben je al wakker, gedoucht, aangekleed, ruim je kamer op en maak je bed op en ga ontbijten.
10- heb je de ontbijtboel opgeruimd + klusje 1
12 - wat ga je eten voor de lunch? Ruim de keuken weer op. + bijv huiswerk
14 - game tijd , welke game ga je doen?
16 - hoe ging het gamen + klusje avondeten voorbereiden en de tafel vast dekken
Bijvoorbeeld;
8 - ben je al wakker, gedoucht, aangekleed, ruim je kamer op en maak je bed op en ga ontbijten.
vrijdag 27 maart 2020 om 09:41
Ik zou een dagindeling instellen op zijn telefoon met daarin een aantal dingen om te doen. Al is het maar om de dag te doorbreken van het gamen steeds. Hoeven geen lange dingen te zijn.
Boodschapje doen
Een wasje ophangen
Lunchen
Fruit eten
Stofzuigen
Groentes snijden voor het avondeten
Etc
Ik weet niet hoe goed hij dat zelfstandig kan, evt de Geef met de vijf! Methode gebruiken voor instructies.
Je zal het zelf ook druk genoeg hebben nu dus dan is het fijn als hij je een beetje kan ondersteunen.
Boodschapje doen
Een wasje ophangen
Lunchen
Fruit eten
Stofzuigen
Etc
Ik weet niet hoe goed hij dat zelfstandig kan, evt de Geef met de vijf! Methode gebruiken voor instructies.
Je zal het zelf ook druk genoeg hebben nu dus dan is het fijn als hij je een beetje kan ondersteunen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
vrijdag 27 maart 2020 om 09:42
Lillybit schreef: ↑27-03-2020 09:30Is er iemand beschikbaar die hem om de zeg 2 uur kan facetimen om zijn dag te bespreken?
Bijvoorbeeld;
Ja, maar vaak neemt hij niet op en als we hem hier op aanspreken heeft hij het zgn niet geboord.
vrijdag 27 maart 2020 om 09:46
suzyqfive schreef: ↑27-03-2020 09:41Ik zou een dagindeling instellen op zijn telefoon met daarin een aantal dingen om te doen. Al is het maar om de dag te doorbreken van het gamen steeds. Hoeven geen lange dingen te zijn.
Boodschapje doen
Een wasje ophangen
Lunchen
Fruit eten
Stofzuigen
Etc
Sowieso maak ik een indeling van de eetmomenten zodat hij hieraan herinnert wordt. En ook douchen, huiswerk, muziek oefenen en een huishoudelijk taakje komen hierin te staan. Maar in hoeverre hij zich hier aan houdt is natuurlijk de vraag.
vrijdag 27 maart 2020 om 09:50
niet doen joh
geef hem een lijstje met wat taken, en laat hem zelf een dagindeling maken
als dat aanrecht om 17.00 uur maar leeg is, is het goed
eten doet een 12jarige echt wel

vrijdag 27 maart 2020 om 10:01

vrijdag 27 maart 2020 om 10:40

vrijdag 27 maart 2020 om 11:52
Ja ik realiseer me heel goed dat het bijzonder is dat dit kan. Ik heb een werkgever die vertrouwen geeft aan zijn werknemers en ik maak er geen misbruik van. Ik zorg dat ik al mijn uren maak, maar dan thuis. Ik heb enorm respect voor al die mensen (o.a. 2 vriendinnen) die juist in deze tijd knoerthard moeten werken. Het enige wat wij kunnen doen is ons aan de voorschriften houden. En dat doen we.
Succes en sterkte deze tijd!
vrijdag 27 maart 2020 om 14:41

vrijdag 27 maart 2020 om 17:24
School mailen of ze wat extra werk kunnen doorsturen?
En daarnaast zou ik uitgaan van 1 klusje per dag.
En de rest laten gaan.
Als hij dan 6 of 7 uur per dag gamet ... so be it.
Kan je nog altijd een poging doen om 't gamen te beperken op de 4 andere dagen van de week.
Zolang hij blijft eten en blijft ademen is het in deze tijd al geweldig
.
En zijn klasgenoten zullen waarschijnlijk ook wel extra gamen.
En daarnaast zou ik uitgaan van 1 klusje per dag.
En de rest laten gaan.
Als hij dan 6 of 7 uur per dag gamet ... so be it.
Kan je nog altijd een poging doen om 't gamen te beperken op de 4 andere dagen van de week.
Zolang hij blijft eten en blijft ademen is het in deze tijd al geweldig

En zijn klasgenoten zullen waarschijnlijk ook wel extra gamen.

vrijdag 27 maart 2020 om 17:43
Ik zou jou eigenlijk willen complimenteren.......én buitenshuis werken, én kinderen waarvan 1 thuis. Lijkt me een enorme opgave en ook zorg die je met je meedraagt.
Hoe gaat het thuis? Gaat het goed met kind en huis en haard?
In dit geval denk ik.....laat het dilemma van het vele gamen en dat liever anders zien los.
Hij maakt huiswerk, is in zijn sociale contacten buiten school nu niet anders dan voorheen, hij maakt een opgewekte indruk (want dat wel blijven checken) en eet een hapje, hij verzorgt zich.......
Dan is het nu eenmaal tijdelijk zo.
Er komt vanzelf weer een tijd dat de zaken anders gaan. Omdat het moet. Nu mag hij zelf bepalen zonder slecht voor zichzelf of jullie te zijn.
Zet m op. Petje af voor al je inzet.
In dit geval denk ik.....laat het dilemma van het vele gamen en dat liever anders zien los.
Hij maakt huiswerk, is in zijn sociale contacten buiten school nu niet anders dan voorheen, hij maakt een opgewekte indruk (want dat wel blijven checken) en eet een hapje, hij verzorgt zich.......
Er komt vanzelf weer een tijd dat de zaken anders gaan. Omdat het moet. Nu mag hij zelf bepalen zonder slecht voor zichzelf of jullie te zijn.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 27-03-2020 18:29
0.07% gewijzigd

vrijdag 27 maart 2020 om 17:48
Mooie post, hier sluit ik me bij aan.Ttroeteltje schreef: ↑27-03-2020 17:43Ik zou jou eigenlijk willen complimenteren.......én buitenshuis werken, én kinderen waarvan 1 thuis. Lijkt me een enorme opgave en ook zorg die je met je meedraagt.
Zet me op. Petje af voor al je inzet.
Je zoon voelt zich goed en veilig en dat is in deze tijd het belangrijkst.
vrijdag 27 maart 2020 om 20:29
Ttroeteltje schreef: ↑27-03-2020 17:43Ik zou jou eigenlijk willen complimenteren.......én buitenshuis werken, én kinderen waarvan 1 thuis. Lijkt me een enorme opgave en ook zorg die je met je meedraagt.
Lief, dank je!

vrijdag 27 maart 2020 om 20:38
Waarom mag dit niet als 'vakantie' worden gezien? Er wordt veel verwacht van pubers in hun schooljaren. Ze moeten dit, ze moeten dat en daarnaast vaak nog een sport, etc. Ik heb als gastouder gewerkt en heb zoveel kilometers in de week gereden en miste echt de rust die zij eigenlijk nodig hadden.
Vindt je het moeilijk als hij niks doet? Zit er schuldgevoel naar jezelf, naar hem toe of naar de omstanders? Hij doet netjes zijn huiswerk, hij doucht, hij eet en drinkt, etc. Nergens om je zorgen over te maken. Straks zal school weer beginnen en kinderen kunnen heel snel schakelen en weer in het ritme komen. Laat hem maar even genieten van het moment dat zich nu voordoet. 3 dagen is niet megaveel. En daarnaast zijn er nog 4 dagen in de week waarin hij van alles en nog wat kan doen. Laat hem even lekker puber zijn. Ik ben opgegroeid met alleen maar broers en die gaven allemaal aan dat zij dat gamen echt nodig hadden om te ontladen.
Vindt je het moeilijk als hij niks doet? Zit er schuldgevoel naar jezelf, naar hem toe of naar de omstanders? Hij doet netjes zijn huiswerk, hij doucht, hij eet en drinkt, etc. Nergens om je zorgen over te maken. Straks zal school weer beginnen en kinderen kunnen heel snel schakelen en weer in het ritme komen. Laat hem maar even genieten van het moment dat zich nu voordoet. 3 dagen is niet megaveel. En daarnaast zijn er nog 4 dagen in de week waarin hij van alles en nog wat kan doen. Laat hem even lekker puber zijn. Ik ben opgegroeid met alleen maar broers en die gaven allemaal aan dat zij dat gamen echt nodig hadden om te ontladen.